Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Qyra
#2153345
Hallo allemaal,
Ik ben Tineke en ik ben nieuw hier op het forum. Heb er al wel heel veel gelezen, maar deze keer heb ik een vraag. Ik hoop dan ook dat iemand mij hier een antwoord op kan geven.
Ik heb 7 honden en die krijgen van mij allemaal herby vers. Voorheen kregen ze Lotgering. Het gaat om het volgende ik neem even 1 hond voor het gemak.
Een hond van 40 kg krijgt bij mij 950 gram per dag( heeft hij nodig) Ik geef de hond 2 x per dag eten. Hij krijgt dan per keer 100 gram botmix1 ( 70 procent bot/ 30 prcent vlees) en hij krijgt 375 gram vleesmix2 ( kop/spier/orgaan vlees) De vraag is dan krijgt de hond dan voldoende bot of juist teveel?? Zijn ontlasting is prima hoewel ik het idee heb dat het wat aan de harde kant is.
De vraag is dan,ook even vanwege mijn andere honden hoeveel botmix en hoeveel vleesmix.
Mijn honden hebben de volgende gewichten,
40 kg
33 kg
30kg
30kg
28kg
28kg
11kg
Ik hoop dat er iemand is die mij iets verder kan helpen.
Alvast heel erg bedankt!!
Laatst gewijzigd door Qyra op do 03 nov 2011, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2153360
welkom!

in de 100 gram botmix, zit dus 70% is 70 gram kaalbot.

dat is dus, ongeveer, 140 gram vleesbot. over de dagportie van 950 gram, is dat weinig, minder dan 20%. (als ik correct gerekend heb)

met mixen is het lastig rekenen soms, maar het beste hou je de barfpercentage's aan, en reken je daar aan de hand van de percentage's in de mixen een kloppend menu mee uit.
Door Qyra
#2153393
Wat ik heb gelezen op dit forum, weet niet meer precies waar maar daar kon ik de gewichten van de honden invullen.
Daar stond bij dat de voeding voor 50 procent uit bot moest bestaan dus dat zou per dag betekenen 475 gram bot en 475 gram kop/spier/orgaan
Maar het ontlasting komt nu al wat moeilijk. Maar goed jullie zitten er beter in dan ikzelf.
Dan is het voor mij handiger om de basic bij Herby te bestellen.
Want dit wordt een enorm gepuzzel.

Maar toch bedankt voor het antwoord!!
Door Qyra
#2153432
Nou ik ben eens even aan het rekenen geweest.
Ik hou even 20 procent bot aan.
Dan geef ik het volgende
270 gram botmix dat bestaat dan uit
190 gram bot
  80 gram vlees
680 gram vleesmix 2  kop/spier/orgaan
Totaal 950 gram ( per dag)

Ik hoop dat ik het zo goed heb berekend
Zo niet dan verneem ik het graag
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2153447
[quote="Qyra"]
Wat ik heb gelezen op dit forum, weet niet meer precies waar maar daar kon ik de gewichten van de honden invullen.
Daar stond bij dat de voeding voor 50 procent uit bot moest bestaan dus dat zou per dag betekenen 475 gram bot en 475 gram kop/spier/orgaan
Maar het ontlasting komt nu al wat moeilijk. Maar goed jullie zitten er beter in dan ikzelf.
Dan is het voor mij handiger om de basic bij Herby te bestellen.
Want dit wordt een enorm gepuzzel.

Maar toch bedankt voor het antwoord!!
[/quote]

Vleesbot.....en dat is een bot (karkas oid) met daaraan nog vlees.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2153522
[quote="Qyra"]
Nou ik ben eens even aan het rekenen geweest.
Ik hou even 20 procent bot aan.
Dan geef ik het volgende
270 gram botmix dat bestaat dan uit
190 gram bot
  80 gram vlees
680 gram vleesmix 2  kop/spier/orgaan
Totaal 950 gram ( per dag)

Ik hoop dat ik het zo goed heb berekend
Zo niet dan verneem ik het graag

[/quote]

Volgens mij klopt het zo. Als de ontlasting goed is op twee keer honderd gram botmix, kun je dat ook prima aanhouden. Let je er wel op dat je minimaal vier diersoorten voert, met af en toe vette vis?
Door Qyra
#2153548
Nou fijn om te horen dat het zo klopt.
De 4 diersoorten, daar kom ik wel aan toe.
het botmix bestaat uit kipkarkas met vlees eraan en het kop/spier/ orgaan vlees dat bestaat uit rund/schaap/geit.
De honden krijgen van mij 1 x per week zalmmix 50/50 bot/vlees.
Dus volgens mij ben ik zo op de goede weg.
Wat de botmix betreft, dat moet ik maar even bezien, ze moeten natuurlijk nog wel normaal hun ontlasting kwijt kunnen.

In ieder geval, bedankt voor de reacties!!!!
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2153575
Je kunt kijken wat er gebeurt als je wat meer botmix geeft. Met twee keer honderd gram zit je op 14.7% bot, dus bijna 30% vleesbot. Voor sommige honden is dat genoeg, maar voor de zekerheid kun je wat meer geven. De ontlasting geeft het antwoord :-)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2153644
[quote="nienk"]
welkom!

in de 100 gram botmix, zit dus 70% is 70 gram kaalbot.

dat is dus, ongeveer, 140 gram vleesbot. over de dagportie van 950 gram, is dat weinig, minder dan 20%. (als ik correct gerekend heb)

met mixen is het lastig rekenen soms, maar het beste hou je de barfpercentage's aan, en reken je daar aan de hand van de percentage's in de mixen een kloppend menu mee uit.
[/quote]

Ik kan de andere berekeningen niet meer volgen, maar er wordt 2 keer zoveel gegeven. Dus 200gr botmix op 950gr per dag, dus 280gr bot op 950gr per dag en dan kom je inderdaad zo rond de 30% uit.  Als hij daar vrij hard op poept (weet wel dat een barfkeutel stevig hoort te zijn), dan zou ik het maar zo laten.
Wat ik in het oog zou houden is welke organen er in je mix zitten en in welke verhouding, ook ten opzicht van je spiervlees. Wat zijn dan de absolute verhoudingen bot, vlees en orgaan die je voert? En geef je ook pens bij?  
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 03 nov 2011, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2154433
de leverancier van je botmix, zegt dat er een bepaald percentage bot in die mix zit. dat is echter kaalbot.

als we het hier op barfplaats over bot hebben, bedoelen we vleesbot. dat is bot, met vlees eraan. een vleesbot bestaat voor de helft uit bot en voor de helft uit vlees.

een voorbeeld:

je hebt een kilo vleesbot. dat is dan dus 500 gram (de helft) bot en 500 gram (de andere helft) vlees.

in een standaard barfmenu, wordt gemiddeld zo'n 50 % vleesbot gevoerd. als je hond een kilo per dag eet, dan is dat dus 500 gram vleesbot. wat bestaat uit 250 gram kaalbot en 250 vlees.

dus als je standaard vleesbotten zou malen, krijg je een botmix waar 50% kaal bot in zit, en 50% vlees.

de botmix die jij hebt is echter 70% kaal bot en 30% vlees. hier moet je dus spiervlees aan toevoegen, om te komen tot de juiste verhoudingen.

in een kilo botmix zit dus 700 gram bot. om hier de vleesbot verhoudingen van te maken, zou er bij die 700 kaalbot, ook 700 gram spiervlees moeten. in de botmix zit 300 gram (30%) vlees. daar zou dus 400 gram vlees bij moeten om er een 50/50 mix van te maken.

ik hou het even bij een kilo per dag, dat rekent makkelijk.

je hond eet 1000 gram per dag. ik begrijp dat je hond wat moeite heeft met zijn ontlasting, dus 50% vleesbot zal voor hem wellicht te veel zijn.  laten we even 35 procent vleesbot nemen.

dat is 350 gram vleesbot per dag.

dat is 175 gram kaalbot.

in je botmix zit 70% kaalbot.

je moet dan 250 gram botmix voeren. (70%bot = 175 gram, 30% vlees = 75 gram)

laten we zeggen dat je 25% orgaan voert. dat is dus 250 gram.

dan moet daarbij dus nog 500 gram vleesmix.

je menuutje samengevat:

250 gram botmix
250 gram orgaan
500 gram spiervlees.

snap je het nu een  beetje? zo niet, geen man over boord. misschien kan iemand na rekenen of ik het goed gedaan heb, en dan kan je daar gewoon mee aan de slag. tijdens het voeren krijgen naar verloop van tijd wel feeling voor de percentage's en hoeveelheden, dan ga je vanzelf wel zien waarom je voert wat je voert.

succes!
Door Qyra
#2154454
Nou Nienk, Duidelijker kan het haast niet.
Ik snap het!!
Ik wist dus niet dat het bot waarover gepraat wordt vleesbot is.
Ik dacht puur bot.
Nou dan kom ik er wel uit.
Bedankt!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door