Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Irus
#2153795
Hallo,

Ik heb me sinds vandaag aangemeld op het forum, omdat ik me wil gaan verdiepen in kvv. Ik heb een Amerikaanse labrador gecastreerd reutje van 5 jaar en een Saarloos wolfhond teefje van 2. Mijn labrador heeft een voedselallergie en ik heb van de dierenarts hypoallergeen brokken gehad, maar nou las ik dat veel honden veel baat hebben bij het voeren van vers vlees en ik wil dit graag gaan proberen.

Ik heb ze wel eens een periode op smuldier vlees compleet en pens compleet gehad, maar ik had het gevoel dat vooral mijn labrador iets tekort had.

Hoe kan ik het beste overstappen? En als je compleet voert kan je er van uit gaan dat het voldoende is, of zijn er bepaalde voedingsstoffen die je nog kunt bijvoeren? Wat voor beloningskoekjes kan je het beste voeren?

Ik weet dat het nogal wat vragen zijn, ik heb ook een beetje bij andere topics gekeken, maar vraag het toch maar :-)

Groetjes Iris
Door nienk
#2153837
hallo en welkom hier!

een voedingsallergie is bij de honden meestal een allergie voor graan. het beste voor je dus compleet graan vrij. via www.voerwijzer.com kun je (bijna) alle kvv merken bekijken en vergelijken.

overstappen kan op verschillende manieren. ik zou zelf zeggen, sla kvv in, doneer je over gebleven brokken aan het asiel, en ga gelijk volledig over op kvv. (maar er zijn mensen die daar anders over denken)

naast de kvv kun je 1 a 2 eitjes per week geven, een schepje groente mag er bij en ook vis is een mooie toevoeging. (als dat niet in je kvv zit)

qua beloningskoekjes: ook daar dus goed op letten dat ze graanvrij zijn! het liefst neem je gedroogde spulletjes. in de meeste dierenwinkels en ook in online dierenwinkels is tegenwoordig een groot assortiment gedroogde snacks te vinden. allerlei diersoorten, allerlei onderdelen.

maar het aller leukste (en gezondste) is om zelf snackjes te drogen! dat doe je heel makkelijk in een droogoventje (kost je een paar tientjes). dan kan je allerlei vleesjes, orgaan, oren, verzin het maar, zelf omtoveren tot heerlijke en gezonde snacks voor je honden.

en ehm... even om nieuwsgierig te zijn, een amerikaanse labrador? wat moet ik me daar bij voorstellen?
Door Irus
#2154039
Heyy,

Ja dankjewel! Ik ga eens even goed speuren, want er staan er een heleboel!

Ja precies, overstappen kan geleidelijk en ineens, het is een beetje wat je zelf prettig vind. Maar dacht is dat niet ineens een "schrik" voor de darmen als je ineens geheel overstapt? Moet je ook eerst maar met een smaak beginnen of kan je gelijk variëren, want moeten ze een bepaald aantal smaken per week hebben bijvoorbeeld?

Ohh dat is zeker leuk ja! Ik vind het ook leuk om zelf koekjes voor ze te bakken, dus dat moet zeker ook wel lukken :-)

Ohh ja dat mag hoor, ja ik heb hem uit het asiel, maar hij komt oorspronkelijk uit Amerika. Hij is vrij groot en waarschijnlijk een kruising met een Chesapeake Bay Retriever, maar dat weet ik ook niet goed (maakt ook verder voor mij niet uit :P) Maar hij is eigenlijk gewoon een atletischer en slanker gebouwd, daar komt het een beetje op neer :-)
Door nienk
#2154068
dat schrik effect van de darmen, tjah, ik weet niet. ik denk zelf dat kvv en brok door elkaar belastender is.

van sommige merken (zonder zo genoemde 'premix') moet je meerdere (minimaal 4) smaken voeren om het compleet te maken.

van andere kvv's, die met pre-mix dus, hoeft dat niet voor het compleet zijn, maar het is altijd beter om het wel te doen. afwisseling van smaken en merken is niet noodzakelijk, maar wel gezond. let er dus wel heel goed op dat er geen granen en rijst in zitten!

iets wat dan misschien wel belangrijk is om te vermelden: die voedselallergie van je ene hond. zoals ik zei, de meeste voedselallergieën bij honden zijn voor graan. het kan echter, dat je hond ook allergisch is (geworden) voor een of meerdere diersoorten. hoewel de meeste honden van hun klachten af zijn zodra ze naar een graanvrij vers menu gaan, kan  het zijn dat het bij jou hond niet het geval is en hij klachten houdt. in dat geval (maar dit gebeurd niet vaak hoor!) zul je een eliminatie dieet moeten gaan doen met hem. heel kort: 6 weken 1 diersoort voeren, en dan 1 voor 1 per paar weken nieuwe diersoorten toe gaan voegen. het is heel belangrijk dat die eerste diersoort, een diersoort is die de hond nog nooit gehad heeft. in mijn ogen het liefste de 2e ook. (dan kan je hond er nog geen allergie voor hebben opgebouwd). ik raad je dus aan om vooral lekker af te gaan wisselen in de smaakjes, maar 1 of 2 diersoorten achter te houden. ik denk dan aan konijn en/of eend. (als hij dit nog nooit gehad heeft).

niet om je angst aan te praten ofzo hoor, want de kans dat het nodig is is echt klein! maar het is wel iets om toch in je achterhoofd rekening mee te houden. gewoon voor het geval dat. er zijn nog zat andere diersoorten om je honden veel variatie te geven, dus die konijn en eend (wat ook niet zoveel voorkomende en dure kvv smaken zijn) zal je niet missen.

aha, op die manier amerikaans! ik kwam via google alleen op forum dingen, dus begreep het niet zo goed.

nou veel succes en plezier!
Door Irus
#2154082
Okee ja precies okee, ja dankjewel!! Ik heb veel aan je antwoord hoor. Jaa ik ga eens even uitzoeken en inslaan :-)

Jaa precies ik ga dan ook wisselen en ik houd het gewoon in de gaten. Nee hoor je praat me geen angst aan, het is fijn dat je het zegt dan ben ik er ook gewoon alert op.

Hahaha jaa op die manier ja :P Ja dankjewel hoor!

@TMG1961: Dankjewel
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2154421
hoi irus , welkom
bij twijfel gewoon vragen hier op t forum ;)

ben nu wel heel benieuwd naar de doggies  :biggrin2:
Door Irus
#2159838
Hoi Laura,

Dankjewel! Ja ik ga vanavond kijken voor welk merk vlees ik ga, ik moest namelijk eerst een vriezer kopen, want had maar een heel klein vriesvakje bij mijn koelkast hahaha

Wat wil je er van weten? Of wilde je weten hoe het gaat met voeren?

Groetjes Iris
Door Irus
#2159880
Afbeelding

Hahahaha ja ik ben niet zo handig maar ik ga eens kijken of het lukt :p Yesss het is gelukt, links is Chip en rechts Kyara :-)
Laatst gewijzigd door Irus op wo 09 nov 2011, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2159893
Kijk, we worden op onze wenken bedient, zal het opvallen als ik kyara in mn broekzak steek? Wat een mooierd!
Door Irus
#2159898
Hahahahaha jaa ik zit er toevallig achter :-) JAA past niet en ik denk dat ze zonder het vrouwtje kan hoor en andersom ook niet :p
Door nienk
#2159941
heb je toevallig ook een stand foto van chip? ben zo benieuwd wat er nou anders aan hem is dan aan de gewone hollandse huis tuin en keuken labrador, zegmaar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door