Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ramses1
#2153588
Ik heb in sommige topic's gelezen dat het aangeboden vlees ook voor menselijke consumptie geschikt kan zijn.

Mijn vraag is hoe weet je dit? Ik bedoel, vaak weet je de exacte herkomst niet, is het wel voldoende hygiënisch behandeld en hoe vaak is het opnieuw ingevroren?

Zelf vind ik het behoorlijk riskant omdat je erg ziek kan worden van bedorven vlees.
Ik ben benieuwd wat jullie reacties zijn.
Door Lonaa
#2153590
Bedorven vlees geef ik ook niet aan de honden. Bedorven vlees gaat hier de vuilnisbak in.

Wat is "voldoende hygienisch behandeld" dan?
Heb je enig idee wat er met jouw eten gebeurd voor het in de supermarkt komt?  :-X
Ik wel.  :-X
Door Ramses1
#2153605
Bedorven vlees geef ik ook niet aan de honden. Bedorven vlees gaat hier de vuilnisbak in.
Uiteraard, hier ook.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde, is dat we vlees voeren wat niet voor menselijke consumptie geschikt is.
Vlees wat niet of net niet door de keuring komt. Toch?

En wat ik net in het topic "afwijkende lever" allemaal zag....
Bbrrr.

Ik had dit topic overigens al geplaatst voor ik dat las en heeft niets met mijn vraag te maken.  ;D  ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2153626
Ik denk dat het meeste vlees en vleesbot dat hier verkocht wordt voor dieren, in principe wel voor menselijke consumptie geschikt zou zijn, moesten mensen het eten...
Maar mensen eten hier geen of nauwelijks karkas. En veel organen worden ook niet gesmaakt.  Rundernieren zijn niet voor consumptie geschikt omdat het teveel cadmium bevat, maar voor de dieren mag dat wel. Of je dat voert of niet, maak je zelf maar uit.
Maar om die reden worden kalfsnieren wel gegeten (nog veel minder cadmium) en omdat dat een gegeerd product is, vind je dat niet in de barfrekken. Ik denk echter dat vb lamsnieren evengoed voor menselijke consumptie geschikt zijn, maar er is gewoon geen vraag naar. Daarom kan je ze kopen als hondenvoer.  Soms wordt ook pens gegeten...
Konijnenlever kan je ook soms kopen bij het konijn bij, maar wordt ook voor barf verkocht. Ik denk niet dat daar verschil op zit.
Ook niet in behandeling.  Er is toch geen reden om vlees voor dieren maar slecht te laten worden?
Veel spiervlees is snippers wordt voor de dieren verkocht omdat mensen niet graag snippers eten, die willen de mooie grote stukken. En de snippers blijven over. Verder niets mis mee...

Ik denk dus dat het een deel afhangt van perceptie. Niet alles dat in principe voor menselijke consumptie geschikt is (dwz gezond genoeg is), wordt ook gegeten. En kan dus naar de honden gaan.  Om het zo te stellen: ik denk dat vele zaken die we nu aan de honden voeren, door de prehistorische mens wel werden gegeten toen ze hun prooien nog zelf moesten vangen en een dier als iets kostbaars zagen. Toen ze er nog alles van gebruikten... Nu zijn ze veel kieskeuriger en dan blijven er zaken over. Het is daarom echter niet minder gezond om te eten.
Er zijn wel zaken die niet voor menselijke consumptie geschikt zijn, om allerlei redenen en dan kan je best ook even nadenken of het voor de honden wel geschikt is...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 03 nov 2011, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2153647
Men zou eigenlijk moeten zeggen...afkomstig van dieren die geschikt waren voor menselijke consumptie. Dat dekt de lading en de strekking wat beter.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2153650
vanaalst schreef: die lever bv, die wordt ook voor menselijke consumptie verkocht...
Mwah, dat doe je als slager denk ik maar 1x.  :biggrin2: Verder geloof ik niet dat die lever door enige keuring gekomen zou zijn en alleen geschikt zou zijn voor de destructiebak.
Door Lonaa
#2153670
Ramses1 schreef: Uiteraard, hier ook.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde, is dat we vlees voeren wat niet voor menselijke consumptie geschikt is.
Vlees wat niet of net niet door de keuring komt. Toch?

En wat ik net in het topic "afwijkende lever" allemaal zag....
Bbrrr.

Ik had dit topic overigens al geplaatst voor ik dat las en heeft niets met mijn vraag te maken.  ;D  ;)
Nee hoor. Ik koop geen ongekeurd vlees.
Door Mevroi Kruim
#2153697
Vlees dat wordt afgekeurd mag negens worden verkocht. Niet door de slager en niet door de barf-leveranciers en ook niet door de kvv-fabrikanten. Of het nu bestemd is voor onszelf of voor onze beesten. Dat gaat naar de Rendac en kan terugkomen als vleesmeel voor in brok of blik. Als afgekeurd spul nl verkocht wordt als voor dierlijke consumptie is er geen enkele controle op of mensen dit niet gewoon zelf opeten, met alle risico's voor de volksgezondheid van dien.
Zo'n afwijkende lever had je dus gewoon bij de slager kunnen kopen voor jezelf, met een beetje pech, als de slager bij het verwerken net dat stuk mist.

Alles dat in kvv gaat of door barf-leveranciers of slagers verkocht wordt is afkomstig van dieren die geheel of gedeeltelijk goedgekeurd zijn voor menselijke consumptie. Dat daar delen van zijn die mensen in de praktijk niet willen opeten betekent niet dat het niet zou kunnen, we doen het alleen niet. In andere landen wordt er van alles gegeten dat hier bij het slachtafval terecht komt, zoals pens, koppen, allerlei orgaan, poten met hoef etc.

Het is niet zo dat elk dier dat geslacht wordt helemaal in kleine piezeltjes uit elkaar gepulkt wordt en elk deeltje gekeurd wordt. Keuren gebeurt vaak ook steekproefsgewijs, of als er iets aan het dier is waar de keurmeester achterdochtig van wordt. Zo kunnen er soms dus dingen doorheen glippen. Bepaalde delen worden wel standaard gekeurd maar ook niet altijd bacteriologisch of met een monster, vaak gaat het ook op het oog.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2153699
Angelique schreef: Mwah, dat doe je als slager denk ik maar 1x.  :biggrin2: Verder geloof ik niet dat die lever door enige keuring gekomen zou zijn en alleen geschikt zou zijn voor de destructiebak.
da's waar! ;D
maar die lever ligt gewoon in de vitrine...... 8)

maar over de keuring he, dat zou betekenen dat ze ieder stuk vlees orgaan ed doorsnijden?
en dan ook nog in zulke stukken dat ze niks over het hoofd zien?
of hoe gaat dat eigenlijk in zijn werking?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2153700
Mevroi Kruim schreef: Vlees dat wordt afgekeurd mag negens worden verkocht. Niet door de slager en niet door de barf-leveranciers en ook niet door de kvv-fabrikanten. Of het nu bestemd is voor onszelf of voor onze beesten. Dat gaat naar de Rendac en kan terugkomen als vleesmeel voor in brok of blik. Als afgekeurd spul nl verkocht wordt als voor dierlijke consumptie is er geen enkele controle op of mensen dit niet gewoon zelf opeten, met alle risico's voor de volksgezondheid van dien.
Zo'n afwijkende lever had je dus gewoon bij de slager kunnen kopen voor jezelf, met een beetje pech, als de slager bij het verwerken net dat stuk mist.

Alles dat in kvv gaat of door barf-leveranciers of slagers verkocht wordt is afkomstig van dieren die geheel of gedeeltelijk goedgekeurd zijn voor menselijke consumptie. Dat daar delen van zijn die mensen in de praktijk niet willen opeten betekent niet dat het niet zou kunnen, we doen het alleen niet. In andere landen wordt er van alles gegeten dat hier bij het slachtafval terecht komt, zoals pens, koppen, allerlei orgaan, poten met hoef etc.

Het is niet zo dat elk dier dat geslacht wordt helemaal in kleine piezeltjes uit elkaar gepulkt wordt en elk deeltje gekeurd wordt. Keuren gebeurt vaak ook steekproefsgewijs, of als er iets aan het dier is waar de keurmeester achterdochtig van wordt. Zo kunnen er soms dus dingen doorheen glippen. Bepaalde delen worden wel standaard gekeurd maar ook niet altijd bacteriologisch of met een monster, vaak gaat het ook op het oog.
oke, dás duidelijk!
Door Martine-Tom
#2153707
Mevroi Kruim schreef: Vlees dat wordt afgekeurd mag negens worden verkocht. Niet door de slager en niet door de barf-leveranciers en ook niet door de kvv-fabrikanten. Of het nu bestemd is voor onszelf of voor onze beesten. Dat gaat naar de Rendac en kan terugkomen als vleesmeel voor in brok of blik. Als afgekeurd spul nl verkocht wordt als voor dierlijke consumptie is er geen enkele controle op of mensen dit niet gewoon zelf opeten, met alle risico's voor de volksgezondheid van dien.
Zo'n afwijkende lever had je dus gewoon bij de slager kunnen kopen voor jezelf, met een beetje pech, als de slager bij het verwerken net dat stuk mist.

Alles dat in kvv gaat of door barf-leveranciers of slagers verkocht wordt is afkomstig van dieren die geheel of gedeeltelijk goedgekeurd zijn voor menselijke consumptie. Dat daar delen van zijn die mensen in de praktijk niet willen opeten betekent niet dat het niet zou kunnen, we doen het alleen niet. In andere landen wordt er van alles gegeten dat hier bij het slachtafval terecht komt, zoals pens, koppen, allerlei orgaan, poten met hoef etc.

Het is niet zo dat elk dier dat geslacht wordt helemaal in kleine piezeltjes uit elkaar gepulkt wordt en elk deeltje gekeurd wordt. Keuren gebeurt vaak ook steekproefsgewijs, of als er iets aan het dier is waar de keurmeester achterdochtig van wordt. Zo kunnen er soms dus dingen doorheen glippen. Bepaalde delen worden wel standaard gekeurd maar ook niet altijd bacteriologisch of met een monster, vaak gaat het ook op het oog.
Echt waar??  :o
Jeetje de brok word steeds slechter en slechter in mijn perceptie...
Door Mevroi Kruim
#2153715
Er zijn gradaties van afkeuren. Sommige dieren of delen van dieren zijn niet geschikt voor menselijke consumptie, ook na de verhitting bij de Rendac. Die worden dus vernietigd. Andere afgekeurde dieren zijn na verhitting niet gevaarlijk meer. Mensen eten geen vleesmeel maar in brokken kan dat dan wel verwerkt worden. Het gaat dan bv om dieren die te veel schadelijke bacterien bij zich dragen. Zolang daardoor geen gifstoffen in het vlees achterblijven na verhitting kun je dat in principe gewoon eten. De bacterien worden effectief gedood.

Ik weet niet zeker of het hier gebeurt maar dieren die doodgaan voordat ze geslacht kunnen worden en waar verder niks gevaarlijks mee mis is kunnen in principe ook in de brok mits stevig verhit en gemalen. Het gebeurt ook met noodslachtingen, dus dieren die te ziek of te zwaar gewond zijn om naar het slachthuis te vervoeren. Die worden dan bij de eigenaar thuis door de noodslachter geslacht en daarbij worden dus niet de hygieneregels nageleefd zoals die in het slachthuis gelden. Op zich hoeft er niks is te zijn met een dier dat bv een gebroken poot heeft, alleen vanwege de besmettingsrisico's mag zo'n dier niet voor consumptie verwerkt worden en gaat het naar de Rendac.

Nog steeds geen aanbeveling voor brok natuurlijk maar zo erg als in Amerika is het hier bij mijn weten niet met het dierlijk materiaal dat er in verwerkt wordt.
Door Martine-Tom
#2153719
*fjiew*  ;)

En wat ik me al tijden afvraag, de kippen enzo die afgemaakt worden als er een of andere uitbraak is, uit veiligheid dus die kippen/varkens/paarden enz mankeren mogelijk niks maar het risico bestaat dat...
Kunnen die in brok terecht komen of gaan die echt naar destructie?
Door Mevroi Kruim
#2153723
Poeh, daar vraag je me wat!
In principe zouden die natuurlijk 'gewoon' in de brok kunnen nadat ze gekookt en gemalen en gedroogd zijn door de Rendac. Want als ze al ziek zijn zijn dat geen ziektes waar honden of katten last van hebben en na verhitting zijn die bacterien sowieso het hoekje om. Bij de Rendac nemen ze dan ook monsters om te testen of er iets schadelijks in zit.
Maar of het echt gebeurt ...

Overigens, ter nuancering: de vleeskeuring in Nederland is in principe goed en goed geregeld. Er gebeuren hier hoogst zelden zaken die niet door de beugel kunnen. Maar het kan wel en het gebeurt ook af en toe hier en daar. Er zijn zaken geweest met corrupte keuringsveeartsen, niet deugend slachthuispersoneel en vleesverwerkende fabrieken waar onfrisse dingen gebeurden. Er gaat heel veel geld om in de vleesindustrie en de belangen die spelen kunnen enorm zijn. 100% zekerheid heb je nooit. Maar dat geldt dan net zo goed voor het lapje dat op je eigen bord belandt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door