Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Cizsel
#2173002
Pffff, ik ben hier helemaal nieuw in. Ik heb de rekenhulp gepakt en ga in eerste instantie uit van de 'standaard' percentages' totdat het blijkt dat het voor Storm wat anders moet...
Ik heb samengesteld met in gedachten genoeg verschillende diersoorten en vleessoorten. Het menuutje is 'heel strak' opgeschreven maar dat loopt waarschijnlijk wel redelijk los, misschien is het handiger de ene dag orgaan en spier te voeren, en de andere dag vleesbot? Dat moet ik nog even uitvinden, misschien kunnen jullie me daarin adviseren.
Vooralsnog ben ik uitgegaan van dingen waarvan ik weet dat ik er makkelijk aan kan komen, 't is m'n eerste menu hé  :-[ :-[

vleesbot 1800g 300g/dag
groenten 360g 60g/dag
orgaanvlees 540g 90g/dag
spiervlees 900g 150g/dag
verdeeld over 6 dagen


MAANDAG: ochtend: 1 gekookt ei, avond: 300g kippenrug, 60g sperziebonen, 30g kippenlever, 30g kippenniertjes, 30g kippenhart, 150g kipfilet
DINSDAG: 300g konijnenkop, 60g komkommer, 45g konijnenlever, 45g konijnenniertjes, 150g hertenvlees
WOENSDAG: 300g eendkarkas, 20g paprika, 20g wortel, 20g sperziebonen, 90g lamshart, 150g eendenvlees
DONDERDAG: ochtend: 1 gekookt ei, avond: 300g parelhoenkarkas, 60g sperziebonen, 45g parelhoenlever, 45g runderpens, 150g kalkoendijvlees
VRIJDAG: 300g kippenrug, 30g bloemkool, 30g broccoli, 90g kippenlever, 150g rundervlees
ZATERDAG: vasten (een paar pensstaafjes)
ZONDAG: 300g zalmkop, 20g paprika, 20g wortel, 20g komkommer, 90g lamshart, 150g rundvlees
Door TMG1961
#2173031
Variatie diersoorten is goed. Paprika zou ik weglaten..wordt niet door iedere hond goed verdragen, is een nachtschade gewas.
Van orgaan geef je normaal de helft aan pens..je geeft slechts 45 gram pens..is daar een reden voor?
Het ei kun je beter rauw geven.
Door Cizsel
#2173037
Nou de enige reden die ik heb is dat het stinkt en niet zo'n klein beetje ook  :-X
Ik heb één keer een bakje smuldier pens gekocht en ging gewoon over m'n nek
Maar als het echt beter is wil ik het wel proberen, wist niet dat je er zoveel van moest voeren, dat zal ik even aanpassen

Dan wordt het nieuwe menu zo:

MAANDAG: ochtend: 1 rauw ei, avond: 300g kippenrug, 60g sperziebonen, 30g kippenlever, 30g kippenmaagjes, 30g kippenhart, 150g kipfilet
DINSDAG: 300g konijnenkop, 60g komkommer, 50g runderpens, 20g konijnenlever, 20g konijnenniertjes, 150g hertenvlees
WOENSDAG: 300g eendkarkas, 20g paprika, 20g wortel, 20g sperziebonen, 50g runder pens, 40g lamshart, 150g eendenvlees
DONDERDAG: ochtend: 1 rauw ei, avond: 300g parelhoenkarkas, 60g sperziebonen, 45g parelhoenlever, 45g runderpens, 150g kalkoendijvlees
VRIJDAG: 300g kippenrug, 30g bloemkool, 30g broccoli, 50g runderpens, 40g kippenlever, 150g rundervlees
ZATERDAG: vasten (een paar pensstaafjes)
ZONDAG: 300g zalmkop, 20g paprika, 20g wortel, 20g komkommer, 50g runderpens, 40g lamshart, 150g rundvlees

Dan kom ik op 245g pens per week uit, is iets minder dan de helft maar denk wel goed zo?
Door TMG1961
#2173063
Ziet er op zich goed uit. Verdraagt ie de paprika goed of weet je dat niet?
Zie dat je beetje weinig nier geeft. Ik zou dat iets verhogen.
Ik hou zelf aan 25 gram nier per 10kg lichaamsgewicht en 50 gram lever per 10kg lichaamsgewicht. Pixie doet het daar goed op.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2173085
Ik maak een groenteprutje met van alles door elkaar heen en maak het helemaal fijn en dan doe ik porties maken en in de vriezer.
Voor honden maak het echt niet uit dat alle smaken door elkaar zitten. Nu zit je enorm veel werk te doen en 20 gram spercibonen met bv 20 garm komkommer ect.

Ja de pens van smuldier stinkt idd. Ik haal nu bij een islamitische winkel een verse lamspens en dat vind ik veel minder stinken. Ook evt weer in porties in de vriezer.
Maar ik geef bv op 1 dag een hele pensmaaltijd en dan verder niets anders. Ik weet dat dat meer is als de helft van je orgaan hoeveelheid. Maar heb het wel verschillende keren gelezen dat een pensdag niet erg is. Maar mss kunnen andere daar ook nog wat over zeggen.
Door Cizsel
#2173091
[quote="TMG1961"]
Ziet er op zich goed uit. Verdraagt ie de paprika goed of weet je dat niet?
Zie dat je beetje weinig nier geeft. Ik zou dat iets verhogen.
Ik hou zelf aan 25 gram nier per 10kg lichaamsgewicht en 50 gram lever per 10kg lichaamsgewicht. Pixie doet het daar goed op.

[/quote]

Ja en hij vindt het heerlijk... maar ik bedenk me net dat hij het vorige week gehad heeft voordat z'n diarree begon...  :-X
Zou het daar aan kunnen liggen? Anders haal ik dat er uit...

Heb echt nog een hoop te leren :D
Wat jij zegt is dat per week of per dag? Storm krijgt namelijk maar 90g orgaan per dag volgens de standaardpercentages, dat zou dan niet uitkomen
Maar heb de nier iets opgeschroefd:

MAANDAG: ochtend: 1 rauw ei, avond: 300g kippenrug, 60g sperziebonen, 30g kippenlever, 30g kippenmaagjes, 30g kippenhart, 150g kipfilet
DINSDAG: 300g konijnenkop, 60g komkommer, 50g runderpens, 20g konijnenlever, 20g konijnenniertjes, 150g hertenvlees
WOENSDAG: 300g eendkarkas, 20g bloemkool, 20g wortel, 20g sperziebonen, 50g runder pens, 40g lamshart, 150g eendenvlees
DONDERDAG: ochtend: 1 rauw ei, avond: 300g parelhoenkarkas, 60g sperziebonen, 25g parelhoenlever, 20g konijnenniertjes, 45g runderpens, 150g kalkoendijvlees
VRIJDAG: 300g kippenrug, 30g bloemkool, 30g broccoli, 50g runderpens, 40g konijnenniertjes, 150g rundervlees
ZATERDAG: vasten (een paar pensstaafjes)
ZONDAG: 300g zalmkop, 20g paprika, 20g wortel, 20g komkommer, 50g runderpens, 40g lamshart, 150g rundvlees


[quote="Thea"]
Ik maak een groenteprutje met van alles door elkaar heen en maak het helemaal fijn en dan doe ik porties maken en in de vriezer.
Voor honden maak het echt niet uit dat alle smaken door elkaar zitten. Nu zit je enorm veel werk te doen en 20 gram spercibonen met bv 20 garm komkommer ect.

Ja de pens van smuldier stinkt idd. Ik haal nu bij een islamitische winkel een verse lamspens en dat vind ik veel minder stinken. Ook evt weer in porties in de vriezer.
Maar ik geef bv op 1 dag een hele pensmaaltijd en dan verder niets anders. Ik weet dat dat meer is als de helft van je orgaan hoeveelheid. Maar heb het wel verschillende keren gelezen dat een pensdag niet erg is. Maar mss kunnen andere daar ook nog wat over zeggen.
[/quote]

Kook je zo'n prutje of niet? Ik zit er wel aan te denken om inderdaad allerlei groenten bij elkaar in te mixen in stukjes en daar dan gewoon iedere dag 60g van nemen...., maar de groentes wel rauw
Door TMG1961
#2173147
De groenten kun je rauw pureren en dan in kleine porties invriezen. Ik maak op die manier voor 4 weken per keer. Pixie krijgt echter 2 keer per week groenten..ze krijgt dan 200 gram. Ik maak een mix van wortel, rode biet, zoete aardappel, courgette, andijvie, broccoli of bloemkool, paksoi en venkel.

Het kan best zijn dat de paprika iets met de diarree te maken heeft..hoeft echter niet.
De hoeveelheden voor lever en nier die ik hanteer is per week. dus 50 gram per 10kg lichaamsgewicht lever per week en voor nier de helft van de hoeveelheid lever. Komt niet zo heel precies.
Door MJoze
#2173152
Wat een gereken hè!  :D Voor een eerste poging vind ik het al heel goed geslaagd.
Je maakt het jezelf wel erg moeilijk door iedere dag verschillende organen te geven en dan per week, per orgaan ook nog verschillende diersoorten. Het is helemaal niet erg om per orgaan maar 1 diersoort te hebben. Het is ook handiger om per dag 1 soort orgaan te voeren: b.v. 1 dag hart, 1 dag lever, 1 dag nier en 3 dagen pens (naast vleesbot, vlees en groente).
Zelf ben ik ook niet zo`n pensfan en hier krijgen ze wat meer hart dan pens.

Met je schema voer je iedere dag compleet. Dat hoeft niet perse als je maar zorgt dat je menu over de week verdeelt in balans is. Houd er dan rekening mee dat vleesbot stopt en orgaan laxeert. Ik voer ook iedere dag compleet, vind dat prettig en mijn honden hebben dan een constantere ontlasting.

Succes, MJ
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2173332
Ik sluit me aan bij bovenstaand bericht. Volgens mij maak je het jezelf veel te moeilijk.

Elke dag een orgaan lijkt me gemakkelijker en ook aangenamer voor Storm. 40gr lever is echt niets hoor, dat proeft hij zelfs niet.  Het lijkt me leuk dat hij tenminste proeft wat hij eet en er even zijn tanden in kan zetten.
Nu lijk je me ook weer wat veel nier te hebben, maar ik weet het niet. Je zou het eens moeten uitrekenen.
Ik denk dat je er alleszinds goed aan doet pens in zo groot mogelijke porties te geven, zeker als je het zelf niet zo aangenaam vind om te geven. Of je nu een groot stuk of een klein stuk moet geven, maakt niet veel uit. Dan ben je er gelijk vanaf en kan Storm tenminste wat knagen aan de grote lap pens.  
Is er trouwens een reden waarom je zaterdag vast?  Dat vind ik ook het moeilijker maken dan nodig ,zeker in het begin.
Dat je uiteindelijk een vastdag wil inlassen is prima, maar waarom nu al? Heeft hij die vastdag ook al op kvv? Anders zou ik er nog even mee wachten. Niet alles tegelijk...
Eventueel daar een pensdag van maken? Al je pens in 1 keer? En dan 2 dagen hart, 2 dagen lever en een of 2 dagen nier? Het is maar een ideetje. ;)
Oh, en er moet nog ergens vis in je menu  :)

Groenten zou ik ook rauw geven, tenzij je een reden hebt om het anders te doen. Gewoon om de zoveel tijd wat verse groenten bij elkaar (kijk eens in de bib voor een overzicht), mixen en in porties invriezen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 23 nov 2011, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cizsel
#2173544
Storm vast nu ook op zaterdagen. De reden hiervoor is dat hij anders halverwege de week stopt met eten, en nu met 1 vastdag eet hij de rest van de week prima. En zaterdag komt ons het makkelijkst uit :) Ik heb er weinig moeite mee, ook met het uitrekenen, dus dat laat ik gewoon lekker zo :P

Ik ga ook hier vandaag nog even kijken naar de organen. De groentes zal ik inderdaad gaan mixen, dat was ik zelf ook al enigzins van plan, maar ik heb het eerst zo strak mogelijk opgezet zodat ik voor mezelf een duidelijk idee krijg :) Zoals ik in de eerste post al zei loopt het mezelf kennende wel allemaal los haha
Ik denk dat het makkelijker is om in de praktijk te kijken wat handig is dan het nu zo van tevoren te bedenken, voor mij althans.

Ik heb wel zalmkop in m'n menu, moet er meer vis in? Vis geef ik nu ook maar 1x per week omdat het een beetje laxerend is en hij daar nogal gevoelig voor is...
Door Cizsel
#2173607
[quote="nienk"]
waarom kook je de eieren?
[/quote]

Even verder lezen ;) Dat werd al gezegd en ik ga ze inderdaad rauw voeren (aangepast in volgende menu). Hij krijgt nu af en toe gekookt, af en toe rauw, dus nu gewoon alleen nog maar rauw :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door