Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door wolfdolf
#2152604
Als ik droogvoer (Orijen adult) meng met vleesmix (zonder bot), heb ik dan een volledige voeding?

Ik zou dan telkens ongeveer 250gr droogvoer mengen met 500gr vleesmix (rund, kip, haas en organenmix)
#2152730
Nee, dat zou ik ook  niet doen, zo trek je alles uit balans.
Te veel enkel spiervlees geven is echt niet goed.

Je moet zorgen dat wat je toevoegd ook compleet is, zeker als je zoveel vers wil toevoegen.
Bovendien is brokken met vers mengen gewoon niet zo'n goed idee (kan voor over te zetten, maar beter niet systematisch voor lange tijd). Het kan wel goed gaan, maar ik zie er het nut niet van in.  Waarom dan niet meteen volledig vers? En half of volledig menu samenstellen, is evenveel moeite en het kost steeds minder in grotere hoeveelheden.
Ofwel KVV, ofwel zelf samenstellen uit stukken dier, al dan niet zelf malen, ofwel een compleet menu maken uit botmix, vleesmix en orgaanmix. Maar ook bij het laatste goed uitzoeken wat erin zit zodat het goed in verhouding is en alle noodzakelijke organen erin zitten.
En dan kan je best gewoon pens in grote lappen toevoegen, heel gezond, leuk voor de hond en goed voor de tanden.
#2152770
Je hond kan geen bot verteren? Ook niet gemalen?
Heeft hij een ziekte of zo?

Je hebt ook kvv's met een andere calciumbron en kan ook zelf eischaalpoeder toevoegen als botvervanger, maar daar moet je dan ook even op inlezen.

Je hebt ook kvv zonder koolhydraten. Eens op www. voerwijzer.nl kijken voor eentje waar dan ook geen bot in zit.
Maar ik  zou eerst even opletten of hij echt geen bot mag, of hij gewoon nog moest wennen aan het verteren van bot. Dat gaat namelijk niet op altijd een week... Dan vraagt het gewoon wat meer tijd...
Door wolfdolf
#2152869
Het fijngemalen bot in kvv kan ze wel verteren.
Maar bot uit vleesmixen of in barf, blijft vaak in de poep steken.

edit: Hoe groot zijn de stukjes bot in de meeste mixen?
Laatst gewijzigd door wolfdolf op wo 02 nov 2011, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2152892
als ze kvv prima wel kan verteren, dan zou ik dat blijven geven voor een flinke tijd. wellicht kan je dan langzaam aan wat grovere kvv's gaan voeren en uiteindelijk (plat gemept) bot.
#2153101
Een complete kvv lijkt me een goed plan. Tot nu toe ben ik nog nooit stukjes bot tegengekomen in kvv, maar ik heb natuurlijk niet alle merken gezien. Op Voerwijzer.com kun je zien welke kvv-merken geen plantaardige producten gebruiken en wat het maximale koolhydraatpercentage is van de merken waarvan de volledige analyse bekend is.
Overzicht van merken: http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door