Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2145312
nu heb ik eindelijk iemand gevonden die aan wat wilde eenden, fazanten, haas, kwartel etc voor me kan komen.
Ze kunnen ze ook al volledig voor me plukken.

Maar wat ik me afvraag: er zit dan natuurlijk een/meedere kogeltjes in zo'n beestje; hoe moet je die gaan zoeken?
En kan het kwaad als je dat er in laat zitten?

Dit is weer een stap verder in de BARF-wereld voor mij, maar wel belangrijk om te weten dat ik mijn poezels niet in gevaar breng door
verser dan vers te geven ;)
#2145352
ik heb wel eens gemalen vlees van wild. enkele keer zit daar nog schothagel in. Reus heeft het vast wel eens opgegeten. denk niet dat dat problematisch is en gewoon uit gepoept word.

maar, misschien geldt dat niet voor alle soorten hagel.
#2164747
Als het goed is wordt er GEEN lood meer gebruikt, maar je hebt dus blijkbaar altijd jagers die de oude voorraad nog op maken.

De jagers hier gebruiken uiteraard geen lood meer en dan heb je alleen nog wel de kogeltjes in het wild. Ik haal ze er nooit uit, dan doen de honden wel. Ze laten ze liggen. Ik vind ze vaak genoeg op de grond. En als ze ze al opeten dan poepen ze die wel weer uit. Voor de kat idem.

Mocht is ze echt zo zien zitten, dan pak is ze wel uit het vlees.
#2164759
Ik denk dat in het buitenland misschien best nog lood mag worden gebruikt. De haas karkas die ik heb komt grotendeels daar vandaan.  Ik vraag me af hoe ze dat dan met het vlees voor de consumenten doen dat van wild uit het buitenland afkomstig is. Als ik loden kogeltjes in de karkas heb zitten, zal het dus ook in het consumenten vlees zitten. Vreemd hoor, dat dat kennelijk nog steeds mag.
#2164848
saluki schreef: Van een jager gehoord,.... waar het - de kogeltjes zitten is een kleine bloeding te zien. Ik heb nog geen compleet wild dier gehad sus ik weet niet of dit zo is.
Dit is vaak wel zo, maar het kan ook wat oppervlakkiger zitten, dan hoeft er niet altijd een bloedinkje te zijn, maar dan zei je het kogeltje zo zitten.
#2164859
Doranto schreef: Ik denk dat in het buitenland misschien best nog lood mag worden gebruikt. De haas karkas die ik heb komt grotendeels daar vandaan.  Ik vraag me af hoe ze dat dan met het vlees voor de consumenten doen dat van wild uit het buitenland afkomstig is. Als ik loden kogeltjes in de karkas heb zitten, zal het dus ook in het consumenten vlees zitten. Vreemd hoor, dat dat kennelijk nog steeds mag.
hmm ik zou denken dat dergelijke wetgeving door de EU wordt opgelegd, maar dat is vast wel ergens op te zoeken.

heb je de haas van een gewone leverancier, of via via gekregen?
#2215029
Doranto schreef: Bij mij hebben de honden net een haaskarkas (rugstuk) op en ik vond een loden kogeltje. Lood wordt dus kennelijk wél nog gebruikt.
het is geen lood
anders heb de grootste wildhandelaar van de benelux een probleem
De vervangers hiervan zijn staal, zink en diverse legeringen van metaal zoals bismut e.d. Deze bestaan dan vaak uit o.a. staal, zink
#2215036
Het kogeltje dat ik vond, was niet magnetisch en heel zacht. Als ik er met een tang op kneep, werd het plat, waarbij de afdruk van de tang er in stond. Is dat ook mogelijk bij een ander metaal dan lood? Overigens komt het hoogst zelden voor dat ik een kogeltje vind als ze haas hebben gehad. Ze zijn hier trouwens dol op haas en de rugstukken zijn mooi bevleesd. :)
#2217407
Doranto schreef: Het kogeltje dat ik vond, was niet magnetisch en heel zacht. Als ik er met een tang op kneep, werd het plat, waarbij de afdruk van de tang er in stond. Is dat ook mogelijk bij een ander metaal dan lood? Overigens komt het hoogst zelden voor dat ik een kogeltje vind als ze haas hebben gehad. Ze zijn hier trouwens dol op haas en de rugstukken zijn mooi bevleesd. :)
In het verleden werd bismut vaak verward met tin of lood omdat het daar veel eigenschappen mee deelt
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door