Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door bergjes
#2165754
De vraag zal waarschijnlijk al meerdere keren gesteld zijn, echter ik kan toch geen pasklaar antwoord vinden.

De vraag is KVV of Brokken?

Ik ben onlangs geattendeerd op "Vers-voeding" en ben me nu aan het oriënteren wat nu beter is voor mijn Pup en Uiteindelijk Volwassen.

Ik heb 2 honden gehad, een Mastino en een BullMastiff, beide zijn gevoerd met Brokken en beide zijn ruim 10 jaar geworden.
Ze hebben nooit ergens last van gehad, allergie, tandsteen o.i.d., dus waarom zou ik dan overstappen naar KVV?

Mijn gevoel zegt, JA

Maar er zijn zoveel tegenstrijdige stellingen?

Met KVV zou een pup te snel groeien? (en vice versa)
Met KVV krijgen ze meer tandsteen? (en vice versa)

Is het misschien verstandiger om bijvoorbeeld 3 dagen brokken en 4 dagen KVV te doen?

Graag jullie mening.
Door eelke
#2165799
Welkom hier!

Ik denk dat de mening hier wel duidelijk is  :biggrin2:

Op al je vragen zijn uitgebreid antwoorden te vinden in topic, ik zou zeggen, lees eens lekker rond hier, en dan vooral in het gezondheids topic, omdat jouw vragen vooral betrekking hebben op de gezondheid.

Heb je al een pup? Of is de pup nog 'onderweg' ?
Door bergjes
#2165858
De Pup hebben we afgelopen zaterdag opgehaald.

Een snoepie hoor.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door bergjes op di 15 nov 2011, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2165995
bergjes schreef: De vraag zal waarschijnlijk al meerdere keren gesteld zijn, echter ik kan toch geen pasklaar antwoord vinden.

De vraag is KVV of Brokken?

Ik ben onlangs geattendeerd op "Vers-voeding" en ben me nu aan het oriënteren wat nu beter is voor mijn Pup en Uiteindelijk Volwassen.

Ik heb 2 honden gehad, een Mastino en een BullMastiff, beide zijn gevoerd met Brokken en beide zijn ruim 10 jaar geworden.
Ze hebben nooit ergens last van gehad, allergie, tandsteen o.i.d., dus waarom zou ik dan overstappen naar KVV?

Mijn gevoel zegt, JA

Maar er zijn zoveel tegenstrijdige stellingen?

Met KVV zou een pup te snel groeien? (en vice versa)
Ik weet niet waar je deze stelling hebt gevonden maar dat is absoluut niet het geval. Vooropgesteld dat je een knappe KVV geeft, van een goed deugdelijk merk dat zich bewezen heeft, groeit je hond juist beter en mooier op. Niet te snel, niet te langzaam, precies zoals het hoort.
Met KVV krijgen ze meer tandsteen? (en vice versa)
Idem als hierboven. Ik heb geen idee waar deze stelling gevallen is, maar dit is absoluuuuut niet waar. Complete onzin. Sterker nog, een hond krijgt tandsteen doordat ze gevoerd worden met koolhydraatrijke brokken. Waarvan de pH waarde totaal verkeerd is. Eet zelf eens een Liga. Zo moet je je hondenbrokken voorstellen. Verse rauwe voeding heeft de juiste pH waarde (vlees is van nature wat zuurder) en dat houdt juist het gebit schoon en bovendien bevat het geen (mits er niet teveel granen in de KVV zitten) voedingsstoffen die juist voor de vervuiling van een gebit zorgt, zoals brok dat wel heeft. Brok is hard maar heeft ook nul reinigende werking. Een hond kauwt namelijk niet. Die knipt. En om te knippen heeft de hond eigenlijk grote stukken vlees en vleesbot nodig. Dus eigenlijk is BARF de meest ideale manier van voeren. Daarna KVV (van een fatsoenlijk merk). En dan pas brok.
Is het misschien verstandiger om bijvoorbeeld 3 dagen brokken en 4 dagen KVV te doen?

Graag jullie mening.
Nee, ieks!!!!!!!!!!!!!!!!! Het is super verstandig om 7 dagen per week KVV te geven. Of te gaan barfen. Of een combinatie van BARF en KVV te geven. En de brokken lekker te laten waar ze horen! In de winkel.
Door ulla
#2166083
Mijn puber van 22 maanden, is het levende bewijs dat een hond van een groot ras uitstekend opgroeid op Barf.
Overal waar ik kom krijg ik complimenten over hoe ze eruit ziet, keurmeesters staan verbaasd over haar bespiering en hagel witte tanden.

Ik niet. :biggrin2:
Door eelke
#2166495
Kijk, dat is al wel braaf, gelijk een foto van het puppekind!
Tof dat iedereen gelijk uitleg geeft, heeft het je al overtuigd?

Tandsteen vind ik wel een punt hoor, een hond moet wel ergens op kunnen knagen, ook met kvv. Ik gaf ze buffelhuidbotjes, vanwege de allergie van Joep nu niet meer. Om wel wat te knagen te geven, geef ik ze daarom nu nekken of karkas extra, anders krijgt Joep wel tandsteen. Maar ook dit verschilt weer per hond, tandsteen kan ook met aanleg te maken hebben. En een hond, en zeker een jonge hond, heeft wat te knagen nodig. En op brokjes kun je ook niet knagen.
Door TMG1961
#2166588
Eigenlijk is alles hierboven reeds gezegd dus rest mij alleen nog maar....welkom..wat een schatje is het :)
Door bergjes
#2166788
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik ga het nogmaals op een rijtje zetten voor mezelf,
en laat jullie wel weten wat het is geworden.

Inmiddels is ze al aardig gewend hoor.
Wat gaat dat toch snel hè. In 4 dagen tijd.
Verbazingwekkend wat die kleine doerakken toch al leren in zo'n korte tijd, in een heel nieuwe omgeving.

Het is een kleine drukte maker, maar toch ook wel een "ui" als het soms te "spannend" wordt.

Heerlijk.
Door lianneke
#2166789
Welkom, toen wij een Leonbergerpup kregen heb ik me vantevoren heel goed ingelezen over voeding, en dan specifiek voor een grote, snelgroeiende hond.
Ben tot de conclusie gekomen dat rauw toch het beste is.
Onze Duitse Herder kreeg tot die tijd gewoon brokken.
Met haar ben ik Carnibest gaan (uit)proberen en dat beviel zo goed dat ik besloot om de nieuwe pup ook op Carnibest natuur te zetten.
Daarna ben ik met de DH gaan barfen en na 6 maanden ook met de pup.
En ze vinden het fantastisch!
De pup, nu inmiddels ruim 2 jaar heeft nooit problemen gehad met bijvoorbeeld groeipijnen wat bij een brokkenhond nogal eens voorkomt.
En ze genieten er iedere dag van.
Vooral heul veul lezen, dan raak je vanzelf overtuigd!!! ;)
Groetjes, Lianne
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2166801
Wat een lief pupje!!!  :-*
Ik sluit me bij Lizzy aan. Vers is gewoon veel beter voor je hond en zorgt juist voor meer balans en gelijkmatiger groei.
Een hond is en blijft een carnivoor en geen brokkivoor. Granen zijn echt slecht voor een hond! Dus geen brokken geven!
Mijn honden geef ik nu bijna 2 jaar vers. Had ik maar veel eerder geweten dat dit bestond.
Ik zou echt nooit meer anders willen!
Het lijkt mij echt geweldig om een pup meteen vers te geven. Juist omdat ie maar één keer opgroeit zou ik voor het beste kiezen.
Mocht er hier ooit weer een pup komen, dan zou ik het wel weten...
Heel belangrijk wat Lianne zegt: heel veel lezen! Dan raak je vanzelf overtuigd.  :)
Groetjes,
Ineke
Door deja
#2167359
[quote="Lizzy"]
Ik weet niet waar je deze stelling hebt gevonden maar dat is absoluut niet het geval. Vooropgesteld dat je een knappe KVV geeft, van een goed deugdelijk merk dat zich bewezen heeft, groeit je hond juist beter en mooier op. Niet te snel, niet te langzaam, precies zoals het hoort.
Idem als hierboven. Ik heb geen idee waar deze stelling gevallen is, maar dit is absoluuuuut niet waar. Complete onzin. Sterker nog, een hond krijgt tandsteen doordat ze gevoerd worden met koolhydraatrijke brokken. Waarvan de pH waarde totaal verkeerd is. Eet zelf eens een Liga. Zo moet je je hondenbrokken voorstellen. Verse rauwe voeding heeft de juiste pH waarde (vlees is van nature wat zuurder) en dat houdt juist het gebit schoon en bovendien bevat het geen (mits er niet teveel granen in de KVV zitten) voedingsstoffen die juist voor de vervuiling van een gebit zorgt, zoals brok dat wel heeft. Brok is hard maar heeft ook nul reinigende werking. Een hond kauwt namelijk niet. Die knipt. En om te knippen heeft de hond eigenlijk grote stukken vlees en vleesbot nodig. Dus eigenlijk is BARF de meest ideale manier van voeren. Daarna KVV (van een fatsoenlijk merk). En dan pas brok.
Nee, ieks!!!!!!!!!!!!!!!!! Het is super verstandig om 7 dagen per week KVV te geven. Of te gaan barfen. Of een combinatie van BARF en KVV te geven. En de brokken lekker te laten waar ze horen! In de winkel.
[/quote]
Ik wil even reageren op tandsteen.
Beau is 3 jaar en 8 maanden en wordt al bijna 3 jaar vers gevoerd eerst KVV daarna barf 100 % en al 2 1/2 jaar barf denk ik, maar bij de aanzet van zijn hoektanden is het al helemaal bruin. Ik heb dat eens tegen Erwin gezegd en die zij daar heeft de ene hond meer aanleg voor dan de andere en ik denk dat dat niets met barfen te maken heeft.
Hij heeft het alleen bij zijn hoektanden en ook wat meer achterin zijn bek dus kiezen.
Door Mevroi Kruim
#2172060
Dat de ene hond of kat meer aanleg heeft voor tandsteen dan de andere, dat kan ik bevestigen. Net als de ene mens versus de andere mens trouwens. Het heeft te maken met de zuurgraad in de mond, en dat heeft te maken met wat ze eten maar ook met de bacterie-populatie, en die is per individu verschillend.
Maar los daarvan heb je met vers voeren iig minder kans op tandsteen omdat het geen koolhydraten bevat en het milieu in de bek zuurder wordt. Helemaal ideaal is natuurlijk barfen, waarbij door het knagen en knippen de kiezen goed schoon worden. Hoektanden zijn idd extra gevoelig omdat die weinig gebruikt worden bij het eten, die zijn vooral om een prooi goed vast te grijpen. Bij sommige honden en katten moet je daar de tandsteen dus af en toe verwijderen.
Door bergjes
#2173812
Hoi allemaal.

Na nog eens wat rond gelezen te hebben op het forum ben ik er toch wel van overtuigd dat "vers" voeren het beste is voor mn hond(pup).

Er is heel veel informatie te vinden over de diverse onderwerpen.
Zoveel dat het een beetje je overweldigend is.

Ik wil eerst maar eens beginnen met KVV - Carnibest Natuur.

Is het dan noodzakelijk dat ik dit nog afwissel met iets anders? Misschien een ander merk erbij? (Darf? / Lotgering?)
Is het noodzakelijk om "vleesbotten" bij te voeren? Of verstoor ik dan juist het "evenwicht" wat al in het KVV voer zit?

Ze krijgt nu "bullepezen" om lekker op te kluiven.

Gr,
Erik
Laatst gewijzigd door bergjes op wo 23 nov 2011, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2174628
goed idee, helemaal naar kvv!

carnibest natuur is compleet, dat betekent dat je er niets bij hoeft te voeren en dat ook afwisseling niet nodig is.

maar dat kan natuurlijk wel! in andere merken/smaken zitten net weer andere voedingsstoffen, dus afwisseling met andere kvv's is juist een goed idee.

met vleesbotten bij voeren verstoor je inderdaad wel de verhoudingen. in een complete kvv zit immers al alles (vleesbot,spiervlees,orgaan) in de juister verhoudingen. maar je kan best af en toe iets (kippennekjes, bijvoorbeeld) er bij geven, of als tussendoortje geven. hou dan wel de ontlasting in de  gaten, als je hond te moeilijk gaat poepen, dan heb je teveel gegeven.

een eitje (1 of 2 per week), wat (vette) vis, en wat groente zijn leuke en gezonde extraatjes.

ik vind bullepezen prima kauwmateriaal, maar daar wordt wel eens wisselend over gesproken hier. geloof dat er nogal wat honden dun van gaan poepen. in het assortiment van de meeste dierenwinkels vindt je tegenwoordig een hoop verschillende, gedroogde, 100% vlees snacks en knaagjes. let er op dat ze gedroogd zijn, niet gerookt, en dat er geen toevoegingen in zitten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door