Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Flyball-Junkies
#2157325
Mijn honden zitten nu 2 maanden op Barf.Ze lusten alles wat ze tot nu toe gekregen hebben.Hun ontlasting is goed wel krijgen ze op advies van een Holistische dierenarts iedere dag Probio-Forte door hun eten om de vertering van het eten wat te verbeteren.Toch ze zijn alle twee behoorlijk afgevallen mijn Duitse herder is ruim twee kg afgevallen en mijn Australian Shepherd bijna 1,5kg.Ik ben juist op Barf overgestapt om ze wat dikker te krijgen en omdat mijn Australian Shepherd een brokken intolerantie heeft.Momentueel wegen ze 23 en 17kg(ik kom net van de dierenarts af waar ik ze weer gewogen heb)ze krijgen 3% van het gewicht van wat ze horen te wegen namelijk 27 kg en 20kg (het zijn sporthonden dus iets lichter dan andere honden van hun ras).Ik heb er over nagedacht om hun dag precentage nog hoger te maken maar ze eten deze hoeveelheid al met moeite op als ik meer ga geven ben ik bang dat ze gaan spugen en dan zijn we nog verder van huis.Gisteren kreeg ik het advies van een andere Barfer om pasta bij hun eten te gaan geven (ik heb inderdaad gehoord dat pasta aanzet).

Mijn vraag is nu kan ik pasta bij hun eten gaan geven Zoja hoeveel gram of hoeveel % van hun eten kan ik dan gaan geven en hoe vaak is dat iedere dag of een paar keer per week of iets dergelijks en hoe lang moet ik daar dan mee door gaan.Tevens vroeg ik me af of jullie toevallig nog meer/andere tips of iedeen hebben.Zelf weet ik het namelijk niet meer ik ben bang dat als ze zo blijven afvallen en niet dikker worden ik dadelijk geen hond meer over hou(ze krijgen nu namelijk al steeds minder energie).
#2157352
Ze zijn nu bijna 5 jr en 2 jr oud.Wat voor vettere vleessoorten kan ik dan gaan geven ze krijgen nu momentueel Eendennekken/karkas/rug en Kippennekken/rug als vleesbot(binnenkort wil ik ook Fazantkarkas en Kippenvleugels hier aan toe gaan voegen).Als spiervlees krijgen ze Kalkoen dijvlees Schaapstukjes,Geitensnippers,Lamssnippers en Kalfsnippers dit haal ik bij de islam Center in Rotterdam verder krijgen ze  paardenvlees,rundvlees,konijn.hert en hazenvlees(hert en hazenvlees is wel gemalen).Als er vet bij zit geef ik dit ook aan ze.Als orgaan krijgen ze nu Runderhart,Bio Geitenlever en Lamsnier.Ze krijgen als vissoort Zalmmix,Vette vismix Haring en Sardines.En ze krijgen Runder,Geiten/Lamspens en natuurlijk groente.

Ik geef ze nu drie keer per dag eten (vaker kan niet vanwege mijn werk) en dan nog eten ze dit met moeite op
Laatst gewijzigd door Flyball-Junkies op ma 07 nov 2011, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2157356
Ik zou kiezen voor vettere diersoorten. Eendenruggen (is lekker dik bevleesd, sowieso al een vette vleessoort en ook nog een vel er op), geiten- en lamsspiervlees...
Mijn maatjes wegen 26,5 kg. Ze zijn volgroeid en in sportieve, echt slanke conditie. Gemiddeld eten ze 860 gram per dag (heb ik eens berekend, vandaar dat merkwaardige getal :biggrin2:) en dat bevat zeker ook vette diersoorten en aanhangend vet wordt altijd gevoerd.
Momenteel zijn we op vakantie en beleven ze dus extra avontuur. Ze krijgen wegens vakantie volledige DARF (kvv) + ei en vis. Zowel de Actief versie (met o.a. eend, geit en lam) als de Wild variant (voor de variatie ;)) met gans, duif, konijn en ree. Ze verbruiken hier 250 gram per dag per hond meer dag thuis, om ze op gewicht te houden. En we doen absoluut niet zo veel als ik wel zou willen, omdat de gezondheid van mijn oudste dat niet toe laat.
Bij een aktief leven wordt er gewoon veel verbrand... en een goed bespierde hond verbruikt ook op rustiger dagen meer dan een minder bespierde soortgenoot.

Misschien is het een idee je menu te delen zodat je concrete tips kunt krijgen hierop?
#2157359
En een vettere kvv bij gaan geven?
Daar eten ze gemakkelijker meer van, naar het schijnt...

Ook heb ik ergens gelezen dat sommige honden net meer eten bij 1 keer per dag voeren, en anderen juist honger krijgen van meerdere keren. Het is dus van hond tot hond verschillend, lijkt het...
Heb je voorheen minder aantal keer op een dag gevoerd? Aten ze toen nog minder dan nu op 3 keer per dag?
Wanneer voer je tov de inspanningen (je spreekt van sporthonden, dus veel inspanning, denk ik dan). Dus welke zijn de voedermomenten en welke de inspanningsmomenten?
Betrek je eten in hun spel? Vb zoekspelletjes met eten? Onlangs ook gelezen van een hond die moeilijk at maar zijn eten door het zelf te vinden een stuk interessanter vond...

Krijgen ze groentenmix en hoeveel?  Misschien kan je daar wat in minderen?
Een eitje soms? Daar zitten ook waardevolle vetten in en misschien slobert dat goed naar binnen?
Door Parelridder
#2157361
Flyball-Junkies schreef: Ze zijn nu bijna 5 jr en 2 jr oud.Wat voor vettere vleessoorten kan ik dan gaan geven ze krijgen nu momentueel Eendennekken/karkas/rug en Kippennekken/rug als vleesbot(binnenkort wil ik ook Fazantkarkas en Kippenvleugels hier aan toe gaan voegen).Als spiervlees krijgen ze Kalkoen dijvlees Schaapstukjes,Geitensnippers,Lamssnippers en Kalfsnippers dit haal ik bij de islam Center in Rotterdam verder krijgen ze  paardenvlees,rundvlees,konijn.hert en hazenvlees(hert en hazenvlees is wel gemalen).Als er vet bij zit geef ik dit ook aan ze.Als orgaan krijgen ze nu Runderhart,Bio Geitenlever en Lamsnier.Ze krijgen als vissoort Zalmmix,Vette vismix Haring en Sardines.En ze krijgen Runder,Geiten/Lamspens en natuurlijk groente.

Ik geef ze nu drie keer per dag eten (vaker kan niet vanwege mijn werk) en dan nog eten ze dit met moeite op
Eendenrug is lekker vet en Lupa verkoopt ook kippenrug (is neem ik aan met vel, maar dat zou je even kunnen na vragen). Verder bij de diersoorten waar ook mager vlees van te krijgen is, kiezen voor de delen met een vetrandje. De slager kan je zeker vertellen wat hij je zoal kan leveren wat vet is. Lams- en rundergehakt (al dan niet gehakt ;)) is ook vet.
Als het budget het toe laat: Lupa verkoopt konijnniertjes met vet. Daar zit echt veel vet aan dus het zijn dure niertjes, maar wellicht een leuke afwisseling.
Door Mevroi Kruim
#2157454
Twee maanden is nog heel kort, dan zitten ze nog in de wen-fase. Heel veel honden en katten vallen de eerste maanden af, dat is een soort Atkins-effect. Geen reden voor paniek, het komt gewoon vanzelf goed als ze zijn omgeschakeld van koolhydraatstofwisseling naar eiwit- en vetstofwisseling. Vooral geen ongein als pasta of rijst gaan geven! Dat is gewoon geen hondenvoer, daar bewijs je ze geen dienst mee.

Ik zou toch proberen de hoeveelheid op te voeren. 3% is niet idioot veel, je kunt best hoger gaan zitten. Doe dat dan wel geleidelijk zodat ze rustig kunnen wennen aan meer eten.
Meer vet kan wel maar ik vind het zelf nooit een goed idee om nog meer vet te geven dan er al in onze normale barf-menu's zit. Dat is nl al best veel, de dieren die wij voeren hebben veel meer vet dan wilde dieren. Bij te veel vet in het menu loop je risico op pancreas-problemen.
Door SjaakBF
#2157488
Ik ben nu met een van de honden 6 maanden over op NRV/BARF, de ander loopt wat achter hierin. Mijn richtlijn was de hoeveelheid die ik van Carnibest moest voeren - 360 tot 400 gram voor de kleinste. Sjaak viel dramatisch af. Hij heeft een periode zo'n 700 gram per dag gegeten waaronder ook vrij veel hele (vette) eend. De afgelopen 2 maanden at hij gemiddeld 550 gram en ik heb het idee dat hij nu met 450-500 gram genoeg moet hebben terwijl hij nu alleen vrij magere diersoorten eet (hoofdmoot konijn,  gevolgd door haas en paard)
Wat mevr kruim hierboven beschrijft kan ik dus uit eigen ervaring alleen maar beamen.

Ik zou tijdelijk wat meer voeren evt. met wat meer vet.

Nicole
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door