Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door haba
#2149990
hallo,ik ben nieuw hier en me aan het inlezen over BARF
in januarie komt er een nieuwe pup,vandaar. mijn vraag: kan je ook brokken en barf combineren?
heb wel wat ideeen ,zit al mijn hele werkzame leven in de vleessector dus weet wel er wel wat van af.
ben wel wat huiverig over de botten die sommige aan hun honden voeren,er zijn ook stukken kraakbeen die van het schouderblad afkomen,die zijn volgens mij perfect, zit ook nog wat rood vlees aan.
Door nienk
#2149998
hallo en welkom?

brokken en barf combineren is niet handig, en ook niet nodig. in een  goed barfmenu zit alles wat je hond nodig heeft. brok zorgt voor een andere zuurgraad in de buik van de hond dan voor rauw optimaal is om alles goed te kunnen verteren, daarom is het niet handig om beide te combineren.

welke botten bedoel je?

schouderblad kraakbeen is geen bot en bevat niet de voedingsstoffen die de hond nodig heeft. dat er dan wat roodvlees aan zit, dat maakt niet uit. de botten die de barfers hier voeren zijn ook allemaal goed bevleesd, kaal bot wordt over het algemeen als ongeschikt gezien.
Door haba
#2150098
maar gewoon bot splintert toch? als ik een bot voor mijn hond meebreng is het altijd een stuk kraakbeen.
Door Mevroi Kruim
#2150191
Nee, gewoon geschikt rauw bot splintert niet en is prima te verteren voor een hond. In het wild eet hij niks anders en z'n hele spijsvertering is er op ingericht. Verhitte botten daarentegen, dus botten uit gebraden kip of die leuke knaagbotten uit de dierenwinkel, zijn verhit en splinteren daardoor.

Verder is het de bedoeling dat je de maat van het bot, de hardheid en de verteerbaarheid in de gaten houdt. In tegenstelling tot de slager zijn wij hier beslist geen voorstander van het geven van bv runderknie of knook. Botten van rund, volwassen schaap en paard zijn veel en veel te hard voor een hond om te kunnen kraken en verteren. Ze kunnen er makkelijk een tand of kies op breken en grote sterke honden kunnen er gevaarlijke stukken afknagen.

In een barf-dieet zijn botten bedoeld om opgegeten te worden, het zijn de mineralen-leveranciers en de tandenborstels. Je zoekt dus de boten uit die geschikt zijn om op te knagen en te verteren. Dus RAUWE gevogeltebotten zoals kip, kwartel, eend, parelhoen, patrijs, fazant; konijn, haas, en verder zachte botten van bv lam en geit of ree. Poten van lam en geit zijn ongeschikt want te hard.
Lees eerst eens de documentatie door, en vooral over geschikte en ongeschikte botten. Hier http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html vindt je de beginnersdocumentatie.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op zo 30 okt 2011, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kemi
#2150204
Hoi, welkom hier.
Succes met inlezen. In de bibliotheek vind je veel beginners info.
Het eerste wat mensen vaak tegen me zeggen als ik vertel dat ik ook botten voer is "maar dat is toch scherp en het splintert toch?!" Zolang je het niet verwarmt en geen dragende delen zoals poten ed voert, komt het helemaal goed. In het begin is het best spannend maar; veel lezen en veel vragen stellen!  :)
Door haba
#2150215
oh nu wordt het me duidelijk :D,ik ben werk met rund en kalfsvlees,die botten zijn dus niet geschikt,vandaar dat ik daar de kraakbenen van pak.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2150271
Ja, maar kraakbeen is dus geen bot, in barftermen.  ;)
Runderkraakbeen in de vorm van strot wordt hier ook vaak aan honden gegeven, maar dan als orgaan of spiervlees of geen van beide (los van percentages), maar niet als bot.
Ik zou ook eens de beginnersdocumentatie lezen, zeker als je in het wereldje zit moet je heel gemakkelijk aan goedkoop en supergezond voedsel voor je hond kunnen geraken.  Je zal versteld staan wat een hond allemaal wel eet, en als mens weggegooid wordt.
Er zal een hele wereld voor je open gaan.  :biggrin2:
Door haba
#2153671
ben me goed aan het inlezen, en de nieuwe pup gaat barfen!! voor de botten ben ik wel wat huiverig,maar dat gaat goed komen ???
heb op het werk geinformeerd naar pens,hart en slokdarm, vooral de slokdarm lijkt me interessant, als ik vanaf 10 kilo bestel ,kost de pens en hart 15 euro per doos van 10 kilo,is dat een gangbare prijs?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2153701
Voor pens is dat vrij duur, voor hart is dat erg goedkoop.
Runderhart hebben we het dan over, veronderstel ik?
Voor samen is dat een gangbare prijs.

Slokdarm kan je als extra geven of drogen voor snackje, maar heeft niet zoveel voedingswaarde.
Door haba
#2153724
is runderhart ja, bij ons slachtten ze alleen runderen,ik krijg morgen de prijzen van strotten ,nieren ,milt en snippers
Door haba
#2153742
ik heb net fotos gezien in een ander topic, zoiets geef ik mijn hond dus echt niet he!!!!! ik gebruik ook voor mijn  hond aleen vlees en orgaan , die geschikt is voor humaan gebruik!!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2153774
Wees gerust dat wordt ook helemaal niet aan honden gegeven.  ;)
Dat is rechtstreeks de kliko in gegaan. Dat kan je helemaal niet voeren, en normaal wordt ook enkel goed vlees gegeven. Van dieren die voor menselijke consumptie geschikt zijn.

Weet je dan ook dat rundernieren niet voor menselijke consumptie geschikt zijn omdat ze te veel cadmium bevatten? Dat je dus even kan nadenken of je dat wel aan je honden voert?
Kalvernieren bevatten niet zoveel cadmium, maar ja, die worden ook door mensen gegeten, en dus vrijwel onbetaalbaar...

Als je aan grote pakken kan geraken is het wel sympathiek als je even een oproepje in de 'vraag en aanbod' plaats zodat anderen misschien mee kunnen genieten.  Niet verplicht natuurlijk, absoluut niet! Je kiest het zelf, want er kruipt veel tijd en moeite in. Maar leuk is het wel, en ik wist niet of je die sectie al gezien had.
Maar helemaal voor jezelf houden, is echt ook prima hoor! Hou de naam en adres waar je het haalt zowiezo voor jezelf, want dit is een vrij forum en iedereen kan hier lezen.
Als je prijzen heel aantrekkelijk worden, zou er anders iemand met je lading kunnen gaan lopen... ;)
Door haba
#2153780
ik heb de vraag en aanbod rubriek gezien, maar volgens de forum-regels mag ik daar niets in zetten, wel jammer, want hoe groter de partij is die ik bestel ,hoe lager de prijs.
als het wel mag wil ik wel een grote partij bestellen ,die dan verdeeld kan worden, moet dan wel hier opgehaald worden (den bosch)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2153788
Ah, omdat je in de branche zit of zo?  ???

Ja, dat weet ik niet. Even een pb'tje sturen naar de moderator zou ik zeggen, en de situatie uitleggen. Vragen of het mag of niet.

Ophalen is geen probleem, als het echt interessant van prijs is, en mooi vlees, wordt het vaak door heel nederland (en belgie) verspreid.
Door Mevroi Kruim
#2153850
haba schreef: ik heb de vraag en aanbod rubriek gezien, maar volgens de forum-regels mag ik daar niets in zetten, wel jammer, want hoe groter de partij is die ik bestel ,hoe lager de prijs.
als het wel mag wil ik wel een grote partij bestellen ,die dan verdeeld kan worden, moet dan wel hier opgehaald worden (den bosch)
Als je echt gaat handelen is dat commercie en kan dat niet via Barfplaats. Maar in bulk bestellen voor anderen en daarvoor onkosten in rekening brengen mag wel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door