Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Maxine Rehl
#2147753
Ik zal wel de zoveelste zijn met deze vraag, maar je kunt het nooit zeker weten!

Ik zal me eerst even voorstellen. Dit is namelijk mijn eerste post hier op barfplaats. Wel heb ik wat contact gehad met lizzy over mijn site en lees ik al maanden mee.
Maxine is mijn naam, en ik heb 2 honden: Diesel (American staffordshire terrier) en Bailey (Chihuahua). Sommige kennen mij wel van Hondenpage (waar ik echt druk ben).
Omdat ik toch ook gedeeltelijk BARF nu al, en dit meer wil gaan doen, ga ik toch maar hier wat plaatsen. Ik ben al druk bezig geweest en kom nu uit op het volgende voor Diesel:

Diesel
American Staffordhire terrier
12 maanden op moment van ingaan menu (nu 9 maanden)
Iets minder dan 30 kilo dan. Ga uit van 500 gram per dag


Wat ik wil gaan doen: 3x per week BARF, 3x per week KVV en 1x per week een visdag (KVV en BARF)

Maandag KVV
Dinsdag BARF
Woensdag KVV
Donderdag BARF
Vrijdag KVV
Zaterdag BARF
Zondag VIS (ochtend KVV en avond BARF)

De basis van de KVV is lotgering met hier en daar een ander merk (wat hij allemaal lekker vind moet ik nog achter komen).

Percentages BARF:
50% Rauwe vleesbotten – 250 gram per dag
15% Groentemix – 75 gram per dag
15% Organen(mix) – 75 gram per dag
20% Spiervlees -  100 gram per dag

In totaal heb ik per week
1750 gram KVV (1500 gram vlees en 250 gram vis)
250 gram BARF vis
750 gram Rauwe vleesbotten
225 gram Groentemix
225 gram Organen(mix)
300 gram Spiervlees

En per maand (4 weken) dus
7000 gram KVV (6000 gram vlees en 1000 gram vis)
1000 gram BARF vis
3000 gram Rauwe vleesbotten
900 gram Groentemix
900 gram Organen(mix)
1200 gram Spiervlees

Wat ik zeker in mijn menu wil houden qua BARF
Eendennekken
Lamsribben
Dit omdat hij dit gewoon heel lekker vind, en ik verder nog niet ben gekomen.

Wat ik denk dat hij niet lust (maar moet het nog een keer proberen voor de zekerheid)
Geit (van Haaksbarf, dus misschien anders wel)
Fazant (kiezebrink mix)

Waar ik aan denk voor de BARFdagen
Een eendendag
Een lamsdag
Een paarddag

Bij de KVV dagen komen dan sowieso nog de volgende smaken
Kip
Rund
En afwisseling met andere merken en aparte smaken (hert of konijn bijvoorbeeld). De rest van de smaken van lotgering zit ook in de BARFdagen.

Voorbeeldmenu
Maandag
250 gram Lotgering totaal
250 gram Tinlo konijn

Dinsdag
250 gram eendennekken van lotgering
75 gram groentemix
75 gram eendenhartjes van kiezebrink
100 gram eendenvlees van lupa

Woensdag
250 gram Lotgering totaal met extra kip
250 gram Tinlo natuurlijk

Donderdag
250 gram lamsribben van lotgering
75 gram groentemix
75 gram lamspens van lotgering
100 gram lamsvlees van lupa

Vrijdag
250 gram Lotgering totaal
250 gram Haaksbarf rund

Zaterdag
250 gram  Paardenvlees met bot van kiezebrink
75 gram groentemix
75 gram gemalen paardenorgaan van lupa
100 gram gemalen paardenvlees van kiezebrink

Edit: maar mijn voorkeur gaat uit naar
Zaterdag
250 gram aan kalkoennek ongeveer
500 gram lamspens (een lap)
eventueel groente.

en de eendenhartjes (dinsdag) zouden dan eendenlevertjes worden en de lamspens (donderdag) wordt dan lamshartjes

Zondag
250 gram Tinlo makreel
250 gram aan haring, spiering en sprot

En dan nog wat algemene vragen
Moet ik ook groente geven op kvv dagen?

Kan bailey 2x per week kippennekken met pens bijvoorbeeld (nu krijgt ze dat 1x per week, en rest kvv). Ze heeft het niet zo op losse organen, en voor de 60 gram die ze mag op een dag is zelf samenstellen gewoon heel moeilijk.
Laatst gewijzigd door Maxine Rehl op vr 28 okt 2011, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Maxine Rehl
#2147775
Wat ik er misschien vergeet bij te vertellen, is dat ik eigenlijk minder vleesbot wilde geven (40% ongeveer), maar toen in mijn achterhoofd bedacht dat diesel snel diarree heeft, en dat 50% (zoals hier dus wordt aangeraden vaak) waarschijnlijk wel goed is om te doen.
Door MJoze
#2150514
Het is zo`n uitgebreid verhaal dat het wat lastig is om er commentaar op te geven.
Ik voer zelf geen KVV maar voor zover ik kan beoordelen ziet het er goed uit.
Pens wordt hier op barfplaats als onderdeel van de organen geteld, dus misschien kun je Bailey een dag kippennekken met pens en de andere barf-dag kippennekken met spiervlees geven. KVV schijnt al vrij veel orgaan te bevatten.
Succes, MJ
Door Maxine Rehl
#2150551
Haha ja sorry, ik ben van het precieze en uitgebreide.

Kan ik bijvoorbeeld bailey ook wat mager rundergehakt geven dan? of echt gewoon lams of eendenvlees wat ik ook voor diesel haal? Ik zie pens namelijk ook als orgaan, maar misschien ter compensatie voor het nekje wat voor haar doen veel bot bevat (weegt al meer dan wat ze per dag mag namelijk, maar ze vind het heerlijk om te doen dus vandaar de pens erbij ter compensatie)
Door MJoze
#2150604
Hoeveel (weinig) weegt Bailey dan? Mijn Jack Russeltje van 5 kg krijgt al ca 3 kippennekjes per keer.
Als je toch vlees hebt voor je andere hond zou ik Bailey geen gehakt voeren.
Groetjes, MJ
Door Maxine Rehl
#2151376
Bailey weegt 2.8 kilo en krijgt nu 1 kippennekje per keer en dan in de avond een stuk penslap (iets meer dan 50 gram). Deze dag gaat gewoon goed. En ze heeft ook al stukjes lamsrib, maar de organen die ik diesel in de avond geef, die lust ze niet. Ik geef haar dan nu gewoon wat LG pens totaal. Kan dit? Of is dit dan te weinig orgaan? De rest van de week gaat het wel gewoon compleet voor haar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door