Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#2167905
Vanmorgen heeft mijn ex (het andere baasje van Sam) met de honden gelopen en ze daarna mee naar huis genomen en eten gegeven (kipstukken met groentemix). Een half uur na het eten belde ze op: Sam is niet in orde, ze kucht alsof ze iets in haar keel heeft zitten en ze is paniekerig en wil alleen maar naar buiten om gras te eten. Ze heeft vanmorgen wel wat kleine stukjes vermolmd hout gegeten (hoe we dat ook proberen te voorkomen, dat doet ze al bijna 12 jaar soms  :-[). Maar tussen de wandeling en het eten was er dus niks aan de hand.

Dus. We zijn meteen naar de DA gegaan om haar te laten kijken of er iets in haar keel zat. Zij adviseerde om Sam eerst iets ontstekingsremmends te geven, omdat eventueel haar keel door irritatie zou zijn gaan zwellen en ze dat gevoel probeerde weg te krijgen door gras te gaan eten. Als het morgen niet over is, dan moet ze gesedeerd zodat de DA in Sam's kan kijken. Ik heb nog buikpijn geopperd, maar tijdens het palperen gaf ze geen enkele reactie, terwijl ze toen de DA haar keel aanraakte meteen enorm begon te slikken.

Enfin. Ik heb Sam mee naar huis genomen, en ben bij haar in de kamer gaan zitten werken. Als snel werd ze rustig en heeft de hele rest van de morgen lekker liggen pitten. Had ook geen enkele drang meer om naar buiten te willen om gras te eten. Tussen de middag met haar een korte plasronde gedaan en ook toen geen enkele behoefte om te grazen. Heel vrolijk en ontspannen. Ze heeft na het DA-bezoek ook niet meer gekucht. Daarna heeft ze ook vanmiddag heel rustig bij mij in de kamer gelegen. Dus ik dacht: mooi, opgelost!

Tot tien minuten geleden. Toen sprong ze op van de bank en ging weer heel heftig lopen slikken en tongelen. Met haar staart helemaal laag. Wilde aan de franjes van de plaid die op de bank ligt beginnen en rende naar beneden omdat ze naar buiten wilde. Ik heb haar wat yoghurt gegeven en dat heeft ze opgegeten. Maar nu staat ze piepend naast me me te hypnotiseren omdat ze wil grazen. Haar buik is zacht en soepel.

Wat kan dit toch zijn? Ik denk inmiddels niet meer dat er iets in haar keel zit, want dan zou ze gedurende de dag wel anders gereageerd hebben. Reflux van maagzuur in haar keel waar misschien een lichte beschadiging zit? Misselijk (dat denk ik niet, anders had ze de yoghurt net niet geaccepteerd)? Kennelhoest (kan dat zo acuut?). Ik heb geen idee, terwijl ik er bij Sam anders altijd precies de vinger op kan leggen als er wat is.

Hebben jullie ideeën?
Door Lizzy
#2167910
Ik vermoed dat ze misselijk is. En waar dat door veroorzaakt wordt......? En hoe je het op kunt lossen....? Meis, als ik dat wist, was ik nu rijk. Whoofer had hier last van. Sofie van Geer heeft hier last van. Zoveel honden hebben hier last van. Er staan al -tig topics op Barfplaats.

Wat vaak helpt is toch met ze te gaan lopen. Beweging. En de buik masseren. Soms is het namelijk gas, dat ergens dwars zit. Terwijl ik de buik van Whoofer dan zat te masseren, liet ze vaak een vreselijke scheet of boer!

Het kan ook opborrelend maagzuur zijn hoor. Maar vaak is het dan wel over, na het eten van wat yoghurt. Mijn advies? Met haar te gaan wandelen. En zo min mogelijk te laten grazen. En de buik masseren.

Wat soms ook werkt is lauwe/warme geitenmelk laten drinken, meerdere keren een paar slokjes.
Door Lizzy
#2167912
Oh, het kan ook misselijkheid zijn van een echte golf maagzuur. Dat heb ik met Whoofer ook wel gehad. Ze sprong dan uit d'r mand alsof ze gestoken was door een wesp (uit een slaap).
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#2167921
Lizzy schreef: Ik vermoed dat ze misselijk is. En waar dat door veroorzaakt wordt......? En hoe je het op kunt lossen....? Meis, als ik dat wist, was ik nu rijk. Whoofer had hier last van. Sofie van Geer heeft hier last van. Zoveel honden hebben hier last van. Er staan al -tig topics op Barfplaats.

Wat vaak helpt is toch met ze te gaan lopen. Beweging. En de buik masseren. Soms is het namelijk gas, dat ergens dwars zit. Terwijl ik de buik van Whoofer dan zat te masseren, liet ze vaak een vreselijke scheet of boer!

Het kan ook opborrelend maagzuur zijn hoor. Maar vaak is het dan wel over, na het eten van wat yoghurt. Mijn advies? Met haar te gaan wandelen. En zo min mogelijk te laten grazen. En de buik masseren.

Wat soms ook werkt is lauwe/warme geitenmelk laten drinken, meerdere keren een paar slokjes.
Ja die verhalen kan ik me inderdaad herinneren. Sam heeft heel soms wel eens 's morgens last van maagzuur en dan wil ze ook naar buiten om te grazen. Dan geef ik haar iets te eten en is het met tien minuten over. Een golf maagzuur zou kunnen, het loopt inmiddels alweer tegen etenstijd. Ze is nu net weer ontspannen op haar zij naast m'n stoel gaan liggen, vier pootjes uitgestrekt. Ik ga zo even wandelen en dan krijgt ze daarna spiervlees. Zal er ook nog wat Okugest inkieperen. En dan vanavond maar bij mij in bed.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#2168210
Heel rustig, ze ligt diep te pitten.

Vanmiddag een uurtje met haar gewandeld, aan de lijn. In eerste instantie probeerde ze nog wel gras te eten, maar later niet meer. Geplast, gepoept, spiervlees gegeten bij thuiskomst. En sindsdien heb ik haar niet meer gehoord  :). Dus ik denk inderdaad dat het een zuuraanval is geweest. Ik geef haar nog wat geitenmelk voor het slapen gaan en wat Okugest.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door