Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Irish
#2155929
Hallo allemaal,

Voor een goede vriendin van mij ben ik op het idee gekomen zelf een KVV voor haar kat te maken.
Haar kat krijgt namelijk obstipatie van verschillende merken KVV, ze heeft heel veel verschillende soorten geprobeerd. Ook een stukje spiervlees toevoegen heeft niet geholpen, alles wat ''te groot'' is wordt niet opgegeten.
Van brok krijgt de kat dan weer diarree dus wat ze nu doet is een aantal dagen KVV en een aantal dagen brok, op die manier gaat het qua ontlasting goed.
Nou dacht ik, als ik nou een KVV maak met een relatief hoog spiervlees percentage, dan kan ze misschien op KVV blijven en toch fijn kunnen poepen.
Ik lees hier veel verschillende percentages, wat zou ik aan kunnen houden?
En welke diersoorten is afvaltechnisch gezien ok? Ik dacht aan iets van kalkoen en paard of hert ofzo.
Ben benieuwd naar jullie reacties :) Heb nog nooit zelf een KVV gemaakt.
Laatst gewijzigd door Irish op ma 07 nov 2011, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#2156551
Onder 'katten en barf' staan allerlei vaste (geprikte) topics over katten en barfmenu's. Daar staan dus ook de percentages en er staat een mooie reportage van Koekje over zelf malen voor de kat.
Je moet natuurlijk eerst een menu samenstellen en dat dan door de molen halen en klaar...  :D

De normale percentages kan je toch niet volgen als je lager in vleesbot wil gaan. Maar je zou ook voor zoveel mogelijk zacht bot kunnen gaan, dat verstopt minder, als ik het juist heb en halen ze meer uit.  Het is namelijk belangrijk dat ze een goede calcium-fosfor verhouding behouden...  En in spiervlees zit geen calcium (all-meat-syndrome is ook niet onbekend waarschijnlijk).
Ik zou dus ook eens opzoeken waarin nog calcium zit, als ik het juist heb zit dat in bepaalde organen ook. Die kan je dan extra toevoegen. Ik zal straks eens kijken of ik nog wat verder kan helpen.

Zowiezo mag je bij katten ook tot 25% orgaan gaan (volgens Billingshurst), en voor de volledigheid, daar zit geen pens bij. ;)
Een beetje meer lever, zorgt ook al voor betere stoelgang, waardoor weer iets meer vleesbot mogelijk wordt. Maar het zal zowiezo uitproberen worden...

De meeste mensen geven hun katten geen groentenmix, maar het mag wel.  Als dat voor vlottere stoelgang zorgt, zou dat ook kunnen, maar niet meer dan 5% geven.  Misschien dat iets van zuivel ook wel werkt om de poep wat smeuïger te krijgen...
Vette vleessoorten kunnen ook helpen.
Mijn ervaring met mijn katten is dat ze zelf van vetter voer minder gaan eten en zo beter vanzelf op gewicht blijven dan van magerder voer. Maar dat is vooral gebaseerd op brokken waarin de koolhydraten in magere brokken natuurlijk een grote rol spelen in het hongergevoel, dus ik weet niet of je daar wel op af kan gaan...
Ik denk dat een kat op kvv zowiezo minder snel dik wordt dan op brok, net omdat de koolhydraten wegvallen (katten kunnen echt heel moeilijk met koolhydraten om en krijgen daar erg honger van, worden daar dik van en krijgen vrij snel suikerziekte).


En dit is wellicht ook wel even belangrijk om te lezen als je voor een kat wil gaan malen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 09.15.html
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 06 nov 2011, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#2156558
perzoonlijk zou 'k niet onder +/- 30 % vleesbot (50/50) gaan 'zitten'

wat je met een 'mooie' kvv zou kunnen doen is idd wat fijngesneden sla, andijvie, dat soort dingen doormengen, die werken als oplosbare fibers
Door *Flip*
#2156606
flin schreef: kan,
je mot even bedenken wat je in 25 % orgaan gaat stoppen?

'k kom hier nooit verder dan 20 %

ik ook niet ;D

als je ook al minder vleesbot gaat voeren zal ik eerder 15-20% orgaan nemen met 40-50% spiervlees. Orgaan, groente en vis kunnen allemaal laxerend werken en 30% van het menu lijkt mij dan een beetje veel.
Als jouw vriendin de ontlasting goed in de gaten houdt, dan komt er misschien een moment dat het vleesbot% wat verhoogd kan worden.

Is er trouwens een reden waarom jouw vriendin spierballen moet gaan kweken ipv de dikke kat een sterke kaak? Ongemalen zal de kat zich wel eerder verzadigd voelen.
Door Irish
#2156785
Omdat mevrouw niet kauwt op alles wat ''te groot'' is  ::)
Ik ga het orgaanpercentage terugschroeven naar 20 en dan meer spiervlees :)

Zelf zat ik te denken aan een elektrische vleesmolen, zijn er ook handmatige molens die goed genoeg zijn om vleesbot te malen?
Ik wil best spierballen kweken hoor  :biggrin2:
Door Limpy
#2156915
Ja hoor, de porkert en westmark zijn handmatige vleesmolens die wel het een en ander aankunnen, je moet er natuurlijk geen halve koe in willen doen...
Diverse vogels en konijn kan prima mits in hapklare brokken gesneden/geknipt (zul je bij elektrike ook moeten doen)
#2157209
IK maal met een Westmark 10 en dat gaat goed. Ik doe het nog niet zolang maar tot nu toe heb ik er het volgende mee gemalen: kippennekken, eendennekken, kipkarkas, parelhoenkarkas, kippenruggen. Uiteraard ook spiervlees en orgaan maar dat is niet zwaar om te malen. Verder hele kwartels en duiven. Dus je kan er heus wel wat doorheenhalen.
Ik zou even niet teveel malen en kijken hoe je kat het doet op 30% vleesbot. Misschien is dat weer te weinig en moet je naar 35-40% gaan. Dat is even uittesten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2157366
Ik vind dit meer passen in katten&barf, aangezien het om een zelf samen te stellen menu gaat. Ik verhuis het naar de juiste afdeling en pas de titel aan (gemalen barfmenu voor vetlel oid).
#2157418
Ik zou trouwens wel proberen om Dikkertje Dap te leren knagen. Hele kleine stapjes, eerst makkelijke en lekkere dingen zoals een kipfiletje enzo.
Sien is ook verre van mager en ik ben blij dat zij wel knaagt. De enkele keer dat ze iets eet dat al voorgemalen is, merk ik dat ze er minder voldoening uit haalt en sneller weer honger heeft.
#2157663
Als dat overeenkomt met een porkert, is dat wel een mooi maatje. Formaat van de gaatjes zou ik kiezen ergens tussen de 8 en maximaal 14 mm. Kleiner is erg zwaar om te malen en groter geeft meer risico op niet eten of gedeeltes laten liggen/uittuffen. Je kan ook meerdere maalschijfjes aanschaffen. Begin je eerst met kleine gaatjes en daarna langzaam grotere gaatjes nemen. Als je bij 14 bent, kan je eens proberen om meer te laten knagen (eerst spiervlees: machinaal gehakt, fijngehakt met mes, minder fijn gehakt met mes, grof gehakt met mes, blokjes, lapjes/reepjes, hele stukken).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door