Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Evy_JD
#2152476
Ik heb een nieuw menuutje gemaakt voor mijn 6 katten.
Gezamelijk wegen ze 28,3 kg en ik ben uit gegaan van 2% van hun lichaamsgewicht, 35% vleesbot, 16,5 % orgaan, 38,5 spiervlees en 10 % kuiken.
Ik mix er wel nog wat blikvoer doorheen, want zonder blikvoer aten ze met minder plezier en er bleken er toch 3 af te vallen..
Ik maal de botten, kuiken en de organen zelf, spiervlees knip ik, orgaan mix bestaat uit konijnen hart/long, konijnen lever en konijnen nier.
Alles vries ik per portie in, in muffin vormpjes en zo pak ik 's avonds precies wat ndig is.
witvisfilet = koolvis of pangsiusfilet.
Maar goed.. wat denken jullie hiervan:

Maandag
Ontbijt 100 gram kwartelkarkas, 90 gram orgaanmix, 110 gram paardenspiervlees
Avond: 100 gram parelhoenkarkas, 57 gram kuiken, 110 gram herten of ree spiervlees

Dinsdag
Ontbijt 100 gram kippennekken, 90 gram orgaanmix, 110 gram witvisfilet
Avond: 100 gram eendenkarkas, 57 gram kuiken, 110 gram kalkoenspiervlees

Woensdag
Ontbijt 100 gram kwartelkarkas, 90 gram orgaanmix, 110 gram Kalfskopvlees
Avond: 100 gram parelhoenkarkas, 57 gram kuiken, 110 gram runderspiervlees

Donderdag
Ontbijt 100 gram kippennekken, 90 gram orgaanmix, 110 gram  herten of ree spiervlees
Avond: 100 gram kalkoennekken, 57 gram kuiken, 110 gram kipfiletspiervlees

Vrijdag
Ontbijt 100 gram kwartelkarkas, 90 gram orgaanmix, 110 gram zamlfiletspiervlees
Avond: 100 gram parelhoenkarkas, 57 gram kuiken, 110 gram paardenspiervlees

Zaterdag
Ontbijt 100 gram eendenkarkas, 90 gram orgaanmix, 110 gram runderspiervlees
Avond: 100 gram kalkoennekken, 57 gram kuiken, 110 gram witvisfilet

Zondag
Ontbijt 100 gram kwartelkarkas, 90 gram orgaanmix , 110 gram Kalfskopvlees
Avond: 100 gram kippennek, 57 gram kuiken, 110 gram kalkoenspiervlees
Door flin
#2152756
zietter goed uit!,

'k mis nog ergens hart

en zelf zou ik de witvis vervangen voor vette vis, en dit meer verdelen over de dagen in de week,
en rund vervangen voor paard of hert, maar als katzels goed reageren op rund moet 't kunnen
kalfskopvlees; kan, maar voegt weinig toe,



(heb 't niet nagerekend by-de-weg)
Door Evy_JD
#2152772
hart zit in mijn orgaan mix  ;)
(Konijnen hart/long, lever en nier)

vette vis zit er ook al in (nu 1x) dat omhoog gooien?

Rund reageren ze goed op, en niet geheel onbelangrijk,ze vinden het lekkerder dan paard (mhah) of hert (omdat het moet)  :)

kalfkopvlees heb ik toevallig nu voor het eerst besteld, volgende keer vervangen door wat anders dus?

net de kuikens, eend en kalkoen gemalen voor 4 weken... vooral de eend en kalkoen, wat een klus..
Door Mevroi Kruim
#2152781
Ja, dat malen is spierbalbevorderend  :P hier laat ik de pluiskoppen zelf het zware werk doen, daar hebben ze tenslotte van Ma Nature de nodige gereedschapjes voor meegekregen.
Door flin
#2152807
Evy_JD schreef: hart zit in mijn orgaan mix ;)
(Konijnen hart/long, lever en nier)

vette vis zit er ook al in (nu 1x) dat omhoog gooien?

Rund reageren ze goed op, en niet geheel onbelangrijk,ze vinden het lekkerder dan paard (mhah) of hert (omdat het moet) :)

kalfkopvlees heb ik toevallig nu voor het eerst besteld, volgende keer vervangen door wat anders dus?

net de kuikens, eend en kalkoen gemalen voor 4 weken... vooral de eend en kalkoen, wat een klus..
hart gemist idd...


'k geef zelf rond de 5 à 7 % vette vis, maar verdeelt over de week om te smeuïge poëp te voorkomen,

Ontbijt 100 gram kwartelkarkas, 90 gram orgaanmix, 110 gram zamlfiletspiervlees

bij deze bv heb je kans op smeuïge poëp ::) :
orgaan laxeert, en vette vis ook...

witvis voegt in mijn ogen weinig toe, tenzij katzels 't zooooo smakkelijk vinden dat 't een traktatie is,
houdt wel in de smiezen dat visch verslavend kan werken

kopvlees vervangen voor ? tsjah, wat isser nog meer? kalkoendijvlees is heul mooi,
Door flin
#2152816
Evy_JD schreef:

net de kuikens, eend en kalkoen gemalen voor 4 weken... vooral de eend en kalkoen, wat een klus..
'k was er ook snel beu van, zoveel in 1 keer malen,
wat 'k nu doe is: regelmatig 1 kg half bevroren spul malen, dan gaat 't (nog steeds half gevroren) gemalen,
weer terug de vriezer in

tegen de tijd dat ik genoeg gemalen heb, knikker ik alles in 'n grote emmer, weer half laten ontdooien, mengen, verpakken, en terug de vries in

't voelt als minder intensief ;)

knagen doen ze hier op hele kwarteltjes, duif en (1 katzel) gerbilletjes :)
Door Evy_JD
#2152927
Mevroi Kruim schreef: Ja, dat malen is spierbalbevorderend :P hier laat ik de pluiskoppen zelf het zware werk doen, daar hebben ze tenslotte van Ma Nature de nodige gereedschapjes voor meegekregen.
als ze het nou ook eens zouden willen gebruiken dan zou ik dolblij zijn, maar helaas.. alleen spiervlees lukt ze, maar dan wel in reepjes geknipt (kippennek krijgen ze in stukjes geknipt ook weg, maar dat malen is mijn gemak dan, 100 gram kippennek knippen kost me teveel werk en eend en kalkoen krijg ik met veel moeite gemalen en echt niet geknipt..)

misschien ooit..... ::)
Door Evy_JD
#2152933
@ Flinn koolvis vinden ze indd erg lekker, zalmfilet ook hoor.. heb ook sardientjes (eigenlijk voor de hondjes) die toevoegen aan het menu?
Hoe komt het dat vis verslavend werkt? dat heb ik nog nooit gehoord!

sinds ik zelf maal lusten ze veel meer.. voor gemalen paard of rund vinden ze niet zo, maar mijn eigen maalsels vinden ze hardstikke lekker.. (tenminste 3, de andere 3 moeten er blikvoer bij, en dat doe ik ook, want nog een kat met leververvetting zit ik niet op te wachten)

kalkoenvlees heb ik ruim in geslagen en ook dat vinden ze lekker  ;D dan doe ik de kalfkopvlees weg en kalkoen extra..

alles malen in 1x doe ik niet, ik heb vandaag de kuikens, eend en kalkoen gedaan, morgen kip, kwartel en parelhoen en volgende week de orgaan mix (heb nog 7 orgaanmuffins)
en dan heb ik voor 4 weken niets meer te doen hahaha.

het spiervlees proportioneer ik pas wanneer nodig, daarom krijgen ze 's avonds hetzelfde spiervlees als de honden.. scheeld werk  :biggrin2:
Door Evy_JD
#2153693
maal ik net mijn kip.. breekt het handvat waarmee je draait af.. de molen kan nu dus niet meer draaien... ik begrijp best dat hij niet gemaakt is voor het malen van bot, maar jeetje ik heb hem pas 2 maanden  :o
Gebruikersavatar
Door koekje
#2154156
Als hij op het handvat afbreekt, kan je ervan uitgaan dat het een fabrieksfoutje is.
Ik heb zoiets gehad met de eerste malen met mijn molen dat ik er toen achter kwam. Dat uitsteeksel op de wokkel, waar je je mesje in legt, draaide rond tijdens het malen en zat dus los. Ik kreeg er niets mee gemalen. Contact opgenomen met de winkel waar ik hem van had en ik kreeg gewoon een nieuwe.
Door Evy_JD
#2154495
IPV de kwartel karkas (welke nog niet gemalen was) een hele geplukte kwartel uit de vriezer gehaald..
Levi rook er aan en keek me aan alsof ik hem wilde vergiftigen, Loki, Spunk en Delilah likte er wat aan, Tom nam 1 hapje, maar Mindy....

Afbeelding

Ondanks dat ze het op probeerde te likken begon ze er daarna wel aan te knagen!
Door Evy_JD
#2166008
Nog geen reacie ontvangen mbt mijn molen  ::)
Heb er nog maar een mail tegenaan gegooit en nu er in gezet dat het waarschijnlijk een fout is geweest in het productieproces en ik denk recht te hebben op een nieuwe....
Heb wel een molen kunnen lenen, maar dat is een nummer 5 met even zo grote snijschijf, dus dat werkt een stuk minder lekker.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door