Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mvans
#2152028
Wij hebben sinds zaterdag een nieuw lid in de familie :D

Een chihuahua van 13 weken. Onze Ridgeback en Jack Russel barfen volledig dus gaat uiteraard Sjakie ook aan het vlees. Aangezien het een "bol" kereltje was gelijk maar cold turkey over. Wel spannend....

Ik doe er iets gekookt water over zodat het wat zachter wordt voor hem.  En bijkomend voordeel dat hij vocht binnen krijgt. Hij drinkt nl niet zoveel.

Vind zijn ontlasting wel nog wat aan de harde kant zou dat bijvoorbeeld aan de overgang kunnen liggen?? En nu loop ik tegen nog wat andere vragen aan;
-moet hij ook een ei krijgen? Zo ja hoeveel dan?
- en ook eierschil?
- en noten of is dat tijdens het kvv niet nodig?
- is het verstandig om met hem te barfen of zou ik het bij kvv laten??
- voor zijn tandjes is het misschien wel goed om bot te geven, ik heb gelezen dat kippenekken goed kunnen. Die plet ik dan met een hamer moet ik ze ook nog knippen??

Dit zijn ze voor nu misschien schieten me later nog wel andere vragen binnen.
Gebruikersavatar
Door Riek
#2152057
Als je vind dat zijn ontlasting nu te hard is, zou ik 'm voor nu even geen eierschaal geven.
Mijn vlinder van 3.5 kg krijgt kvv met zo nu en dan wat kippennek of haaskarkas. De nekken sla ik niet (meer) plat, 1 of 2 keer gedaan.
Dus ook niet inknippen.
Maar hoe dat met zo'n pukkie zit weet ik niet.
Sorry andere vragen kan ik niet beantwoorden.

Volgende keer een fotootje?
Ben wel benieuwd.
Door K&D
#2152068
Ik zou 'm ook eens lekker laten worstelen met een penslapje. Kipkarkas (of ruggen) zullen ook prima gaan, en als dat wat te heftig is kun je ze even met de hamer meppen in een plastic tas.
In het voorjaar zijn er wel weer boterzachte lamsribbetjes, en dan is ie ook wat groter.
Verder zou ik het (persoonlijk) grotendeels bij kvv laten want voor die krummels is het barfen zo'n gedoe. Toen Kyrah klein was werd ik er wat simpel van; 60 gram zus en 20 gram zo... ::)
Maar dat is uiteraard up to you. ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2152104
Ik zou eens in de kattenhoek gaan kijken, hoe mensen met een kat het aanpakken.
De botten die katten (eerst kittens) wegkrijgen, krijgt zo'n chi ook heus wel weg.  ;)
Ook de kleine hoeveelheden worden daar gebruikt...

Ik zou gewoon ongeveer hetzelfde schema van je grote honden aanhouden.  Ik weet niet hoe jij werkt met porties, maar zo kleine porties vallen nog wel mee als je ze van een grotere portie af kan halen en dus in de eerste plaats al grote portie kan invriezen.
Door Martine-Tom
#2152107
Tom kreeg met 16 weken een kippenvleugel, niks niet plat gemept en ging prima:

hij woog toen iets van 1,9 kilo geloof ik  :)
Door Mevroi Kruim
#2152160
Lieffff!

Ik sluit me aan bij Pearlsofpassion: kom ff buurten bij de katten. Een kitten is niet veel groter dan juw kaboutertje en die kunnen ook prima barfen. De Gnurkels alhier kwamen toen ze krap 6 weken oud waren en met 2 stuks op 1 hand konden zitten, ze kregen gelijk stukjes barf en hebben dat tot nu toe prima gedaan.
Door Kemi
#2152297
Ohw...wat een mooi stel. Zo'n grote reus met zo'n pukkie...lief!!!
Kvv lijkt me makkelijker bij zo'n kleintje ivm de kleine hoeveelheden. Als afwisseling af en toe iets wat langer duurt om op te eten en voor t gebitje lijkt me een prima combi.
Door mvans
#2154299
Hij is vanaf zaterdag aan de kvv. Zijn ontlasting blijft aan de harde kant. Hij heeft tot nu toe gekregen Alaska kip, fazant en zalm.

Zal ik er misschien iets van spiervlees bij doen. Of zou het toch nog een overgangsfase zijn??
Door mvans
#2154362
Ik heb al zitten speuren bij de katten. Het wordt alleen niet echt duidelijker voor me. Krijgen de katten hetzefde als honden?? Alleen geen groente toch?

Ik barf sinds ik mijn ridgeback heb en dat is nu zo'n 10 maanden. Het gaat wel heel goed maar zo'n ukkie dat is toch weer een ander verhaal :-[

Dus komt de onzekerheid weer om de hoek kijken.
Door Martine-Tom
#2154367
Zelf vind ik barfen makkelijker met een kleintje, je kan het veel preciezer afstemmen op de behoefte van je hond.
Mss staat het er al hoor maar wat weegt ze?
Kippennek, eendennek, eendkarkas, kipkarkas, parelhoen op maat geknipt en eventueel plat gemept zijn echt prima te doen.
Door Mevroi Kruim
#2154384
Katten eten meestal geen of weinig groente, en dan gekookt, en pens gaat er bij de meesten ook niet echt in. Dus als je de groente en de pens toevoegt heb je een sjiewawa-menu  :D
En wat Martine zegt, gewoon in het begin de boel meppen en kleiner snijden/knippen.
Mijn kittens hebben vanaf 6 weken gebarft, alles wel in hele kleine stukjes maar wel echte stukken en niet gemalen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door