Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2156829
Hallo allemaal,

Ik heb even een aantal vragen i.v.m. mijn eindpresentatie voor de IDTE (International Dog Trainer Education) volgende maand over rauw voeren.
-Kunnen we nog steeds stellen dat er 3 manieren van samenstellen zijn, namelijk volgens Billinghurst, Lonsdale en Eliasen? of is dit in de praktijk naar elkaar toe aan het verschuiven?
-Als mensen 1/3de rauw vlees, 1/3de groenten (gekookt of gepureerd), en 1/3de rijst/pasta voeren wat missen ze dan in hun dieet?
-Het basis deeg van brokken (zie het artikel over commerciële voeding op mijn site) Voldoet in Amerika biina nergens aan en bevat de 5 D's (Dead, Diseased, Dying, Disabeld, Drugged). De regels schijnen in Europa veel beter (strenger) te zijn over de inhoud van diervoeding, bijv. geen met kanker besmet vlees... Maar de regel is dat de inhoud van het basisdeeg niet vermeld/getest hoeft te worden, alleen wat ze hier aan toevoegen... dus gebruikt Iams of Proplan voor Nederland het zelfde basisdeeg als Amerika?! want dan heb ik nog wat feitjes voor de Nederlandse "brokken" consument >:(
#2156839
Hoi

Vraag1: ik zou het niet weten eerlijk gezegd, dat hou ik niet bij. Weet Lizzy wel.
Vraag 2: ze missen de botten en het orgaan (ervan uitgaande dat je met 'vlees' spiervlees bedoelt) en ze hebben een overdaad aan koolhydraten. Die koolhydraten komen in de plaats van echt hondeneten, dus in plaats van vleesbot, spiervlees en orgaan, en leveren alleen loze calorieen. 33% groente is trouwens ook heel erg veel, ook dat vervangt dan broodnodige botten, spieren en orgaanvlees. Zo'n dieet is dus behoorlijk krom in veel opzichten.
Vraag 3: dat zou je aan Iams en Proplan moeten vragen  ;)
#2157357
1. Naar mijn idee zijn er meer manieren van zelf samenstellen en zijn de meest 'voorkomende' in Nederland: De barfplaatsmethode (zo noem ik het maar even, de geadviseerde methode door Barfplaats) en NRV. Daarnaast zijn er ook aanhangers van NRF en waarschijnlijk ook van Barf (Billinghurst). Meer info hierover vind je hier: http://www.voerwijzer.com/zelfsamenstellen/percentages-hond
2. Ik sluit me aan bij Mevroi Kruim
3. Voor zover ik weet moeten alle droogvoedingen in Europa voldoen aan de European Petfood Legislation en kan er dus niet hetzelfde 'basisdeeg' gebruikt worden als daar producten inzitten die in Europa niet gebruikt mogen worden. Zoals de 5D's. Misschien kun je hierover meer informatie inwinnen bij VWA, PDV of Fediaf.
#2160075
vraag 1 : er zijn denk ik wel wat verschuivingen, maar voor het over grote deel is het toch de barf methode en de nrv methode
vraag 2 : vind pasta niet echt een juiste voeding, maar goed en ook ik mis orgaan en bot
vraag 3: Het schijnt inderdaad zo te zijn dat een fabrikant alleen maar hoeft te melden wat hij erin stopt, dus als er iets al in zit voor aanlevering dan hoeft dit door de verwerkende fabrikant niet gemeld te worden. Vaak krijg je ook als je het aan de fabrikant vraagt het volgende antwoord: Wij voegen het niet toe. Heb je dus niks aan, want het kan er dus al in zitten.
#2160106
Doggz schreef: Hallo allemaal,

Ik heb even een aantal vragen i.v.m. mijn eindpresentatie voor de IDTE (International Dog Trainer Education) volgende maand over rauw voeren.
-Kunnen we nog steeds stellen dat er 3 manieren van samenstellen zijn, namelijk volgens Billinghurst, Lonsdale en Eliasen? of is dit in de praktijk naar elkaar toe aan het verschuiven?
Ja, je kunt zo ongeveer wel zeggen dat er een paar methodes van zelf samenstellen zijn. Ik denk dat er niemand nog helemaal alleen volgens Billinghurst, Londale of Eliasen voert. Iedereen pakt het beste uit wat alle schrijvers te zeggen hebben.
-Als mensen 1/3de rauw vlees, 1/3de groenten (gekookt of gepureerd), en 1/3de rijst/pasta voeren wat missen ze dan in hun dieet?
Dan mis je vleesbot, orgaanvlees en zit er iets in wat er niet in hoort, namelijk rijst/pasta.
-Het basis deeg van brokken (zie het artikel over commerciële voeding op mijn site) Voldoet in Amerika biina nergens aan en bevat de 5 D's (Dead, Diseased, Dying, Disabeld, Drugged). De regels schijnen in Europa veel beter (strenger) te zijn over de inhoud van diervoeding, bijv. geen met kanker besmet vlees... Maar de regel is dat de inhoud van het basisdeeg niet vermeld/getest hoeft te worden, alleen wat ze hier aan toevoegen... dus gebruikt Iams of Proplan voor Nederland het zelfde basisdeeg als Amerika?! want dan heb ik nog wat feitjes voor de Nederlandse "brokken" consument >:(
De buitenlandse merken moeten aan de Nederlandse wetten/eisen voldoen. En volgens mij moeten de fabrieken aan kunnen tonen dat er in hun voer geen afgeeuthanaseerde katten zitten. Eukanuba wordt overigens in een fabriek in NL geproduceerd.

Je zou een Proter en Gamble en Nestle eens vragen. Proter & Gamble maakt Eukanuba en Iams (dikke kans dat die beide in NL worden gemaakt). Nestle maakt Proplan (en Nutro en Pedigree Pal, etc). Ik denk dat de meeste van deze merken (zo niet alle) een fabriek in Europa hebben staan. 
#2160113
Wat ik me dan wel afvraag. Vroeger toen ik bij de Dierenambulance werkte gingen we met dode dieren naar de destructie.

Dat ging dan om dieren die waren aangereden maar ook dieren die een spuitje hadden gehad en andere zware medicatie. Ik begreep daar dat ze er koeienkoeken van zouden maken. Ik denk dat dat nu niet meer mag na de hele BSE uitbraak e.d. maar op die wijze zou het ook door de koe en het vlees in de hond terecht kunnen komen.

Ook werden op diezelfde plek schapen e.d. geslacht voor menselijke consumptie terwijl het daar echt vies uitzag altijd. Dat vlees ging dat naar de witte prijzenslager. Ik heb er nog nooit van mijn leven 1 stap binnen gezet. 

Maar ik blijf me wel afvragen als ze dat soort vlees nu (echt) niet meer als veevoer gebruiken wat gebeurd er dan mee, naast dat de botten voor behangplaksel en lijm worden gebruikt.
#2160114
Handig he google  8)

BRUSSEL - Het moet weer mogelijk worden om diermeel als veevoer te gebruiken. De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, komt in de herfst met een voorstel.

Dat is maandag in Brussel bekendgemaakt na een vergadering van de Europese ministers van Landbouw. De commissie reageerde op een voorstel van EU-lidstaat Polen. Het gebruik van dierlijk veevoer is sinds eind jaren negentig verboden wegens de gekkekoeienziekte BSE.

BSE

Polen, dat de tweede helft van 2011 voorzitter is van de Europese Unie, wil weer voer van kippen en varkens gebruiken. Nederland is voor, als alle risico's op een opleving van BSE kunnen worden uitgesloten. Den Haag wil daarom nog geen veevoer van herkauwers. Daarnaast vindt Nederland dat bijvoorbeeld meel van kippenbotten niet aan kippen mag worden gevoerd, en dat van varkens niet aan varkens.

Het gebruik van diermeel bespaart veel geld, omdat nu bijvoorbeeld in plaats daarvan de dure soja moet worden ingevoerd. De import daarvan is ook nog eens schadelijker voor het milieu. Ook gaan nu waardevolle grondstoffen verloren omdat veel slachtafval, waarvan diermeel wordt gemaakt, wordt vernietigd.

Creutzfeld-Jakob

Slachtafval is rijk aan eiwitten en is daarom populair als ingrediënt voor veevoer. Vlees van een BSE-koe kan bij mensen echter de dodelijke ziekte Creutzfeldt-Jakob veroorzaken. Vorig jaar werd in Nederland BSE nog driemaal vastgesteld bij een koe.

Deskundigen verwachten dat er ook de komende jaren af en toe nog een BSE-geval opduikt, aangezien er nog runderen zijn die met BSE besmet voer kregen, voordat er in Europa geen diermeel meer mocht worden verwerkt in het veevoer.
Laatst gewijzigd door Sarah5 op do 10 nov 2011, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#2160251
Maar dan maken ze zich enkel zorgen over de BSE en niet over het andere vergif dat in die dieren zit en dan aan de voederdieren worden gevoerd.
Dat is te begrijpen omdat dat toch niet in het vlees terechtkomt, maar wel in de organen!!!
Als dat weer mag, ga ik toch wel twee keer nadenken voor ik nog leverpastei eet en krijgen mijn katten enkel nog orgaan van dieren die dat niet gevoerd krijgen hoor!

Jesus!

Over BSE maak ik me dan nog minder zorgen. Daar moet je als mens een stuk meer schrik van hebben dan als hond of kat.  


En dat kippen dan geen afval van kippen zouden mogen eten maar wel van varkens, dat vind ik ook belachelijk.  Kippen eten heus ook geen varkens van nature uit en of dat nu 'kanibalisme' wordt of niet, wat maakt dat dan nog uit? Das toch gewoon het idee van de mens.  Kip zou dan beter aansluiten bij hun behoeften (logisch), maar ik vind het zowiezo al walgelijk om afval van zieke en vol medicatiegestopte te voeren.
Dan walg ik echt van de mens en hoe ze toch steeds blijven met twee maten werken.  De mens voelt zich te goed om iets anders dan mooie filet van een dier te eten, maar als het op andere dieren aankomt maakt het niet uit om een koe (volledige planteneter!!) vol te steken met diermeel.
Bah!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 10 nov 2011, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#2160361
pearlsofpassion schreef: Maar dan maken ze zich enkel zorgen over de BSE en niet over het andere vergif dat in die dieren zit en dan aan de voederdieren worden gevoerd.
Dat is te begrijpen omdat dat toch niet in het vlees terechtkomt, maar wel in de organen!!!
Als dat weer mag, ga ik toch wel twee keer nadenken voor ik nog leverpastei eet en krijgen mijn katten enkel nog orgaan van dieren die dat niet gevoerd krijgen hoor!

Jesus!

Over BSE maak ik me dan nog minder zorgen. Daar moet je als mens een stuk meer schrik van hebben dan als hond of kat.  


En dat kippen dan geen afval van kippen zouden mogen eten maar wel van varkens, dat vind ik ook belachelijk.  Kippen eten heus ook geen varkens van nature uit en of dat nu 'kanibalisme' wordt of niet, wat maakt dat dan nog uit? Das toch gewoon het idee van de mens.  Kip zou dan beter aansluiten bij hun behoeften (logisch), maar ik vind het zowiezo al walgelijk om afval van zieke en vol medicatiegestopte te voeren.
Dan walg ik echt van de mens en hoe ze toch steeds blijven met twee maten werken.  De mens voelt zich te goed om iets anders dan mooie filet van een dier te eten, maar als het op andere dieren aankomt maakt het niet uit om een koe (volledige planteneter!!) vol te steken met diermeel.
Bah!
Dat is toch gewoon te gek voor woorden ?? Zien ze gewoon niet in dat dat niet kan?  :(
#2160382
Het is echt te idioot voor woorden.

Als je ook zag wat we allemaal in die tonnen gooien aan dode dieren en de hoeveelheden medicijnen die daar voorafgaand in waren gegaan  :-X

En dan ga je dat vermalen voor veevoer. Want het is een ideale 'goedkope' bron van eiwitten en veel "milieuvriendelijker"  :wall:
daar wordt ik al helemaal boos om. Als we nu eens met z'n allen niet zo ongelooflijk veel vlees zouden consumeren  :-X

Maar sorry dit is weer een ander verhaal dan het vleesmeel wat wordt gebruikt voor honden en kattenvoeding (hoop ik)
Wat ik wel altijd zie is de cad 3 producten waar volgens mij wel vleesmeel van wordt gemaakt zijn toch de veren, hoeven etc. Dus toch ook niet echt vlees te noemen.... Denk ook niet dat producenten van honden en kattenbrokken echt zitten te wachten dit soort info prijs te geven.

Het is niet voor niks dat er zo veel geld omgaat in de diervoedingsindustrie. Je koopt rommel, kookt het stuk en gooit er een poeder overheen met vitamines en mineralen. In een mooi zakje dure reclame campagne er tegenaan en hopsa  :idea: Dat is goud geld verdienen
Laatst gewijzigd door Sarah5 op do 10 nov 2011, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#2160524
Wat kunnen die mensen nu die dieren schelen?
Het is hun broodwinning.

Bovendien zal de helft nog niet weten hoe slecht het wel is.  Die worden net zo wijsgemaakt als de DA'n.
En een deel van diegenen die onderzoek doen bij vb RC zullen wel geloven dat ze het goed doen. Ze doen echt wel hun best, maar het begin is al verkeerd... En dan kunnen ze het niet meer rechttrekken.
Merken als Whiskas geven geen sh*t op de dieren of de eigenaren, die verdienen gewoon geld...
Of maken zichzelf hetzelfde wijs als ze in reclame doen: gemaakt met kwaliteitsvlees (die 2% dan toch, alhoewel?) en alles wat ze 'nodig' hebben is toegevoegd, dus het kan toch niet anders dan dat ze gezond blijven?  ::)
Enfin, ik denk niet dat er veel met gewetensproblemen tussen zullen zitten.

En veevoederproducten zullen ook wel niet te ver nadenken.
#2161521
Het zou me verbazen als iams hier in europa de brave voedingproducent uit zou gaan hangen, terwijl ze in de US testen HOE SLECHT voer ze honden kunnen voeren zonder dat hun spierweefsel oplost...  :'((geheime opnamens hiervan rouleren op youtube) ik moet wel waarschuwen voor deze verschrikkelijke beelden! Dit is echt niet leuk om te zien...

Ik heb dus niet de illusie dat we eerlijke antwoorden krijgen als we Procter & Gamble bellen ??? ik ga het wel doen hoor, nee heb je... :P

Fijn dat jullie allemaal mee denken over dit heikele onderwerp.... gelukkig hebben onze honden het een stuk beter!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door