Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Sieglinde
#2165180
Ik snap er helemaal niets meer van. Op de ene site zie ik staan dat vanguard 3 jaar geldig is. Ergens anders zie'k staan 1 jaar.

Ik wou eigenlijk titeren dit jaar. Maar mijn da doet het niet, en door ziekte van vriend kan ik nergens ver weg.
Ze hier ff al de vaccinaties die ze hebben gehad:
Max is hier bij ons sinds februari 2010 en Fred sinds eind oktober 2010.
Max
19/05/07 Nobivac Puppy
10/06/07 Pneumodog bd/pl2 en Canigen CHP-Virbac
08/07/07 Canigen CHP-Virbac
18/06/08 Canigen CHP-Virbac
09/12/2009: Trivirovax CHP en Istolept L
19/11/2010 Vanguard CPV-Lepto en Vanguard da2pi


Fred
26/05/06: Nobivac Puppy DP
30/06/06: Nobivac Lepto en Nobivac DHPPI
18/10/10: Vanguard CPV-Lepto en Vanguard da2pi
19/11/2010 Vanguard CPV-Lepto en Vanguard da2pi


Zouden jullie vaccineren?
#2165185
Nou de cocktail hebben ze in ieder geval niet nodig, die hebben ze genoeg gehad voor de komende 3 jaar. Dus in die zin hoef je niet eens te titeren.
Lepto moet wel jaarlijks, mocht je die willen vaccineren. Ik denk zomaar dat jouw honden niet zo van die zwemmers zijn?
Door Martine-Tom
#2165204
Ik doe het niet, Tom is geen zwemmer maar drinkt wel uit water waar ratten zitten...is veeeeeel lekkerder dan schoon kraanwater blijkbaar  ::)
Hij is er al 1 keer flink ziek van geweest en dat risico wil ik gewoon niet meer lopen.
Volgend jaar gaan we titeren en dan zullen we wel zien wat we doen, voor voorlopig helemaal niks in elk geval  :)
#2258816
Ik heb eigenlijk een zelfde vraag dus sluit me hier maar even aan. Harry is mijn ruwharige dwergteckel van 15 maanden.
Hij is weer opgeroepen voor zijn inentingen en ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe.

Zijn entschema was als volgt:
- 13 december 2010; nobivac puppy DP
- 5 januari 2011; vanguard (CPV-Lepto) en nobivac KC
- 27 januari 2011; nobivac DHPPi en nobivac Lepto en nibivac rabies

Ik had eigenlijk bedacht om hem nu wel te laten enten, maar weet dus niet of hij een ' booster'  of een volledige cocktail zal krijgen en wat het verschil is? En wel of geen kennelhoest? Deze heeft hij dus vorig jaar wel gehad en dit ging volgens mij wel goed, na wat kort gekuch na.
En dan volgend jaar Titeren.

Of is het slimmer om hem nu al te laten titeren? Rabies heeft hij vorig jaar gehad is nu 3 jaar geldig, maar hoort daar en penning bij? Want hoe toon ik dit anders aan bij het op vakantie gaan? Nou dit waren mijn vragen wel voor nu :)

Alvast bedankt voor de moeite van het meekijken!!

Groetjes Leon

ps had de vraag al in een PM aan Vagebond gevraagt, maar waar kan ik in of rondom Nijmegen laten Titeren? (voor een normale prijs?)
#2258971
Sieglinde schreef: Ik snap er helemaal niets meer van. Op de ene site zie ik staan dat vanguard 3 jaar geldig is. Ergens anders zie'k staan 1 jaar.

Ik wou eigenlijk titeren dit jaar. Maar mijn da doet het niet, en door ziekte van vriend kan ik nergens ver weg.
Ze hier ff al de vaccinaties die ze hebben gehad:
Max is hier bij ons sinds februari 2010 en Fred sinds eind oktober 2010.
Max
19/05/07 Nobivac Puppy
10/06/07 Pneumodog bd/pl2 en Canigen CHP-Virbac
08/07/07 Canigen CHP-Virbac
18/06/08 Canigen CHP-Virbac
09/12/2009: Trivirovax CHP en Istolept L
19/11/2010 Vanguard CPV-Lepto en Vanguard da2pi


Fred
26/05/06: Nobivac Puppy DP
30/06/06: Nobivac Lepto en Nobivac DHPPI
18/10/10: Vanguard CPV-Lepto en Vanguard da2pi
19/11/2010 Vanguard CPV-Lepto en Vanguard da2pi


Zouden jullie vaccineren?
Ze hebben vorig jaar nog de cocktail gehad, die is 3 jaar geldig dus daar kunnen ze nog 2 jaar mee.
Dan zou je ze tegen Weil kunnen enten (Lepto) maar dat geld alleen 's zomers dus als je die wilt enten kun je dat beter in het late voorjaar doen. De lepto enting werkt namelijk niet zo lang dus als je hem in het late voorjaar ent zijn ze in de zomer (wanneer weil actief is) beschermd tegen volgens mij 2 stammen van weil. (weil bevat 5 stammen dus ze kunnen nog steeds weil krijgen.

Dan heb je nog de Pi oftewel Para influenza (griep), naar mijn mening heeft een gezonde hond geen enting tegen griep nodig, net zo min als gezonde mensen geen griepprik krijgen.
En er is nog de kennelhoest enting. Die hebben ze nodig als ze naar een pension o.i.d. gaan. Als ze daar niet heen gaan zou ik die ook niet laten enten. Kennelhoest is niet dodelijk en vaak als ze tegen kennelhoest geent worden krijgen ze het juist.
Door Lizzy
#2259271
HarrydeTeckel schreef: Ik heb eigenlijk een zelfde vraag dus sluit me hier maar even aan. Harry is mijn ruwharige dwergteckel van 15 maanden.
Hij is weer opgeroepen voor zijn inentingen en ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe.

Zijn entschema was als volgt:
- 13 december 2010; nobivac puppy DP
- 5 januari 2011; vanguard (CPV-Lepto) en nobivac KC
- 27 januari 2011; nobivac DHPPi en nobivac Lepto en nibivac rabies

Ik had eigenlijk bedacht om hem nu wel te laten enten, maar weet dus niet of hij een ' booster' of een volledige cocktail zal krijgen en wat het verschil is? En wel of geen kennelhoest? Deze heeft hij dus vorig jaar wel gehad en dit ging volgens mij wel goed, na wat kort gekuch na.
En dan volgend jaar Titeren.

Of is het slimmer om hem nu al te laten titeren? Rabies heeft hij vorig jaar gehad is nu 3 jaar geldig, maar hoort daar en penning bij? Want hoe toon ik dit anders aan bij het op vakantie gaan? Nou dit waren mijn vragen wel voor nu :)

Alvast bedankt voor de moeite van het meekijken!!

Groetjes Leon

ps had de vraag al in een PM aan Vagebond gevraagt, maar waar kan ik in of rondom Nijmegen laten Titeren? (voor een normale prijs?)
Sorry Leon, maar deze dierenarts mocht in een straal van 10 meter niet meer aan mijn hond komen. Is ie belazerd, om dit allemaal tegelijkertijd in zo'n jong diertje te stoppen >:(

Ik weet niet of je voor rabies een penning krijgt. Maar vraag er dan gewoon om een en zet deze voorlopig niet meer.

Verder heeft je hond nu officieel een DHP + Lepto nodig. Pi kun je weg laten.
#2262954
Hm  :-\ ja ze kunnen je van alles wijsmaken he?! Maar ik neem aan dat je dus inderdaad de laatste entingen bedoelde Lizzy?
Ik kan nu dus vragen om alleen een DHP en Lepto? PI is de kennelhoest toch? Begreep later dat velen van jullie hier negatieve ervaringen mee hebben?

Ik baal ervan dat ik er zo weinig van snap en dat iedereen net iets anders zegt en ik gewoon niet weet naar wie ik nu moet luisteren.
Maar dat er over gevaccineerd wordt dat heb ik nu wel goed door.

Dus nu wel vaccineren op die DHP en Lepto en volgend jaar titeren?
#2262981
Zelfs volgens de fabrikanten hoeft DHP en rabies maar een keer per 3 jaar, daar hoef je dus niet voor te titeren.

Met oog hierop zou ik natuurlijk ook alleen Weil kunnen doen toch?! (lees ondertussen ook bij anderen mee;)
Door Lizzy
#2262985
HarrydeTeckel schreef: Hm :-\ ja ze kunnen je van alles wijsmaken he?! Maar ik neem aan dat je dus inderdaad de laatste entingen bedoelde Lizzy?
Ik kan nu dus vragen om alleen een DHP en Lepto? PI is de kennelhoest toch? Begreep later dat velen van jullie hier negatieve ervaringen mee hebben?

Ik baal ervan dat ik er zo weinig van snap en dat iedereen net iets anders zegt en ik gewoon niet weet naar wie ik nu moet luisteren.
Maar dat er over gevaccineerd wordt dat heb ik nu wel goed door.

Dus nu wel vaccineren op die DHP en Lepto en volgend jaar titeren?
Ik bedoel deze enting: nobivac DHPPi en nobivac Lepto en nibivac rabies. Je pup is dus voor Distemper (hondenziekte), HCC (besmettelijke leverziekte), Parvo, Para Influenza, Lepto en Rabies tegelijkertijd gevaccineerd.

Nu moet je officieel dus DHP + Lepto vaccineren. DHP geeft dus normaal 3 jaar bescherming (rabies ook trouwens) maar omdat je met 1 jaar moet boosteren (je moet niks), zou je deze opnieuw 'moeten' laten zetten. Sommige mensen vaccineren op basis van titerbepalingen. Ze trekken dan bloed, kijken of er nog voldoende antistoffen tegen deze 3 ziektes aanwezig zijn en zo ja, krijgt je hond dus niet deze booster-enting-bij-1-jaar.

Lepto biedt maar 12 maanden (ongeveer) bescherming, dus die 'moet' je ieder jaar herhalen.

Als je dus nu DHP + Lepto vaccineert, hoef je volgend jaar niet te titeren, want de DHP geeft 3 jaar bescherming, kortom, dan zou je eventueel 3 jaar later kunnen titeren.
Door Lizzy
#2262987
HarrydeTeckel schreef: Zelfs volgens de fabrikanten hoeft DHP en rabies maar een keer per 3 jaar, daar hoef je dus niet voor te titeren.

Met oog hierop zou ik natuurlijk ook alleen Weil kunnen doen toch?! (lees ondertussen ook bij anderen mee;)
Nee dus, DHP "moet" bij 1 jaar geboosterd worden.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door