Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Heidi T.
#2172937
Een poosje geleden had ik een half BARF, half KVV menu en ik was al gewaarschuwd. Jullie hadden gelijk, eigenlijk ben ik heel snel overgestapt op volledig BARF :) daarom nu ter controle het menu. De hond weegt nu 5,4 kg.


Loedertje voedingsschema

Zondag: 
- 100 gram haaskarkas
- 50 gram paardenvlees
- 45 gram runderpens

Maandag:
- 100 gr eendennek of lamsstaart
- 50 gr  rundvlees
- 70 gr groente
- ei

Dinsdag:
- 100 gr kippennek of parelhoenkarkas
- 50 gr paardenvlees
- 40 gr konijnennier
- sardientje

Woensdag:
- 100 gram eendennek
- 50 gram lamsvlees
- 45 gram runderpens 1/2

Donderdag:
- 100 gram kippenrug
- 50 gram hertenvlees
- 70 gram groente
- rest runderpens van woensdag

Vrijdag:
- 100 kippennek
- 50 gram rundvlees
- 40 gram lamslever de 1e week of
- 50 gram zalmmix de 2e week

Zaterdag:
- 100 gram eendenrug
- 50 gram lamsvlees
- 40 gram hart kip of rund


Ik heb gemerkt dat ze op pens nog behoorlijk reageert met de dunne, vandaar dat ik die een keer door in de week door de helft doe. Omdat de haaskarkas vrij kaal is geef ik daar wel gewoon haar portie pens.
Van lever begreep ik dat het beter is om niet te veel te geven, daarom de ene week wel en dan de andere week niet.
Lamsstaart heb ik nog niet gegeven, dat wil ik volgende week gaan proberen. Vanavond heeft ze wel parelhoenkarkas op. Hier wist ze niet goed raad mee. Ik heb de hamer gepakt en de boel flink geplet, toen heeft ze alles wel opgegeten. Was dat goed, dat ik het ging pletten? Of zou het te hard zijn of zo dat ze het niet at en kan het dan kwaad dat ze het nu op deze manier toch opgegeten heeft?
Verder gaat het botwerk wel goed en het verteert ook goed, ook de haaskarkas. Maar ze heeft wel nog regelmatig te dunne ontlasting. Meestal is het 's ochtends de eerste keer goed, tijdens de wandeling komt en vaak nog een tweede keer en die is dan wat te dun en dan ergens in de middag of aan het begin van de avond nog een keer te dun. Nu heeft ze vanaf dat ze bij ons kwam regelmatig te dunne ontlasting gehad. Dat is nu bijna een jaar geleden. Ze kreeg toen pedigree, omdat we niet beter wisten zijn we over gestapt op een ander soort brok. En toen ik BARFplaats ontdekte werd het KVV en nu dus al een paar maanden BARF. Alleen had ik gehoopt dat dat dunne dan zou stoppen. Ze is overigens wel helemaal gezond en we merken niet aan haar dat ze er last van heeft. En het is ook erg onregelmatig, dan weer gaat het dagen goed en dan weer niet. En ik kan niet zeggen dat het steeds op dezelfde dagen is.  Kan dat nog steeds wennen zijn? Ze eet wel af en toe dingen onderweg en ik weet niet altijd wat. Op het losloopveldje snuffelt ze van alles onder de bladen vandaan, ik denk poep :puke: Ook kom ik wel eens iemand tegen met hondenkoekjes dus misschien dat dat het nog kan zijn?
Maar goed, is het menu zo in ieder geval wel goed? Alvast bedankt voor het meekijken/denken.
Door Heidi T.
#2172970
Volgens de rekenmodule op BARFplaats is het goed en ze krijgt het nu al een paar maanden en ze ziet er goed uit :)
Ik let dus wel op of ze niet te dik wordt ;)
Door MJoze
#2173155
Ik heb je menu even nagerekend en volgens mij heb je exact de juiste percentages aangehouden.
Heb hier ook 2 honden van 5 à 6 kg en die eten ook rond de 200 g dus dat lijkt me vrij normaal.
Platmeppen bij een beginnende barfer is prima. Soms moeten ze ook even aan een nieuw smaakje wennen en gaat het al veel beter als je hetzelfde de 2e keer voert.
De variatie is volgens mij prima en je mag inderdaad niet te veel lever voeren, maar er zitten wel belangrijke voedingstoffen in dus te weinig is ook niet goed. Als je 1 keer per week 40 g geeft zit je volgens mij wel goed.

Succes, MJ
Door Heidi T.
#2173293
Bedankt, dan ga ik gewoon weer de lever en zalm geven op vrijdag. Dit deed ik eerst al, maar omdat ik bang was dat ik dan teveel lever zou geven ben ik dat om en om gaan geven. Dan gaan we maar eens kijken hoe het met de ontlasting zo verder gaat. Ik wil ook van die mooie BARF drollen en dat niet af en toe maar gewoon iedere keer :D
En ik las net dat ontwormen ook dunne ontlasting kan geven, ik had haar dus wel "netjes" ontwormd....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2173322
Ik zou ook gewoon wekelijks lever geven. Dan heb je evenveel lever als hart als nier. Dat is prima.
Ook de zalm mag wel wekelijks terugkomen. ;)

Verder kan je natuurlijk het vleesbot wat ophogen als ze echt dunne onlasting blijft houden. Je geeft toch minder dan 50%, als je de extra's meerekend? Of net 50? Elke hond is verschillend natuurlijk, het is net mooi van barf dat je kan aanpassen aan de noden.
Maar eerst maar eens afwachten als de ontworming een tijd achter de rug is of het niet vanzelf betert.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door