Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ingemosch
#2169466
Hallo allemaal

Ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen. Mijn naam is Inge Mosch en ik woon in Nieuwe-Tonge. Ik heb 13 katten, 5 HTK’s en 8 Maine Coons.

Ik geef mijn katten sinds een jaar KVV, ik kocht altijd Bibi. Er gaat met 13 katten nogal veel vlees doorheen elke dag en ondanks dat ik 120 kg per keer kon kopen bij Bibi en daardoor korting kreeg, vind ik KVV eigenlijk gewoon veel te duur. Daarom wil ik zelf gaan malen. Ik heb hier op het forum rondgekeken en veel gelezen en heb een menuutje gemaakt. Mijn vraag aan jullie is of jullie er eens naar willen kijken, ik wil graag weten of ik zo goed zit, ik wil mijn katten natuurlijk niks te kort laten komen!

Ik ga uit van 150 kg per keer, dan hoef ik maar 1 keer per 2 maanden te malen…

Ik heb als percentages het volgende aangehouden:
40% vleesbot
45% spiervlees
15% orgaan, waarvan 9% hart, 4%lever en 2% nier.

Dat komt neer op:
60 kg Vleesbot
68 kg Spiervlees
14 kg hart
6 kg lever
3 kg nier

Ik heb op de site van herbyvers.com gekeken en dit wilde ik gaan bestellen:

16 kg botmix 1(kip/eend, gemalen karkas 70% bot en 30% vlees)
10 kg botmix 2 (eend/konijn/haas, gemalen karkas 70% bot en 30% vlees)
16 kg botmix zalm (gemalen zalmkarkas met vlees 50% bot 50% vlees)
20 kg kipkarkas

38 kg runderspiervlees
5 kg paardenspiervlees
15 kg hertenspiervlees
10 kg wildafsnijsels (hert/haas/struisvogel/kangoeroe)

5 kg runderhart
5 kg eendenhart
4 kg lamshart
3 kg eendenlever
3 kg kippenlever
3 kg rundernier

Ik heb op deze manier minimaal 9 verschillende diersoorten in het menu zitten. Ik kan natuurlijk niet per dag alle verhoudingen precies in 1 portie verwerken. Ik wil het vleesbot, spiervlees en organen een beetje verspreid malen, zodat in elke portie van elk onderdeel iets zit.

Ohja ik heb een husqvarna 22, deze vleesmolen kan dit wel aan toch?

Wat denken jullie? Is dit een goed menu zo? Heeft iemand nog tips?? Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de moeite!
Door tripkippiej
#2169480
Vroeg ik me idd ook af..
Ik heb hier bij de poezels een gemalen barf-mix in de vriezer waar ze absoluut niet gek van zijn, waar ze mondjesmaat van eten..
Voordat ik begon met zelf malen; heb ik eerst het een en andere zo gegeven en wist toen ongeveer wel wat ze absoluut niet moesten hebben..

Je hebt ook behoorlijk wat Rundspiervlees in je menu zitten; is van bekend dat lang niet elke kat het goed doet op rund. (die van mij wel, mits niet te veel)

Daarnaast wens ik je veel succes met het malen, je molen kan het prima aan, maar weet niet hoeveel MM je snijschijf is?
Maare 150kg in 1x malen is nou niet bepaald fijn om te doen.
Na 10kg heb ik al een ietswat lamme arm ;)
Door ingemosch
#2169564
Bedankt voor de tips! Ik ga vandaag op zoek naar hertenvlees en eend, zodat ik het kan gaan uitproberen. Wat betreft de grote hoeveelheid rund, kan ik dan beter de hoeveelheid paardenvlees omhoog doen naar 15 kg en de hoeveelheid rund verlagen naar 28 kg? Wordt paardenvlees door de meeste katten goed gegeten?

Ja 150 kg in 1 keer malen is heel veel dat besef ik me, mijn man draait gelukkig! Als het niet lukt in 1 keer doen we het in twee keer... Moet het gaan ervaren denk ik.

Iemand nog een tip waar ik eend en hert kan krijgen in omgeving rotterdam?
Door Evy_JD
#2169567
Je kan het bij het islam centrum halen bijv. (de eend tenminste hert weet ik niet)
Of bij Caroba bestellen?
Ik ben het malen na 5 kg al zat dus 75 lijkt me helemaal ondoenlijk hahaha
Door Barbaravh
#2169572
Hier wordt zo goed als niets ongemalen gegeten, kon dus ook niet proberen wat ze wel lusten.
Ik maal telkens 4 verschillende mixen, goed voor 10kg.
Ik gebruik bij de ene bijvoorbeeld kipkarkas, paardenvlees en lamsorgaan.
De andere is dan parelhoen, hertenvlees en kippenorgaan.
Zo geef ik om de beurt een andere soort. Het een wordt al beter gegeten dan het anders, maar alles wordt toch opgegeten.
Hert, paard en rund worden hier wel goed gegeten. Eend had ik ooit eens geprobeerd en dat werd slecht gegeten.
Door Limpy
#2169597
In de wildafsnijdsels van herby zit vrij veel haas, wat een specefieke sterke smaak/geur heeft die niet elke kat waardeert (hier eten ze echt geen haas, wel ander wild)
Paard gaat er bij de meeste katten wel makkelijk in dacht ik.

Als ik op husqvarna 22 google kom ik grasmaaiers tegen, of je daar ook vleesbotten mee kunt malen/maaien?  ;D
Door ingemosch
#2169680
Zo, ik heb lamshart, kippenlever, rundvlees, rundernier, eendennekken en kipkarkas bij de islamitische slagerij gehaald. Ik had daarna caroba gebeld of ik vandaag nog 2 kg hert, 1 kg haas en 1 kg spiering kon kon komen halen. Dit was, ondanks dat het zaterdag is, ik niet van te voren besteld haden ze midden in een verhuizing zitten, geen probleem dus ik heb weer ong. 15 kg vlees in de auto. Even laten ontdooien en draaien maar! Ben benieuwd!

Hoe doen jullie dat eigenlijk met bevroren vlees wat je nog moet malen? Want eigenlijk mag je vlees dat al eerder bevroren is geweest niet opnieuw invriezen?
Door Tamomi
#2169728
ingemosch schreef: Want eigenlijk mag je vlees dat al eerder bevroren is geweest niet opnieuw invriezen?
Ja hoor, kan best voorzover ik weet. Smaak en structuur kunnen iets minder worden, maar verder kan het voor de poezels geen kwaad. :)
Door Limpy
#2169876
Kan idd geen kwaad.
Vlees is beter te malen als het nog half bevroren is (met handmolen iig)
Ben benieuwt of ze de haas gaan lusten...
(hier bellen ze accuut de dierenbescherming als ik ze dat zou geven)
Door ingemosch
#2170661
Zo ik ben gister op weg gegaan om vlees te kopen. Ik had 5 kipkarkassen, 3 kg eendennekken, 1 kg spiering, 3 kg runderspiervlees, 1 kg hazenvlees, 2 kg hertenvlees, 1.5 kg lamshart, 600 gr kippenlever en 300 gr rundernier gekocht. Totaal ongeveer 15 kg vlees, goed voor 6 dagen eten voor mijn schatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En dan maar malen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het resultaat:
5kg basisvleesmix met hert:
Afbeelding

5kg basisvleesmix met haas:
Afbeelding

En 5 kg alles gemixt:
Afbeelding

En dan in rolletjes verpakt:
Afbeelding

Het zit nu in de vriezer, ze hebben de haas, hert en eend geproeft en het vlees ging erin als koek... Ook de rauwe spiering vonden ze lekker. Ik denk dat ik niet zulke kieskeurige katten heb gelukkig. Nu aankomende week het gemalen vlees voor het eggie laten eten en als het dan nog goedgekeurd is, ga ik maar een grote bestelling bij herbyvers doen. We zijn met de 15 kg ruim een uur bezig geweest met malen en verpakken, valt me tot nu toe reuze mee...
Door ingemosch
#2170716
Diena schreef: Kan je de kalkoennekken gemakkelijk in stukken hakken en malen? Ik heb het nog niet geprobeerd.
Het waren eendennekken, hele flinke :)
Ik heb ze niet in stukken gehakt, maar zo in de molen gegooid, ging erg goed!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door