Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

pup of volwassen hond (met allergie) van brok naar KVV/Barf

j
3
100%
jn
Geen stemmen
0%
Door Rogier
#2149962
Dag mensen,

Een vriend van mij krijgt binnenkort of een pup of een volwassen hond (hij moet nog kiezen tussen 2 of 3 honden uit een asiel in Zeeland). Nu krijgen die honden brokken, maar die pup kan denk ik van brok gelijk naar KVV en dan Barf een beetje opbouwen he? Is volgens mij tussen de 4 en 8 maanden..

En die volwassen hond heeft een voedsel allergie, geen idee wat voor, maar dat komt denk ik gewoon door brokken. Kan dit over gaan als je gewoon eerst KVV geeft en dan ook over gaat op Barf of werkt dit anders? Ik heb zelf ook een hond die ik Barf geef dus ik weet het 1 en ander wel, maar dit niet, dus graag even wat hulp

Bedankt
Door nienk
#2150011
pup kan inderdaad van brok naar kvv, barf opbouwen als de kvv goed verteerd.

de hond met de voedselallergie kan ook over van de brok op kvv. de vaakst voorkomende voedsel allergie bij honden is graan. de kans dat zijn allergische toestanden over gaan zodra hij graan vrij eet, is dus aanwezig. deze hond zou dus het beste over kunnen op een graanvrije kvv of inderdaad barf. ik zou dan wel zorgen dat je 1 of 2 diersoorten NIET voert. mocht hij dan niet van zijn klachten af komen met alleen maar graan vrij eten, zal hij een eliminatiedieet moeten gaan volgen. dan is het heel belangrijk dat je kan beginnen met een diersoort die de hond nog nooit gegeten heeft. dit omdat de hond nog geen allergie kan hebben opgebouwd voor diersoorten die hij nog nooit gegeten heeft. ik vind het zelf gunstig als de 2e diersoort ook nog een onbekende is. zelf zou ik er voor kiezen om geen konijn en eend te voeren, om zo deze twee achter de hand te houden mocht een eliminatiedieet nodig zijn. van zowel konijn als eend zijn goede kvv's te krijgen, als ook voldoende barf materiaal.
Door nienk
#2150046
Xada schreef: Moet je dan ook rekening houden met wat voor vlees (hoe weinig het ook zal zijn) er in de brok gestopt is?
ja ik denk van wel. hoewel de dierlijke eiwitten in de brok natuurlijk wel verhit en bewerkt zijn, zijn ze (volgen mij) nog wel hetzelfde qua eventueel allergie veroorzakende eigenschappen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2150133
Maar konijn en eend zit niet zoveel in brokken. Enkel in een paar exclusieve smaken...

Meestal is dat rund, kip of lam in brokken...  Ander gevogelte zou ook wel kunnen, maar eend lijkt me daar nogal duur voor. Het zou wel kunnen natuurlijk, maar ik denk dat ze er eerder 'gevogelte' op zetten dan 'kip' omdat dat leuker klinkt...
Door Xada
#2150211
In heel veel brokken gebruiken ze inderdaad kip. In brokken tegen allergie zit vaak lam of schaap. Bij rund weet ik het niet precies.
Maar ik maakte die opmerking omdat ik er ineens aan zat te denken en voor de compleetheid is het ook beter, denk ik.
Door Mevroi Kruim
#2150422
nienk schreef: ja ik denk van wel. hoewel de dierlijke eiwitten in de brok natuurlijk wel verhit en bewerkt zijn, zijn ze (volgen mij) nog wel hetzelfde qua eventueel allergie veroorzakende eigenschappen.
Bij verhitten vallen de eiwitten uit elkaar en dan zijn ze voor het lichaam niet of slecht te herkennen als 'van kip' of 'van koe'. Je ziet nogal eens dat honden die allergisch reageren op brok met koe of kip, geen problemen hebben met de rauwe koe of kip. Maar het kan natuurlijk wel.
Door nienk
#2150689
Mevroi Kruim schreef: Bij verhitten vallen de eiwitten uit elkaar en dan zijn ze voor het lichaam niet of slecht te herkennen als 'van kip' of 'van koe'. Je ziet nogal eens dat honden die allergisch reageren op brok met koe of kip, geen problemen hebben met de rauwe koe of kip. Maar het kan natuurlijk wel.
maar vallen ze dan zo ver uit elkaar dat het een hele andere structuur wordt? ik zou daar niet op vertrouwen. (maar heb er eigenlijk nooit wat over op gezocht ofzo)
Door Mevroi Kruim
#2150748
nienk schreef: maar vallen ze dan zo ver uit elkaar dat het een hele andere structuur wordt? ik zou daar niet op vertrouwen. (maar heb er eigenlijk nooit wat over op gezocht ofzo)
Uit elkaar vallen heet denaturatie. Dat kan geheel of gedeeltelijk. Een eiwit kan in delen uiteen vallen die elk nog weer uit kleinere delen bestaan, of in de samenstellende aminozuren. In het eerste geval kan het zijn dat de delen geen allergische reactie meer triggeren maar dat is niet 100% zeker; in het tweede geval wordt geen reactie meer getriggerd omdat de aminozuren zelf geen eiwitten zijn maar alleen de bouwstenen die in elk eiwit voorkomen.
Voor compleet uit elkaar vallen zijn hoge temperaturen nodig, en in veel brokken zit vleesmeel van de Rendac dat gemaakt wordt bij zulke hoge temperaturen. Maar dat hoeft niet voor al het 'vlees' in de brok te gelden.

Dus, met andere woorden, als een hond allergisch reageert op brok met kip of rund hoeft dat niet te betekenen dat hij ook allergisch reageert op verse kip of koe. Maar de kans is er altijd. En dan kan het natuurlijk ook nog zijn dat hij helemaal niet reageerde op de vleesbestanddelen maar op andere zaken zoals granen of ongenoemde vervelende zaken die in de brok zitten maar niet op de ingredientenlijst staan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2151005
Maar... Na denaturatie renatureren ze ook wel weer.  Dat kan in een andere vorm, maar kan ook terug in dezelfde vorm zijn.  
Dat hangt van het eiwit af natuurlijk.
Alleszinds zal er wel verandering optreden want er is niet zoiets als hét eiwit van koe en hét eiwit van kip.  Er zijn zoveel verschillende eiwitten in elk dier die van elkaar meer verschillen dan tussen diersoorten. En elk eiwit zal wel anders reageren op denaturatie. Sommigen zullen terug hetzelfde worden bij afkoeling, anderen niet.  
Bij renaturatie kunnen ze trouwens ook verbonden worden met andere eiwitten in de buurt waardoor je hele complexen krijgt. Dus als verschillende eiwitten samenkomen en dan verhit worden, kan je na afkoeling heel vreemde en oncontroleerbare zaken krijgen en dus ook heel onvoorspelbaar. Dan is de kans natuurlijk erg klein dat ze terug in dezelfde vorm kunnen terugkeren.
In brok wordt vaak gebruik gemaakt van vleesmeel en daarin zit alles dus vermengd.  De kans dat daar nog iets in oorspronkelijke vorm terugkeert na verhitting lijkt me erg klein.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door