Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Antheman
#2156950
Hoi,

Nav de hartvraag die Yvonne mij stelde ( of ik nog voldoende had), ben ik even gaan rekenen.
Ik heb de Barf rekenhulp gepakt en zie dat Kees op 400 gram orgaan zou moeten zitten per week.
Ik geef 2 keer pw pens ( ik voer 2 keer per dag, dus het gaat dan om een halve maaltijd) en ga dan al  over die 400 gram heen. Verder pak ik af en toe lever , of hart. Ik probeer dit iedere week te doen, maar het is ook wel vaker. Dan heb ik kleine stukjes, ik denk 50 gram. En soms regel ik konijneniertjes, en laatst heb ik lamsballen gekocht. Die geef ik ook wel ter variatie.

Hoe doen jullie dat met orgaan?
Snij je het in hele kleine stukjes? Geef je het iedere week?
Ik zit net te denken, misschien moet ik iets gestructureerder te werk gaan. En een schema maken en bijv de ene week lever, de ander hart geven ofzo.
Graag tips :biggrin2:
Door El budha
#2156960
Hier krijgen de dieren 3 dagen in de week orgaan. De overige 4 dagen krijgen ze spiervlees.
Orgaan bestaat bij ons voor 50% uit een mix van hart, lever en nier en de andere 50% is pens.
Door Antheman
#2156965
El budha schreef: Hier krijgen de dieren 3 dagen in de week orgaan. De overige 4 dagen krijgen ze spiervlees.
Orgaan bestaat bij ons voor 50% uit een mix van hart, lever en nier en de andere 50% is pens.
Geef jij orgaan als maaltijd?


Ik geef het nl altijd bij matig bevleest bot. Zoals een eendenek, of een kale parelhoen.
Door El budha
#2156969
Ze krijgen bij ons 7 dagen in de week vleesbot en daarnaast 3 dagen orgaan en 4 dagen spiervlees.
Alleen orgaan als maaltijd zou hier absoluut niet goed gaan.
Door nienk
#2156971
Reus krijgt iedere dag orgaan en spiervlees, dat vind ik makkelijk. eens in de zoveel tijd maak in een orgaan mix (lever, nier, soms hart). in zijn dagporties (plastic bakjes per 2 dagen), gaat daar een bepaald gewicht van die mix bij. zo krijgt hij dus niet iedere dag hetzelfde, maar weet ik wel zeker dat hij grofweg het juiste binnen krijgt. daarnaast krijgt hij 1 keer in de week een maaltijd pens. hartjes zitten niet altijd in de  mix, omdat ik die ook vaak droog. en met een klein hondje als Reus (6 kilo) tellen de snackjes behoorlijk mee in het menu.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2156991
Je moet normaal de helft van het orgaanvlees pens geven. Maar als je meer geeft, zou ik dat niet van je ander orgaan laten afgaan. Die zijn belangrijk op zich, los van de pens (die een heel andere samenstelling heeft).  Dat je meer pens geeft, zou ik niet over struikelen, maar dat mag niet ten koste van de verreiste organen gaan.
Dus 400gr orgaan per week is 200gr ander orgaan dan pens. Per week.
Daar zou ik me aan houden. En dan verdelen over vooral hart, lever en nier met inderdaad af en toe eens afgewisseld met andere zaken die je maar kan vinden. 
Of je elke week wat anders geeft en 1 orgaansoort per week, of je maakt een mix of geeft alle drie in aparte stukken per week, dat moet je helemaal zelf weten.
Hoe groot je de stukken aanbied, is ook maar wat je zelf het leukste vind.
Ik zou wel even in het oog houden wat je geeft. Nu heb ik de indruk dat je niet echt weet wat je hond krijgt op een week en wat niet... Dat zou ik wel even in het oog houden zodat je hond vb geen maand lang geen lever krijgt (ik zeg maar wat). Dat lijkt me niet gezond.
Door Antheman
#2156998
pearlsofpassion schreef:
Ik zou wel even in het oog houden wat je geeft. Nu heb ik de indruk dat je niet echt weet wat je hond krijgt op een week en wat niet... Dat zou ik wel even in het oog houden zodat je hond vb geen maand lang geen lever krijgt (ik zeg maar wat). Dat lijkt me niet gezond.
Het is eerder teveel wat ik geef. ;)
Ik ga mezelf herstructuren  en iig naar een vaste orgaan dag pw.
En ik denk dat ik er een pensdag afhaal. Wordt de woensdag ipv pens, een orgaandag. De ene week hart, de ander lever. Dit naast het bot wat hij krijgt.
Door SjaakBF
#2157025
Ik koop zelf diverse soorten organen, eigenlijk alles waar ik de hand op kan leggen van de diersoorten die ik kan voeren. Mijn kleinste hond eet ook 400 gram orgaan per week. Ik maak per week 2 doosjes waarbij in elk doosje in elk geval lever en nier gaat.

De andere organen versnijd ik ook: longen, testes, luchtpijp, hart etc. Nadat de gewenste hoeveelheid lever en nier in de bakjes ligt, vul ik met de overige organen de bakjes aan tot 200 gram per bakje. Het kan best dat in het ene bakje meer long zit, in het andere bakje wat meer hart etc.
De bakjes (of zakjes) kan ik dan 2 keer per week voeren, eventueel verdeeld over meerdere dagen. Op deze manier weet ik tenminste dat ik met belangrijke organen niet de mist in ga.

Voordat ik de bakjes ga maken kijk ik wat ik in mijn mix wil stoppen en dat laat ik deels ontdooien zodat ik er doorheen kan snijden. (Long ontdooit snel, hart heeft wat langer nodig bv). De ijskristallen zitten dan echt nog in het orgaanvlees.
Ik voer bv wel graag konijnenhartjes en longen van bv geit, die zijn 'lekker' bloederig. Onze honden krijgen best weinig bloed binnen omdat nou eenmaal bij het slachten van de meeste dieren verloren gaat uit de weefsels.

Ik heb ook het idee dat zoals jij het doet je geen idee meer hebt hoeveel je geeft en in welke verhoudingen.

Nicole
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2157078
Ik voer hier 2x per week gewoon orgaan: 1x hart en 1x de ene week lever en de andere week nier.
Daarnaast 1 bijna pensdag, ze krijgen dan wel wat vleesbot erbij.

Dat is tussen de 20-25% totaal aan orgaan per week.
Door Lizzy
#2157099
Ik voer 20% van het totaal aan orgaanvlees. En daarvan voer ik 10% pens en 10% lever, nier, hart, tong, long, etc. En ik voer 3 keer per week orgaanvlees (samen met groenten en vleesbot).
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2157163
Hier krijgt Bandit 500 gr. orgaan per week. Ik verdeel dit in 4 dagen, 1 dag pens en 2 dagen KVV. Ik heb alles in porties in de vriezer gedaan per soort. De ene dag krijgt hij hart, de andere dag lever, dan nier en 1 dag een konijnenorgaanmix. Geef ik orgaan in grotere porties dan de 125 gr die ik nu geef dan staat Bandit aan de platte poep. Ik geef dus elke dag vleesbot, spiervlees, orgaan en groenten.
maar ik houd in een menu wel bij wat ik wanneer geef.
Door Lonaa
#2157205
Ik voer hier 7 dagen per week orgaan. 4 x met spiervlees erbij, 1 x met vis en 2 x met orgaan. De 2 x orgaan bestaat uit 1 x pens en 1 x een zelfgemaakte orgaanmix van hart, lever, nier enz.
Door TMG1961
#2157208
Pixie krijgt per week ruim 1,3kg orgaan. Momenteel krijgt ze 800 gram pens (bij gebrek aan verse pens heb ik nu even smuldier) is makkelijker want dat zijn 2 bakjes. De rest verdeel ik over lever, nier, hart en maagjes. Lever krijgt ze 150gram per week en nier 75 gram per week. Ik voer 1 keer per week pens en 4 dagen krijgt ze het overige orgaan erbij, telkens 1 soort per keer. De 2 dagen dat ze geen orgaan erbij krijgt geef ik groentenmix erbij.
Door Kemi
#2157241
Kemi (27kg 2,5% voer)  krijgt iedere week 125 gram lever, 100 gr nier en 150 gr hart. De rest van het orgaanpercentage is pens en totaal komt dat op 16%. Pens heb ik per 100 gr verpakt liggen en soms, als ze wat kaler bot heeft gekregen, krijgt ze een zakje extra.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door