Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fem fatale
#2160720
niet echt medisch, maar ik vraag het me af.

ik ben fretten gewend, en die kunnen tot 1,5 keer zo zwaar worden in de winter, jip gaat van 1250 naar 1850 gram, puk van 850 naar 1200, dat is echt een fors verschil dus. met fretten moet je dus in de winter niet naar een dierenarts die ze  niet gewend is, want die wil natuurlijk meteen iets doen aan die vetrollen  :biggrin2:

katten hebben het duidelijk niet zo extreem, dat zou ik wel weten, maar zijn ze wel zwaarder in de winter?
#2160729
Nooit gemerkt.
Tenzij je ze volsteekt met lekkere hapjes natuurlijk.  :P
Maar dan gaat het er in de zomer niet zomaar weer af...  ;D
Ze zijn wel ietsje slanker in de zomer vanwege meer activiteit, maar dat is het dan ook.

Mag ik een wedervraagje stellen?
Hoe komen die fretten dan zo dik? Geef je die gewoon altijd zoveel eten als ze willen, of hoe zit dat dan?
Het gewicht hangt toch af van hoeveel eten ze krijgen, maar ik las al ergens dat je uit hun gewicht zou afleiden of de winter eraan komt of niet...  ??? Ik begrijp niet helemaal hoe dat werkt, maar de bioloog in mij wordt dan erg nieuwsgierig...  :biggrin2:
Door fem fatale
#2160742
de fretten eten op dit moment iets minder dan normaal, en ze zijn wat minder actief. maar tonnetjerond en er komt nu ook veel vacht op. maar ze zijn  niet in winterslaap, dus ik weet eigenlijk ook niet hoe ze zo vet worden, maar geniet er gewoon van dat ze nu zo knuffelbaar zijn.

overigens voel ik bij de langharen de wintervacht nu ook doorkomen en jet heeft overdreven lange pluimpjes tussen haar kussentjes.
#2160749
Oh, dus ze worden dikker zonder extra te eten?  
Bijzonder...  :D  :)

Vachten zie ik wel veranderen bij de katten.
Wintervacht is een stuk voller, zeker bij mijn zowiezo al volharige kater (heeft wss een langhaarvoorouder, want heel andere vacht dan de andere twee).  Dat merk je wel meteen, en zie je ook heel snel veranderen eens het koud wordt.  
In de zomer zie ik in mijn zwartwitte meisje ook een onderliggende tabbytekening doorkomen (heb je bij de meeste zwarte katten omdat de zwarte kleur het onderliggende overheerst) in een soort bordeaukleur (zonder zwart erbovenop zou dat rood zijn). In de winter is de vacht dikker en zie je dat niet meer.
Grappig hoor. :)

Halflangharige katten krijgen ook typisch meer kraag en broek in de winter. In de zomer kan die kraag zelfs helemaal verdwijnen en kan de staart heel dun worden, terwijl hij in de winter dan mooi vol staat.  Dat verschilt van kat tot kat en zeker ook van ras.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 10 nov 2011, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2160773
pearlsofpassion schreef: Oh, dus ze worden dikker zonder extra te eten?  
Bijzonder...  :D  :)

ik denk dat ze een zomer- en winterstand hebben, en dat ze in de winterstand meer uit hun eten halen, ze poepen wel heel weinig de laatste twee weken  ;)
Door flin
#2160917
de Devon overduidelijk wel, (rond buukje nu) die verpluist in de zomer en heeft nu weer een keurig vachtje
de cornishen blijven kwa figuur gelijk, maar die sukkels beginnen nu pas met verpluizen zodat ze lekker in de koude tijd vant jaar bijna kaal zijn

 of dit met elkaar te maken heeft??

edit: cornishen hebben alleen ondervacht
Laatst gewijzigd door flin op vr 11 nov 2011, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2161545
Wintervacht of wintergewicht?
Kan me voorstellen dat je een kat die ook swinters veel buitenloopt wat meer te eten geeft, winterjas trekken ze dan vanzelf wel aan.
Door *Flip*
#2164912
Limpy schreef: Wintervacht of wintergewicht?
Kan me voorstellen dat je een kat die ook swinters veel buitenloopt wat meer te eten geeft, winterjas trekken ze dan vanzelf wel aan.
Klopt, hier wordt 's winters veel meer gegeten. Een wintervacht zie ik niet, maar Flip heeft ook geen ondervacht.

geen idee hoe fretten in het wild leven, maar kan het zijn dat er weinig voedsel is voor hen 's winters en daarom hun metabolisme omlaag gaat en zij bruin vet ipv wit vet opslaan? Uit bruinvet is veel efficiënter warmte te krijgen, dieren met winterslaap heb dit allemaal.

Volgens mij zijn er geen katachtigen die aan iets dergelijks doen (sorry Sien ;D )
Door fem fatale
#2165102
fretten komen in het wild niet voor, maar zijn een ondersoort van de bunzing, die wel wild is. bunzing houdt geen winterslaap., maar zijn prooien over het algemeen wel. ik vind het bruin-witverhaal ook wel logisch klinken dus, het moet iets met het metabolisme zijn als ze met minder eten zoveel dikker worden.

mijn plien heeft ook geen ondervacht en ik zie haar ook niet een wintervacht krijgen, dus zij slaapt nu meestal onder de dekens, gesandwicht tussen de andere twee vind ze ook fijn, maar die hebben het nog niet zo koud dat ze 's nachts al bij elkaar liggen, dus dat lukt nog niet.
Door Rianne145
#2165818
Ze zijn hier in de winter meestal wel wat dikker dan in de zomer maar ik denk dat dat komt omdat ik de hoeveelheid eten niet echt aan pas en ze hele dag voor de kachel liggen ipv buiten zitten (tuin wel afgeschermd). Ze slapen gewoon veeeeeeel meer in de winter.
Vachten zijn zeker dikker!!! Heelijk. Coon in vol ornaat nu, in de zomer is het maar een miezerig mannentje  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door