Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#2154952
Omdat ik wat BARF betreft aardig op weg ben, ben ik me nu aan het storten op het volgende interessante onderwerp; vaccineren.
Kemi wordt eind van de maand 1 jaar en dus staat 'de grote cocktail' op het menu.
Na wat zoeken hier op BP dacht ik eraan om de Lepto-enting te splitsen van de DHP. Omdat Kemi 1 dag per week naar de hondenopvang gaat, zitten we aardig vast aan het verplichte riedeltje:

Uw hond moet de jaarlijkse cocktailenting hebben gehad en volledig zijn ingeënt tegen:
- Parvo
- Hondenziekte
- Leverziekte
- Leptospirose
- Para-influenza ( gedeelte van kennelhoest)
- Extra: vaccinatie tegen kennelhoest !!!
De laatstgenoemde vaccinatie kan gebeuren via inenting (pneumodog), via neusspray(intrac)
of Nobi-vac KC.


Ik wil de dierenarts een mailtje sturen met de vraag of ik het in 2 delen kan doen (DHP eerst en later de L), ook omdat we de winter in gaan en ik de Lepto liever geef als we richting voorjaar gaan.
Nu twijfel ik alleen of dat wel kan, omdat je dan niet kan boosteren? Of is dat met Lepto niet zo? En die para-influenza. Kan die tegelijk met de Parvo, Hcc en Hondenziekte? Get, ga nu weer twijfelen. Wat zal ik doen?
Laatst gewijzigd door Kemi op ma 07 nov 2011, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Deesje
#2155610
ik zou voor DHP laten titeren en kijken of het uberhaupt noodzakelijk is en dan alleen DHP laten zetten wanneer nodig nu...
de Lepto doe ik uberhaupt niet, maar als je die wel wil doen zou ik die zeker niet nu doen.

PI vind ik zelf onzin, jonge honden (met goede weerstand) kunnen dat makkelijk af zonder vaccinatie en afhankelijk of ze naar een pension moet of iets moet je beslissen of je kennelhoest moet geven.. als dat niet het geval is zou ik dat zeker ook niet doen (heb in een pension gewerkt waar dus kennelhoestvaccinatie verplicht is, en als er eentje begint krijgen bijna alle honden het toch... het enige verschil met en zonder vaccin is dat het zonder een paar dagen langer duurt voor ze beter zijn)

het is niet erg om een keer ziek te zijn, zowel mens als hond en het immuunsysteem tegen een virus te laten 'vechten', alles voorbereiden waardoor het immuunsysteem eigenlijk weinig meer hoeft te doen uit zich vanzelf in een overactiviteit van het immuunsysteem waardoor andere 'gekke' dingen gaan gebeuren...

kortom voor jezelf beslissen maar ik zou... DHP titeren en afhankelijk van de uitslag vaccineren, lepto evt later en PI en kennelhoest niet tenzij noodzakelijk...
Door Kemi
#2157617
Antwoord van de dierenarts:

Vaccineren tijdens de loopsheid is geen probleem, soms kunnen ze wat hangerig worden doordat
de weerstand misschien iets lager is.
De Lepto apart vaccineren is mogelijk maar er is in principe geen reden om het te splitsen tenzij
er ooit problemen zijn geweest met de combinatie. Ik kan dat in uw geval niet beoordelen omdat ik
niet al uw gegevens heb.


Titeren heeft helaas geen zin bij ons, dat accepteerd de hondenopvang niet. Dus als ik van de dierenarts uitga, kan het gewoon hupsakee, in 1 keer. Toch zegt m'n gevoel van niet...laat ik maar eens lekker eigenwijs zijn en toch voor apart gaan.
Door Deesje
#2157883
Kemi schreef: Antwoord van de dierenarts:

Vaccineren tijdens de loopsheid is geen probleem, soms kunnen ze wat hangerig worden doordat
de weerstand misschien iets lager is.
De Lepto apart vaccineren is mogelijk maar er is in principe geen reden om het te splitsen tenzij
er ooit problemen zijn geweest met de combinatie. Ik kan dat in uw geval niet beoordelen omdat ik
niet al uw gegevens heb.


Titeren heeft helaas geen zin bij ons, dat accepteerd de hondenopvang niet. Dus als ik van de dierenarts uitga, kan het gewoon hupsakee, in 1 keer. Toch zegt m'n gevoel van niet...laat ik maar eens lekker eigenwijs zijn en toch voor apart gaan.
de lepto is een pittige, en als je hem al 'moet' zetten zou ik hem zeker apart doen.. (zeggen dat je niet te beroerd bent om een keer extra te betalen als dat de gezondheid van je hond ten goede komt hihi en vragen of hij ECHT niet weet dat apart beter is :P)..
maar voldoet je lepto vaccinatie voor de opvang dan wel? heb je op papier wat verplicht is?
#2157909
in het HKB (honden en kattenbesluit) van 99 - geimplementeerd in 2002 staat dit... ik dacht dat dit de laatste versie is????


Artikel 24
1. Een hond of kat wordt slechts in een pension in bewaring genomen
indien bij de afgifte van de hond of kat een door een dierenarts afgegeven
schriftelijk bewijs van inenting wordt verstrekt, waarop diens naam en
praktijkadres staan vermeld en waaruit blijkt dat tenminste 7 dagen vóór
de inontvangstname:

a. de hond is ingeënt tegen parvovirusinfectie en hondenziekte (ziekte
van Carré);
b. de kat is ingeënt tegen kattenziekte (infectieuze gastro-enteritis) en
niesziekte.
2. In afwijking van het eerste lid is het toegestaan een hond of kat in
bewaring te nemen zonder dat daarbij het in dat lid bedoelde bewijs
wordt verstrekt indien:
a. de hond of kat binnen 5 werkdagen na ontvangst, wordt ingeënt
tegen de in het eerste lid genoemde ziekten, en
b. de hond of kat onmiddellijk na ontvangst in de quarantaineruimte



http://www.hetlnvloket.nl/portal/page?_ ... e_id=18813
Door Kemi
#2158161
Dank je Deesje! Heb het hele stuk doorgelezen, interessant.
Maar dat betekent dus feitelijk dat als Kemi is geeent tegen Parvo en Hondenziekte, DP uit de DHP, dat wettelijk voldoende is.
Ieder pension mag dus hierin zijn eigen regels opzetten? Dan is mijn besluit denk ik gemaakt. Nu DHP en tegen het voorjaar de Lepto. En daarmee sta ik wettelijk in mijn recht mocht het pension ernaar vragen.

Zo stom, maar had geen idee dat dat soort dingen gewoon op te zoeken zijn?! Leerzaam forum hier hoor! ;)
#2158181
Iedereen die een pension of een opvang heeft kan natuurlijk eigen regels stellen, naast het wettelijke minimum. En ik denk dat je daar toch aan zult moeten voldoen als je je hond daar wilt stallen. Of je moet met de eigenaar een ander ent-schema overeenkomen.
#2158232
Kemi schreef: Dank je Deesje! Heb het hele stuk doorgelezen, interessant.
Maar dat betekent dus feitelijk dat als Kemi is geeent tegen Parvo en Hondenziekte, DP uit de DHP, dat wettelijk voldoende is.
Ieder pension mag dus hierin zijn eigen regels opzetten? Dan is mijn besluit denk ik gemaakt. Nu DHP en tegen het voorjaar de Lepto. En daarmee sta ik wettelijk in mijn recht mocht het pension ernaar vragen.

Zo stom, maar had geen idee dat dat soort dingen gewoon op te zoeken zijn?! Leerzaam forum hier hoor! ;)
Het hoogste recht wat in dat pension geldt zijn de regels die de eigenaar heeft opgesteld. Goed beschouwd heb je dus helemaal niets aan dat "wettelijke recht" en zul je je gewoon moeten schikken naar de wensen van desbetreffend pension, want die hebben namelijk geen verplichting om op jouw hond te passen en dus is het aan jou de keus om te schikken of om een ander pension te vinden.
#2158671
ik bedoel ook niet dat je het niet moet overleggen maar zou het vragen, gewoon netjes aangeven dat je niet te veel wil vaccineren ivm gezondheidsrisico's , dat het volgens het HKB niet nodig is zo veel te doen, of zij akkoord gaan... je bent natuurlijk wel 'afhankelijk'...
Door Lizzy
#2159378
Kemi schreef: Antwoord van de dierenarts:

Vaccineren tijdens de loopsheid is geen probleem, soms kunnen ze wat hangerig worden doordat
de weerstand misschien iets lager is.
De Lepto apart vaccineren is mogelijk maar er is in principe geen reden om het te splitsen tenzij
er ooit problemen zijn geweest met de combinatie. Ik kan dat in uw geval niet beoordelen omdat ik
niet al uw gegevens heb.


Titeren heeft helaas geen zin bij ons, dat accepteerd de hondenopvang niet. Dus als ik van de dierenarts uitga, kan het gewoon hupsakee, in 1 keer. Toch zegt m'n gevoel van niet...laat ik maar eens lekker eigenwijs zijn en toch voor apart gaan.
Zo'n DA kon wat mij betreft vierkant de boom in >:(

Hoe durft hij te zeggen dat vaccineren tijdens de loopsheid geen probleem is?! Dat is het WEL! Een hond moet juist alleen gevaccineerd worden wanneer de weerstand HOOG is, zodat het lichaam ook de kans krijgt om antistoffen aan te maken tegen deze heel onnatuurlijke situatie, namelijk antistoffen aan maken tegen 3 (of meer) ziektes >:( >:(

Weet je, ik kan hier gewoon zo boos om worden, om zoveel onbenul.

En ja, er is genoeg reden om DHP en Lepto te splitsen. Namelijk dat het al een Godswonder is dat honden antistoffen aan kunnen maken tegen drie ziektes tegelijkertijd, laat staan vier.
Door Kemi
#2159708
Lizzy schreef:
Hoe durft hij te zeggen dat vaccineren tijdens de loopsheid geen probleem is?! Dat is het WEL!
Weet je, ik kan hier gewoon zo boos om worden, om zoveel onbenul.

En ja, er is genoeg reden om DHP en Lepto te splitsen. Namelijk dat het al een Godswonder is dat honden antistoffen aan kunnen maken tegen drie ziektes tegelijkertijd, laat staan vier.
Ik vind het ook ongelooflijk...je hebt als leek 'vertrouwen' in een DA, want die heeft ervoor geleerd, heeft het beste met je dier voor etc. maar als je je erin gaat verdiepen, moet je het toch echt zelf uitvogelen. Zelf je plan trekken, keuzes maken en vooral niet ; 'ja en amen' zeggen.

Maar ik zal nog even op BP gaan spitten, want volgens mij heb ik in een topic gelezen dat DHP na 1 jaar weer gegeven moet worden (aan een hond van 1 jaar zoals Kemi), en dan pas 3 jaar werkzaam is...maar nu ga ik weer twijfelen. Gevalletje door de bomen het bos niet meer zien... :D

In haar paspoort staat gegeven in feb 2011 DHP en Lepto, Volgende febr 2012. Ik heb dus nog even. Dacht dat het rond haar 1e verjaardag moest. Maar in ieder geval zal ze dan niet loops zijn, als het goed is... ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door