Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Gonnie
#2167502
Hallo iedereen,

Ik zal me eerst even voorstellen...Ik ben Bruut, een zwarte labrador van nu bijna 12 weken. Ik woon in noord Holland samen met mijn vrouwtje, baas en 2 jongens. Aangzien ik niet kan typen schrijft mijn vrouwtje nu verder.

Wij geven Bruut nu 3 x brokken van Hill's per dag en 1x kkv. Gewoon om eens te kijken of hij dat lekker vind. Ik ben nu me heel erg aan het inlezen hier omdat ik eigenlijk graag wil overgaan op kkv. Brokken zijn natuurlijk wel erg makkelijk, mede omdat wij een winkel hebben en Bruut elke dag mee gaat. Even brokken neerzetten is simpel, maar ik ben over kkv toch wel (nadat ik al over kkv gelezen heb op het Labrador forum) enthousiast geworden.

Dit is onze 1e pup. Vroeger thuis hadden wij een Husky, maar die at alleen maar brokken en met de pot mee.

Nu kom ik hier heel veel tegen over verschillende merken kkv, en allerlei soorten en maten van honden.
Aangezien onze Bruut pas bijna 12 weken is, ben ik erg voorzichtig met het voer voor hem.

Ik hoop dat jullie (als ervaringsdeskundigen  ;)) mij tips en hulp kunnen bieden, hoe te beginnen en door te gaan met kkv.

Alvast bedankt voor jullie tips en hulp.

Groetjes Gonnie en Bruut
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2167507
Hoi Bruut,

Welkom hier voor jou en je baasjes.

Je hebt zoveel merken KVV. Wat een goed merk is voor de ene hond hoeft dit niet te zijn voor de andere hond. Ik zou wel voor een merk gaan zonder granen en met botten als calciumbron. Zelf heb ik wel goede ervaringen met Tinlo en Haaksbarf.
Door nienk
#2167514
hoi Gonnie en Bruut, welkom hier op Barfplaats! hartstikke goed dat  je Bruut op kvv wilt gaan zetten, rauwe voeding is voor iedere hond het beste en dat geldt voor een pup nog wel meer.

ik ben geen ervaringsdeskundige wat betreft jonge honden op kvv (ik kreeg Reus toen ie een jaar oud was), maar eigenlijk gelden voor jonge honden dezelfde 'regels' als voor volwassen honden, maar omdat de hond aan het groeien is en dat maar 1 keer kan doen, is het misschien wel net even wat  belangrijker.

- neem een kvv waar een natuurlijk calciumbron in zit. gemalen bot dus. er zijn ook kvv's met een calciumsupplement, maar calcium uit bot is beter.

- in een goede kvv zit geen graan, hoogstens een klein beetje rijst.

- neem een kvv die compleet is, of wissel voldoende diersoorten af. in een complete kvv zit een zogenoemde 'pre-mix', waardoor je, als je deze kvv altijd voert, je hond een menu geeft waar alles in zit. andere kvv's bestaan echt 100% alleen maar uit gemalen vleesbot,vlees en orgaan van 1 of 2 diersoorten. van deze merken moet je dan zorgen dat je minstens 4 diersoorten afwisselt. dat klinkt ingewikkelder dan dat het is, je afwisseling bekijk je per week of 2 weken, dus stel jij koopt 4 verschillende smaakjes, dan voer je die gewoon achter elkaar op en je doet het goed. maar ook van een merk wat per smaak wel compleet is, kan je prima afwisselen. hoe meer afwisseling (in smaak en merk) hoe beter zelfs.

- over het overschakelen van kvv naar brok zijn verschillende ideeën. maar je kan gewoon van de ene dag op de andere dag stoppen met de brokken (mooi aan het asiel doneren!) en volledig over gaan op kvv. de derde maaltijd die je geeft als je aan het werk bent, kan je simpelweg in een bakje stoppen, bakje in koeltas, koeltas mee naar de winkel, zet  je net zo makkelijk neer als brokjes!  het is voor je hond het prettigst om de kvv sowieso niet rechtstreeks uit de koelkast te krijgen, meer richting kamertemperatuur.

- wat een goed merk voor jou hond is, is inderdaad zoals Pleuntje zegt een kwestie van uit proberen. net wat er bij jou in de buurt te krijgen is (hoewel het met een opgroeiende labrador wellicht handig is om een grote vriezer aan te schaffen en in  het groot in te kopen), en waar je hond het goed op doet. op www.voerwijzer.com vindt je alle kvv's op een rijtje.

naja, ik zou zeggen, lees eens wat rond hier op het forum, dan zul je vanzelf wel antwoorden op al je mogelijke vragen en  twijfels tegen komen!
Gebruikersavatar
Door Gonnie
#2167553
:) Alvast bedankt voor jullie snelle reactie's. Ik lees al een week mee hier en vind het heel leerzaam. Het idee om een hond kkv te geven is wel een omschakeling. Je weet niet beter dan dan er heel veel brokken zijn en advertenties en reclames zie je ook niet van kkv.

Bruut begon, (toen wij hem kregen) met pidigree brokken maar daar was ik na een paar dagen al mee gestopt. Die kanjer bleef drinken pfffff. Op advies van de verkoopster in Ranzijn ben ik overgestapt op Hill's. Toen ik me had aangemeld bij het labrador forum kwam ik daar termen tegen waar ik nog nooit van had gehoord  :D.

Vervolgens ben ik hier terecht gekomen en raak meer en meer ervan overtuigd dat de brok de deur uit moet. Maar voordat ik dat doe wil ik goed op de hoogte zijn van wat, hoeveel en welke.

Inmiddels ben ik er wel achter dat natuurlijk calcium en totaal voeding het beste voor Bruut zal zijn, en ook het makkelijkste voor mij (ahum), met een eigen zaak, 6 dagen pw werken, 2 pubers en een huishouden  ;D.
Door nienk
#2167558
Wat weegt Bruut op dit moment? het voordeel van grotere rassen is namelijk dat ze veel eten, dus dat je geen gehannes met porties kvv maken hebt, omdat zo'n rol ontdooid toch echt wel een dag of 2 goed blijft in de koelkast.

haha ja als je nieuw bent in de kvv/rauw wereld, dan komt er inderdaad best wat op je af. maar je zult zien, over een tijdje is het niets meer dan logisch!
Door Roef & Hidde
#2167560
welkom hier! :)
ik sluit me bij mijn voorgangers aan,lekker alles lezen hier en je conclusie trekken  ;)
oja en roef is ook mooi op gegroeid op kvv(barft nu) die hebben met 13 weken overgezet.
voer dan wel de complete versies met liefst een natuurlijke calciumbron en geen granen.
Gebruikersavatar
Door Gonnie
#2167580
[quote="nienk"]
Wat weegt Bruut op dit moment? het voordeel van grotere rassen is namelijk dat ze veel eten, dus dat je geen gehannes met porties kvv maken hebt, omdat zo'n rol ontdooid toch echt wel een dag of 2 goed blijft in de koelkast.

haha ja als je nieuw bent in de kvv/rauw wereld, dan komt er inderdaad best wat op je af. maar je zult zien, over een tijdje is het niets meer dan logisch!
[/quote]

Bruut weeg nu 6 kilo. Athans dat was maandag bij de da  :)
Gebruikersavatar
Door Gonnie
#2167584
[quote="TMG1961"]
welkom op BP en heel veel plezier samen met Bruut. Heb niets meer toe te voegen, alles is al gezegd. Nou 1 ding dan..foto's van Bruut zien we hier graag  :biggrin2:
[/quote]

??? Hoe voeg ik een foto toe?

Ik wil mijn kanjer graag met jullie delen hoor (alleen op foto dan)  ;D
Door nienk
#2167593
[quote="buuf58"]


Bruut weeg nu 6 kilo. Athans dat was maandag bij de da  :)


[/quote]

ooh mini labje. :) sommige merken kvv komen in rollen van 500 gram, ik neem aan dat ie dat wel in 2 dagen op eet? het is wel iets duurder, maar scheelt een hoop gehannes.

[quote="buuf58"]
??? Hoe voeg ik een foto toe?

Ik wil mijn kanjer graag met jullie delen hoor (alleen op foto dan)  ;D
[/quote]

je moet foto's ergens online hebben staan. bijvoorbeeld op mijnalbum.nl of flickr. van die foto neem je de URL, en die plak je tussen [img]http://[/img]
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door