Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door labradorluna
#2152940
Mijn labrador van 10 mnd krijgt  sinds augustus kvv omdat ze ziek was (hersenvliesontsteking) veel medicijnen kreeg en ik op deze site had gelezen hoe slecht brokken zijn. Barf vond ik een grote stap maar misschien kom ik daar nog wel. Nu braakt ze al de hele dag. Ook alle slokjes drinken komen er uit. Ik was even bang dat het van de prednison kon komen. Mijn dierenarts zegt dat ik nu gekookte kip moet geven en gekookte rijst. Doen jullie "rauwvoeders dat ook? Het is een gek idee nu ik rauw gewend ben. Graag een reactie.

Jacqueline
Door Mevroi Kruim
#2152967
Hoi en welkom! Goed dat je vers voert!
Wat vervelend dat je hond niet lekker is joh! Staat ze nu nog steeds op de prednison? Dat is een afweer-onderdrukkend middel, dus je loopt dan meer kans dat je hond ergens een virus opdoet helaas.
Heeft je hond ook een middel tegen de misselijkheid gekregen? Als ze niet eet en wel veel braakt kan ze vrij snel uitdrogen dus daar moet je goed mee uitkijken. Heeft je dierenarts ook gezegd wat hij denkt dat er aan de hand is?

Gekookte kip en rijst vinden wij hier een absoluut ongeschikt dieet voor een hond. Een hond die misselijk is hoeft ook niet te eten, honden kunnen daar veel beter tegen dan wij mensen. Het is wel heel belangrijk dat ze vocht binnenkrijgt en binnenhoudt. Ik zou zelf die kip wel een tijdje koken in een flinke plons water en het kookwater, bouillon zonder zout dus, aan de hond geven, met hele kleine beetjes tegelijk. De kip zelf zou ik nu nog niet geven, en rijst al helemaal niet. Daarmee belast je de spijsvertering alleen maar nog meer.

Het grappige is dat bij mensen het idee van een speciaal dieet bij misselijkheid, braken en/of diarree eigenlijk al tijden verlaten is. Het bleek namelijk geen verschil te maken voor de genezing of je nou aan de saaie kip met rijst gaat of geraspte appel of slappe thee met beschuit, of dat je gewoon een boterham met kaas eet. Als je geen honger hebt gewoon niet eten maar wel voldoende drinken blijkt een goede manier te zijn om met maag- en darmproblemen om te gaan.

Braken en diarree zijn overigens een hele functionele reactie van het lichaam op ongewenste zaken in het spijsverteringskanaal. Iets verkeerds gegeten, iets dat 'verkeerd valt', afvalstoffen uit het lichaam, maar ook een infectie met een bacterie of een virus. Hoe sneller het lichaam dat naar buiten heeft gewerkt, hoe beter. Het is dus lang niet altijd een goed idee om braken te onderdrukken met medicijnen. Pas als de patiënt gaat uitdrogen moet je echt ingrijpen.

Wat je bv wel zou kunnen doen, als je hond tenminste het vocht weer binnenhoudt, is het homeopathische middel Okugest halen bij de drogist en daarvan bv een halve volwassen dosis geven. Dit werkt vaak heel goed en stoort het lichaam niet bij het herstel.
Door labradorluna
#2153120
Bedankt voor je antwoord. Ja, ze staat nog steeds op prednison maar het is nu wel haar laatste week, we moesten het langzaam afbouwen. Drinken gaat gelukkig weer en ik had al 1  rijst met gekookte kip gegeven. Ze heeft niet meer gespuugd dus ik denk dat het ergste leed al geleden is. Ik zal morgen wel een paar keer kleinere porties voeren(rauw). De dierenarts was net als ik ook bang dat het door de prednison zou kunnen komen. Ze heeft erg veel gehad en ook 6 weken lang, maar ze was dan ook erg ziek. Het was een aseptische meningitis en we dachten echt dat we haar kwijt waren.
Vandaar dat ik nu rauwvoer geef, ze kan het tot haar 2e jaar nog terug krijgen.
Het probleem is dat hier in de buurt niemand rauw voer geeft en ook mijn DA is niet echt een voorstander. Fijn dat ik mijn vragen dus hier op het forum kwijt kan.

Jacqueline
Door Mevroi Kruim
#2153185
Gelukkig dat het weer beter gaat! Ach, als die kip en rijst er in blijven is dat ook prima toch!
De prednison heeft haar immuunsysteem ongetwijfeld een enorme opdonder gegeven en het zal nog een hele tijd duren voordat dat weer in evenwicht is. En soms is dat gewoon nodig, het is uiteindelijk ook een geweldig effectief medicijn.

Als ik jou was dan zou ik een doosje Okugest toevoegen aan de hondenmedicijnkast  ;) Stel dat ze weer zoiets krijgt, dan kun je haar homeopathisch ondersteunen zodat ze zelf de ziekteverwekkers beter de baas kan.

Waar in de buurt woon je? Er zijn barfers door het hele land, dus misschien ook wel bij jou in de buurt.
Door Lizzy
#2153368
labradorluna schreef: Ik zal dat zeker gaan kopen.
Ik woon in zoetermeer. Er zullen best zoetermeerders barfen, maar ik ken ze niet.
Jaaaa, hier inderdaad nog iemand uit Zoetermeer!
Okugest verkopen ze serieus bij elke drogist in Z'meer.
Welke DA heb je? Als je dezelfde hebt als ik, dan is ie al aardig gewend aan barfers :biggrin2:
Door labradorluna
#2153570
O wat leuk om te weten.
Ik ben bij dierenkliniek meerzicht /driemanspolder nadat ik bij een ander ben weggegaan die rauw zelfs afkeurde.
Dan weet je vast wel adresjes in Zoetermeer waar ik beginnende botjes kan kopen. Ze krijgt al soms een kippenekje, maar ik vind het best nog eng om iets anders te proberen. Toch moet ze iets hebben om te kauwen dan laat ze misschien mijn planten staan en laat ze de plinten met rust:)Ze heeft wel een grote flos maar die is in een mum van tijd aan flarden.

groeten Jacqueline
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door