Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2165856
Hoi allemaal,

Laat ik me even voorstellen voordat ik mijn vragen stel! Mijn naam is Maewyn en ik heb twee Brits Korthaar kittens, Garfunkel en Amy. Ze zijn nu 5 maanden oud en ontzettend lief, leuk en aanhankelijk. Ze zijn dol op spelen, knuffelen en... eten! Ze krijgen al vanaf jongs af aan kvv en ook bij mij krijgen ze TinLo Barfmenu - ze vinden het heerlijk! Er gaat zo'n 250 gram per kitten per dag doorheen en alle smaakjes zijn even geliefd! Ze zijn dus niet moeilijk, dat scheelt :).

Tja, dan de vraag: ze zijn dus dol op eten en dat is heel erg goed. Alleen... mij man vindt het eten wel een beetje aan de dure kant, want er gaat dus 15 kilo per maand doorheen. We geven de 1kg rollen, de 'honden'variant, omdat die toch goedkoper zijn en alleen de 'natuurlijk' versie iets verschilt van de kattenvariant. Meer bloed o.i.d. dan in de kattenvariant heb ik nog niet kunnen ontdekken, in elk geval, en pens vinden ze lekker (beter zelfs, dan de 'natuurlijk' voor de kat).

Maar we zijn dus op zoek naar een goedkoper alternatief... En dat is lastig. Carnibest is niet goedkoper en valt minder in de smaak, Haaksbarf zou ik graag geven maar is duurder en ook BIBI is qua prijs vergelijkbaar. Is er een kvv dat compleet én goedkoper is?
Zou de Naturis Compleet-mix een optie zijn? Richard Vers Voer zit in Rotterdam, vlakbij ons (we wonen iets ten noorden van Rotterdam), en dat scheelt wel in de kosten als we zo'n 6/7 verschillende diersoorten per maand van de Naturis mixen kunnen geven. Maar is dit wel echt compleet en komen ze dan niet alsnog tekort? En hoe weet ik, of de Naturis ook voor katten is en niet alleen voor honden? Er zit nauwelijks groente in en geen koolhydraten, dat is erg belangrijk, maar hoe kan het verder ergens aan zien?

Ik weet dat barfen goedkoper is, aanzienlijk zelfs maar in ons huidige huis is er geen plek voor een extra vriezer. We gaan volgend jaar wel verhuizen, dus die grotere vriezer komt er dan toch, maar ook dan moet ik manlief nog even zo ver krijgen dat het een optie wordt, én moet ik me eens echt gaan verdiepen want het lijkt me allemaal maar lastig.

Alvast heel dank voor alle antwoorden, ik heb echt al veel aan dit forum gehad, dus ik hoop dat jullie me ook hiermee een tip kunnen geven!
#2165872
Overal lees ik dan smuldier een goedkoop alternatief is Is enkelvoudig en compleet te koop bij supermarkten ts de 50 en 75 ct per 400 gram. Vanavond krijgen ze het bij mij voor het eerst. Zit wel pens in het complete voer en dat vinden alle niet alle katten lekker. Tot nu toe eten ze bij mij alles wat ik ze voor zet maar anders is de enkelvoudige variant van kip of hart wellicht een alternatief
#2165903
Welkom!

Fijn dat je katsels zulke gemakkelijke eters zijn. Dat maakt het allemaal een stuk leuker!

KVV is inderdaad een stuk duurder dan Barf (alle mannen moeten overgehaald worden, gewoon beginnen en binnen no-time vertellen ze aan iedereen hoe cool hun vleesetende huistijgers zijn ;D ), maar zolang je geen vriezer hebt wordt het wel moeilijk.
De prijzen van KVV geven ook de kwaliteit weer, smuldier is een erg goedkope variant. Deze kan je wel eens geven, maar ik zal dat zeker niet een te groot deel van je menu uit laten maken.

en wat fem fatale zegt; als ze door de ergste groeispurt zijn gaan ze minder eten.

Nu denk ik wel dat er in en rond Rotterdam voldoende markten en turkse winkeltjes zijn waar je kippennekken, -hart, - lever, -maagjes, lamsvlees, -hart, -nieren en al deze onderdelen van konijnen en eenden in kleine hoeveelheden kan krijgen. Ik durf je niet te zeggen dat dat veel goedkoper is, maar het kan zeker geen kwaad de kleine katzels alvast oefening op knaagwerk te geven.

Je kan prima KVV blijven voeren en af en toe wat barfhapjes erbij doen, dan hoef je je ook nog niet druk te maken om percentages enz.

Mocht je goedkoop aan barfartikelen kunnen komen in de omgeving, dan kan je die ook nog zelf malen en in dagporties verpakken, dat scheelt erg veel ruimte en misschien past het er dan wel bij in de huidige vriezer.

Succes!
#2165916
Dank jullie wel voor alle reacties al! Ik ga eens kijken voor Smuldier om inderdaad soms erbij te geven, dat kan geen kwaad denk ik zo. Ook krijgen ze al 1x per week een stuk rauwe runderlap/hart/kipfilet/kipkluif o.i.d. zodat ze alvast leren kauwen.
Ik heb me daar de eerste keer helemaal slap om gelachen! Ik zet de runderhart neer, draai me om en hoor een geluid alsof er in de muur geboord wordt. Haal m'n schouders op: de buren doen wel eens rare dingen... Tot ik omkijk en ik zie my brommen met een enorm geluid tegen Garfunkel, die haar op zijn beurt met een compleet verbaasde blik zit aan te kijken! Blijkbaar ging hij niet snel genoeg weg, want ze besloot er ook maar bij te blazen en toen dát ook niet hielp (het is nogal een kalm mannetje, onze Garfunkel), gaf ze 'm zo een lel in z'n gezicht! Vervolgens stortte ze zich met enorme pupillen en een ontzettend gefocuste blik op het hart... Echt, ik had het niet meer, zó grappig! Volgende keer als ze weer vleesstukken krijgen gaat de camera erbij :) (en manlief inderdaad, die kan dan meteen wennen!)

Zelf malen vind ik ook wel een aantrekkelijke optie, maar ook in dat geval zal ik moeten gaan rekenen met de percentages en ik ben gewoon een beetje benauwd dat ik iets verkeerd doe :).
#2166704
Welkom!
Ik vind Smuldier en Lotgering niet de meest geweldige merken kvv. Waarom is al vaker uitgelegd en alle waar natuurlijk naar zijn geld. Ik was altijd wel in de veronderstelling dat Bibi 1 van de betere en goedkopere kvv's was, maar waarschijnlijk is dat hele oude informatie. Barf is wel goedkoper. Je zou dus een gedeelte van je menu zelf kunnen samenstellen, zodat het allemaal nu nog wel in je bestaande vriezer past of zoveel mogelijk kleine hoeveelheden kopen op de markt of bij de vleesturk. Je menu malen kan ook, maar raad ik alleen aan als dat echt nodig is. Bij katten die zelf kunnen en willen kauwen, zou ik gewoon ongemalen geven. Dit is beter voor de kat en minder werk voor jou. Op een gegeven moment leer je vanzelf handig en efficiënt je vriezer indelen, zodat er meer inpast.

Voor meer informatie over Naturis zou ik eens kijken of ze een eigen website hebben.
#2166722
Die hebben ze: http://naturis.be/index/

Ik weet niet of ik dit zo voor katten geschikt vind en dan bedoel ik niet op de pens enzo. Er lijken dingen toegevoegd te worden die niet zo voor katten geschikt zijn, waaronder zeewier. Katten hebben hele gevoelige nieren en zeewier is niet goed voor ze. Een aantal smaken heeft ook paardenmelk toegevoegd gekregen. Over de werking van paardenmelk schijnen allerlei (metafysische) werkingen aan te zitten en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik daarvan vind. Volgens mij zit er in paardenmelk lactose en menig kat is lactose-intolerant. Op zijn voordeligst kan dit diarree en buikpijn veroorzaken. Andere verschijnselen van lactose-intolerantie kunnen overgeven, misselijkheid en zich niet goed voelen zijn oa.
#2167114
Volgens mij kun je bij Richard Vers Voeding sinds kort honden- en kattenvlees laten maken, zoals je dat zelf wilt hebben. Je kunt elk vlees wat je wilt hebben speciaal voor jou laten samenstellen. Het is ook niet zo erg duur. Ik ben zelf wel tevreden over hem.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door