Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2151026
Hallo allemaal,

Om mijn drachtige hond in de laatste weken van de dracht van koolhydraten te voorzien heb ik oa. havervlokken en boekweitvlokken gekocht.
Op de verpakking staat dat dit gekookt moet worden.
Mijn vraag is: is dat voor honden ook zo?
Is het misschien beter om de vlokken een nachtje te laten weken en eventueel fijn te malen?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Groetjes, Marion
#2151314
Marion Veronica schreef: Hallo allemaal,

Om mijn drachtige hond in de laatste weken van de dracht van koolhydraten te voorzien heb ik oa. havervlokken en boekweitvlokken gekocht.
Op de verpakking staat dat dit gekookt moet worden.
Mijn vraag is: is dat voor honden ook zo?
Is het misschien beter om de vlokken een nachtje te laten weken en eventueel fijn te malen?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Groetjes, Marion
Ik zou het zeker 12 maar liever nog langer laten weken. En dan praat ik over havervlokken want hoe het zit met boekweit, weet ik niet en ik heb nu mijn JdBL boek niet bij de hand....
#2151317
Nathascha schreef: even een wedervraagje. Waarom zou je dit je drachtige teef willen voeren? Wat is het nut ervan?
Omdat drachtige teven extra koolhydraat nodig hebben. In de barfplaatsbieb staat daar meer over.
#2151816
Lizzy schreef: Ik zou het zeker 12 maar liever nog langer laten weken. En dan praat ik over havervlokken want hoe het zit met boekweit, weet ik niet en ik heb nu mijn JdBL boek niet bij de hand....
Bedankt voor je antwoord Lizzy.  :)  
Koken voelde niet zo goed voor mij, met weken heb je denk ik een natuurlijker produkt. Ik wist alleen niet of honden het dan goed kunnen verteren. Maar ik zal meteen wat in de week zetten.
Wat boekweit betreft, ik heb nog even gekeken in voedingswaardetabel.nl, boekweit zit wat koolhydraten betreft op 72.6 eenheden per 100 gr en havervlokken op 62 eenheden per 100 gr.
Boekweit kan dus ook, de kooktijd is aanzienlijk korter dan havervlokken en dus zal de inweektijd ook korter zijn lijkt me.
Groetjes,
Marion
Laatst gewijzigd door Marion Veronica op di 01 nov 2011, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#2152425
ik heb mijn teef aan het eind van haar dracht ook pompoen gegeven zitten ook veel koolhydraten in
en je kan het goed invriezen (maart bevallen, dan zijn er geen pompoenen meer)
ze heeft het er goed op gedaan
groetjes guus
#2152688
Guus schreef: ik heb mijn teef aan het eind van haar dracht ook pompoen gegeven zitten ook veel koolhydraten in
en je kan het goed invriezen (maart bevallen, dan zijn er geen pompoenen meer)
Ik vond dit wel een handige tip deze tijd van het jaar. Uit nieuwschierigheid heb ik nog even in de voedingswaarde tabel gekeken hoeveel er dan ongeveer in zit.
In verse pompoen zit 7 gr. koolhydraten per 100 gr. Dus ze krijgt het wel af en toe, maar niet voor de koolhydraten.
#2152787
ik geef het nu vaak om haar suikerspiegel op peil te houden (fructose suiker)
heeft ze zins kort, tussen de middag krijg ze nu een groente mix (rode biet wortel.pompoen) met andere groentes
met wat vlees sapjes (bloed) en ze doet het nu veel beter, haar suiker gaat nu goed maar soms nog een dipje dat merk je aan haar gedrag
moet even een balans gaan vinden met hoe vaak ik een 3e voeding geef per dag
groetjes Guus
#2152860
Koolhydraten zijn uitsluitend plantaardig, in het wild eten vleeseters dit enkel voor een betere stoelgang, ...of gewoon als extraatje

Carnivoren eten geen koolhydraten voor energie....in tegenstelling tot omni en herbivoren.
Het gebit, de lippen, tong en poten van een carnivoor zijn gewoon niet gemaakt om planten te eten.

Net zoals je geen soep kan eten met een vork...ca ne marche pas
Door Martine-Tom
#2152866
wolfdolf schreef: Koolhydraten zijn uitsluitend plantaardig, in het wild eten vleeseters dit enkel voor een betere stoelgang, ...of gewoon als extraatje

Carnivoren eten geen koolhydraten voor energie....in tegenstelling tot omni en herbivoren.
Het gebit, de lippen, tong en poten van een carnivoor zijn gewoon niet gemaakt om planten te eten.

Net zoals je geen soep kan eten met een vork...ca ne marche pas



Grappig dat je zo stellig hierin bent maar ondertussen in een ander topic verteld dat je je hond brokken wil gaan voeren... :biggrin2:
#2153236
Grappig dat je zo stellig hierin bent maar ondertussen in een ander topic verteld dat je je hond brokken wil gaan voeren... biggrin2
Ik zeg duidelijk 'in het wild'.
Honden zijn al meer dan 10 000 jaar geen wilde dieren meer.

Honden hebben een licht andere spijsvertering dan een wolf.
Laatst gewijzigd door wolfdolf op wo 02 nov 2011, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2153238
wolfdolf schreef: Ik zeg duidelijk 'in het wild'.
Honden zijn al meer dan 10 00 jaar geen wilde dieren meer.



Maar heel je stukje ging over carnivoren die geen plantaardige kh kunnen eten/verwerken toch?
Zit er dan verschil tussen een wilde en "tamme" carnivoor?  ???
Nouja het doet er niet toe, vond het wel grappig om te lezen ;)
#2153246
Zit er dan verschil tussen een wilde en "tamme" carnivoor?  Huh
Nouja het doet er niet toe, vond het wel grappig om te lezen Wink
Een hond is geen tam carnivoor, het is een gedomestiiceerd carnivoor.
Hun spijsverteringsstelsel kent al meer dan 10 000 jaar geen natuurlijke selectie meer
Door Martine-Tom
#2153269
wolfdolf schreef: Een hond is geen tam carnivoor, het is een gedomestiiceerd carnivoor.
Hun spijsverteringsstelsel kent al meer dan 10 000 jaar geen natuurlijke selectie meer
Dus?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door