Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door aalsmeer
#2158333
Ben bij jac bij de dierenarts geweest.
wilde een foto laten maken van zijn rug omdat ie al een tijd last heeft.
maar daarvoor moest ik eerst op controle komen om te kijken waar hij last heeft enzo.
dat heb ik net gedaan.
hij heeft dan geen fotos gemaakt maar aangezien de leeftijd en de klachten is het spondylose.
hij mag dus geen trap meer af en op.
de auto in en uit .
rennen.
met ballen spelen.
niets meer.

moet zeggen vind het best erg.hij kon ontstekingrsremmers geven voor de pijn.
maar daar vond ie hem nu nog te jong voor.
dus moet nu alles onwijken wat belastend is.
hoe ga ik dat in weet ik wat voor naam dat doen met een jack russel??

zijn er hier mensen met ervaring?

als ie meer last gaat krijgen worden er fotos gemaakt.
en krijgt ie medicatie.
maar zover is het gelukkig nog niet.
maar is er iets homeopatisch voor spendylose?
Door dingogirl
#2158350
als je geen foto's maakt kun je nooit met zekerheid zeggen dat het spondylose is en hoe erg het is. als het mijn hond was liet ik zeker een foto maken zodat je weet waar je aan toe bent.
succes met je hond.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2158360
Om er zker van te zijn dat het Spondylose is, zullen er foto's gemaakt moeten worden.

En met Spondylose kunnen ze nog genoeg dingen ondernemen.
Hier wordt nog wel trappen gelopen, gespeeld met de bal, agility gelopen al dan niet op veteranenhoogte.
Auto in en uit wordt nog prima gedaan.

Djilly heeft nu al 3 1/2 jaar spondylose. Ze staat niet op pijnstilling, krijgt alleen ondersteunend spiersupport van Puur Natuur en Corta RX.
Ze is ondertussen ruim 12 1/2 maar doet bovenstaande dingen dus nog gewoon wel.

Darky (8 jaar)heeft ook spondylose (1 jaar geleden ontdekt) en aan hem merk je dat hij met sommige dingen wel last heeft. Hij loopt bijvoorbeeld geen agility wedstrijden meer, Djilly nog wel.

Ik pas het dus per hond aan wat ze wel en niet meer kunnen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2158379
Mmm, oud genoeg blijkbaar om aan de hand van wat klachten er spondylose aan te hangen, maar te jong voor een ontstekingremmende pijnstiller.

Draag mij maar weg. ::)


Ik zou toch die foto laten maken, dan weet je zeker of het wel/niet spondylose is. Het zou nu ook nog een hernia kunnen zijn, of een stevig verrekte spier enz.

Een hond met spondylose welke op dat moment klachten geeft zonder pijnstilling te laten lopen is netjes gezegd...niet aardig. Rond de spondylosehaken die uiteindelijk bruggen gaan worden kunnen ontstekingjes ontstaan die pijn tot en met koorts kunnen veroorzaken. Zeker als de klachten zich manifesteren kan de hond niet zonder degelijke pijnstilling. Het is niet gezegd dat de hond continue deze middelen moet gebruiken, dat hangt af van de ernst van de spondylose.
Naast de reguliere pijnstilling kun je o.a. Puur spondy of Puur Rug geven.
Dit laatste epistel is dus vanuitgaande dat het inderdaad spondylose is, maar dat is dus nog maar de vraag.

Wat niet veranderd is dat bij rugklachten inderdaad springen, traplopen en snel bochtenwerk vermeden moet worden. Zeker als de klachten opspelen.
Door aalsmeer
#2158422
Angelique schreef: Mmm, oud genoeg blijkbaar om aan de hand van wat klachten er spondylose aan te hangen, maar te jong voor een ontstekingremmende pijnstiller.

Draag mij maar weg. ::)


Ik zou toch die foto laten maken, dan weet je zeker of het wel/niet spondylose is. Het zou nu ook nog een hernia kunnen zijn, of een stevig verrekte spier enz.

Een hond met spondylose welke op dat moment klachten geeft zonder pijnstilling te laten lopen is netjes gezegd...niet aardig. Rond de spondylosehaken die uiteindelijk bruggen gaan worden kunnen ontstekingjes ontstaan die pijn tot en met koorts kunnen veroorzaken. Zeker als de klachten zich manifesteren kan de hond niet zonder degelijke pijnstilling. Het is niet gezegd dat de hond continue deze middelen moet gebruiken, dat hangt af van de ernst van de spondylose.
Naast de reguliere pijnstilling kun je o.a. Puur spondy of Puur Rug geven.
Dit laatste epistel is dus vanuitgaande dat het inderdaad spondylose is, maar dat is dus nog maar de vraag.

Wat niet veranderd is dat bij rugklachten inderdaad springen, traplopen en snel bochtenwerk vermeden moet worden. Zeker als de klachten opspelen.
ja hj vond het nog niet erg genoeg om nu die ontstekingremmers te geven?
maar ga ze idd wel ff trug bellen voor een foto.
hij zei al dat e rnu weinig aan te doen was als het wel op de foto uit komt aangezien zijn klachten nog niet zo heeeel erg zijn?
ik weet  gewoon ff niet wat ik moet eigenlijk.
ja ga bellen voor een foto idd.
en als er op te zien is dat hij het wel heeft.
wat dan?
moet ie dan idd wel meteen op die pijnstilling?
Of ligt dat ook aan de klachten die hij heeft?

de da zei,
onloop geke bewegingen.
en til hem op bji dingen waar die van af moet springen of lopen.
dat zijn klappen die het funest zijn.
en over twee jaar (wat hij zo inschat) zouden we een foto kunnen maken of als het erger word.
maar het schijnt bij het oud worden te horen??

ik ben hier echt nog een leek in,dus zou het niet weten allemaal.
ik ga der idd ff achteraan voor een fot.
is idd wel het meest logische.

en als het het begin is van spondylose?
hebben ze dan al meteen medicatie nodig?
of ligt dat aan hoe ze functioneren in het daaglijkse leven?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2158532
aalsmeer schreef: ja hj vond het nog niet erg genoeg om nu die ontstekingremmers te geven?
maar ga ze idd wel ff trug bellen voor een foto.
hij zei al dat e rnu weinig aan te doen was als het wel op de foto uit komt aangezien zijn klachten nog niet zo heeeel erg zijn?
ik weet  gewoon ff niet wat ik moet eigenlijk.
ja ga bellen voor een foto idd.
en als er op te zien is dat hij het wel heeft.
wat dan?
moet ie dan idd wel meteen op die pijnstilling?
Of ligt dat ook aan de klachten die hij heeft?

de da zei,
onloop geke bewegingen.
en til hem op bji dingen waar die van af moet springen of lopen.
dat zijn klappen die het funest zijn.
en over twee jaar (wat hij zo inschat) zouden we een foto kunnen maken of als het erger word.
maar het schijnt bij het oud worden te horen??

ik ben hier echt nog een leek in,dus zou het niet weten allemaal.
ik ga der idd ff achteraan voor een fot.
is idd wel het meest logische.

en als het het begin is van spondylose?
hebben ze dan al meteen medicatie nodig?
of ligt dat aan hoe ze functioneren in het daaglijkse leven?
Spondylose is progressief, dus er is altijd een begin en over een paar jaar zal het altijd erger zijn. Honden zijn bikkels en tegen de tijd dat ze pijn gaan tonen, neem van mij aan, dan hebben ze ook pijn en ben je min of meer verplicht om een pijnstiller te geven zodat de hond normaal kan blijven functioneren. Helemaal afhankelijk van de klachten is hoeveel en hoelang. Zodra spondylose zijn bruggen gevormd heeft, is de rug wel stijver, maar is er veel minder pijn. tot die tijd kan het bij tijd en wijle de kop op steken.
Mijn hond (met spondylose) is een paar maanden geleden op de volle dosis Metacam gezet en daarmee functioneerde hij weer redelijk tot normaal, maar dingen als traplopen en auto inspringen zijn helemaal nono geworden. Mede ook omdat dat de eerste dingen waren waarbij we zagen dat er iets mis was.. Na een tijdje ben ik de metacam gaan afbouwen, maar minder dan een halve dosis kan ik 'm niet geven, dan gaat die weer moeilijk doen. Ook als hij leip heeft lopen doen toont zich dat later in zijn functioneren en krijgt hij even een dagje wat meer pijnstilling.
Sowieso zal hij, als de rug ontlast wordt, wat minder last ervan gaan krijgen, maar het is per hond verschillend hoe er op de mate van spondylose gereageerd wordt.
Toen mijn hond zijn eerste "spondyloseaanval" had, had hij er ook koorts bij en was zijn rug ook op de plekken van de spondy veel warmer dan elders op zijn rug. Bij hem had de spondy dus onstekingen veroorzaakt die mede door de Metacam zouden gaan worden.

Maar goed, eerst maar een foto laten maken en dan praten we verder. Overigens zie ik dan weer niet het nut om om de zoveel jaar een foto te maken, want het is slijtage, dus dat gaat toch maar één kant op.

Ik weet niet hou oud je hondje is en of dit het enige is wat hij mankeert, want als het dan spondylose is, kun je ook overwegen om goudaccupuntuur te laten zetten, daarmee worden goede resultaten behaald en zijn extra pijnstillers meestal niet meer nodig.
Door FLJTS
#2158533
Onze oudste hond heeft al jaren spondylose. Dat betekende zeven jaar geleden het einde van zijn carriere in de behendigheidssport en ook besloot ik daarna niet meer met hem naar het verzorgingshuis te gaan, waar hij wekelijks clienten heel gelukkig maakte met zijn aanwezigheid (demente ouderen kunnen nogal hardhandig zijn, vandaar).
Hij kreeg vanaf die tijd regelmatig een behandeling met acupunctuur en reageert daar telkens uitstekend op. Hij is nu dertieneneenhalf en kan nog rustig twee uur mee wandelen, zij het dat hij dan wel het beste los kan lopen, zodat hij zijn eigen tempo kan bepalen.
En als hij de kans krijgt, springt hij ook nog rustig in en uit de auto  :o.
Tot zijn elfde heb ik ook nog stukjes met hem gefietst, maar aangezien hij nu toch echt wel een bejaard manneke begint te worden, ben ik daar ook mee gestopt.
Je ziet, mogelijkheden genoeg.
En o ja, medicijnen als pijnstillers etcetera heeft hij nauwelijks gehad en gebruikt hij ook nooit, alleen in het begin, toen de diagnose pas gesteld was.
Door aalsmeer
#2158822
]

Ja ga wel ff trug van de week om een foto telaten maken ;)

Jack word in januari 9.
maar wat ik zo raar vind.
is dat zijn schedel altijd erg warm is.
ja wat mankeert ie allemaal.....
allergisch voor gras ,vlooien.

mag hem niet enten.(allergisch)
vlooien druppels.
rolde een tijd geleden met eten om (bleek een epelepsie aanval)

maar goudaccapentuur???
wat is dat?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2159022
aalsmeer schreef: ]

Ja ga wel ff trug van de week om een foto telaten maken ;)

Jack word in januari 9.
maar wat ik zo raar vind.
is dat zijn schedel altijd erg warm is.
ja wat mankeert ie allemaal.....
allergisch voor gras ,vlooien.

mag hem niet enten.(allergisch)
vlooien druppels.
rolde een tijd geleden met eten om (bleek een epelepsie aanval)

maar goudaccapentuur???
wat is dat?
Oké, maar geen andere skeletdingetjes dus. Bij goudaccupunctuur zetten ze kleine goudimplantaatjes rond de aangetaste gewrichten en dit neemt de pijn weg (in het kort gezegd) Maar als je hond b.v. naast spondylose ook in al zijn poten artrose heeft, dan heeft het niet veel zin, maar allergiën staan er los van.

Als mijn hond een epileptische aanval in de maak heeft krijgt ze ook een gloeiend hete kop...druk daarbinnen, zeggen we dan altijd maar. :-\
Door pallas
#2159144
Bij rugklachten is het heel erg belangrijk dat je hond zo pijnvrij mogelijk is. Door pijn gaat de hondnl zijn spieren anders gebruiken en die heb je juist nodig om de boel recht te houden. Nox staat voor haar LSI dus al een poos op een lage dosis ontstekingsremmers.
Als ik het goed heb reageert het lijf op ontstekingen door daar botgroei aan te maken, dus lijkt mij een ontstekingsremmer ( en daardoor pijnstilling) op zijn plaats. Om over de directe voordelen voor je hond nog maar niet te praten!
Mijn meisje doet nog heel veel, alleen geen agility meer op hoog niveau. Wat je hond nog aan kan is kwestie van uitproberen en goed blijven kijken.
Rongten foto laten maken is stap 1 :)
Door aalsmeer
#2159914
Angelique schreef: Oké, maar geen andere skeletdingetjes dus. Bij goudaccupunctuur zetten ze kleine goudimplantaatjes rond de aangetaste gewrichten en dit neemt de pijn weg (in het kort gezegd) Maar als je hond b.v. naast spondylose ook in al zijn poten artrose heeft, dan heeft het niet veel zin, maar allergiën staan er los van.

Als mijn hond een epileptische aanval in de maak heeft krijgt ze ook een gloeiend hete kop...druk daarbinnen, zeggen we dan altijd maar. :-\
ja hij heeft van die absanse?
dat ie wel op de werled is maar voor zich uit staart.
ja ooit was er iemand die zei komt door alle informatie die binnen dringt waar veel energie heen gaat en dat word heet.
hij heeft dagelijks wel een heete schedel.
zou niet weten wat het is.
maar zover ik weet heeft ie geen skalet problemen nee.

ik ontloop nu wel de trap af en uit de auto springen.
maar verder laat ik hem wel zijn gang gaan.
en dan ff trug om een foto te maken voor alle zekerheid idd.
dan ben je der idd van gegaranderd wat ie heeft.
Door Ziviaantje
#2161713
Vreemd dat de dierenarts een dyagnose stelt zonder röntgenfoto  ??? Je vroeg of er iets homeopatisch is bij Spondylose, je kan bijvoorbeeld Puur Spondy geven. Je zou verder de hond wel een bezigheid moeten geven als hij niet meer achter ballen aan mag. Je zoy bijvoorbeeld hondenpuzzels kunnen gebruiken ( bijvoorbeeld van Nina Ottosson) of zelf leuke zoekspelletjes verzinnen (snoepje onder een theedoek verstoppen bijvoorbeeld, speurspelletjes maken de hond mentaal moe maar voldaan) of rustige hondentrucjes leren (ik ben die van mij aan het leren hin speelgoed op te ruimen... maar bij hun is er niets rustigs aan  ;D ).
Laatst gewijzigd door Ziviaantje op di 03 jan 2012, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hamada
#2163656
Onze overleden Ramses had ook spondilose. We lieten hem zelf bepalen wat hij wilde doen, maar droegen hem wel de trap op als hij naar boven wilde/moest. Bij de stoelen en banken waar hij vaak lag hebben we hondentrapjes neergezet, en daar maakte hij graag gebruik van. Toen we hem Cortaflx gaven merkten we aanzienlijk verbetering in zijn bewegingen. Wat soepeler en minder "voorzichtig", waardoor hij wat minder pijn leek te hebben. Als hij echt een slechte dag had kreeg hij pijnstillers, destijds konden we nog hondenaspirine (Vetrin) kopen, maar dat is volgens mij niet meer te koop in Nederland.
Door fransbulletje
#2163813
Onze franse bulldog Luc had ook spondylose. De pijnlijke perioden kreeg hij metacam en gingen we met hem naar de fysio hier had hij veel baat bij. Op latere leeftijd werden de klachten minder doordat het was vast gegroeid. Hij was 2 jaar toen het ontdekt werd ( foto) en is uiteindelijk 13,5 jaar geworden. Hij was een hele actieve bull en in de pijnlijke perioden nam hij zijn rust.
Door aalsmeer
#2163956
nou ik weet niet meer wat het is.
ik ga van de week een foto laten maken.
maar hij heeft last van tussen zijn schouders en daar zit precies de chip.
ik heb het al vaker gedacht,maar me gevoel zeg dat het die chip is waar die last van heeft.
ik ga toch kijken of ik die eruit kan halen.
en als ie dan nog last heeft moet ik verder kijken.
maar idd zonder foto een diagnose stellen is wel appart.
optillen vind ie al niets(ook niet onder zijn buik)

maar een foto kan idd geen kwaad.
ik ga der zeker ff achteraan.
vanmiddag bij van der valk wat wezen drinken.
Dacht ga toch nog is voelen aan die schouders.
en je voelde die chip idd zitten maar het voelde net of je lucht weg drukte.
voelde heel wazig.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door