Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2154698
oke ik weet echt niet of dit goed staat hoor maar ik probeer het gewoon.

ik maal al heel lang zelf voor mijn hond omdat ze maar heel weinig echt wilt knagen.
allen zit ik altijd met het verpakken, ik gebruik nu gewoon plastiek zakjes maar ik vind dat zo'n geklooi en verspilling.
nou kan ik ook worsten maken met mijn vleesmaalmachienen en ik zat te denken dat het misschien een idee is om runder darmen te nemen en dan worsten te maken die ik gewoon in zijn geheel te geven zeg maar.

dan zou ik dus 1 langen worst maken, daar dan kleiner worsten van maken die zo zwaar zijn als ze mag hebben op 1 dag, los van elkaar in vriezen , ze dan bij elkaar doen in een zak en dan elke dag gewoon 1 worst voeren.

wat vinden jullie van dat idee?
#2154726
lijkt me heel praktisch en milieu vriendelijk!

ik weet alleen niet waar je aan schone darm kan komen.

ik heb voor Reus veel per portie in plastic bakjes zitten. maar dat neemt wel meer vries ruimte in. maarja, worsten zijn ook niet heel handig om efficient weg te stoppen.
#2155768
Lijkt me een super idee!

Maar ik zou me zowiezo eens door iemand met ervaring laten begeleiden of bij een slager in de leer gaan, want worsten goed maken schijnt niet eenvoudig te zijn.
De darm moet heel voorzichtig er helemaal over gedaan worden (ik denk dat je hem zowiezo eerst in water moet leggen), zonder gaatjes te maken en dan gelijkmatig begeleid worden bij het vullen. Het schijnt vrij veel oefening en handigheid te vergen.

Maar zeker het proberen waard!
#2155838
Ooit in een grijs verleden zo.n 33 jaar geleden werkte ik in slagerij en draaide wij ook de worsten. Was natuurlijk met een hele grote vleesmolen.
darmen zaten altijd in een emmer met water, weet niet meer of dat bv zout water was.
#2157362
nou ik ben blij dat jullie het een goed idee vinden  :biggrin2:

ik had die eerste site ook al gevonden en ik wou ook bij de slager gaan vragen of ze misschien aan darmen konden komen.
het is mijn niet zo heel erg te doen om ruimte te besparen, maar meer tegen verspilling.
en ik denk dat als je ze eerst los in vriest en dan daarna naast elkaar legt dat je dan ook niet zo heel veel ruimten in neemt.

maar goed ik ga alvast op jacht naar darmen en kijken of ik iemand kan vinden die me misschien kan helpen met het leren maken van worsten en dan kan ik over 2 maanden als ik weer een nieuwe mix ga maken hoop ik dan dat ik het zo kan verpakken  :biggrin2:

oja ik vroeg me af he, zou het ook voor katten kunnen?
het zullen dan wel helen kleinen worstjes worden of ik moet schapen darmen gebruiken.
maar zou het voor katten geen kwaad kunnen die darmen?

of moet ik dit bij de katten afdeling vragen? 
#2157537
Ik vraag me trouwens wel af als je dan eenmaal worsten gemaakt hebt of je ze dan ook enkele dagen moet laten 'hangen'. Voor barf zou ik er dan geen extra kruiden en dus ook geen zout aan toevoegen maar als het dan eenmaal een paar dagen hangt blijft het vlees dan wel goed?
#2158409
Klinkt als een goed idee, maar wat ik me nu afvraag gaan die gemalen botten van de KVV niet dwars door zo'n darm heen?

Dat er stukjes doorheen prikken of gebruik je dan bottenmeel als calciumbron?

Ik denk ook dat bij mijn honden de hele worsten naar binnen geschrokt zouden worden zonder verder te kauwen  ::)
#2158418
[quote="madeleine"]
Ik vraag me trouwens wel af als je dan eenmaal worsten gemaakt hebt of je ze dan ook enkele dagen moet laten 'hangen'. Voor barf zou ik er dan geen extra kruiden en dus ook geen zout aan toevoegen maar als het dan eenmaal een paar dagen hangt blijft het vlees dan wel goed?


[/quote]
Waarom zouden de worsten ene paar dagen moeten hangen?

Een darm is nog best sterk hoor Denk niet dat ie heel snel stuk ga. De darmen van onze honden gaan toch ook (meestal)  niet  stuk als er een klein stukje bot evt niet helemaal verteert is.
#2159799
Gewone darmen bij de gewone slager voor gewone worsten zijn 9 van de 10x varkensdarmen en daarmee dus niet geschikt. Bij mijn weten zijn alle darmen die voor worstbereiding worden gebruikt (dus ook die waar de vleesturk merguez van maakt) gepekeld. Ik voer zelf echt niet graag gepekelde waren, ook niet na zoveel keer afspoelen. De kans op gaatjes in de darm door botfragmentjes is zeker aanwezig, zo'n darm is erg poreus.
Je zou er voor kunnen kiezen om kunstdarm te gebruiken.
KB verkoopt overigens ook een soort kleine worstjes, met name voor grote vogels (rat- en kipnekworst bv). Geen idee wat voor darmen zij hebben gebruikt.

De hond in het os lijkt me niet zo heel groot en zal dus dagelijks niet zo veel eten. Je kan dan dus ook gewoon dag- of maaltijdporties maken. Ik doe dat voor Otje ook en ik gebruik daar een siliconen muffinvorm voor. Per muffin past er zeker 100 gram in. Dan even stukje huishoudfolie over de hele gevulde vorm en een dag in de vriezer. De volgende dag folie weghalen en de bevroren muffins ontvormen en allemaal in een zak doen. De vormen kunnen daarna makkelijk in de vaatwasser.
Ik heb muffinvormen van de Action, want die waren erg goedkoop. Bij kookwinkels en zelfs ook de Blokker en Hema verkopen ze ook grotere maten siliconen vormen en ook voor grotere muffins.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door