Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Cupcake
#2151101
Mijn idee om over te stappen op barf blijkt besmettelijk te zijn.
Een vriendin was ook meteen erg enthousiast en wil graag zien hoe haar hond het erop doet.
Hij heeft op dit moment allerlei allergie/ atopie-achtige klachten.
Zou er aan dit menu nog iets veranderd moeten worden of is dat zo een mooie start??

Behoefte per dag: 500 gram waarvan
Vleesbot 45%: 225 gram Spiervlees 20%: 100 gram
Orgaan 15%:   75 gram Vis 10%:   50 gram
Groente 10%:   50 gram

Maandag:
O: kippenekken 125 gr & lamhartjes 75 gr & groentemix 50 gr
A: kippenekken 100 gr & eendenvlees 100 gr & 1 rauw ei
Dinsdag:
O: kippenekken 125 gr & eendelever 75 gr & groentemix 50 gr
A: kippenekken 100 gr & rundvlees 100 gr & 1 sardientje
Woensdag:
O: eendenekken 125 gr & runderpens 100 gr
A: eendenekken 100 gr & geitenvlees 100 gr & groentemix 50 gr
Donderdag:
O: kippenekken 125 gr & konijnenier 75gr & groentemix 50 gr
A: kippenekken 100 gr & paardenvlees & 1 rauw ei
Vrijdag:
O: kippenekken 125 gr & kippelever 75 gr & groentemix 50 gr
A: kippenekken 100 gr & hertenvlees & 1 sardientje
Zaterdag:
O: eendenekken 125 gr & schapenlong 75 gr & groentemix 50 gr
A: eendenekken 100 gr & konijnenvlees & 1 rauw ei
Zondag:
O: kippenekken 125 gr & runderpens 100 gr
A: kippenekken 100 gr & kippenvlees & groentemix 50 gr

Als dit qua bot goed verteerd wordt, is het uiteraard de bedoeling om andere soorten vleesbot te gaan geven, dit is voor de eerste weken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2151133
De start die ik maakte met mijn hond met allergie klachten was niet heel best.
Als ik het nog eens moest doen, deed ik het anders.
Kip en rund zijn de 2 diersoorten die het meeste allergische reacties geven. Misschien kan je die dus minder (of helemaal niet) in het menu zetten.

Verder zullen de echte kenners beter kunnen zeggen of het er goed uit ziet dan ik ;)
Door Cupcake
#2151417
Hope: ik heb wel een stukje van je topic gezien, maar wat zou je precies anders doen (en wat heb je precies gedaan?)
De betreffende hond heeft mn atopieklachten (oorproblemen en anaalklieren; laatste zijn verwijderd)
Hij heeft makkelijk jeuk, maar mn in het voorjaar, dan krijgt hij puur pollen.
Naar mijn idee moet je als je allergie voor een bepaald diersoort verwacht het niet minder, maar dan helemaal niet voeren?
Is het dan nog wijs om het hart van een ander diersoort te geven dan van het dier waar je al hart van voert of is ander orgaan evt nog verstandig?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2151485
Je kan natuurlijk kijken wat hij er op doet, maar dan zou ik niet een hele vriezer vol stoppen.
Dat had ik namelijk gedaan, en toen moest ik alles weer kwijt zien te raken, haha.

Mijn hond had jeuk en kale plekken, dus dat is anders natuurlijk. Ik gaf hem een menu met 50% kip, daarnaast veel rund.
Dat zou ik nu niet meer gedaan hebben.

Aan de andere kant, voor hetzelfde geld knapt hij al op van het feit dat hij vers krijgt...

Moeilijk dus.

Jou menu ziet er nu goed uit. Je hebt veel verschillende diersoorten, en dat is gezond.
Maar, stel dat het niet goed gaat, en je moet gaan elimineren voor de jeuk en/of atopie, dan wordt dat wel een hele lastige.
Want elimineren moet je doen met een diersoort die hij nog nooit gehad heeft en waar je alles van kan voeren.
Zelf heb ik de eerste 2 maanden een menu gegeven met 4 diersoorten (kip, rund, lam, paard). Dat ging niet goed, en nu ben ik aan het elimineren met konijn, 2e diersoort is eend geworden.

Kort samengevat: ik zou kijken of ik een diersoort kon sparen, zodat ik eventueel als het allemaal niet lekker loopt nog makkelijk kon elimineren (konijn, geit, of eend zijn makkelijk) en ik zou mijn percentage kip niet te hoog maken of in zijn geheel vervangen.
#2151666
[quote="Hope"]
Je kan natuurlijk kijken wat hij er op doet, maar dan zou ik niet een hele vriezer vol stoppen.
Dat had ik namelijk gedaan, en toen moest ik alles weer kwijt zien te raken, haha.

Mijn hond had jeuk en kale plekken, dus dat is anders natuurlijk. Ik gaf hem een menu met 50% kip, daarnaast veel rund.
Dat zou ik nu niet meer gedaan hebben.

Aan de andere kant, voor hetzelfde geld knapt hij al op van het feit dat hij vers krijgt...

Moeilijk dus.

Jou menu ziet er nu goed uit. Je hebt veel verschillende diersoorten, en dat is gezond.
Maar, stel dat het niet goed gaat, en je moet gaan elimineren voor de jeuk en/of atopie, dan wordt dat wel een hele lastige.
Want elimineren moet je doen met een diersoort die hij nog nooit gehad heeft en waar je alles van kan voeren.
Zelf heb ik de eerste 2 maanden een menu gegeven met 4 diersoorten (kip, rund, lam, paard). Dat ging niet goed, en nu ben ik aan het elimineren met konijn, 2e diersoort is eend geworden.

Kort samengevat: ik zou kijken of ik een diersoort kon sparen, zodat ik eventueel als het allemaal niet lekker loopt nog makkelijk kon elimineren (konijn, geit, of eend zijn makkelijk) en ik zou mijn percentage kip niet te hoog maken of in zijn geheel vervangen.
[/quote]

Ik denk dat je dat even als uitgangspunt moet nemen, en niet een mogelijke allergie voor kip of rund. Anders maak je de overschakeling wel heeel ingewikkeld. Als je (Cupcake) na een tijdje barfen geen verbetering qua allergie/atopie ziet, kun je alsnog beginnen met een eliminatiedieet, maar dan meteen goed. Nu minder kip of rund geven heeft denk ik geen zin, want als de hond daar echt allergisch voor is, zal hij ook bij een menu met 1% kip reageren.
Het is wel een goed idee om nu één diersoort achter de hand te houden waarmee je een eventueel eliminatiedieet kunt starten.

En ik zou inderdaad de long vervangen door hart.

Succes! Ik hoop dat de hond er baat bij heeft! (Maar daar heb ik alle vertrouwen in 8))
Door Cupcake
#2152212
Is het wellicht een slim idee om het konijn even te laten varen??
Dan hebben we zoiezo konijn, fazant, parelhoen en kalkoen nog achter de hand (wat ook nog een beetje makkelijk verkrijgbaar is) en kunnen we als het niet beter blijkt te gaan alsnog elimineren?
Ik weet niet of diersoorten zijn waar honden vaak op reageren bij atopieklachten (qua ontlasting heeft hij geen klachten) en de rest van z'n huid valt ook erg mee. Of dat de reactie vaker is op granen/ gluten?
Een vriezer vol wordt het ook niet hoor, dus dat valt mee, ze heeft niet al teveel ruimte.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2153906
Dan zou ik gewoon beginnen met het menu dat je hebt gemaakt, en inderdaad konijn er nog even af houden.
Mocht het dan niet goed gaan, en dat zie je waarschijnlijk snel genoeg, dan heb je nog iets achter de hand.
En inderdaad, niet meteen de vriezer vol leggen. Hoewel het wat duurder is als je verzendkosten moet betalen, zou ik dan toch liever kiezen voor 1 of 2 keer extra verzendkosten dan met spullen zitten die je niet kan gebruiken. Gewoon eens met een maand beginnen zou ik zeggen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door