Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Thea
#2152536
strikt aan de grammen?
Ik ben iemand die gewoon op wat iets weeg voer. Bv vandaag zou Bency 320 gr vleesbot 100 gr orgaan 160 gram paardevlees en 60 gr groente hebben.
Nu had ik een patrijsje voor Bency weeg ongeveer 250 gr. had nog wat hertevlees met beetje groente en heel klein beetje orgaan van gisteren over omdat ik gisteren ineens kalkoenreepjes had en ik benieuwd was of ie dat ook lekker vond. Dat alles bij elkaar woog denk ik zo 325 gr en dan krijg hij vanmiddag paardevlees.
Bij mij kan het dus per dag best wel een 20 of 30 gram schelen per soort.

Ik zie sommige menu's met zulke rare getallen staan bv 85 gr parelhoenkarkas dan vraag ik me af hoe snij je het in zulke stukjes.
Ik heb hem ook wel in 3en gesneden omdat ie het heel erg raar vond. Hij heeft er ook heel lang mee gespeelt (gekluift ) en tenslotte lagen de botjes hier overal op de grond Heb ik nu net maar weggegooit.

Ik heb ook paardevlees in stukken gesneden maar het 1 weeg bv 180 gr en de volgende 200 dan geef ik de katten daar wel een paar stukjes van maar ga dus niet precies nawegen of het 160 gr op de kop af is.
Door Mevroi Kruim
#2152544
Ik voer nu zo'n 12 jaar barf en langzamerhand weet ik wel min of meer wat en hoe het werkt. Ik weeg bij het verpakken voor in de vriezer, dan weet ik dus hoeveel er in de diverse zakken zit, en daarmee stel ik een maaltijd samen. Ik weeg zeker niet op de gram, maar ik doe ook niet zomaar een dotje.
Door TMG1961
#2152567
Bij het verpakken weeg ik alles, maar als het wat meer is dan de portie voor 2 dagen is dat geen probleem. Tijdens het voeren weeg ik ook alles even snel aangezien ik porties voor 2 dagen maak. Enigste wat ik niet weeg zijn de zalmkoppen, daar krijgt ze er gewoon 's maandags 1 van.
Door smulpaap
#2152572
Bij het verpakken weeg ik ook , met orgaan ben ik echt van de grammen omdat er anders eentje echt aan de dunne gaat . Met vleesbot kijk ik niet echt op een paar gram , maar als ze een dag wat meer hebben gehad dan volgt er de volgende dag wel iets minder . Voor de kleintjes zeker . Verder heb ik bv ook wel hele kippen en die worden ook gewogen en verdeeld tijdens het verpakken ( voor de kleintjes ) De groters stoppen uit zichzelf wanneer ze vol zijn
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2152643
Ik denk dat je moet kijken hoeveel het relatief gezien scheelt.
Op 200gr is 10gr verschil niets, maar op 60gr, maakt dat natuurlijk wel veel verschil...
Een beetje met de losse hand kan geen kwaad, maar als het kleine porties zijn die je voert mag die hand natuurlijk een stuk minder los zitten dan met grotere.
Ik denk dat je het na een tijdje wel op het zicht ziet hoeveel iets ongeveer weegt en wat een juiste portie is.
En 200gr is gewoon een kg in vijf, en daarmee gedaan. Op die paar grammen verschil komt dat inderdaad niet aan.

Is het de bedoeling dat je katten ook volledig op vers komen?  Wel een beetje opletten, want voor een hond is zo'n 20gr extra dus twee keer niets, maar voor een kat die maar 100gr op een dag moet, maakt dat wel veel verschil...
Het moet wel in verhouding blijven, ook voor de katten.
Door nienk
#2152648
vleesbot weeg ik niet. dat heb ik in het begin wel gedaan, om te leren hoe groot een stuk moest zijn. nu weet ik dat wel. dus een eendenrug gaat in 3 stukken, haaskarkas ook (groter,  maar magerder). 2 konijnrugstukken zijn 3 porties, etc. dus op het oog hoe groot zoiets moet zijn.

het orgaan en spiervlees heb ik in het begin ook wel gewogen, maar ik heb dat voor Reus in kleine plastic bakjes zitten. dus ik weet dat er zoveel orgaan in moet, en dan de rest spiervlees.

als we iets speciaal of nieuws hebben, dan krijgt hij het een keertje en wacht ik af of het de volgende keer in een andere portie moet.

soms is het ook maar net hoe of het handig snijdt. als ik een kilo pens heb, dan zijn dat 5 porties. maarja, dat wordt echt niet netjes 5 keer 200 gram  hoor! dat is maar net hoe het valt met snijden.

grofweg klopt het dus allemaal en krijgt hij binnen wat hij binnen moet krijgen. daarnaast heb ik vrij wel altijd porties kvv in huis, waarmee ik zijn barf happen aan vul als we bijvoorbeeld veel gedaan hebben (Reus valt heel snel af). dan kan ik gewoon 1 zo'n portie kvv er bij geven, en wordt de maaltijd/zijn menu niet uit balans getrokken.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2152742
Dank jullie wel voor de reakties.
Ja natuurlijk hou ik het verschil in balans 20 gr op 300 gram bv of 5 gram op 60 gr groente.
Als ik erg twijfel weeg ik ook wel en heb zoals orgaan en groente wel netjes afgewogen. Maar ik vind vleesbot en spiervlees daar kijk ik niet zo nauw.
De katten snoepen er nu nog gewoon van mee 1 meer als de ander.

DEe patrijs is hier vanmorgen door zowel de katten als Bency overal heen gesleept. Bency wist er nog niet goed raad mee. Heb hem toen in 3en gesneden.Uiteindelijk heeft Bency het wel echt liggen eten. Alleen de botjes van de boten vond ik terug en heeft hij niet op dus.
Nu heeft hij denk dus weinig bot op in verhouding.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2152760
Hoe lang ben je nu al aan het barfen?
Ik weet niet hoe hard patrijs is, maar poten zijn al vrij gevorderd bot.
En een keertje wat minder bot kan ook niet zoveel kwaad. Als de katten wat vlees gesnoept hebben, komt het misschien wel gelijk uit.

Ik zou gewoon opletten dat je katten niet teveel vlees te pakken krijgen, want zo'n paar grammen is voor een kat al snel een groot deel van zijn menu en dat trekt voor hen alles uit balans. Niet erg gezond...
Ik zou ze persoonlijk gewoon mee overzetten. Dus ook geschikt bot en orgaan gaan voeren en in de gaten houden wat ze binnenkrijgen zodat de verhoudingen kloppen.
Dan moeten ze ook niet Bency's eten gaan jatten, of meesnoepen.
Door Too
#2152784
pearlsofpassion schreef: Hoe lang ben je nu al aan het barfen?
Ik weet niet hoe hard patrijs is, maar poten zijn al vrij gevorderd bot. En een keertje wat minder bot kan ook niet zoveel kwaad. Als de katten wat vlees gesnoept hebben, komt het misschien wel gelijk uit.

Ik zou gewoon opletten dat je katten niet teveel vlees te pakken krijgen, want zo'n paar grammen is voor een kat al snel een groot deel van zijn menu en dat trekt voor hen alles uit balans. Niet erg gezond...
Ik zou ze persoonlijk gewoon mee overzetten. Dus ook geschikt bot en orgaan gaan voeren en in de gaten houden wat ze binnenkrijgen zodat de verhoudingen kloppen.
Dan moeten ze ook niet Bency's eten gaan jatten, of meesnoepen.
Patrijs is echt zachter dan bv kip volgens mijn dames poes wat dat betreft zie ik geen enkel probleem

Er is een heleboel ruimte in de percentages voordat je onbalans bereikt - en dan ook pas na langere tijd incompleet/scheef voeren-  ik zou me hier vooralsnog niet zo druk over maken.
Door Martine-Tom
#2152847
nee ik hou me niet tot op de gram aan zijn percentages, ten eerste kijk ik naar hoe bevlees het bot is en daarop baseer ik hoeveel hij daarvan moet krijgen, spiervlees pas ik daar weer op aan, orgaan is per 10 dagen compleet en dat zal ook wel schelen per dag (ik vries het per 200 gr in en deel het in 10 stukken waarvan hij er elke dag 1 krijgt).
Het dagtotaal wijkt meestal wel een beetje maar niet veel, hij eet in principe 150 gram, maar dat is de ene dag 160 en de andere 140 meer laat ik het niet afwijken.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2152906
pearlsofpassion schreef: Hoe lang ben je nu al aan het barfen?
Ik weet niet hoe hard patrijs is, maar poten zijn al vrij gevorderd bot.
En een keertje wat minder bot kan ook niet zoveel kwaad. Als de katten wat vlees gesnoept hebben, komt het misschien wel gelijk uit.

Ik zou gewoon opletten dat je katten niet teveel vlees te pakken krijgen, want zo'n paar grammen is voor een kat al snel een groot deel van zijn menu en dat trekt voor hen alles uit balans. Niet erg gezond...
Ik zou ze persoonlijk gewoon mee overzetten. Dus ook geschikt bot en orgaan gaan voeren en in de gaten houden wat ze binnenkrijgen zodat de verhoudingen kloppen.
Dan moeten ze ook niet Bency's eten gaan jatten, of meesnoepen.
Bency eet nu al zo'n 4 weken kippenekken en eendenekken en soms een borrelpootje (kip)
Nou een patrijspootje is dunner als de borrelpootjes die hij al op heeft Dus denk niet dat het daar aan lag.

En de ene kat die eet wat vlees de andere niet, maar de kat die vlees eet eet weer veel minder brokken,want dat vind ze niet zo lekker en als daar dus en vervanger voor is gaat ze daarvoor.
Ik ga ze ook overzetten tenminste als de andere het ook ga eten. Had voor vandaag het 1 en ander besteld zoals kuikens en spiering, maar helaas zat het er niet bij.
En dat jatten van Bency zijn eten was een stuk patrijs maar daar heb ze verder niets van gegeten, vond ze dus ook nog vreemd.

Boy was ik vandaag ook weer trots op want die had wat kalkoenreepjes,pens en 1 stuk paardevlees en dat at hij allemaal op.
Ja ik doe het op mijn eigen manier,die sommige van jullie mss niet goedkeuren. Maar ik moet er een goed gevoel bij hebben en de beesten moeten het lekker vinden.

Ik denk zeker dat als je een week of 10 dagen niet zo nauw kijk dat het geen kwaad kan. Tenslotte eten ze in de natuur ook niet zo uitgebalanceert en afgewogen.
Door Tanna
#2152962
Ik ben een reuze pietje precies, dus alles ligt keurig afgewogen in de vriezer. En dan heb ik het over 35 gram orgaan en 45 gram gemalen groente, bijvoorbeeld. :) :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door