Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lida. S
#2171409
Een ongeluk komt nooit alleen. Met Whisky gaat het goed, maar nu ligt Chivas bij de da. Vanochtend had hij een zalmkop en een lap pens gehad. Daarna laat ik de honden altijd een uur of 2 in de kennel. Toevallig liep ik na een uurtje langs en toen zag hij er niet goed uit. Helemaal opgeblazen en erg tammetjes. DA gebeld en er meteen naar toegereden. Met moeite aan infuus en verdoofd. Hij liet toen een scheten, een kudde olifanten is er niets bij. Nu krijgt ze om de 2 uur een injectie om haar darmen te activeren. Opereren wordt liever niet gedaan omdat hij de ziekte van addison heeft en er erg voorzichtig mee moet worden omgegaan.
Door Lida. S
#2171464
Het is waarschijnlijk (hopelijk) "alleen maar" een verstopping/opeenhoping. Het is de bedoeling dat het er via de normale weg uitkomt.
Ik ben om ca 12.00 bij de da weggegaan en heb nog geen bericht. Ze zouden bellen zodra er wat te melden was (goed of slecht)
Door **Jolanda**
#2171494
Wat fijn dat het 'meevalt'.
Is er bekend wat de verstopping veroorzaakt?

Een torsie is het zeker niet, dan had de DA hem gelijk open gemaakt want bij een torsie is het zo dat iedere seconde teld en de maag zo snel mogelijk terug gedraait word;)
Door Lida. S
#2171512
Net een telefoontje gehad van de da. Het gaat goed. Ze is niet meer zo opgeblzaen, haar darmen rommelen, ze is wat actiever. Ze krijgt vanmidddag nog 2x een injectie om haar darmen goed te laten werken en dan mag ik haar om 5 uur ophalen. Ze krijgt  wel medicijnen mee, maar het ziet er goed uit. De ellende met honden is niet goed voor me. Ik ga echt goudvissen houden. Veel minder stress.
Door Lida. S
#2171677
Chivas is weer thuis. Met een zak brok. De da heeft gevraagd of ik de hond een paar dagen deze brok wilde geven, daarna mocht ik rustig weer overstappen op vers. Ik kon het niet weigeren, want ik was veel te blij dat het weer goed gaat met de hond (en dat ik de rekening in termijnen mag betalen). Ook het feit dat hij echt niet anti vers is  en mij de brok niet opdrong was een reden om ze maar te nemen. Waar ik meer probleem mee heb is dat hij graag wil dat ik de hond 4 of meer keer per dag ga voeren, ook in de toekomst, om herhaling te voorkomen. Wat vinden jullie daarvan, en zou ik hem dan 4x compleet moeten geven of 's morgens vleesbot, tussen de midddag spier, s'avonds orgaan en voor het slapen gaan groente (ik noem nu maar wat). Graag advies.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2171699
Wat is de gedachte achter die brokken? Zijn ze lichtverteerbaar? In dat geval zou ik liever zelf een paar dagen wat gemalen spiervlees geven zonder botwerk, dat is net zo goed lichtverteerbaar. Jouw hond is helemaal niet gewend om brokken te verteren, straks wordt ie nog ziek. Al het betalen van de rekening problemen geeft, zou ik die brokken terugbrengen, dat zijn de eerste verdiensten.
Door Yvonne K
#2171899
Gossie, Lida toch wat een zorgen heb je de laatste tijd.
Gelukkig is Chivas weer thuis!!
Brokken zou ik niet geven maar wel gemalen vlees in kleine porties verschillende keren per dag.
En als je meerdere keren per dag blijft voeren zou ik de complete maaltijd van 1 dag delen door het aantal keer dat je gaat voeren per dag.
Veel sterkte met de ziekenboeg...... :bigarmhug:
Door Lida. S
#2171996
Dank je Yvonne, Ja soms zit het even niet mee. Ik maak me zorgen om m'n ouwetje die hard achteruit gaat en ondertussen kan ik binnen een paar dagen met spoed en in paniek met twee anderen naar de DA.  Ik zal Chivas dan maar voorlopig op gemalen vlees houden, maar ik hoop toch wel dat hij weer 'gewoon' kan gaan barfen. Uiteindelijk heeft hij zeker 3 maanden volledig gebarft zonder problemen, en hij genoot ervan. Hij kan zo heerlijk onverstoorbaar knagen en kluiven.  Hij was altijd als laatste klaar met eten en z'n ontlasting was prima, dus waarom zou het nu niet meer kunnen? Alleen maar omdat ik bang ben en niet weet hoe dit gekomen is? En omdat ik te weinig verstand heb van voeding?  Maar goed, voorlopig gemalen voer 4x per dag, dat moet toch goed gaan!!
Door saskia37
#2172014
Jeetje Lida dat is schrikken :'(
Ik ga heel hard duimen dat het goed blijft gaan, heel veel sterkte!
Door Lizzy
#2172166
Ik zou de brokken ook terugbrengen. Het slaat echt helemaal nergens op om je hond nu brokken te gaan geven. Die krengen zijn alleen maar rot verteerbaar. Ik sluit me dus graag bij Dorothea aan. Gewoon gemalen spiervlees geven de komende dagen. En dat langzaam weer uitbouwen naar een normale barf maaltijd. En qua vleesbotjes zou ik voorlopig alleen geplette kippennekken geven. Je hebt nog een ander topic geopend in categorie barf en daar heb ik geschreven wat je in mijn ogen wel/niet meer moet voeren.

Dit is geen maagtorsie geweest, gelukkig. Dit is wat ik noem een bloat/dilatie. Zoiets kan wel eindigen in een maagtorsie.

Wat je overigens kunt doen, mocht dit vaker gebeuren, is een homeopathisch werkend DA raadplegen. Want mogelijk maakt jouw hond teveel gas aan, waardoor het bloat krijgt en er zijn diverse homeopathische middelen (die goed bij je hond moeten passen) om een eind te maken aan teveel gas.

Wat je ook kunt doen in acute situaties is het middel Carbo Vegetabilis D6 kopen (bij de apotheek bestellen van bijv. het merk VSM) en dat fijn gewreven (tussen twee eetlepels pletten) in de bek stoppen en naar de DA rijden. 
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door