Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mainecoonowner
#2155624
Goededag ik ben Ruud en ben sinds 2 weken eigenaar van een 15 weken oud Maine Coon kater Thorgal genaamd.
De afgelopen 2 weken heb ik de tijd genomen om uit te zoeken wat het beste voer voor mijn kater zal zijn.
ik had diverse proefpakketten gekregen om uit te proberen van de dierenarts en dierenwinkels.
Hij is een makkelijker eter en af en toe gaf ik hem ook rauw rundervlees of stukjes kipfilet wanneer ik dat voor mijzelf aan het klaar maken was.
En bemerkte dat ie dat liever heeft dan de brokjes van Hills, Royal Canin en perfect fit dat ik uit geprobeerd heb.
Van de brokjes at ie minder dan hij zou moeten eten.
Ik zelf ben ook niet zo grote fan van de brokjes omdat er veel andere toevoegingen in zitten.
Op het internet rond kijken kwam ik op diverse forums uit en ook op deze.
Afgelopen donderdag ben ik gestart met Tinlo diverse smaken, hier na wil ik ook andere merken uit proberen zodat ie gewend raakt met meerdere soorten.
Misschien te zijner tijd wil ik ook overstappen op zelf samenstellen van een menu.
Een kippen nek in stukken lukt nog niet hij wil het wel maar op de een of andere mannier is ie nog onhandig met het vlees er af te kluiven en geeft het dan op.

ik gaf Tinlo eerst met wat brokjes om hem te laten wennen maar al snel  begon hij om de brokjes heen te eten.
Dat ik het nu weglaat en dat ie nu alleen Tinlo eet.

Ik weet niet of het al zo snel kan binnen 2 dagen maar ik bemerk al verschil in zijn vacht het voelt zachter.
Vorige week was zijn gewicht 1500 gram bij de dierenarts voor zijn chip en laatste prik.
Ik geef hem nu 100 gram per dag is dit goed of te veel omdat op de verpakking minder staat voorgeschreven.
Door Lonaa
#2155627
Hoi!
Welkom!

Om je twijfels weg te nemen:
Je voelt inderdaad heeeeeeeel snel verschil in vacht.

Dat hij nog niet weet wat hij met een kippennek moet, dat is ook normaal, ze moeten eerst LEREN om botten te kauwen. Dat zie je zelfs bij honden. :)

Onze katten krijgen 125 gram per dag, dat is genoeg.
Kittens mogen in principe zoveel eten als ze nodig hebben (als ze nog niet geholpen zijn)

Heeft hij genoeg an 100 gram per dag? Eet hij het op, of niet?
Door Mainecoonowner
#2155652
Dat is wat ie eet op het moment 100 gram,
ik las op de verpakking dat ie niet meer dan 35 gram per kilo lichaamsgewicht mag dus ik vroeg me af of ik hem niet aan het overvoeren was.
Door Lonaa
#2155657
Nee, kittens mogen in principe zoveel eten als ze willen. :) Ze moeten nog groeien. ;)
Pas als ze gecastreerd zijn, moet je op gaan passen met hoeveel je ze voert, anders worden ze te dik.
Door josefientje
#2155711
Ja Ruud, ga lekker door met dat kvv!
Ik ben zelf nu zo'n week of 6 bezig met kvv en mijn kat Sofie van 11 jaar doet het er heel goed op. Ze is activer, heeft weer de 'gekke 5 minuten' en is aanhaliger. Ik zie echt verschil sinds ze vers vlees krijgt. Natuurlijk is ook haar vacht beter, hoewel die al wel heel zacht was.
Als je een merk kvv gevonden hebt dat je kat lekker vindt, hoef je niet persé af te wisselen met andere merken. Wèl afwisselen met smaken omdat ieder soort dier weer een andere 'vleessamenstelling' heeft.
Ben je er mee bekend dat Tinlo vrij veel bot verwerkt? Ik haal zelf de grootste stukken bot er uit.(kan verstoppping geven nl.)
Wat de hoeveelheid betreft: gewoon proberen en je kat in de gaten houden. Zoals iemand anders al schreef kittens laten eten wat ze willen.
Succes!!
Door Mainecoonowner
#2155932
Thorgal heeft sinds vandaag de smaak te pakken en heeft nu 180 gram gegeten en als ik naar de keuken loop laat ie merken dat ie meer wil.
Het is toch niet zo dat ik moet blijven voeren dat ik straks op 200-250 gram een dag zit?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2156544
Op 15 kan dat volgens mij prima dat hij 300gr gaat eten. En meer ook wel.
Ze groeien nog super hard dan en zijn ontzettend actief.
Zeker een Maine Coon kater!  Die groeien zoveel!! En worden zo groot. Ok ze groeien ook lang, maar na een maand of 5 zijn ze gemakkelijk 5 kg, dus echt wel groot hoor.
Gewoon zoveel geven als hij op wil.  Volgens mij dat je nu en de volgende maand het meeste moeten voeren van heel zijn leven. Erna zal het afnemen, ook absoluut gezien.

Op de verpakking staat voor een volwassen kat. Toch? Dat is natuurlijk iets helemaal anders. Zelfs als je hem zou geven wat hij volgens zijn volwassen gewicht zou moeten hebben (en dat weet je nog niet, dus kan je niet rekenen), zou hij tekort komen.
Punt met vers is voeren op het oog. Als hij te dik wordt, gewoon wat minder geven, zolang dat niet het geval is, geef je zoveel hij wil. Eens de 5 maand voorbij, moet je gaan kijken wat je nu effectief geeft en of hij te dik is of niet.  De moet de ribben kunnen voelen, en hij mag geen vetbuikje krijgen, maar je mag de ribben niet kunnen zien.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 06 nov 2011, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#2156587
Mainecoonowner schreef: Thorgal heeft sinds vandaag de smaak te pakken en heeft nu 180 gram gegeten en als ik naar de keuken loop laat ie merken dat ie meer wil.
Het is toch niet zo dat ik moet blijven voeren dat ik straks op 200-250 gram een dag zit?
gewoon doen ;)

ik heb een kater maine coon x noorse boskat, die kan soms wel 500gr op een dag eten. Ook nu hij iets ouder dan 2jr is. Hij krijgt al va 20wkn jong barf en ik laat hem altijd eten wat hij wilt, dat wisselt met zijn energieverbuik. Hij komt ook buiten en op koude winter dagen eet hij gemakkelijk 2x meer dan op warme zomer dagen. Als het warm is wilt hij ook enkel 's avonds eten en 's winters eet hij steeds als hij thuis komt.
Van andere katten hoor ik weer dat ze aan 90 gr per dag al voldoende hebben en anders te dik worden. Er zit dus nog al een variatie op de richtlijn.
Hier kan ik gemakkelijk de hele dag zijn eten laten staan, maar dat lukt natuurlijk niet in elk huishouden. Ik merk wel dat als ik zelf gemalen barf geef Flip sowieso niet verzadigbaar is. Knagen vindt hij gelukkig erg leuk, maar heeft hij ook echt moeten leren.
Je kan een kippennekje plat slaan en op zijn eet plek laten liggen. Dan kan hij het in zijn eigen tempo ontdekken, concentratiespanner van een kitten is natuurlijk veeeelste kort om in een keer te leren eten ;)

veel plezier met Thorgal!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door