Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2157051
hey,

ik heb vandaag de brokken de deur uitgegooid nadat ik in de kattenbak verre van happy was met de keutel(sorry)
nu eten ze voorlopig met de hond mee met de kvv maar hier stap ik zodra het op is van af. (helemaal barf)

dit is met de kat nog niet haalbaar (ze eten de botten echt nog niet en betwijfel of ze dit nog gaan doen)
nu heb ik zelf geen middelen om zelf kvv te maken en zou hier ook graag wat hulp bij willen/samen doen.
ik heb nu ook niet het geld om zon machine aan te schaffen dus dat gaat voorlopig niet lukken.

is er iemand in deze omgeving die zelf het voer voor de katten maakt en dit evt. een x samen zou willen doen?
lijkt me dan handig ook samen in te kopen? ook grotere partijen zijn geen probleem ik heb een 400 liter vriezer voor de dieren.

mocht iemand denken dit zou me wel wat lijken maar zou het graag even wat anders willen doen is dat ook prima.
Laatst gewijzigd door luuntje op ma 07 nov 2011, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#2157076
omgeving Oosterwolde,

ja ik heb de zachte dingen geprobeerd:
kwartel (alles heel en in stukjes geprobeerd,ook fijngeslagen)
kippenek
rat/muis nog niet geprobeert want kenshin komt wel met muizen thuis maar laat ze liggen(dood maar niet aangevreten)
hetzelfde doet hij met vogels.
heb vandaag eendennek geprobeerd. kenshin eet het kapot geslagen en garfield laat het gewoon liggen.
dus het enige wat ze (heel) eten is eendagskuiken, en kenshin dan nog fijngemepte eendennek.

morgen doen we een poging tot haring voeren. hopelijk eten ze dit wel, ik kan namelijk moeilijk alleen eendagskuikens voeren en volledig de honden kvv heeft ook niet mijn voorkeur.
#2157206
Ik weet niet waar Oosterwolde ligt maar ik denk niet bij mij in de buurt.
Ik maal zelf voor de fretten en dat gaat supergoed. Ik heb gewoon een handmalertje van 45 euro gekocht van Westmark. Dat werkt goed genoeg. Het is even wat werk, ik maal voor ongeveer 2 weken tegelijk.
#2157311
Ik zou de muizen die hij meebrengt in het vervolg even aansnijden als je zeker bent dat ze veilig zijn in jouw omgeving (geen vergif of dergelijke). Als ze nog vers zijn tenminste (anders eten ze ze niet hoor).
En dan gaat hij vast wel het principe van een kuiken herkennen. Zowel muis als kuiken zijn zo'n zacht bot, daar kan het niet aan liggen als ze het niet eten.
Eendennek is eigenlijk geen beginnersbot voor katten.
Maar je zegt dat kwartel en kippennek ook niet gegeten wordt? Toch zou ik het eerder daarbij even houden. Kwartel vind niet elke kat lekker, maar kip normaal wel.
Hoe reageren ze op spiervlees?

Met het malen kan ik je niet helpen...
#2157363
Puppylove, ik snap je verzoek niet helemaal.
Wil je iemand die je tips en instructies geeft voor goede adresjes (ik heb ook geen flauw idee waar Oosterwolde ligt, ik gok ergens in Groningen ofzo), wil je hulp voor een goed menu en tips om de katten het te laten eten, of wil je een minion die aan je vleesmolen komt draaien? Het kan allemaal, maar voor optie 1 ben je beter af bij vraag en aanbod bv. Voor optie 2 en 3 zit je in mijn optiek beter in katten&barf, aangezien je zelf een menu gaat samenstellen en deze afdeling over kvv gaat. Kvv is al door de fabriek samengesteld. Of je het nu maalt of niet, zelf samenstellen is zelf samenstellen.
Zeg even wat je wenst, dan kan ik je draadje naar de juiste afdeling verhuizen.
Of zoek je een kvv-fabrikant die iets op jouw verzoek maakt? Dan kan het eventueel wel hier blijven, maar denk ik dat je bij vraag&aanbod betere suggesties gaat krijgen.


Nog wel een huishoudelijke mededeling: je onderschrift is echt veel te groot en voldoet niet aan de regels van het forum.
Gaarne zo snel mogelijk juist aanpassen, anders laat ik het verwijderen.
#2157592
ik zoek iemand die zelf ook samenstelt en maalt. nou zijn tips om ze alles heel te laten eten natuurlijk ook welkom want oplossing = oplossing en maakt niet uit hoe (maar geen brokken)
ik wist niet goed in welk subforum ik dit plaatsen moest omdat zelf gemalen deels onder kvv valt en deels onder barf.

oosterwolde is omgeving friesland (in de buurt van het drents friese woud)

ik heb mijn onderschrift aangepast. had niet door dat hij te groot was mijn excuses hiervoor.
#2157666
Je wilt dus zelf gaan samenstellen. Of je dit nu wel of niet maalt, maakt niets uit voor het zelf samenstellen en het blijft daarmee barf. Kvv is niet alleen gemalen, maar voornamelijk al door de fabrikant samengesteld.
Dit past dus beter in katten&barf en ik zal het daar naartoe verplaatsen.

Ik heb geen idee wie er bij jou in de buurt zit met een molen waar je gebruik van zou kunnen maken. Ik ben niet thuis in die uithoek.
Je zou wel een menu kunnen samenstellen met voorgemalen bot (eventueel voor korte duur enkelvoudige mixjes, als je maar precies weet wat erin zit) en zelf orgaan en spiervlees kleinsnijden met een mes, als dat nodig is. Alles wat ze heel knagen, niet kleiner maken. Grote dingen zijn beter voor het gebit, de ingewanden (die blijven langer vol aanvoelen) en het geestelijk vertier.
Voor goedkope adresjes kan je kijken bij de oproepen en vraag&aanbod. Veel van wat je honden eten is ook voor katten geschikt. Grote botten, pens en groente over het algemeen meestal niet.
#2158173
Zelf malen heb ik geen verstand van, maar muizen wel.
Dat ze zelfgevangen muizen niet opeten wil niets zeggen.
- Er kan iets mis mee zijn (katten merken dat wel, mensen vaak niet)
- Er kan gif in zitten
- De muis is niet lekker (via de zoekfunctie kun je er wel iets over vinden). Veldmuis of spitsmuis, één van beide wordt door katten niet gegeten, die zijn bah...
Heeft o.a. te maken met wat de muis zelf eet.
Het vangen van die muis doen ze wel, ermee spelen soms ook, opeten niet.

BARF muizen zijn anders. Het kan goed zijn dat jouw katten die wel eten.

Mijn tijgers eten wel kiezebrinkmuis (met veel gegrom en geblaas, wordt echt verdedigd), maar eten geen zelfgevangen muis. Die blijven liggen voor het baasje.
#2160065
Tja, en gewoon zelf een molen kopen?

Een handmolen kost niet zoveel en komt altijd van pas.

En anders zou ik ook kvv geven als overgang. Als je toch op barf over wil...
Hou er wel rekening mee dat katten niet alle diersoorten kunnen knagen. Er is genoeg variatie, maar het lijkt me wel leuk om af en toe eens iets harders te malen om op die manier toch te kunnen geven.
De keuze is echter aan jou natuurlijk.  ;)
#2160178
Ik ben ook voor Ot zelf gaan malen vanwege de kosten en ik vond het veel prettiger om 1 grote voorraad barf in huis te hebben ipv 1 voorraadje kvv en 1 voorraadje barf. En toen bleek dat Ot mijn maalsel ineens wel redelijk goed at ipv de lange tanden die ze altijd met de kvv gebruikte.
#2160242
ik zou ook zelf wel willen malen.

ik heb alleen geen flauw idee waar en vooral welke machines ik moet halen,
dus..als jullie een goede (niet te dure)hand molen weten? (thai moet sterk genoeg zijn haha)

en welke botjes kunnen wel door dat apparaatje en welke niet?(niet dat ik het ding na 1 x gebruiken stuk heb)

kortom hoe en waarmee doen jullie dat? (tips en tricks)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door