Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2151844
De fokster van mijn katten is naar een Barf lezing geweest met een Europees dierenarts.
Dit is wat ze mij vertelde :

Dierenartsen leren bijna niets over voeding (zegt hij zelf).
75 % is foutief wat op Internet te vinden is over BARF.
Dus de meeste mensen doen het Barfen niet goed.
Ze moeten 4 soorten dier krijgen en de verhouding bot/spiervlees/organen e.d. moet kloppen.
3 porties per dag is te weinig voor een kat.
Hij adviseert 6 tot 8 keer per dag.
In de natuur eten ze zelfs 15-20 keer.
Na 3 uur is de maag leeg en krijgen ze een hongergevoel.
Als je 3x per dag voert, heeft een kat dus 15 van de 24 uur honger.
Daardoor gaan ze schrokken en wordt hun maag erg vergroot omdat ze meer eten dan goed voor ze is.
Conclusie van hem: Barfen kan, maar is erg veel werk voor de eigenaar en gebeurt helaas bijna nooit op de juiste wijze.
En als het niet goed gebeurt vindt hij het beter om permanent brokjes te geven.

Ik vraag me af wat jullie er eerlijk over denken ? Doen we het idd fout ?
Mijn kitten van 5 maand krijgt 3x per dag eten en mijn kater Axl zelfs maar 2x en dan ook nog Kvv !
Maar hoe kun je in godsnaam zovaak voeren, mensen werken overdag toch ook ?
Lijkt mij dat de meeste mensen echt geen 6 keer of vaker voeren ... of je moet al de hele
dag thuis zijn of het vlees laten staan maar dan weet je niet wie wat heeft en het is smerig !
#2151880
Ik voer prooi, dat is onbewerkt en blijft langer goed, en ik laat het idd de hele dag liggen.

Ik deed t al zo voor de fretten (dat is vrij standaard) en vond de katten niet heel anders dan fretten. 2 van de 3 zouden ook met vaste voermomenten afkunnen, maar Plien niet, die moet steeds heel kleine porties eten.  Doet ze dat niet, omdat ik makkelijk en lekker voer aanbied, gaat ze idd schrokken en soms krijgt ze daar een geïrriteerde maag van.

Maar bij jou gaat t duidelijk wel goed, dus ik zou me niet te druk maken.
#2151881
Is dit toevallig de lezing geweest van felikat (oid?)
Collega van mij is hier ook heen geweest, en vervolgens begon er een lekkere discussie (mijn baas weet dat ik wil gaan barfen met mijn dieren, en vind dit niet zo heel geweldig, KVV daarintegen vind ze wel geschikt). dus ben idd benieuwd hoe er mensen hier over denken...
#2152036
'k heb wel een lijstje, voor mezelf, betreft goed beter best,
(of je dat allemaal waar kan maken is een tweede )
of/en ook: wat liever niet te voeren

mwjah, kijk wat zo'n dier int wild zou eten, en je bent al 'n heel end

wat de rest er van vindt zal voor mij een biet wezen  ;D

maar goed; mocht je meer willen weten; ja, 'k kant nuanceren,
#2152053
Tja, ach, gut  ::) niet alleen papier en internet zijn geduldig maar praatjes voor de vaak ook. Als iemand met dergelijke beweringen aankomt wil ik graag eea aan onderbouwing zien, van het genre loze kreet weet van klok noch klepel zijn er dermate veel dat ik daar echt niet aan begin.

Dat dierenartsen vrijwel niks over voeding leren weten wij hier, van de dierenartsen op BP. Die dus wel iets van voeding weten omdat ze de moeite hebben genomen om bij te leren. En vooral over vers. Dus als ik een mening wil horen van een deskundige, dan vraag ik wel een van deze mensen.

Hoeveel % van wat er over voeding beweerd wordt op internet niet deugt, daar mag deze meneer mij dan goed gedocumenteerde cijfers van laten zien. Dat de meeste mensen het barfen niet goed zouden doen idem.

Vier diersoorten: ik zou zeggen, lees de barf-documentatie hier eens door, en lees eens bij de adviezen die hier gegeven worden. Vijf soorten minimaal. De verhoudingen kloppen. Gene probleem dus.

Dat verhaal van katten die varierend van 4 tot 20 keer per dag zouden moeten eten kom ik ook af en toe weer eens tegen. En dan herhaal ik maar weer: onderbouwing graag. Idem voor de vergrote maag. Helemaal over het verhaal dat de maaltijd binnen 3 uur de maag verlaten zou hebben. Daar geloof ik dus a priori helemaal geen bal van. Laat maar zien dat onderzoek!

Voorts is lege maag niet gelijk aan honger. De hongerprikkel zit een stuk complexer in elkaar. Anders zouden wij zieluge mensen ook de hele dag met scheurhonger rondlopen en voor de meesten van ons is dat niet het geval. Ook gaan wij dan niet schrokken of krijgen wij een vergrote maag, bij mijn weten.

De beste test of je het goed doet zijn je katten. Als je katten gedijen op het regime en het voer dat jij ze aanbiedt doe je het goed. End of story. Nou kan ik geen cijfers aandragen want er is bij mijn weten geen onderzoek naar gedaan maar ik ken echt geen kat (en ik ken er veel) die het op brok ook maar bij benadering zo goed doet als mijn katten. En ik heb aardig wat informatie omdat ik inmiddels alweer zon 12 jaar barf voer en ook nog eens aardig wat katten heb (gehad).

Overigens heb ik nu een kat en had ik er vroeger ook die 1x per dag willen eten en niet meer. Kun je aanbieden tot je paars ziet, ze eten het gewoon niet op.
#2152100
[quote="Mevroi Kruim"]
Overigens heb ik nu een kat en had ik er vroeger ook die 1x per dag willen eten en niet meer. Kun je aanbieden tot je paars ziet, ze eten het gewoon niet op.
[/quote]
precies. naast mevrouw-20-keer-per-dag-een-hapje, heb ik ook Jet, en die zie ik, ook nu ik hele dagen thuis ben, maar 1 keer dag eten, en soms als extra's iets lekkers eten. Kai eet 2-3 keer per dag. het ligt er altijd, maar zij hebben gewoon geen behoefte aan meer momenten.

ik weet inderdaad niet op de gram precies wat ze eten, maar ik zie wel dat er niet 1 kat die stelselmatig alleen pootjes of kopjes eet, ik weet van iedere kat wat ze wel en niet lekker vinden en waarvan ze dus veel of weinig of niets eten en dat wissel ik af. mijn katten zijn prima van gewicht, dus de porties doen ze zelf goed.
#2152114
Ik gaf mijn katten een hele tijd ook enkel 3 keer per dag brok.  Als je een kat hebt die te dik wordt als er steeds brokken staan, kan je toch niet anders?  En zo zijn er meer dan waar je het wel gewoon kan laten staan. 
Katten leven niet meer zoals ze natuurlijk leven, daar loopt het eten ook niet de hele dag door voor hun neus te dansen.

Ik heb zelfs een periode 2 keer per dag gevoerd en ook dat gaat goed. Het is maar wat ze gewend zijn.  Als je op vaste tijdstippen voert krijgen ze een uurtje voor voertijd honger, net als mensen...
En dan is het ook goed. Het is maar hoe ze het gewend zijn.

Nee, dit vind ik ook echt niet nodig.
Ik kan volgen dat het misschien beter is, maar niet dat het noodzakelijk zou zijn, en zoals gezegd is het geen probleem van het barfen alleen, maar van katten voeren in het algemeen dan.  Op brokken is het net hetzelfde probleem als je ze niet de hele dag door kan laten staan.
Als je dan een schrokker hebt en je voert afgewogen brokjes per dag eet hij het meteen op en heeft hij maar 1 keer per dag eten. Das pas goed om met honger rond te lopen.
Dan kan je evenvoudigweg niet goed doen.
Nee, dan liever 2 of 3 keer per dag.
#2152520
Ja, ik blijf het gewoon zo doen als nu hoor ! Zodra Liam wat minder mag eten, zet ik hem ook naar 2 keer per dag net als Axl,
nu krijgt ie nog erg veel om in 2 keer naar binnen te werken vind ik, hij is nu 5 maand en zit rond de 200 gram per dag..
Ik heb ze wel eens vaker willen laten eten maar dan lopen ze gewoon weer weg om het rustig uren te laten staan, en met Kvv
is dit niet zo bevordelijk lijkt me ... wordt na een uur al bruin en dan willen ze het ook niet meer trouwens !
#2152980
[quote="Anne in Duitsland"]
Meneer de lezinggever kan trots zijn. Hij heeft zojuist het percentage foutieve informatie over barf op internet eigenhandig opgehoogd...  ::)

Wat is een "Europees dierenarts" eigenlijk? Heeft die man geen nationaliteit? 
[/quote]

;D Ja, nou, idd. Geen idee, zei ze er niet bij, was ik ook wel benieuwd naar, ik zal het eens gaan googlen.
#2153146
Ik heb zelf meer het idee dat het aantal porties een beetje per kat bekeken moet worden. Ik heb hier twee katers die zich klem eten als er constant eten zou staan en een poes die dan niets zou eten omdat alles al op is. De katers doen het goed op 2x op een dag, voor de poes zou het beter zijn om haar meerdere porties te voeren verdeeld over de dag (maar ja, ik moet ook werken). Ik heb zelf het idee dat deze poes een beetje een uitzondering is, want bij de vier overleden katten werd er ook maar twee keer op een dag gegeten. Ook bij het eerste duo dat constant brokken tot hun beschikking had. Maar goed, dat is mijn beeld van dus 7 katten. ;D
#2153174
Nee, hier ook zo'n poes die niet erg veel eet.
Als het de hele dag blijft staan, vergeet ze het, en als het op vaste tijden is wil ze niet zoveel eten per keer.
Ik ga gewoon 3 maal per dag voeren.  's morgens, als ik thuiskom, en voor het slapengaan.
Dat werkt het beste voor haar gewicht, en dat is ook goed te doen voor de anderen.

Bovendien heb je net 3 onderdelen aan een barfmenu (vleesbot, spier en orgaan), komt dat even mooi uit...  ::)  :P
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door