Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#2160978
Ik lees hier veel over verschillende meningen qua kwaliteit van het vlees. Wat de een prima te voeren vind, doneerd de ander aan de kliko.

Dus ik ben wel benieuwd, wat vinden jullie kwalitatief goed vlees?

Moet het perse Biologisch zijn, of mag het ook uit de bio industrie, kijk je naar vet, vliezen of maakt je dat niet uit? En de houdbaarheid dan? Wat als het net over de verkoopdatum is en als dit al is, maakt het dan een verschil of het bevroren is of vers? Hoe denk je over vriesbrand.
Grote stukken, kleine stukken, gemalen?

En vleesbot, vind je de kwaliteit slecht als het minder bevleesd is? Of heb je andere aandachts punten?

----

Voor mij geld met botwerk dat het me niet zo veel uitmaakt als ik eens wat minder goed bevleesd bot heb. Wel zorg ik dat ik in de regel goed bevleesd bot heb, zodat de mindergoede in balans blijven.
Wat ik belangrijk vind bij bot is dat het zacht is. Hierbij denk ik vooral aan de lamsribben, en alles moet 'intakt' zijn. Veelal zie je kipkarkassen welke allemaal kleine stukjes zijn. Dat hoef ik niet. Ik wil wel een fatsoenlijk karkas. Bij die kleine stukjes zie je veel kraakbeen.

Spiervlees vind ik belangrijk dat het zo vel/vlies en vetloos moet zijn. (op mijn bot had ik liever ook niet te veel vet ;) ). Het moet echt vlees zijn. Als het in de vriezer ligt en het is niet meer geschikt voor humane consumptie dwz. over de datum, vind ik het nog prima om te voeren. Mocht ik het na ontdooien niet vertrouwen doordat het ruikt, raak uitziet of 'plakt' dan gaat het alsnog weg.
Een beetje vriesbrand vind ik niet erg, dat snij ik eraf. Veel vriesbrand ben ik niet zo blij mee. Echter heb ik laatst wel vlees gekocht waar wat meer vriesbrand op zit, dit heb ik bewust gedaan omdat alle drie de katten echt DOL op dit vlees zijn. Dus dat kon ik ze niet aandoen om te laten liggen  :biggrin2: Dan vertrouw ik wel op de neus van mijn katten dat het nog goed is.
Als ik vlees heb gekocht en het is in mijn koelkast verlopen (kipfilet oid) dan gaat het nog naar de dierenkinders, daar heb ik geen moeite mee. (moet het geen week verlopen zijn).

In mijn eigen vriezer probeer ik alles wat het oudste is eerst op te voeren, helaas lukt dit niet altijd. Het verpakken van het vlees doe ik zo strak mogelijk, zodat er weining tot geen lucht bij kan komen.

Orgaanvlees (voornamelijk lever en nier) wil ik het liefst biologisch. Helaas lukt dit niet altijd. Wild lukt wel af en toe. Ik voer geen lever van kip of rund vanwege de afvalstoffen. Lever van konijn en kalkoen beperk ik ook, maar voer en koop ik wel als de aanbieding er na is. Meestal voer ik lever/nier van lam/geit. De nieren heb ik graag ontvet. Koop ze ook graag ontvet, omdat ik dan weet wat de kiloprijs is en niet naderhand duurder uitben.
Pens heb ik graag vuil, maar zonder wormen! Krijg ik pens met wormen, geef ik hem weg als iemand wilt hebben, anders gaat ie de kliko in.

Vlees wat ik zelf te lang buiten heb laten liggen is op het randje. Grote bulkverpakkingen laat ik meestal buiten ontdooien. In de zomer probeer ik dit te voorkomen. Maar zo'n grote doos van de VSE prop ik niet zomaar in de koeling. Mocht ik ter vergeefs wat vliegen eieren op mijn vlees hebben, spoel ik dit af en voer ik het nog. Dan moet het wel minimaal zijn. Anders gaat het weg. Vlees dat verkleurd is voer ik niet meer. Rundvlees wilt wel eens donkerder worden als het bloed eruit loopt. Dat voer ik wel nog. Maar gerijpt vlees niet meer.
Ik heb wel eens gehad dat vlees in mijn vriezer 'om' ging. door de te grote temp verschillen. Dat voer ik dus ook niet meer.

Oh, en ik wil alles ongemalen. Ik heb me al eens in de vingers gesneden met gemalen vlees, dat wil ik niet nog een keer.

Zo, dat was mijn mega verhaal..
Hoe zagen jullie graag je stukje vlees?

Tot slot: Groentes voor in de mix wil ik zo vers en 'gaaf' mogelijk.
Door Lizzy
#2161008
Alles wat ik koop komt rechtstreeks van boeren of kwekerijen, slachterijen of slagers, op een enkele uitzondering na (dat ik via via koop maar dan is het ook van betrouwbare goede kwaliteit, anders moet ik het niet). Liefst biologisch, maar dat lukt niet in alle gevallen. De kwaliteit moet dermate goed zijn dat ik het zelf zou eten (zou ik vlees eten). En ik denk dat je gerust kan stellen dat ik kritisch ben. En een beetje vet aan het vlees, vind ik niet erg. Zolang het mooi gezond vet is en geen blubber. Zou ik zelf vlees over datum eten? Nee. Dus dat voer ik ook niet aan mijn honden. Vlees dat met vriesbrand hier arriveert? Dat moet ik niet, dat gaat terug. Krijgt het hier thuis wat vriesbrand: heb ik er geen problemen mee (gisteren mijn kleine vrieskistje leeg staan halen, daar vond ik nog wat kip dat al even oud is. Dat kwam kraakvers hier binnen. Dat voer ik nog gerust op, ik weet wat er mee is gebeurd. Moet niet de spuigaten uitlopen, qua oud, want dan kiep ik het weg). Ik voer mijn honden dus precies dat wat ik zelf zou eten.
Door smulpaap
#2161129
Plofkip wordt hier niet gevoerd , hoe aantrekkelijk geprijsd het soms ook is

Orgaan van rund en plofkip wordt ook niet gevoerd vanwege de vervuiling van dergelijke organen
Wel als ze biologisch zouden zijn

Ik kijk zeker naar vet en vliezen , een randje vet mag .... maar ik wil ze geen hompen ranzig vet voeren . Ik let dus eerst op kwaliteit en dan op prijs , al moet ik daar zelf soms een veertje voor laten .

Hier wordt niet over de datum gevoert

Liever geen vriesbrand , mits een heel klein gedeelte

Vleesbot liefst dik bevleesd , ribben moeten absoluut intact zijn en zacht ..... wat kaler vleesbot heb ik wel maar ik compenseer goed met goed bevleesd vleesbot
Een hazenrugstuk bv , dat wordt hier graag gegeten , of eens parelhoenkarkas bv wat wat kaler is maar wel weer biologisch

Kale stukken /brokjes kipkarkas wil ik niet hebben

Ik heb ooit eens gemalen hertenvlees gekocht , ik vond het niets .... en de honden ook niet , dus alles ongemalen
Door Martine-Tom
#2161177
Ik ben inmiddels ook een stuk kritischer geworden.
Ik voer in principe alleen maar vlees wat er uitziet of ik het zelf ook zou kunnen eten, nou eet ik geen karkas maar het moet er "gezond" uitzien.
Rijp vlees ben ik niet zo bang van, ik doe het er niet om maar Tom begraafd regelmatig iets om met een half vergaan stuk vlees weer tevoorschijn te komen,..een week later ofzo ::)

Gemalen doe ik ook niet meer, ik heb het idee dat het erg vet is, laatste keer gemalen rund besteld en dat zag eruit als varkensgehakt zo licht van kleur...
Grote hompen vet gooi ik weg, en bij heel veel meld ik het de leverancier, en laatst kreeg ik vlees binnen met enorm veel vriesbrand, ook allemaal weggikt, en gelijk die leverancier uit mijn bestand gehaald want die wil er niks aan doen  :P
Door TMG1961
#2161240
Vleesbot heb ik het liefst redelijk bevleesd. Als het eens wat minder is dan maak ik daar geen probleem van en doe er gewoon wat spiervlees bij. Wel haal ik vel en vet er af, zeker bij de eendenruggen.

Spiervlees heb ik het liefst zonder al te veel vet/vliezen. Maakt me in principe niet veel uit of het grote of kleine stukken zijn. Een beetje vriesbrand vindt ik geen probleem (snij het dan wel weg) maar het moet natuurlijk niet al te veel zijn en als ik het niet vertrouw dan gaat het de kliko in.

Orgaan geef ik afhankelijk van het aanbod, wel probeer ik niertjes zonder vet te nemen, vindt het zonde om hoop vet ongebruikt weg te gooien. Pens probeer ik vers te krijgen, lukt momenteel niet altijd en dan neem ik ter vervanging smuldier..is makkelijk te halen op fiets in dorp vandaar.

Groentenmix maak ik per 4 weken en die gaan in kleine bakjes de vriezer in. Ik probeer altijd alles zo snel mogelijk verpakt in de vriezer te krijgen, zeker in de zomer.

Ik moet wel zeggen dat ik soms iets weg gooi wat eigenlijk nog prima gegeven had kunne worden, maar na zelf een serieuze voedselvergiftiging gehad te hebben ben ik soms wat huiverig met voeren van sommige dingen.
Door Nathascha
#2161381
Ik gaf eerst KVV. Maar ik moet zeggen dat ik nu liever geen gemalen spul meer voer. maar gewoon grote stukken, waaraan je kunt zien of er iets mis mee is.

Vleesbot wil ik het liefste goed bevleest zien. Maar is het wat kaler, gaat er gewoon extra spiervlees bij. Ik wil ook geen afgebroken stukken vleesbot zien. En het liefste moet ik er met mijn normale keukenschaar doorheen kunnen komen. Maar ok, snoeischaar is ook nog goed. Harder mik ik echt weg. Dood eng vind ik dat.

Spiervlees mag van mij best een beetje vet hebben. Bij Geit en lam ontkom je daar helemaal niet aan. Dat is voor jezelf ook. Een lamsbout zonder vet heb ik nog nooit gezien. Maar het moet er wel uitzien, alsof ik het in mijn eigen pan moet kunnen mikken. Hompen vet vind ik ranzig.

Orgaanvlees geef ik het liefste in zo groot mogenlijke stukken. Vandaar dat ik ook de ene dag spiervlees voer en de andere dag orgaan. Ik geef van knijn,lam of geit de nieren en de lever. Hart komt vers van de boerderie evenals de pens van rund. Ook geef ik wel de long/hart van konijn en haas.

Vriesbrand vind ik iets raars. Tis uitgedroogt vlees. Ik zit nog in dubio erover. Is het werkelijk slecht? We drogen toch ook vlees in onze droogmachientjes? En dan geven we het wel aan de hond. Wat is eigelijk het verschil?
Sommige vriesbrand stinkt een beetje. En dan gooi ik de homp vlees wel weg. Maar als het verder niet ruikt, en het is niet een al te groot stuk, voer ik het nu toch aan mijn honden.

Groente komt allemaal van de markt. Ik eet elf ook diezelfde groente. Bij een grote bloemkool, gaat tie bijv. doormidden. ik de helft en de honden de andere helft etc.

Voor mij geld voor alle vlees, het moet goed ruiken en er mooi uitzien. Als je een keurslager binnen stapt, weet je hoe vlees hoort te ruiken. Nou zo moet het dus ook ruiken voor mijn honden. Ruikt het niet goed meer ( heb ik gelukkig niet vaak gehad) dan gooi ik het weg.

Verder proportioneer ik alles in de kelder onder het huis ( is het s zomers ook nog koud). Daar is een tweede keuken, waar ook mijn virezers staan. Ik snij en hak alles het liefste in half bevroren staat, mocht het bevroren binnenkomen. Komt het vers binnen, dan is het gelijk hard werken. of ik zet/prop het even in de koelkast ( zet die op zijn koudst) en proportioneer later die zelfde dag.

vind het wel een intressant topic. ben benieuwd naar andere, hoe die het doen!

o ja, ik koop bij de poelier, direct op de boerderij, slagerijen en soms via verzamelplaats. En sommige dingen komen nu via Herby ( probeer ik uit....maar als het even kan koop ik toch liever via een slachthuis)
Door TMG1961
#2161417
De groenten voor de mix eet ik zelf ook, koop gewoon in, maak de mix voor Pixie en wat over blijft is voor mij.
Door Leonike
#2161457
Vlees moet er goed uitzien en ruiken zoals het hoort.
Vlees waar ik over twijfel qua geur, kleur en structuur beland in de kliko.
Zowel mijn vlees als dat voor de beestenboel.
Hoewel ik pas sinds januari volledig vers voer, staan een aantal leveranciers bij mij al op de "niet bestellen lijst"
Zowel qua spiervlees als qua vleesbot heb ik een paar keer minder goed spul van ze gehad.

Groenten voor de mix worden veelal op de markt gekocht. Gewoon groenten die ik zelf ook kan eten.

Een beetje vet aan het vlees vind ik niet erg, dat weet je bij sommige soorten ook. Lam, geit, eend, is allemaal iets vetter.
Dat wil niet zeggen dat ik er hompen puur vet aan wil hebben, dat voer ik niet.
Een beetje vlies is ook geen probleem, maar vlies met wat vlees eraan wordt hier niet gevoerd.
Eendenrug en kippenrug met vel vind ik geen probleem, zolang er maar voldoende vlees aan zit.
Vleesbot moet wel goed bevleesd zijn. Een keer minder bevleesd vang ik wel op met spiervlees, maar wordt bij herhaling niet meer besteld.

Ik ben "verwend" wat mijn eigen vlees betreft, van thuis uit al. Vlees voor de dieren hoeft geen keurslagervlees te zijn, maar mag zeker geen afval zijn.

Tijdens de vakantie wijk ik hier wel van af.
We hebben de luxe van een oppas aan huis voor de beestenboel (schoonbroertje + vriendin). Die willen wel vers geven, maar geen "rare dingen".
Ik vind het trouwens ook geen fijn idee als ze bot zouden voeren, dat moet je wel goed in de gaten houden enzo.
Daarom wordt er tijdens de vakantie smuldier gevoerd. 1 portie is nl. precies genoeg voor 1 maaltijd voor Yara en beide katten.
Voor de oppas dus geen gedoe met afwegen, aangebroken rollen etc, nee, gewoon 2 pakjes per dag.
En ach, voor die paar weken per jaar...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2161477
Het kaalste karkas hier is ooit kippekarkas, maar ik kan er zo spiervlees bijgeven dus heel erg vind ik dat niet.
Het meeste vleesbot is goed bevleesd.
Vetrandje aan vlees vind ik ook niet zo heel erg, maar het moet niet te veel worden. Niet van die 100den grammen aan alleen maar witte massa. Dat wordt eraf gesneden en is voor de vuilzak.
Vriesbrand heb ik eigenlijk nooit of zelden.
Groentes krijgen ze gewoon dezelfde als die wij eten. Aangezien Maci ze niet rauw eet krijgen Kaio en Maci ze nu een beetje gekookt. Fozzy krijgt toch iedere dag gemalen. Kaio gaat ze dalijk ook weer gemalen krijgen.
Door **Jolanda**
#2161479
Ik heb graag mager vlees, maar soms vind ik het ook niet erg als er wat vet aan zit, juist omdat ik zo mager mogelijk voer.
Over het algemeen voer ik veel spiervlees van wild, dus dat is toch al vaak mager, dus wat geitenvlees waar wat meer vet aan zit vind ik niet zo'n punt, maar het moet ook niet zo zijn dat als ik het vet wegsnij ik uitkom op 5euro per kg of zo.
Het liefst heb ik kleinere stukjes, want vlees op maat moeten knippen/snijden om te portioneren...doe ik liever niet. :P
Vliezen en vellen voer ik liever niet. Die zijn taai en naar mijn idee zit er maar weinig voedingswaarde aan. Als ik een kilo vlees geef, wil ik ook de voedingswaarde van een kilo vlees en niet maar de helft daarvan omdat er zoveel vliezen/vellen aan zitten. Een verpakking met veel wit wil ik dus niet. Dan koop ik liever wat duurder vlees waarvan ik weet dat er weinig tot geen vliezen in zitten.

Vleesbotten moeten zeker redelijk tot goed bevleest zijn. Hoe meer hoe mooier, maar helaas zit er soms ook wat minder mooi bevlees bot tussen. Bij eendenrug wat toch erg goed bevleest is geef ik net zoveel vlees als bij bijvoorbeeld ribben, dus dat compenseerd dan wel. Maar konijnenkoppen, tja daar gaat dan weer wel een flinke smak extra vlees bij, maar dat weet ik van te voren en vind ik ook niet erg.

Over de houdbaarheidsdatum...vind ik niet zo'n probleem. Zolang het al die tijd maar bevroren is geweest en het vlees goed ruikt nadat ik het ontdooit heb.

Vriesbrand...vind ik ook niet zo erg. Hier liggen zelfs eendenruggen in een open zakje in de vriezer en hazenruggen hebben niet eens een zakje er omheen ::) :-[

Ik wil nog wel eens een rijp kipkarkasje voeren, maar dat het rijp is geworden is dan mijn eigen schuld. Moest ik het zo kopen, kocht ik het niet.

Orgaan...Pens haal ik vers, niet verse pens stinkt!
Hart...is eigenlijk altijd runderhart en daar kan ik niks verkeerds over zeggen. Niertjes..die komen van lam af. Eerder kocht ik ook nog wel geitennieren, maar dat is nu niet meer noodzakelijk. Konijnennieren hebben te veel vet en daardoor worden die dan erg duur per kg.
Lever wil ik van kleine dieren zoals lam, geit of konijn.
Uiteraard vind ik het fijn wanneer orgaan ook zo min mogelijk vet aan zich heeft.

Ik voer ook liever geen gemalen spul, vooral het botwerk moet met voorkeur heel zijn. Als de honden niet kraken met eten, klopt er iets in mijn oren niet :D ;D

Toen ik nog braaf groenten pureerde voor de honden haalde ik dat op de markt. Soms was het zo goed, dat ik baalde dat ik het zelf gekocht had, want ik had net zo goed die van de honden kunnen nemen. Soms kreeg ik iets wat niet meer helemaal goed was, maar in de zin van 'als het zo in de winkel lag zou ik het niet kopen, maar lag het na een paar dagen zo in mijn koelkast dan maakte ik het wel nog'.
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op vr 11 nov 2011, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#2162706
182 keer bekeken, 9 reacties.. Hmm betekend dat, dat de rest niet durft te zeggen wat ze voeren ;D ;D

Geintje ;)
Door Lonaa
#2162780
Ik durf best wat te zeggen. :)

Mijn vleesbotten zijn altijd redelijk bevleesd en voer ik altijd met iets erbij. Dus nooit alleen vleesbot. Een wat minder bevleesd karkas is zo dus ook geen probleem. Wel voer ik die, zoals bijv konijnenkoppen en haaskarkas, altijd met flink orgaan of een lap pens.

Mooie stukjes spiervlees is natuurlijk het uitgangspunt. Zonder vel of vlies. Maar dat kan ik niet altijd betalen en je doet wel eens een miskoop. Daarnaast vind ik, denk ik, dat ze ook genoeg goede kwaliteit hebben om eens wat minder te eten zeg maar. Ik heb op dit moment 3 soorten rundvlees liggen. 1 is fantastisch, dat zou je zelf nog in de pan gooien, 1 is minder, maar dat wist ik van te voren, daar was de prijs ook na. En 1 bleek een beetje een miskoop. Ik voer het alle 3 wel, maar wel afgewisseld. Dus niet een hele week "minder" spiervlees.

Pens komt hier altijd van de slachter of een keer via bp, als het wat interessants is (zo heb ik nu hertenpens liggen). Orgaan komt eigenlijk "overal" vandaan, soms van een levernacier, soms vers van de boerderij, soms via een levering van BP.

Ik koop niks gemalen. Mijn honden en zeker mijn katten, blieven niks gemalen. Dus tja.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als alles bio, scharrel, uitloop zou zijn, maar dat is voor mijn portomonee niet haalbaar. Daar hou ik wel rekening mee. Het wildseizoen is begonnen, en ik probeer zoveel mogelijk in te slaan van wat buiten heeft gelopen. Kip is ook altijd bio,scharrel,uitloop.
Rund voer ik eigenlijk vrij weinig. Als ik het voer, probeer ik het ook bio, scharrel, uitloop te halen.

Vriesbrand, tja, ik voer het wel. En natuurlijk zit er een verschil tussen vriesbrand en vriesbrand.
Vriesbrand is uitgedroogd vlees, en dat lijkt mij in principe niet heel veel uit te maken, er staat tenslotte ook nog steeds een bak water en mijn stukje vlees is ook wel eens niet zo lekker als de bedoeling was, omdat mijn verse worst open knapte in de pan.
Als er aan de buitenkant van vriesbrand zit, gaat het lekker in de voerbak. Als het ontdooit is, en de hele structuur, geur, kleur enz. van het vlees is drastisch veranderd (ook aan de binnenkant van het vlees) dan is het twijfel.
Meestal geef ik het dan aan de katten, om te proberen. Als die het niet eten, is het niet goed meer, en gaat het weg.

Het meeste vlees dat ik koop, komt via aanbiedingen op BP, liefst aanbiedingen waarvan ik soort van weet waar het vandaan komt, of ik koop het bij mijn eigen adresjes, waarvan ik meestal ook weet waar het vandaan komt. Bepaalde dingen komen bij groothandels vandaan, maar niet veel.

Laat ik het samen vatten,
ik probeer altijd goede kwaliteit te vinden en te voeren. Dit lukt niet altijd. Soms is het spiervlees bijna op, en de portomonnee leeg. Of is er een aanbieding die te mooi lijkt om waard te zijn, en dat wil je wel eens zien, en dan blijkt dat de waarheid. :P
Dat gebeurd, ik neem dat verlies, en zit niet te zeuren. Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten kan wel eens teleurgesteld worden.
Ik denk echt wel na over WAT ik voer, blijf er altijd bij en ben altijd kieskeurig als ik iets in de voerbak gooi.
Door ulla
#2162781
Ik ben behoorlijk kritisch, heb ooit eens een levering van SW gehad,en dat nooit meer.
Rundvlees wordt niet meer via de gangbare kanalen gekocht ook niet de A kwaliteit.
Orgaan is praktisch allemaal biologisch.

Ik zag in vraag en aanbod hertenvliesvlees voorbij komen, dat zou ik hier niet voeren aan de honden.
Vleesbot is meestal goed bevleesd, en zo niet gaat er meer spiervlees bij.
Groenten die ik geef, is altijd van een biologische boer hier in de buurt.
Eieren zijn van eigen pluimvee.
Honing , zaden en kiemen zijn biologisch, walnoten van eigen boom.
Door Martine-Tom
#2162811
Oh dat vind ik nog wel een "leuke" vleesbot, daar ben ik niet zo kritisch mee, in die zin dat het bevleesd moet zijn, het liefst wel omdat dat gewoon makkelijker portioneren is, maar ook kaal bot zou ik gewoon voeren, Tom knaagd goed en eet heel rustig, als het echt kaal is halveer ik de hoeveelheid en voer er dan extra spier bij.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2162862
Boomer eet zoveel mogelijk biologisch/scharrel!
Ze eet niet veel dus kan ik me betere kwaliteit veroorloven!
Ik kijk kritisch waar ik m'n spullen vandaan haal!
Hoe is de kwaliteit en is het echt biologisch!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door