Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ikke1980
#2153405
Hoi,

Mijn kater reageert zeer allergisch op in elk geval kip en waarschijnlijk rundvlees.
Nu eet hij voornamelijk kvv, maar zou ook graag iets te knagen erbij geven (is hij gewend...vantevoren kreeg hij barf).
Alleen weet ik niet zo goed wat. Het mag niet te hard zijn. Kwartelkarkas zou misschien kunnen, maar ben bang dat hij hier ook allergisch voor is (dus voor gevogelte) en durf het niet goed te proberen. Iemand suggestes? Het moet zacht, makkelijk knaagbaar zijn en ook nog makkelijk verkrijgbaar.
#2153463
Ik zou toch de kwartel proberen. Nee heb je, en als het wel goed gaat heb je iig iets fatsoenlijks te knagen. Een kwartel is een heel ander dier dan een kip, net zoals een schaap een heel ander dier is dan een koe. Dus dat hij reageert op kip betekent echt niet dat hij op kwartel ook zal reageren.
En verder is er konijn, en parelhoen. Dat is wat harder dan kwartel maar er zijn goed weg te knagen stukken aan.
Door Ikke1980
#2153524
Tja, gewoon proberen dus?
Ik vind het best spannend, want we hebben er al zoveel ellende mee gehad (tot bloedens toe krabben), dat ik daar niet weer in willen belanden.
Met kvv paard gaat het goed.
Nou ja, dan de kraag maar weer even om en dus iets proberen.
Door *Flip*
#2153628
ik ben het met Mevroi Kruim eens, niet teveel zorgen om maken. Allergie tegen 1 diersoort is meestal een allergie tegen de eiwitten die die diersoort aanmaakt dat wordt bepaald door het DNA. De eiwitten van een kwartel zijn daarom echt niet hetzelfde als die van een kip, eend, patrijs, parelhoen en alle andere vogelsoorten.
Je voert nu ook zonder problemen paard, terwijl je denkt dat je kater ook allergisch is voor rund. Kip & rund lijken helemaal niet op elkaar, maar deze voedsel allergieën komen wel het meeste voor.

edit: je wilt ook zeker niet dat de vervelende kraag geassocieerd gaat worden met (nieuwe smaakjes) eten
Door fem fatale
#2153811
Wel belangrijk: nieuwe smaak paar keer geven (allergische reactie kan pas als er antistoffen aangemaakt zijn en soms heeft dat meer dan 1x contact nodig), en niet meer dan 1 per keer, liefst met paar dagen ertussen.

Mocht hij dan toch nog een keer een reactie krijgen, dan weet je tenminste meteen waarvoor en hoef je dat niet uit te zoeken.
Door Ikke1980
#2154133
Bedankt voor de reacties!

Het probleem is, dat hij door het vele krabben een blijvend litteken heeft naast zijn bek. Dat blijft een kaal plekje waar nooit meer haren op groeien en is heel erg teer.
Als hij 1 keer krabt (ook al is het per ongeluk) ligt het gelijk open. Dat is ook het enige plekje waar hij krabt.
Het is echt heel triest, maar hij heeft 1 1/2  (!) jaar achter elkaar die kraag omgehad met af en toe tussenpozen van een paar weken  :'( omdat het steeds opnieuw open werd gekrabt. Om het plekje zo sterk mogelijk te laten worden hebben we de kraag er zelfs 1/2 jaar achter elkaar om laten zitten (wel elke dag even er af om te laten wassen, maar gelijk weer om). Op aanraden van de dierenarts overigens, met behulp van medicijnen tegen het krabben (moderin en dexoral dacht ik). Die medicijnen heb ik niet zo heel lang gebruikt, al vrij snel met eliminatiedieten begonnen, maar het is niet echt duidelijk wat het nu is precies, waar het precies aan ligt. Dacht eerst aan granen, maar dit lijkt niet zoveel uit te maken. Kip is zeker, rundvlees denk ik ook maar heb ik nog niet echt goed kunnen testen want af en toe jat hij weleens wat van onze andere kat (das mijn schuld natuurlijk...maar het beest is ook zo snel!), maar ook eet hij weleens hondenvoer hier ergens in de buurt blijkbaar. (Denk dat ik hem een tijdje binnen ga proberen te houden nu (wat bijna een onmogelijke opgave is.)
Nu met paard lijkt het heel goed te gaan.
Dus ja, die kraag ga ik dus wel omlaten als ik kwartelkarkassen ga proberen, ook al is het misschien heel zielig en stressvol. Maar ik wil niet weer die ellende hebben.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2154170
Als binnen in huis niet mogelijk is, zet dan je tuin cat proof af. Zo kan hij toch een frisse neus halen, maar loopt hij geen risico meer om dingen ergens te eten waar hij ziek van wordt of zelfs tot road pizza te transformeren.
Als knagerij zou ik ook eens proberen kwartel toe te voegen. Kwartelkarkasjes vind ik zelf vaak vrij kaal, ik zou dan eerder voor hele kwartels kiezen. Die zijn compleet, dus kan je ook makkelijk van het totaal aan voer afhalen, zodat hij niet ineens krijtkak krijgt. En kwartels zijn ook voor menselijke consumptie makkelijk vindbaar, deze zijn al zonder veertjes en darmen (hartje en levertje zit er soms wel nog in). Tijdens het provoceren in je eliminatiemenu wordt het meestal aangeraden om stapsgewijs pas orgaan van dat dier toe te voegen, maar ik heb nog nooit gelezen dat een kat allergisch is voor kwartel. Veel katten vinden kwartel erg smakelijk, vooral de kale voor menselijke consumptie.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door