Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2159421
2 kilo rundspier en de randen zijn helemaal uitgedroogd. Meer dan de randen zelfs...
Buiten dat ook veel vet, als ik de uitgedroogde stukken en de dikke vetklompen weghaal hou ik een krappe 400 gram over (van de 2300 gram...).
Kan ik dat vriesbrandstuk geven of niet?

Anders moet ik vandaag ff achter humaan vlees aan want ik kom in de knoei met mijn porties anders...
Door Anthraciet
#2159426
Zeker als het niet elke dag is, zou ik het gewoon geven hoor. De voedingswaarde zal wel omlaag gaan bij vriesbrand, maar slecht is het natuurlijk niet meteen ;)
Ik heb het ook wel eens gehad, dat zo'n vrieszakje kapot gegaan was (scherpe karkassen :-X), maar heb het gewoon gegeven. Ze hebben er niet minder van gesmuld :biggrin2:
Door **Jolanda**
#2159460
Ik zou het gewoon geven. Voor de honden ben ik niet zo vies van vriesbrand. Ze eten het hier ook zonder problemen op.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2159546
Als er een klein randje vriesbrand aanzit en het mn eigen schuld is, voer ik dat wel. Is het zo geleverd (en idd excessief vet eraan), zou ik foto maken en mailtje doen naar de leverancier.
Door Martine-Tom
#2159554
Dit was echt geen klein randje meer, en als het nou 1 portie is...Maar dit gaat om 6 weken voorraad als ik het in porties denk dat vind ik toch wel veel, dan zou hij 6 weken lang geen "goed" rundvlees krijgen want de voedingswaarde is wel minder begrijp ik?

Leverancier gemaild maar die schuift het af op hun leverancier...Prima dan weet ik waar ik aan toe ben, met hun doe ik geen zaken meer  ;)

Ik ga toch maar deze homp weg gooien en even naar de slager om rund  :)
Door _Sandra_
#2162722
?
nooit gehoord van vriesbrand..... ik heb al mijn karkassen in een open zakje in de vriezer liggen, omdat de zakjes gewoonweg te klein zijn.

maar ik begrijp nu dat dit niet echt goed is?
Door Nadia
#2162726
Vriesbrand is niets anders dan 'uitgedroogd' vlees.
Vlees bevat vocht. Wanneer vlees onbeschermd in de vriezer ligt wilt zich met het vochtgehalte gelijk stellen aan de "buitenlucht" en dus loopt het sap eruit, echter kan dit niet verdampen, maar dit sap bevriest dus weer.
Als het vlees ontdooit zie je er vaak niks meer van.
Hoe groter de ijskristallen aan de buitenkant hoe groter de kans is dat deze kristallen het celmembraan van het vlees kapot maken en het metaboolvocht dus wegloopt.

Het vlees bederft niet, maar er gaan wel wat voedingswaarde verloren.
Ik weet niet of het meer of minder is dan als je het zou braden/koken.

Dus voor af en toe te voeren heb ik er zeker geen moeite mee. 
Door Martine-Tom
#2162809
Nadia schreef: Vriesbrand is niets anders dan 'uitgedroogd' vlees.
Vlees bevat vocht. Wanneer vlees onbeschermd in de vriezer ligt wilt zich met het vochtgehalte gelijk stellen aan de "buitenlucht" en dus loopt het sap eruit, echter kan dit niet verdampen, maar dit sap bevriest dus weer.
Als het vlees ontdooit zie je er vaak niks meer van.
Hoe groter de ijskristallen aan de buitenkant hoe groter de kans is dat deze kristallen het celmembraan van het vlees kapot maken en het metaboolvocht dus wegloopt.

Het vlees bederft niet, maar er gaan wel wat voedingswaarde verloren.
Ik weet niet of het meer of minder is dan als je het zou braden/koken.

Dus voor af en toe te voeren heb ik er zeker geen moeite mee. 
Kan je dan ook zeggen dat op het moment dat je het wél ziet de "schade"  groter is?
In mijn geval was het een homp van 2,3 kilo waarvan de buitenste 10 cm (of meer) echt hard en uitgedroogd was...
Door K&D
#2162813
Ik heb me er nooit druk over gemaakt. Ze eten zo gevarieerd dat ze het wel overleven.
Door Martine-Tom
#2162943
K&D schreef: Ik heb me er nooit druk over gemaakt. Ze eten zo gevarieerd dat ze het wel overleven.
Over een klein beetje doe ik dat denk ik ook niet (nog nooit eerder gehad) maar dit vond ik te extreem, van de 2,3 kilo was er zeker 1 kilo vriesbrand, dat houd in 20 porties puur en alleen vriesbrandvlees...dat ging me tever...Het was ook wat aan het verkleuren in het midden, beetje groen/bruinig.
Door _Sandra_
#2163483
Okee, dan voer ik dit gewoon op en verpak ik het de volgende keer beter.

Ik zie weinig ijskristallen, maar heb dan ook een twee no frost vriezers. Die voeren vocht continu uit de kist, zodat het niet aankoekt van binnen.
Door Nadia
#2163486
Ik heb geen flauw idee, maar het klinkt heel erg aannemelijk dat je met een no fros systeem idd minder snel last van vriesbrand zal hebben. Nooit over nagedacht eigenlijk!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door