Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Yvje*
#2139542
Het begon bijna anderhalve maand geleden, ze lag s'nachts zoals altijd bij me te slapen
en ineens werd ik wakker door het constante gelik van Tara, Ik draaide me om en zag
een grote natte plek op het dekbed dat zelfs door het hoeslaken en de molton was gekomen.

Ik ben er niet mee naar een DA geweest want ze had veel gedronken voor ze ging slapen
en dacht dat het hiermee te maken zou hebben.

Toen een week of 2 terug begon ze het weer te doen, gewoon terwijl ze ligt te slapen of te dutten.
Ik dacht dat het misschien te maken kon hebben met haar niet uitplassen, Tara moet altijd wel 3 keer ergens
plassen, erg dominante hond en dit doet ze sinds pup al. Normaal gesproken laat ik haar even snel een keer plassen
voor het slapen gaan. Misschien dat ze gewoon niet in 1 keer alles eruit plaste ?
Ik ben haar dus toen maar iedere avond echt gaan uitlaten zodat ze een paar keer kon plassen,
dit leek een weekje goed te gaan.

Maar gisteravond na de wandeling, een uur later ongeveer denk ik, lag ze ineens weer te likken, ik dacht dat ze
zich gewoon aan het wassen was en legde mijn benen op de bank, op een natte plek !
Ook haar kont was helemaal nat. En vannacht heeft ze ook weer een flinke plek gemaakt.

Ik vind het toch niet echt normaal meer nu, helemaal niet een uur na een wandeling !
Ik wil morgen even met haar naar de DA, misschien een blaasontsteking ofzo ?
Maar wat ik me afvroeg, hoe zit het met de reguliere medicatie voor incontinentie of blaasontsteking,
heeft dit bijwerkingen en werkt het wel goed ? Ik ben altijd nogal een natuurfreak.. beetje
huiverig voor medicatie met allerlei chemische troep erin zeg maar dus ik zou wel
graag wat ervaringen willen horen en vroeg me af wat jullie van het verhaal denken ?
Tara is overigens nog maar 6 jaar en een beetje vroeg voor ouderdomsdementie lijkt me.
Door Lizzy
#2139562
Tara is vast gecastreerd? Dikke kans dat ze incontinent is geworden door de castratie. En ja, dit kan van de een op de andere dag ontstaan.

Maar, het is altijd verstandig om even wat urine te laten onderzoeken op SG en op dingen als blaasontsteking. Ze drinkt niet meer dan normaal? Heeft ze pijn in haar rug? (mijn ervaring is dat incontinentie ook daar vandaan kan komen. Osteopaat kan hier uitkomst bieden!)

Bij incontinentie vind ik persoonlijk propalin het eerste keuze middel. Dat vind ik het minst bijwerkingen geven en dat kun je zo vreselijk goed doseren! En wat ik doe (in tegenstelling tot wat er op de gebruiksaanwijzing staat): ik stop niet. Want dan is ze 2 dagen later al weer lek (Linga). Wat ik doe is elke dag een heel klein beetje geven. Ze zit op 0.3 mg per dag (voor een hond van 28 kg)!

De normale dosering is: Oraal 3 mg fenylpropanolamine-hydrochloride/kg l.g. per dag verdeeld over 2 of 3 giften gedurende 3 of 4 weken. Dit komt overeen met tweemaal daags 0,75 ml/25 kg l.g. of driemaal daags 0,5 ml/25 kg l.g. Bij terugkeer van de klachten kan de behandeling opnieuw worden gestart.

Ik begin dus wel met deze dosis en na 3 weken ben ik dit gaan afbouwen tot een zo laag mogelijke dosis waar ze niet op lekt. Zodra ze wat ouder is, ga ik haar Verikan van Optimax geven. Dat is een natuurlijk middel, maar dat durf ik nu niet geven omdat dit op basis is van isoflavonen en dat kan de kans verhogen op borstklierkanker (zo heb ik gegrepen). Misschien dat het ook niet fair is om te stellen dat een middel onschuldig is, omdat het natuurlijk is.... :-\

Blaasontsteking moet soms behandeld worden met AB. Soms is alleen het verzuren van de urine voldoende. Bij honden gaat dit volgens mij het best met een combinatie van ascorbinezuur (vitamine C), cranberry en appelazijn (van biologische oorsprong).
Door *Yvje*
#2139912
Nou, ik ben terug van de DA, urine onderzocht en geen afwijkingen te zien behalve dat haar urine niet
zo geconcentreerd is en dit kan wijzen op een nierprobleem maar omdat ze verder super actief is gaat
ze hier niet van uit. Het is dus gewoon incontinentie en ook zij vertelde me dat geholpen teven hier
sneller last van krijgen. Ze krijgt nu voor 3 week Propolin en dan even weer telefonisch contact, mocht
het niet beter worden dan kan ze een hormoonbehandeling krijgen ..

Ik maak even een ander topic aan want ik heb een zeer interessante discussie gehad over vers vlees.
Door Lizzy
#2140147
*Yvje* schreef: Nou, ik ben terug van de DA, urine onderzocht en geen afwijkingen te zien behalve dat haar urine niet
zo geconcentreerd is en dit kan wijzen op een nierprobleem maar omdat ze verder super actief is gaat
ze hier niet van uit. Het is dus gewoon incontinentie en ook zij vertelde me dat geholpen teven hier
sneller last van krijgen. Ze krijgt nu voor 3 week Propolin en dan even weer telefonisch contact, mocht
het niet beter worden dan kan ze een hormoonbehandeling krijgen ..

Ik maak even een ander topic aan want ik heb een zeer interessante discussie gehad over vers vlees.
Een keer urine SG meten is niet voldoende om te weten of er nierproblemen zijn. Laat ze nog maar een keer SG bepalen (of nog beter, zoek een goede DA). Als ze nierproblemen vermoed, laat ze dan even bloed afnemen om te kijken wat UREA en CREA gehalte is.
Door *Yvje*
#2140236
@ Lizzy, dit was ze ook van plan, maar ze wou eerst 3 weken de Propalin geven en
dan kon ze mocht dit niet helpen aan een of ander hormoon dat de incontinentie zou
moeten verhelpen ??
Door Lizzy
#2140246
Dat middel heet Incurin. En is troep.

Bijwerkingen
Oestrogene verschijnselen, zoals gezwollen vulva, gezwollen melkklieren en/of aantrekkelijkheid voor reuen, en braken zijn waargenomen bij de hoogst aanbevolen dosis van 2 mg per hond. De incidentie is ongeveer 5-9 %. Deze verschijnselen zijn reversibel na verlaging van de dosis. In uitzonderlijke gevallen werd vaginaal bloedverlies geconstateerd.

Als Propalin alleen niet helpt (en ik denk van wel), dan kun je er nog beter Verikan van Optimax bij gaan geven.
Door *Yvje*
#2140260
Ja, hormonen klonk mij ook niet zo fijn in de oren hoor !
Mocht dit niet helpen bestel ik iets bij huisdierendokter.nl.
Heb ik meerder malen verschillende producten gekocht en
ben er zeer tevreden over. Het zijn chinese kruiden en mogen
een heel leven lang gegeven worden mocht dit nodig zijn en
kan met andere medicatie samen en geeft geen bijwerkingen
dus voor ik met iets heftigs als hormonen begin probeer ik zoveel
mogelijk andere opties !

Tara heeft het met name 's nacht dus ik zet midden in de nacht even mijn wekker en
laat haar dan even plassen, heeft ze in iig een vrij lege blaas.
Is het misschien een idee om haar zo'n broekje aan te doen ? Je weet wel
van die speciale voor incontinentie ? Overdag is niet zo'n probleem, dan
kan ik haar desnoods op een handoek schuiven zodat de bank er niet onder komt
maar als ik slaap wordt dit lastiger natuurlijk !

Ik heb er overigens nooit van gehoord dat geholpen teven hier een hoog risico op hadden.
Hadden ze er wel even bij mogen vermelden toen ik voor een afspraak en info ging ..
Door *Yvje*
#2142969
Jeeeeeeej.. de Propolin werkt, gaat goed gelukkig ! Heeft iemand trouwens enig
idee en ervaring met homeopatische middelen tegen incontinentie, voor het geval het weer
terug komt als ik over 3 week moet stoppen .. ?
Door Lizzy
#2143100
Mijn ervaringen met Verikan van Optimax + Quertilla van Bloem zijn heel goed. Maar zoals ik al eerder schreef, ik geef Linga elke dag Propalin, zonder te stoppen, alleen dan in een hele lage dosis (0.3 in totaal) omdat ik haar geen Verikan durf te geven.
Door *Yvje*
#2145966
Tara heeft nu enorme diarree, kan dit een bijwerking zijn van de Propalin ? Er zit geen bijsluiter bij ...
Las al wel dat het kan gebeuren bij té hoge doseringen, Tara krijgt gewoon naar haar gewicht, twee keer
daags 0.6 ml voor een teef van 19 kg..
Door Lizzy
#2146479
*Yvje* schreef: Tara heeft nu enorme diarree, kan dit een bijwerking zijn van de Propalin ? Er zit geen bijsluiter bij ...
Las al wel dat het kan gebeuren bij té hoge doseringen, Tara krijgt gewoon naar haar gewicht, twee keer
daags 0.6 ml voor een teef van 19 kg..
Yep, dat is een bijwerking van dit middel. In de regel is dat met een paar dagen over.
Door keetje
#2146828
Keetje krijgt ook propalin. Ik geef het een paar weken en dan weer even niet tot ze weer begint te lekken. Dan begin ik weer. Ze is ook begonnen met 2x 0,6 ml per dag en krijgt nu 1xper dag 0,3ml en blijft daar droog op.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door