Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2154202
Hoi, sinds ongeveer een weekje gedraagt mijn kater Liam van 5 maand oud zich wat vreemd.
Het begon met wat onrustig om zich heen lopen te snuffelen, overal aan, en af en toe loopt
ie mauwend door het huis alsof ie iets zoekt of wil ofzo, ook is hij wat agressiever naar de
andere twee katten toe en sinds een dag of 2 heeft ie ook maar weinig eetlust, hij wil wel
eten maar het is net alsof hij met andere dingen bezig is ofzo en loopt dan weer weg,
soms snuffelt hij even en loopt weer verder, uiteindelijk gaat hij wel eten hoor.
Maar zou het kunnen zijn dat al dit bij het geslachtsrijp worden hoort ?
En zou ik hem op deze leeftijd al kunnen laten helpen ?
Hij speelt verder wel gewoon dus ik denk niet dat hij ziek is ofzo ..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2154215
Ik dacht ook direct aan geslachtrijp worden. Maar ik weet eigenlijk niet zeker of het daarvan komt.
Mijn Luis had het namelijk ook op die leeftijd en hij zocht daarbij plots mijn meisje meer op. Aangezien die nog ontzettend aan het wennen was aan die andere katten in haar huis en we net zo'n vorderingen maakten, wou ik geen risico's nemen en Luis is ook op dik 5 maanden geholpen.
Vooral het echt opzoeken en haar overal volgen was daarna wel beter.
Het lusteloos rondlopen en roepen, doet hij nog, het gaat op en af. Hij is nu anderhalf.  Het lijkt wel meer op verveling.  Maar hij was altijd al zo'n actief geval. Even met hem spelen en extra aandacht, helpt dan wel, maar ook niet altijd.  Hij gaat dan ook weer Kleintje pesten, maar dat is dus omdat hij met zichzelf geen blijf weet volgens mij.
Tijdens zijn puberteit had hij het erger dan nu, maar toch...

Speelt Liam graag met jou? Ik zou proberen hem wat uit te dagen en bezig te houden.  Zodat hij zich niet verveelt en niet hoeft af te reageren op de anderen.
Is hij ook zo'n rusteloos geval dat erg weinig slaapt 's nachts (of weet je dat niet?).  Eentje dat vb achter een vliegje aangaat en daarbij alles rondom zich vergeet, tot hij het heeft? Op een laserlampje afspringt alsof het van levensbelang is dat het gevangen wordt?
Ik zou eerst eens proberen testen of het niet gewoon verveling en teveel energie is.
Al kan dat ook samenhangen met geslachtsrijp worden...
Als je je daar beter bij zou voelen kan castreren op 5 maanden ook al hoor, dat is niet zoveel verschil met 6 maanden. Maar het hoeft misschien nog niet...
Door *Yvje*
#2154222
Dankje voor je reactie ! Ik heb zelf niet het idee dat hij zich verveeld, het is eigenlijk een vrij relaxte
af en toe luie kater, hij kan zich ook prima zelf vermaken eigenlijk, ik speel ook wel met hem hoor maar
als hij een speelse bui heeft zoekt ie altijd zelf ook wel een speeltje op of èen van de andere katten.
De poes Izzy,  waar Liam vanaf het begin eigenlijk al een goeie band mee heeft is nu steeds erg
verdedigend tegen hem terwijl hij dan op dat moment niets doet maar hij zit haar regelmatig achterna
dus ik denk dat ie zich wel wat tot haar aangetrokken voelt misschien al is zij ook geholpen.
Tot nu toe was hij ook altijd vrij voorzichtig met Axl aka "the boss" hier, Axl laat het hem wel weten wanneer
ie te ver gaat en dat is dus nu ook het geval steeds omdat Liam nu ook Axl veeeeel meer uitdaagt en echt brutaal is ook.
Het is niet zo'n kat die zijn rust niet kan vinden hoor, of die constant achter alles aangaat .. integendeel dus,
hij is echt relaxt, normaal gesproken dan. Echt knuffelig, ook dit de laatste week minder, normaal
komt ie iedere dag een paar keer wel bij me liggen en nu minder vaak.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2154246
Hmmm, ja dan toch heel anders dan Luis.

Dan denk ik ook wel aan hormonen. Wat minder zijn draai vinden, niet met zichzelf blijf weten... Typische gevoelens die je als puber ook hebt als de hormonen opspelen.  
Zou dat kunnen?
Hier kwam dat minder knuffelen pas in de eigenlijke puberteit (had hij rond 8 maanden tot bijna anderhalf jaar), daarna kwam hij weer knuffelen als voorheen, maar ook ervoor werd hij dus al wat 'lastig'. Ik kan het moeilijk anders beschrijven. Gewoon doelloos rondhangen, klagen, maar dan geen aandacht willen.
Normaal is Luis ook een ontzettende knuffelkater, en zeker als kitten was hij onverzadigbaar. Maar dan rond 5 maand veranderde dat inderdaad. Misschien is het gewoon een stuk van opgroeien? Karakter vormen? De ene heeft daar natuurlijk meer last van de andere.  Cuzco werd juist heel stil en teruggetrokken...
Luis was altijd al brutaal en vrij dominant, dus ik kan niet zeggen dat dat veranderd is.  ;D

En als je dat niet herkent, dan weet ik het niet...
Maar het komt vast allemaal wel op zijn pootjes terecht.  :)
Door *Yvje*
#2154344
Nou, het eten gaat ook steeds slechter, vanochtend komt ie er normaal om zeuren maar nu niet.
Normaal rent ie met me mee naar zijn eetplaats maar nu ook niet, ik moest hem er echt boven zetten
en toen liep hij nog weg. Hij loopt echt de hele tijd te mauwen en zit steeds voor het raam ..
Ik denk dat het een beetje stress is in comninatie met geslachtsrijp worden.
Ik heb van de week namelijk de oude krabmeubel eruit gegooid en een nieuwe erin gezet en
ik heb nu plekjes voor ze aan de muur. Ik merk namelijk dat de andere katten
ook wat uit hun doen zijn .. eten ook iets minder .. ik ga zometeen een afspraak maken voor Liam
om hem te laten helpen.
Door *Flip*
#2154369
Flip is ook rond 5mnd geholpen, kan perfect hoor. Ik heb eigenlijk niets aan zijn gedrag gemerkt, maar dat kan ook komen omdat hier binnen geen andere katten zijn.
Als alle katten een beetje van hun padje zijn kan het goed aan de verandering van de krabpaal liggen. Bij de DSZ kan je potjes gedroogd kattenkruid kopen, dat kan je op het nieuwe meubel strooien. Voor sommige katten geeft dat net even een zetje in de goede richting. Er zijn ook sprays te krijgen om een meubel aantrekkelijker te maken, maar die vind ik zelf erg stinken!

De DA zal hem sowieso even nakijken, je kan vragen of ze dat even met extra aandacht willen doen. Als je het verhaal vertelt kunnen zij je misschien vertellen wat het zou kunnen zijn.

Als hij steeds voor het raam zit, zou het kunnen dat hij buiten dingen ziet waar hij graag naar toe wilt. Dat kan frustratie geven.

Succes!
Door *Yvje*
#2154459
Ik kom net van de DA vandaan, heb voor komende woensdag een afspraak staan om
hem te laten castreren ! Komende dagen als hij zo moeilijk blijft doen met eten krijgt hij even
wat gourmet erdoor, heb gemerkt dat ie er dan wel van eet !
Door *Yvje*
#2154731
Nou, pfftt.. hij wil dus nu ook al geen gourmet met Kvv meer hebben, wel als ik het hem voor zijn neus leg.
Jeetje, wat irritant, ik wist helemaal niet dat katers ook veel minder eetlust kunnen hebben in zo'n periode ..
Was dat bij jullie katers ook zo ?
Izzy weet ik nog wel, die at ook wat minder maar van Axl kan ik het me niet herinneren ..
Liam doet echt moeilijk ..
Door Envie
#2155485
Ik zou geloof ik voor die paar dagen maar even alleen gourmet doen, hij moet wel wat eten toch.
Als hij geholpen is zal hij ook wel even van slag zijn lijkt mij.
En dan weer de kvv beetje bij beetje opschroeven,
succes ermee hoor.
Door *Yvje*
#2155696
Ja, hij is idd ook aan het wisselen ! Daar heb ik ook al zitten denken hoor !
Vanochtend stond hij wel weer met m'n benen te vrijen terwijl ik zijn eten klaar aan
het maken was, dat was een goed teken iig en hij rende mee naar zijn eetplekje maar
ik zette het eten neer en hij snuffelt eraan en loop weer weg !
Heb het een uurtje laten staan en toen heb ik het stukje voor stukje voor zijn neus gelegd
dan eet hij wel uiteindelijk, niet zo veel als hij normaal eet maar goed, hij is al aardig rond
dus zo erg is dat ook weer niet.. ik denk zelf dat het ook komt door dat er in dat hoekje van zijn
eetplaats het een en ander verandert is, het wisselen van tandjes èn zijn hormonen.
Ik hoop dat hij snel weer beter gaat eten, of beter gezegd, uit zichzelf weer gaat eten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2155728
Ik zou het wel niet helemaal vertrouwen.
Weet je zeker dat hij niet ziek is? Iets onder de leden heeft? Geen koorts? Keelpijn?
Als hij wat zwakker is, zou ik zeker niet castreren. Dan heb je wat voor want dan wordt hij nog veel zieker.
Ookal is castratie maar een kleine ingreep het haalt wel de weerstand omlaag. Chronische niesziekte komt dan opspelen en ik ken ook een verhaal van een katje met FeLV(maar dat wisten ze nog niet) die na castratie plots heel fel op kwam zetten en katje overleden.  Ok, FeVL is iets aparts, maar wil maar zeggen dat castratie wel een trigger kan zijn voor als er al iets onder de leden is om extra hard toe te slaan.
Ik zou dan ook bij twijfel, de castratie nog wat uitstellen.  Zodat hij zeker gezond is.


Frustraties van naar buiten kijken bij een binnenkat, geloof ik niet in. Een kat kent haar wereld en als ze er nog nooit geweest is, is daar ook meestal geen behoefte naar. Een kat kijkt gewoon graag naar alles wat er buiten (of beneden vanaf een balkon) gebeurt zonder daar naartoe te willen. Zoals wij naar tv kijken.  
We noemen het dan ook de kattentv.
Als ze er naartoe zouden willen, zouden ze tegen het raam gaan roepen, klagen, krabben, proberen geraken enz...


Het is trouwens geweten dat katten (vooral katers) die vroeg gecastreerd zijn, groter uitgroeien. Dat is omdat de groeischijven minder snel sluiten. ;)
Door *Yvje*
#2155743
Nee, hij komt absoluut niet ziek over, hij speelt nog lekker wild en heeft een vrij normaal speel-slaapritme.
Hij heeft zojuist uit zichzelf wat BIBI gegeten ! Ook zijn ontlasting is prima in orde ..
Ik geloof echt niet dat hij ziek is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door