Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2165559
Ik kom er niet helemaal uit mbt de groenten.
Hoe fijn moet het nu precies?

- is de kook eroverheen ook voldoende?
- hoe fijn zou je het moeten snijden
- moet het in de keukenmachine of zelfs met de staafmixer

Met andere woorden wanneer is het voldoende bewerkt zodat ze het ook echt kunnen opnemen

Ik weet het even niet meer  ???
Door Martine-Tom
#2165598
Rauw en puree, staafmixer fijn zeg maar  ;)
Er zijn ook mensen die de kook erover laten gaan hoor, maar ik doe alles gewoon rauw, eerst in dobbelsteentjes snijden en telkens een klein beetje met wat water/komkommer/vocht in een mengkom en staafmixeren  :)
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2165672
Ik geef wel een pompoen bijvoorbeeld en dat is gegaard in de oven en geef ik in stukken.

Heeft dit geen zin en moet de staafmixer er dan nog overheen?
Door Nadia
#2165685
Het gaat erom dat de celwanden kapot zijn. Dit gebeurd door te pureren, maar ook door verhitting. Dus als je het zo zwart op wit ziet is in de oven ook prima om de celwanden kapot te maken en kan de hond de groente opnemen. Echter gaat door verhitting ook kwaliteit/voedingswaarde verloren. Vandaar de voorkeur naar rauw en gepureerd.
Door Nadia
#2166003
wat ik doe is een deel komkommer pureren, dit gaat redelijk makkelijk. de groente van te voren zo fijn mogelijk snijden, dan is kleine beetjes toevoegen. het begin is lastig en springt het alle kanten op. Maar zodra je het begin 'papje' hebt dan lukt de rest ook wel.
Ondertussen een paar keer de mixer laten afkoelen. Want tis een zware klus voor hem.

Succes!
Door Lizzy
#2166024
Sarah5 schreef: Ik kom er niet helemaal uit mbt de groenten.
Hoe fijn moet het nu precies?

- is de kook eroverheen ook voldoende?
- hoe fijn zou je het moeten snijden
- moet het in de keukenmachine of zelfs met de staafmixer

Met andere woorden wanneer is het voldoende bewerkt zodat ze het ook echt kunnen opnemen

Ik weet het even niet meer  ???
Nee, de kook eroverheen is in veel gevallen niet voldoende en bij sommige groenten ook geen doen. Denk aan sla. Of spruitgroenten als alfalfa.

Snijden is sowieso niet voldoende.

Ja, het moet in de keukenmachine, blender of staafmixer.

Zo ziet een groentenmix eruit die fijn genoeg is:

http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... e-en-fruit
Door Lizzy
#2166058
Nadia schreef: Mooie handleiding Lizzy!

vraagje, doe jij avocado door de mix?
Ja, ik doe avocado door de mix. Ze vinden het heerlijk. Ik prak het ook wel eens vers door hun voer. Wel zonder schil en pit want die zijn loei giftig. Maar Biscuit bijv. die gaat van avocado gewoon scheel kijken, zo lekker vindt ze dat (we noemen haar dan ook "dikke schele" :biggrin2:).
Door Anne in Zweden
#2166060
Nadia schreef: wat ik doe is een deel komkommer pureren, dit gaat redelijk makkelijk. de groente van te voren zo fijn mogelijk snijden, dan is kleine beetjes toevoegen. het begin is lastig en springt het alle kanten op. Maar zodra je het begin 'papje' hebt dan lukt de rest ook wel.
Ondertussen een paar keer de mixer laten afkoelen. Want tis een zware klus voor hem.

Succes!
Ik doe de eieren er altijd doorheen, dat meukt ook erg lekker, en maakt het mixen wat makkelijker. :)
Door Nadia
#2166061
Eitjes doe ik er ook doorheen ja. Meestal pas op het laatst. Handig om het eerder doorheen te doen!

Goeie Lizzy, ik heb net weer mix gemaakt. Maar zal er de volgende keer avocadovruchtvlees doorhen doen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door