Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Barbaravh
#2157526
Mijn beide honden hebben de ene na de andere oorontsteking, verschillende keren een staal onder de microscoop gelegd en telkens was het malassezia. We zijn al een 2tal jaar aant sukkelen met allerlei pillen en zalven, maar het komt steeds terug. Vandaag terug bij de dierenarts geweest, de ene hond heeft terug malassezia, de andere heeft enkel heel veel oorsmeer. De hond met het oorsmeer krabt nochtans ook vaak aan de oren en de oorschelp is volledig geïrriteerd. Zij zwemt ook dagelijks, waardoor we eerst dachten dat het daardoor kwam.
Nu had ik al opgevangen dat er een allergietest kon gedaan worden op voedingsmiddelen. De vraag is natuurlijk komt die malassezia voort van een allergie of zou er een andere oorzaak zijn. Mijn dierenarts stelt voor om een eleminatiedieet te doen.
Wat zijn jullie ervaringen met malassezia, zouden jullie eerder een allergietest doen of een dieet volgen.
Door tt-tjes
#2157659
Wat ik ervan gelezen heb is dat elke hond deze schimmel bij zich draagt. Malassezia blijkt altijd een secundaire aandoening te zijn, die het gevolg kan zijn een te lage weerstand, maar idd ook van een voedselallergie of atopie.
Een eliminatie dieet is natuurlijk in eerste instantie wel veel goedkoper dan een allergietest. Zijn er dingen die je hond nog nooit gegeten heeft en waarmee je kunt elimineren?
Dan zou ik dat eerst proberen voordat je een dure allergietest laat doen.
#2157704
Hier gaf de DA ook altijd aan dat de oorontstekingen en uitslag, jeuk en zo meer bij Nena eigenlijk een gevolg was van de allergie die we moesten proberen te vinden.
Er zijn bij haar wel nooit parasieten of schimmels of zo gevonden...dus ervaring met de mallezzia heb ik niet.
Ik zou in eerste instantie ook een eliminatiedieet proberen.  Voor de allergie test hier hebben we iets van 100 euro betaald.  Die test kwam er omdat een eliminatiedieet niet echt verandering bracht en Nena de winter gewoon zonder problemen was doorgekomen op haar gewone voeding.  Nena blijkt dan ook allergisch voor vlo, huisstofmijt en het meest voor grasachtigen allergisch te zijn.
Ik denk dat de test voor voedingsallergie wel nog duurder is maar dat ben ik niet meer zeker. 
Wel gek dat er dan meteen 2 honden tegelijk allergisch zouden zijn  ???  Wat heb je al gegeven om de weerstand even op te peppen?
Heb je nog een diersoort waarmee je zou kunnen gaan elimineren?
Door Barbaravh
#2157763
Een lage weerstand, de ene hond is vorig jaar geopereerd aan een fibrosarcoom. Bij de andere is vandaag een gezwel weggesneden, maar is normaal gezien niets kwaardaardigs. Binnen een 10tal dagen krijgen we de labo uitslag. Maar dat zijn dingen die ze geen 2 jaar mee rondlopen natuurlijk. Daarmee dat ik aan een allergie denk.
Ik zou al eens goed moeten nadenken wat ze nog niet gegeten hebben. Ik kan niet direct iets bedenken wat ze nog niet gehad hebben. Mijn dierenarts stelde voor om 6 weken paard, hert, konijn en vis te geven.
Met wat zou je de weerstand kunnen verhogen? Ze hebben zeker geen zieke of zwakke indruk.
#2157796
Eerste waar ik zelf aan denk is propolistinctuur of echinacea... om de weerstand te verhogen. En dan ook nog probiotica geven om de darmen wat aan te sterken?
Ook extra visolie of toch omega 3 om de huid wat te ondersteunen als je beslist om de 4 diersoorten te gaan geven om eerst te kijken of er verbetering optreed.
Als je echt een eliminatiedieet wil volgen met enkel één diersoort zou ik niets extra geven om echt te zien of het verbeterd.
Momenteel kan er bij Orinake ook terug konijn besteld worden, voor de Belgjes wordt dat dan ophalen op 16 december bij haar thuis...mocht je konijn nodig hebben voor een eliminatiedieet.
Op 26 november ga ik paard ophalen bij Sietie...misschien kan zij nog iets extra doen om je alvast wat paard te bezorgen tegen die tijd?
Door Lizzy
#2158079
Waar behandel je de oren mee? Veel van die zalven zorgen ervoor dat het probleem weg gaat maar net zo snel weer terug komt. Je neemt namelijk geen oorzaak weg. Wat voer je?
Door Barbaravh
#2158253
Voornamelijk surolan zalf voor in de oren met nizoral pillen. Het ging dan inderdaad even over om dan weer terug te keren. Nu toch al zo'n 2 à 3 jaar. Mijn labrador is gestart met barf toen ze 3 was, daarvoor had ze nooit een oorontsteking.
Ik kreeg ook Acetic otic mee om de oren wekelijks te spoelen, maar daar kunnen ze slecht tegen. Om te spoelen heb ik nu Surosolve.
Voor mijn labrador heb ik nu easotic zalf gekregen.

Kwa voeding krijgen ze bot en vlees van kip, paard, rund, kalkoen, konijn, parelhoen, geit, schaap, eend. Orgaan van rund en kip. Pens van rund en lam. Vis is voornamelijk zalm. 1 keer in de week een ei van eigen kippen.
Groenten: bloemkool, broccoli, rapen, courgette, bonen, knolselder, wortelen,...
Tussendoortjes droog ik nu zelf en da's dan voornamelijk long en luchtpijp van rund.

Veerle, konijn zal ik best nog bestellen. Via wie gaat het paard allemaal?
#2158268
Diena schreef: Voornamelijk surolan zalf voor in de oren met nizoral pillen. Het ging dan inderdaad even over om dan weer terug te keren. Nu toch al zo'n 2 à 3 jaar. Mijn labrador is gestart met barf toen ze 3 was, daarvoor had ze nooit een oorontsteking.
Ik kreeg ook Acetic otic mee om de oren wekelijks te spoelen, maar daar kunnen ze slecht tegen. Om te spoelen heb ik nu Surosolve.
Voor mijn labrador heb ik nu easotic zalf gekregen.

Kwa voeding krijgen ze bot en vlees van kip, paard, rund, kalkoen, konijn, parelhoen, geit, schaap, eend. Orgaan van rund en kip. Pens van rund en lam. Vis is voornamelijk zalm. 1 keer in de week een ei van eigen kippen.
Groenten: bloemkool, broccoli, rapen, courgette, bonen, knolselder, wortelen,...
Tussendoortjes droog ik nu zelf en da's dan voornamelijk long en luchtpijp van rund.

Veerle, konijn zal ik best nog bestellen. Via wie gaat het paard allemaal?

Het paard wordt door Sietie tot in Eindhoven gebracht en ik haal het daar meteen zelf op.
Nena kon hier zelf helemaal niet tegen die surolan, easotic was geen enkel probleem en hielp ook heel goed.  Maar het kwam ook terug...begin dit jaar gestart met puur pollen en enkel paard, konijn, hert,haas, lam ( waarvan ik vermoed dat ze er ook niet goed op reageert) zalm en makreel gegeven deze zomer en ze heeft geen enkel probleem gehad.  Tot laatst...maar daar ben ik bang dat het OF aan kiezebrink mix konijn lag of aan haar loopsheid.  Het is ondertussen al een tijd geleden dat ze de mix at en ze was loops in september...nog even wachten tot die hormonen helemaal op peil zitten dus en dan zou het terug beter moeten zijn met de jeuk.
Het kan zo veel oorzaken hebben...
Door Lizzy
#2158391
Diena schreef: Voornamelijk surolan zalf voor in de oren met nizoral pillen. Het ging dan inderdaad even over om dan weer terug te keren. Nu toch al zo'n 2 à 3 jaar. Mijn labrador is gestart met barf toen ze 3 was, daarvoor had ze nooit een oorontsteking.
Ik kreeg ook Acetic otic mee om de oren wekelijks te spoelen, maar daar kunnen ze slecht tegen. Om te spoelen heb ik nu Surosolve.
Voor mijn labrador heb ik nu easotic zalf gekregen.

Kwa voeding krijgen ze bot en vlees van kip, paard, rund, kalkoen, konijn, parelhoen, geit, schaap, eend. Orgaan van rund en kip. Pens van rund en lam. Vis is voornamelijk zalm. 1 keer in de week een ei van eigen kippen.
Groenten: bloemkool, broccoli, rapen, courgette, bonen, knolselder, wortelen,...
Tussendoortjes droog ik nu zelf en da's dan voornamelijk long en luchtpijp van rund.

Veerle, konijn zal ik best nog bestellen. Via wie gaat het paard allemaal?

Aan de voeding kan het niet liggen. Tenminste, in die zin, dat ziet er goed uit. Ik twijfel of het een allergie is. Ik denk eerder dat het milieu in het oor volledig naar de pieter is. Wat ik zou doen? Ik zou de oren niet meer schoonmaken met al die zalfjes en oorreinigers. Ik zou Puur Oor kopen en daar de komende maanden mee aan de slag gaan. En als de oren dan mooi schoon en rustig zijn: alleen controleren, niet meer standaard schoon maken/spoelen en weer Puur Oor gebruiken als er vuil in komt.
Door Barbaravh
#2158543
Lizzy schreef: Aan de voeding kan het niet liggen. Tenminste, in die zin, dat ziet er goed uit. Ik twijfel of het een allergie is. Ik denk eerder dat het milieu in het oor volledig naar de pieter is. Wat ik zou doen? Ik zou de oren niet meer schoonmaken met al die zalfjes en oorreinigers. Ik zou Puur Oor kopen en daar de komende maanden mee aan de slag gaan. En als de oren dan mooi schoon en rustig zijn: alleen controleren, niet meer standaard schoon maken/spoelen en weer Puur Oor gebruiken als er vuil in komt.
Henna heeft het al vanaf haar puppytijd, dus kan me wel inbeelden dat haar oren volledig om zeep zijn. Zij heeft nu geen malassezia, maar wel heel veel oorsmeer. Ze heeft zo'n vettig oor en is zo wat verdikt precies. Zou het ook kunnen liggen aan dagelijks zwemmen, haar oren zijn dan ook helemaal nat omdat ze wel vaak duikt.
Puur oor, is dat voor dagelijks gebruik? Ga ik ergens online moeten kopen, want hier vinden we zo'n dingen niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door