Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2161308
Op deze site heb ik al eerder geschreven over wat verstopping bij Sofie mijn 11-jarige poezekind. Van de zalmolie werd ze dik en nu heb ik volgens mij de oplossing.
Ik schreef eerder dat ik de grootste stukken bot uit de, Tinlo, voeding haalde en nu voeg ik 1 maal per dag wat haverzemelen, toe die ikzelf ook in de yoghurt neem. Met een klein beetje water erbij, merkt ze er niks van en de zemelen helpen de ontlasting wat smeuiger te maken.
Ze poept nu gewoon ieder ochtend wat kleine poepjes en verder doet ze het heel goed.
Haar gebit ziet er beter, schoner uit en ze voelt zich goed. Spint veel, is actiever en aanhaliger.
Ook heb ik gemertk dat het overschakelen op kvv wat tijd vraagt. Het kattenlijf moet zich anders in gaan stellen en, zeker als de kat wat ouder is, vraagt het wat tijd voor de spijsvertering daaraan is gewend.
Ben zo blij dat het nu goed gaat!!!
Door flin
#2161362
fijn dat t beter gaat

przoonlijk zou ik niet kiezen voor haverzemelen, volgens mij zitten daar nog behoorlijk wat koolhydraten in

zelf zou k dan eerder kiezen voor psylium husk, of simpelweg wat sla versnijden en mengen door de kvv

bot verwijderen uit de kvv? 
'k weet niet hoeveel bot er in je kvv zit, maar dan hoop ik wel dat je weet wat je voert?
#2162842
De Psyllium Husk, wat is dat voor spul dan? Zijn dat ook niet gewoon vezels?
Haverzemelen worden niet opgenomen. Het zijn onoplosbare vezels die alleen de onlasting helpen wat soepeler te worden omdat ze vocht opnemen.

Omdat Tinlo vrij veel bot verwerkt, (heb ik van deze site!)  haal ik de grootste stukken er uit. Er zit dan nog genoeg in voor een goede verhouding.

Sla heb ik niet altijd in huis en tartaar moet ik dan ook speciaal kopen, ik vind de kvv nu al duur genoeg.
Maar uiteraard sta ik open voor andere suggesties!
Binnenkort kan ik Haaks Barf krijgen bij een winkel, redelijk in de buurt. Daar schijnt minder bot in te zitten. Misschien gaat Sofie haar spijsvertering daar wel helemaal goed op reageren. We zullen zien.

Met dank in ieder geval.
Door *Yvje*
#2162877
Psyllium Husk word ook wel vlozaad genoemd, het is afkomstig van een plant en is
word gebruikt voor diarree, verstoppingen, constipatie en nog een aantal andere dingen.
Het is ook voor mensen op de markt.
Ik heb zelf die die je bij de DA kunt kopen in huis.
Ik gebruik het zelf liever niet, de ontlasting wordt een soort van pakketje,
er komt een soort van vliesjes over heen te zitten waardoor alles in èen keer
eruit komt zeg maar. Hier resulteert dat steeds in een smerige kont omdat ze het
laatste beetje er niet uit krijgen maar de rest hangt er dan nog aan in dat zakje zeg maar.
Maar misschien dat het jou wel zou kunnen bevallen, ik weet dat veel andere mensen
en dieren er wel baat bij hebben dus het is misschien de moeite waard om te proberen !
Door flin
#2162966
Hoe en wat bij/voor katzels (hoe 't werkt) weet 'k niet precies,

HAVERZEMELEN

Voedingswaarde per 100 gram:

Eiwit 14-18g,

vet 9.7g,

koolhydraten 15.2g,

energie 1449KJoule, 341 kcal.

15-18% verteerbare KH, naast de onverteerbare voedingsvezels, zemelen bevatten relatief veel koolhydraten
~~

De psylliumzaden (Plantago ovata) zijn een uitstekende in vloeistof oplosbare bron van vezels die ook nog eens calorie-arm is (de vezels lossen acht maal sneller op dan haverzemelen)
#2163860
Na alle informatie van jullie, ga ik de Psyllium zeker proberen.
Maar het onoplosbaar zijn van de haverzemelen, is juist een pré, volgens mij.
Ze moeten juist níet niet worden opgenomen. Ze moeten rechtstreeks dóór naar de darmen om het daar door te laten stromen.

Wat de verhouding eiwit/vet etc. betreft; ze krijgt per dag zo weinig binnen dat dit niet relevant is.
Al met al, toch weer bijgeleerd!

Anne en Sofie (11)
Door flin
#2163966
'k weet er t fijne niet van,

wat 'k lees (waarheid of niet?) is dat haverzemelen ook weer zorgen voor n voldaan gevoel
en neej, ben niet zozeer bang voor de kleine hoeveelheid vet/eiwit/koolhydraten, omdat dit waarschijnlijk heel weinig is per dag,
maar t gaat nog steeds over graan in 'n kat, waar 'k niet bij juich

wat 'k verder lees is dat haverzemelen grotendeels wèl oplosbaar zijn, of dit bij katzels ook zo werkt?

bijna alle zemel-artikelen gaan over mensen, gevoelsmatig (zonder verder te kunnen onderbouwen) zeg ik: nonono
Door *Yvje*
#2171669
Maar zit ze echt verstopt, of is het constipatie ?
Als ze momenteel echt verstopt zit zou je ook een laxerende pasta of
laxatract kunnen gebruiken om de boel even weer op gang te helpen,
heeft ze constant dat ze moeilijk ontlast of dat het hard is kun je misschien
beter iets aan de voeding toevoegen ..
#2172062
Psylium is echt ideaal bij verstopping of harde ontlasting. Het wordt idd niet opgenomen, itt iig een deel van de haverzemelen, en het is veel en veel effectiever. We gebruiken het regelmatig bij de paarden tegen zand in de darmen en het werkt heel goed daarvoor. Ik gebruik het zelf ook ter voorkoming van darm-ontsteking.
Door *Yvje*
#2172251
Mevroi Kruim schreef: Psylium is echt ideaal bij verstopping of harde ontlasting. Het wordt idd niet opgenomen, itt iig een deel van de haverzemelen, en het is veel en veel effectiever. We gebruiken het regelmatig bij de paarden tegen zand in de darmen en het werkt heel goed daarvoor. Ik gebruik het zelf ook ter voorkoming van darm-ontsteking.
Eff rare vraag hoor, maar wordt het bij jou dan ook zo'n heel pakketje met een velletje erom ?
Ik vind dat namelijk helemaal niks en de katten ook niet, ik heb die gele verpakking die je bij een DA kunt krijgen
voor de katten. Zodra de katten dat hebben gehad en ze gaan ontlasten blijft het er gewoon aan hangen, het hele pakketje ! ???
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door