Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2151924
Vanmorgen met t hele spul naar DA geweest voor enting en controle. Nu bleek Dotje, 1 jaar oud, al aardig ontstoken tandvlees en tandsteen te hebben. Dat is niet helemaal nieuw, na 2 weken cb-kitten had ze dit ook al. Maar nu krijgen de poezels kvv zonder graantjes, 2x per week een kuikentje en 2x per week een barfmaaltijd met stukjes vlees en kipnekken/vleugels.
Dit is dus toch niet voldoende om Dotje een mooi gebitje te laten houden. Turid, de andere poes die t zelfde eet heeft wel een mooi gebitje.
Dotje eet ook nog regelmatig een zelfgevangen muis.
Nu is het wel zo dat Dotje veel sneller eet. Een grote muis heeft ze echt binnen een minuut op. Ook op de kuikentjes kauwt ze maar nauwelijks.
We hebben haar vorig jaar met 4 weekjes gevonden en toen schrokte ze al zo haar eten naar binnen. Waarschijnlijk kent ze het begrip ''honger''  :o.
Wie heeft er tips om haar gebitje te redden....
#2151935
Axl hier heeft ook vanaf zijn 1 jaar ongeveer last van tandsteen ..
Izzy heeft een super wit gebit, witter dan de mijne !  ::)
Ik heb zijn tandjes een tijdje gepoets, dit werd wel beter, nu een tijdje niet gedaan
en merk dat ze weer wat geler zijn geworden. Ik ga maar om de dag poetsen denk ik dus.
Barfen wil hij niet, athans geen bot, dit zou wel ideaal zijn maar helaas, hij wil wel runderlappen.
#2151942
Ik zou proberen haar meer botten te voeren, kippennekken gaan hier ook snel naar binnen, maar raken wel het hele gebit.

Dat ze snel eet is ergens ook positief, dan heeft ze waarschijnlijk geen pijn bij het eten. Als regelmatig (ik doe bij Jet iedere 2 dagen, maar die heeft FORL en geen tandsteen) knagen geen effect heeft, zou ik gaan poetsen. En misschien zou ik ook een kattentandarts raadplegen om uit te sluiten dat er een onderliggende aandoening is.
#2151971
Nee, dan is 2x per week wat te kauwen dus voor haar idd niet voldoende. Ik zou beslist (veel) meer barf-zaken gaan voeren. Niet alleen botwerk maar ook lappen stevig spiervlees als rund en paard, waar ze goed haar gebit voor moet gebruiken.
#2152056
Ik heb hier geen echte ervaring mee.
Wijlen Kruimel raakte op br*k een flink deel van haar gebit kwijt door tandsteen en ontstekingen. Fijn als de da met klem harde br*kjes adviseert 'want dat is toch zo goed tegen tandsteen!'.
Nadat ze ging barfen, met haar weinige kiesjes, werd het gebit zienderogen schoner en mooier en de ontstekingen gingen weg. Ze is uiteindelijk 21 geworden en heeft alleen het laatste jaar voornamelijk gemalen spul gegeten.
#2152124
Ik zou persoonlijk eerst het gebit laten opknappen als er al ontstekingen opzitten.
Ik vrees dat het tandsteen anders niet snel genoeg zal verdwijnen om verdere ontstekingen tegen te gaan als ze er zo gevoelig aan is. En je bent ook niet zeker dat het ermee kan verdwijnen. Onderhouden kan normaal wel.
Wel meteen aan de slag gaan en overzetten op volledig barf, of toch zoveel mogelijk.
Dat is wat ik zou doen.
Dat geeft denk ik de meeste kans op slagen.

Als de ontstekingen dan nog terugkomen heeft ze vast een aandoening waar niets tegen de doen valt behalve alle tanden eruit.
Dat komt soms voor, maar meestal gaat het dan over ontstekingen zonder tandsteen (gewoon uit zichzelf).
Maar dus eerst maar proberen of je het in orde kan krijgen met kauwen.

Kuikens en muizen zijn echt geen zwaar kauwwerk, dat zijn echt zachte zaken.
Hele muis gaat hier ook veel vlotter binnen dan een even groot stukje zachte kip.
Dus even wat grotere stukken spiervlees, vleesbotjes en hart in zijn geheel, en dan zou ze (mits geen progressieve aandoening) wel haar gebit moeten onderhouden.
Ik zou het eerst laten opknappen zodat ze met een schone lei kan beginnen en ze ook geen pijn heeft bij het kauwen. Dat is nu vast wel het geval wat haar aanmoedigd om het kauwen te vermijden, en dat wil je net niet.
Hier ook een poes die na haar gebitsreiniging met volle teugen van haar barfhap geniet terwijl er daarvoor (toen ze tandsteen had van brok) tegen gegromd werd omdat het pijn deed.  
#2152242
Behandelen was nu nog niet nodig volgens da, maar we moeten t wel goed in de gaten houden.
Als ze minder ging eten direkt aan de bel trekken.
Ga morgen maar even wat kip/rund vlees halen. En dan fff zien hoe ze t weg werkt. De kipnek ging vanmiddag prima, al is ze wel 2x zo snel klaar als de andere kat. (Maar die kijkt ook regelmatig een poosje in t rond tijdens haar eten)
#2156599
Envie schreef: Behandelen was nu nog niet nodig volgens da, maar we moeten t wel goed in de gaten houden.
Als ze minder ging eten direkt aan de bel trekken.
Ga morgen maar even wat kip/rund vlees halen. En dan fff zien hoe ze t weg werkt. De kipnek ging vanmiddag prima, al is ze wel 2x zo snel klaar als de andere kat. (Maar die kijkt ook regelmatig een poosje in t rond tijdens haar eten)
Houdt ze van kippenmaagjes? Die zijn zo taai dat dat volgens mij beter poetst dan kippennekken. Hier wordt er iig langer over gedaan. Nek = hap-slik-weg en maag is knaag-knaag-zielig-naar-vrouwtje-kijken-knaag, want maag is niet zo lekker...

Als ze gewoon erg snel last heeft van tandplak kan je ook een steriel gaasje om je vinger binden en zo proberen tandjes te poetsen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door