Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door shark
#2165854
Als trotse bezitter van een kater (3000gr) en kattin (2400 gr)(beiden 4,5 mnd en worden over 2 wkn gecastreerd) wil ik naast brokken ze vers vlees aanbieden. Ze eten nu naast sannabelle kitten (na castratie over op sanabelle adult of light)hele drumstick, verse tonijn, biefstuk,rundergehakt en vanavond voor het eerst smuldier. Helemaal over op vers gaat niet lukken te bewerkelijk en onhandig als de kinderen ze moeten voeren. Nergens kan ik precies terug vinden hoeveel gram ze nu van beiden nodig hebben.
Nu krijgen ze in de ochtend elk 50 gram sannabelle kitten met meestal water met een klein beetje kattenmelk (omdat ze niet zoveel drinken)
Begin van de avond elk 50 gram vers vlees of soms beiden half zakje natvoer (40/50gr).
Als ze vers vlees hebben gehad krijgen ze voor de nacht nog elk 10 a 15 gram sannabelle brokjes wanneer ze natvoer hebben gehad krijgen ze elk 25 gr brokken.

Advies voor sannabelle is 50 gram per dag. Eigenlijk krijgen ze dus altijd m.i meer eten dan het advies is en toch heb ik het idee dat ze meer willen. Iemand ervaring met brokken naast vers vlees? Zoja welke hoeveelheden adviseer je dan?
Door Maewyn
#2165861
Hoi!

Mijn kittens zijn vrijwel even oud als de jouwe maar wel ietsje lichter (groeiachterstand na ziekte en moeizame geboorte) en ze krijgen van mij wat ze willen eten. Ze krijgen elk 250 gram vers vlees per dag en daarnaast staan er onbeperkt Orijen brokjes, maar die eten ze nauwelijks: vers is veel lekkerder :). Ook heb ik niet de indruk dat ze snel dik zullen worden op vers, mits een goede soort kvv gegeven wordt of je zelf samenstelt. Kittens mogen, wat mij betreft, onbeperkt eten.

Zijn je kittens en bepaald ras of niet? Als ze nu namelijk al aan de dikke kant zijn, kan ik me voorstellen dat je na hun castratie wil minderen, maar als dat niet zo is, wil ik je aanraden om het gewoon op het zicht en gevoel goed in de gaten te houden. Ze groeien nog steeds, na de castratie, en die energie hebben ze dus ook wel nodig, ondanks dat energiebehoefte wel degelijk verandert. Ligt brokken helpen meestal niet zo, dus dan is vers vlees denk ik een betere optie.

Hoe oud zijn je kinderen en waarom zou het lastig zijn om helemaal vers te geven? Zou een kvv ook niet gaan?
Door shark
#2165868
Hoi Maewyn
Hoe zwaar zijn jou kittens? Ons poesje oogt nog heel klein en slank. De kater is iets forser maar er zit geen grammetje vet teveel op. Vrienden van ons hebben 2 katers die net als ons europeesch korthaar zijn (HTK ras dus maar staat zo leuk op hun paspoort haha) die 8 weken ouder zijn en al 4 (!) kilo wegen.

De kinderen zijn als wel op een leeftijd dat ze vers zouden moeten kunnen geven maar dat vinden ze vies (een is er al jaren vegetarier) Ook als we er allemaal eens een dagje niet zijn zijn brokken makkelijker.

250 gram vlles lijkt me erg veel of is dat niet zo. Overal kom ik tegen dat ze bij volledig vers vlees 100 a 150 nodig hebben per dag en dan dus zonder brokken.
Door Maewyn
#2165929
Hoi!

Ze wegen nu 2500 (poes) en 2400 gram (kater) en zijn dus voor Britjes aan de lichte kant. Toch heeft Amy al wel vetrandjes en is ook Garfunkel niet met schriele kippie dat hij was :). Slank is hij zeker wel en groter moeten ze echt nog wel worden, maar er komt meer dan 100 gram per week bij dus ik ben heel tevreden. Maar goed, een beetje Brit mag toch ook wel tegen de 3kg wegen op deze leeftijd (5 maanden).

Met 6/7 maanden (als ik het goed begrijp) is 4 kilo voor een kater op zich niet vreemd, maar het ligt vooral ook aan het postuur van de kat. Als ze slank ogen, zoals jij zegt over je eigen katten, dan is er niets aan de hand en hoef je je voorlopig echt geen zorgen te maken of ze overvoerd zullen worden, ook niet als ze wat meer te eten zouden krijgen.

Ja, 250 gram per kitten is wat veel, maar zoals gezegd zijn héél hard hun achterstand aan het inhalen en denk ik dat het mettertijd wel minder zal worden. En zo niet, dan niet. Zolang ze niet te dik zijn, ik hun ribben goed kan voelen en ze er nog 'normaal' (bij Britjes is dat wat lastig bepalen ;)) uitzien, krijgen ze wat ze nodig hebben. Aan de andere kant is Garfunkel echt hyperactief, geen rust inz'n kont, dus die verbrandt ook heel erg veel en mag dus wel een flinke hoeveelheid per dag hebben.

KVV ziet er inderdaad niet zo heel erg smakelijk uit - mijn man haalt er ook zijn neus voor op! Dus ja, ik kan begrijpen dat je kinderen er niet blij mee zijn. Als we er niet zijn, geven onze oppassen (langer dan 24 uur weg) ook vers, dat is wel heel fijn van ze :). Ook hebben we zo'n automatische voerbak die het eten koud houdt, als je het er dan bevroren in doet, hebben ze het pas 's avonds eetbaar. Dat helpt ook wel, maar brok blijft voor dat soort dingen inderdaad erg handig! Brokjes staan bij ons onbeperkt dus ik weeg ze niet af, maar ze eten er dan ook erg weinig van - eigenlijk alleen Garfunkel. Ik denk zo 30 gram per dag, dat hij eet. Ik gooi er wel altijd meer in, zo'n 100 gram per keer en daar doet hij enkele dagen mee.
Door *Flip*
#2166025
zolang kittens geen vet aanzetten, lekker eten geven wat ze op kunnen.

Vers lijkt veel, maar 70% is vocht. 250gr vers is eigenlijk 75gr voedingsstof en de rest is water.

Volwassen binnenhuis katten hebben aan 100gr per dag voldoende, maar kittens moeten nog veel groeien en zijn vaak een stuk beweeglijker, daarom eten ze in verhouding veel meer.

Daarbij verschilt het nog erg per kat, sommige katten worden al dik van 100gr en andere hebben aan 200gr per dag net voldoende.

Ik denk dat er in kittenbrokjes veel meer koolhydraten bevatten dan adultebrokjes en er daarom steeds hetzelfde aan gewicht gevoerd kan blijven worden. Ik weet dat niet zeker hoor, weinig verstand van brokken  :D
Door shark
#2166235
Met de uitleg van Flip dat vlees uit 70% uit water bestaat kan ik wel wat. Wanneer katten alleen natvoer krijgen dat uit 80% water bestaat mogen ze 240 a 320 gram per dag. Vers vlees is dus ongeveer vergelijkbaar qua samenstelling water.

Geadviseerde hoeveelheid brokken per dag per kat is 50 gram. Wanneer ik per kat per dag de helft van de geadviseerde hoeveelheid brokken geef + de helft van de geadviseerde grammen natvoer als vers vlees geeft (dus 120 a 160 gram ) zouden ze qua hoeveelheid voldoende moeten krijgen.

Zo bekeken moet ik dus als ik vers voer sávonds geef (en dat is nu bijna elke avond) ze meer vers voer geven of voor de nacht meer brokken erbij
Nu krijgen ze ongeveer 50 gram vers vlees per kat veel te weinig dus gezien vorige berekening.

Tot vorige week kregen ze voor de nacht 25 gram brokken per kat. Ben gaan minderen omdat ze eerst slechts enkele dagen per week vers vlees kregen als extraatje zeg maar maar nu bijna elke dag en ik bang was dat ze dik zouden gaan worden. Nu weet ik wel dat kittens niet snel te dik worden maar beter voorkomen dan genezen is mijn motto.

Maewyn jij zegt ze dat je kat slechts ongeveer 30 gram per dag eet maar dat is toch best wel veel als ze bij volledig voeren met brokken 50-55 gr per dag mogen?
Ben het wel met je eens dat je je gezonde verstand moet gebruiken en vooral naar je katten moet kijken maar wil voor mezelf goed in kaart krijgen wat ze minimaal nodig hebben en wat ze extra krijgen.
Vanavond hebben ze voor het eerst smuldier compleet gehad 50 gr elk met een 1/2 geklust eitje erdoor. Ze keken even van waar is mijn biefstuk maar daarna ging het er vol smaak in!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2166702
Welkom!

Als je voor meer dan 30% rauw erbij geeft, wil ik je aanraden toch rekening met een menu te gaan houden. Dit om mogelijke tekorten te voorkomen. Als je echt perse de andere helft van je totale menu iets anders dan rauw wilt geven (dus brok of blik), dan kan je natuurlijk een half barf menu maken (in de barfrekenhulp op de voorpagina de helft van het gewicht invoeren en het uitgekomen gewicht per dag dan geven).
Hou er rekening mee dat kittens van nog geen jaar wel in de groei zijn, dus meer nodig hebben dan gemiddeld 3% van hun lichaamsgewicht per dag.

Ik ben er geen voorstander van om brok (en ook blik) te geven, maar dat was vast te verwachten hier op een forum voor rauwe voeding. Brok zorgt ervoor dat het maagsap minder zuur wordt en voor vers is een zuur maagmilieu juist nodig om alles te verteren. Ook als je gemalen bot voert, zal het maagsap zuurder worden. Dit kan conflicten geven door het constante aanpassen van de pH-waarde en daardoor voor overgeven zorgen.
Een ander aspect is dat brok eigenlijk nergens voor nodig is. Het lijkt praktisch en handiger dan vers, maar dat komt gewoon omdat je er nu nog niet aan gewend bent. En ja, wennen is soms lastig voor de mens, maar zeker niet onmogelijk. Ook het vegetarische kind hoeft geen problemen te geven. Hoe vaak is het nodig dat dit kind perse eten geeft? En dan nog, er zijn hier aardig wat vegetariërs en ook wat veganisten. Ze hoeven het zelf immers niet op te eten, het is voor de huisdieren. Lizzy, oprichter van Barfplaats, is ook al jarenlang vegetariër. Hou gewoon gereedschap voor katten- en mensenvoer gescheiden (aparte messen, aparte snijplanken, etc) en gebruik eventueel plastieken handschoenen tijdens het snijden en portioneren.
Het is goed mogelijk om porties te maken en deze in boterhamzakjes in te vriezen. Voor het slapengaan haal je zo'n portie uit de vriezer en het zakje om de nog bevroren portie los. De bevroren portie zo in een voerbakje doen (dan zit je er niet direct met je vingers aan) en het voerbakje zelf dan in de koelkast. De volgende dag is het ontdooid en kan je het hele bakje zo geven, zonder vieze handen of eraan te moeten zitten.

Wil je overigens barf (zelf een menu samenstellen) geven of kvv (gemalen voer in rol oid uit de winkel)? In het geval van barf verplaats ik het even naar katten&barf, bij kvv kan het hier blijven.
Door shark
#2166897
Hoi Koek

Dankjewel voor je welkom!

Vandaag weer "op onderzoek"geweest naar wat ik nu uiteindelijk wil gaan voeren Ik neig meer naar BARF dan KVV.( Die kant en klare worsten weet niet precies wat ik daar van moet denken. )Eerste boterhamzakjes liggen in de diepvries. Omdat ik nog 50% brokken geef heb ik nog niet zoveel op de samenstelling  gelet omdat ze eerst maar aan de nieuwe smaken moeten wennen. Naast de biefstuk, drumstick, kipfilet, tonijn tartaar en gehakt dat ze al kregen liggen er nu ook eendagskuikens, kippenlever en hart in de vriezer.Eerste eendagskuikens liggen te ontdooien ben benieuwd. Ga denk ik wel veel commentaar thuis krijgen maar dat zij dan maar zo. Ik hou er wel rekening mee dat er min. 8 uur tussen de brokken zit en het verse vlees. Volgens de informatie die ik op Internet heb gelezen is dit i.v.m de zuurgraad beter. Andere vraag wie weet of katten nu wel of geen yoghurt mogen? Op de meeste forums staat te lezen dat ze wel karnemelk /yoghurt mogen hebben omdat hier het nadeel van lactose niet van toepassing zou zijn. Op sites van dierenartsen staat dat ze het niet mogen hebben. Ik geef het nu niet maar wel kattenmelk met water om ze meer te laten drinken. Wellicht stop ik als ze meer en meer vlees krijgen hier mee omdat ze dan al voldoende vocht via het vlees krijgen. Toch ben ik benieuwd of jullie yoghurt/karnemelk geven.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2167025
Ik geef mijn katten in principe geen zuivel. Dat is nergens voor nodig. Krijgen ze het wel, vallen ze er niet acuut dood van neer. Ook in yoghurt en karnemelk zit lactose, ik kan er zelf altijd heel goed van kleien  :biggrin2:
Tenzij je zelf yoghurt maakt in z'n apparaat en dat dan extra lang laat fermenteren. Dan zit er geen lactose meer in, maar het schijnt enorm zuur te smaken. Ik denk niet dat je dat vrijwillig in een kat krijgt.
Ik geef Ot soms wel een klein scheutje kattenmelk door haar barfmuffin, als ze een truttige bui heeft en het anders niet wenst te eten.

Drumsticks (kippenpoten) zijn overigens geen geschikte vleesbotten voor katten. Ze zullen niet het hele bot opeten en daardoor te weinig calcium binnenkrijgen.
Kijk ook uit met tonijn. Dit is een roofvis en bevat daarvoor meer zware metalen. Geef liever andere vette vissen, zoals af en toe zalm, sardien, horsmakreel, ansjovis, panharing. Vis natuurlijk ook rauw.
Op dit moment heb je ook te weinig diersoorten, maar voor korte termijn kan dat geen kwaad. Op den duur wel graag meer diersoorten invoeren. Er wordt voor katten geadviseerd om minimaal 5 diersoorten te voeren en dan ook nog af en toe wat vette vis erbij (niet iedere kat moet dat, maar probeer het zeker). Nu heb je rund (gehakt, biefstuk) en kip (filet, poten, kuikentjes, lever, hart) en als vis tonijn. Diersoorten die buiten kip volledig voor katten geschikt zijn, zijn parelhoen (poten kunnen soms wat hard zijn), konijn (achterpoten en koppen soms ook te hard), kwartels, duiven, muizen, ratten. Knagen is iets wat geleerd moet worden, zowel in techniek als kaakkracht.
Door shark
#2167642
Ben op zoek naar een goedkope hakmolen maar wil ondertussen starten met meer vers vlees dat volgens mij zonder gebruik te maken van de hakmolen gegeven kan worden.

Ben op zoek gegaan naar waar ik producten voor BARF kan bestellen. Omdat hoewel mijn katten normaal vlees zonder problemen eten en ik niet gelijk voor kapitalen wil bestellen en ook dus geen grote stukken die gemalen moeten worden kom ik op volgende "onderdelen" om uit te breiden

Vlees/Bot (50%)
Eendennekken  (1)
Kalfskopvlees (2)
Eendagskuikens (1)

Vlees (20%)
Geitenvlees (3)
Reevlees (4)
Biefsuk(2)
Gehakt(2)
Kipfilet(3)
Tartaar(2)

Orgaanvlees (15%)
Runderhart (2)

Bijproducten
Tonijn (5)
Zalm (5)
Spiering (5)
Ei

Ik heb dan de volgende diersoorten
1 Gevogelte
2 Rund
3 Geit
4 Ree
5Vis

Klopt de samenstelling zo en kan al het bovenstaande zonder gebruik van hak/vleesmolen gegeven worden????
Gebruikersavatar
Door koekje
#2167647
shark schreef: Vlees/Bot (50%)
Eendennekken (1)
Kalfskopvlees (2)
Eendagskuikens (1)

Vlees (20%)
Geitenvlees (3)
Reevlees (4)
Biefsuk(2)
Gehakt(2)
Kipfilet(3)
Tartaar(2)

Orgaanvlees (15%)
Runderhart (2)

Bijproducten
Tonijn (5)
Zalm (5)
Spiering (5)
Ei

Ik heb dan de volgende diersoorten
1 Gevogelte
2 Rund
3 Geit
4 Ree
5Vis

Klopt de samenstelling zo en kan al het bovenstaande zonder gebruik van hak/vleesmolen gegeven worden????
Bovenstaande zaken kan je zonder vleesmolen geven, maar de samenstelling klopt niet.
Kuikentjes en kopvlees zijn geen vleesbotten. Kuikentjes zijn hele diertjes, maar dan niet volwassen (gebrek aan bot). Kopvlees is vlees en geen bot. Dat het van een kalfskop afkomt, wil niet zeggen dat er bot ook inzit. Eendennekken zijn voor katten best groot en hard, dus geen beginnersmateriaal.
Alleen runderhart als orgaan is ook te weinig. Essentiële organen zijn niet alleen hart, maar ook lever en nier.
De bijproducten kan je ook in je menu zelf implementeren. Zo is een stukje zalmfilet spiervlees bijvoorbeeld.

Voor een kat een menu maken kom je ongeveer op de volgende percentages uit.
Voor volwassen kat ongeveer 3% van diens lichaamsgewicht per dag aan voedsel. In de praktijk is dat meestal ergens tussen de 100 en 150 gram. Bij een grotere voedingsbehoefte (in de groei, grotere fysieke activiteit, energie nodig om warm te blijven voor kale of buitenkatten, etc) geef je natuurlijk meer. Bij minder behoefte (oude taarten, bankaardappels, rust wegens revalidatie, etc) geef je natuurlijk minder.
Het menu zelf heeft voor een kat meestal de volgende opbouw:
- 35-50% vleesbot
- 15-20% orgaan
- 50-30% spiervlees
Geklutst ei of kuikentjes (is ei met dons) kan je extra erbij geven, 1-3x per week. Hier eten ze graag kuikens, dus krijgen ze toch wel 3 kuikentjes per week.

Een vleesbot is een stukje vlees met een botje erin. Dat botje dient ook opgegeten te worden. Niet alle vleesbotten zijn voor katten geschikt, veel zijn er te groot of te hard. Te groot kan je oplossen door deze in porties te hakken. beetje te hard kan je oplossen door dit te hameren (wel zakje omheen doen tegen de spetters). Echt te hard is niet geschikt als vleesbot.
Geschikte vleesbotten voor katten zijn karkassen, nekken, vleugels, voorpootjes van klein gevogeltje en andere kleine dieren. Kip, konijn, parelhoen, eend (eend is vrij hard en best groot), duif, kwartel bijvoorbeeld.

Orgaanvlees is een orgaan in het voedseldier wat een bepaalde functie heeft. De essentiële organen zijn hart, lever en nier. Je kan deze voor je orgaandeel gewoon in 3 dezelfde hoeveelheden aanbieden, je mag dit ook doen zoals het van nature in een voedseldier zit (lever is het grootst, dan hart en maag en nier het kleinst). Maag schijnt niet essentieel te zijn, maar die van mij vinden kippen- en eendenmaagjes wel erg lekker.

Spiervlees is dat wat er overblijft in je menu. Dit zijn de lapjes vlees die mensen ook wel eten. Ik heb zelf geen voorkeur voor gemalen vlees, want hier kan je de kwaliteit niet meer van zien en er kan iets anders of teveel vet doorheen gedraaid zijn. Ipv lapjes vlees kan je natuurlijk ook kiezen voor afsnijsels. Dit zijn meestal restjes. Een biefstuk komt immers niet als vierkant lapje uit een koe, maar wordt zo wel verkocht. Om er een vierkantje van te maken, blijven er dus afsnijsels over en die kan je ook goed voeren.

Ik wil je aanraden om hier op BP je goed in te lezen. Er zijn allerlei andere menu's te vinden (niet alleen de sticky's lezen, dat zijn veel oudere menu's) en neus ook eens in de hondenafdeling. Vragen of een nieuwe menuopzet mag je natuurlijk altijd stellen of laten zie ter beoordeling.
Door Limpy
#2167658
Wbt je samenstelling sluit ik me bij koekje aan.
Geit is erg vet en heeft een specefieke, sterke smaak. Hier vind maar 1 kat het acht lekker en nr 2 redelijk, de 2 oudsten weigeren het pertinent vanwege geur en smaak.

Kijk idd een bij de verzamelplaats in de hondenhoek, samen bestellen drukt ook de kosten.

Bij caroba krijg je bij bestelling v.a. 25 euries gratis aan huis geleverd ( www.caroba.nl ) ze hebben niet zo´n megagroot assortiment maar de basic dingen om een leuk menu samen te stellen.
Maar wat koekje al zegt....veel lezen.
#2167812
Met koekje eens, eerst lezen en weten wat je doet en dan gaan voeren! Zo lang je relatief weinig vers geeft komt het niet nauw, dan hoef je niet te gaan wegen, meten en rekenen. Maar ga je meer voeren dan moet dat wel, dan moet je echt zorgen dat je a. weet wat je voert en b. je van alles de juiste percentages geeft om tekorten te voorkomen.

Biefstuk vinden je katten vast heel lekker maar het is belachelijk duur en een gewone runderlap van de helft van de prijs is zeker zo gezond.
Gehakt: kijk uit dat je rundergehakt neemt en geen half-om, daar zit varken in.
Geit eten de katten hier echt niet.

Qua vleesbot kun je het beste op zoek naar een poelier die kippennekken levert. Dat is een prima beginnersbot om te oefenen. Verder kun je hele kippen kopen, de poten er af halen en zelf opeten, de rug in stukken snijden en aan je katten voeren en de vleugels in de vriezer mikken voor later.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door