Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2149309
Wat zijn nou eigenlijk de percentages die 'Barfplaats' aanraadt?

Zijn dat de volgende (deze kom ik af en toe tegen in posts):
40-50% vleesbot (waarvan ongeveer de helft uit bot en de helft uit vlees bestaat)
15-40% spiervlees
15-20% orgaan, waarvan de helft mag bestaan uit pens, rest is minimaal hart/lever/nier
5-15% groente

Of de percentages van de rekenhulp?
50% vleesbot
10%-15% groentenmix
15%-20% orgaanvlees inclusief pens
15%-25% spiervlees


En waarop zijn deze percentages gebaseerd? Op een bepaalde voedingstheorie (BARF?) met aanpassing door Lizzy? En waarop zijn die aanpassingen gebaseerd, ervaring en bepaalde andere voedingstheorieen?
#2149731
Ik denk dat het puur richtlijnen zijn.
De ene hond doet het goed op 50% vleesbot, en de andere op 30% vleesbot.
Verder is het zo, dat als je 50% voert en je hond doet het daar goed op, dat het eventuele teveel aan calcium wat je hond binnen krijgt op een natuurlijke manier wordt afgevoerd, je hond haalt er dan uit wat hij/zij nodig heeft.

Misschien is hier een stukje zekerheid ingebouwd,als je een pup 30% vleesbot geeft,en je schat het niet goed in, je zit bijvoorbeeld werkelijk op 10% vleesbot, dan kan die pup tekorten oplopen.
Dat zou in mindere mate ook voor oudere honden kunnen gelden.
Ik kijk altijd naar de ontlasting van mijn honden, de jongste van 21 maanden zit op 40% vleesbot,en de oudste van 11 jaar op 20 %, die kan gewoon niet meer hebben.
#2149914
Meike en Daisy schreef: Wat zijn nou eigenlijk de percentages die 'Barfplaats' aanraadt?

Zijn dat de volgende (deze kom ik af en toe tegen in posts):
40-50% vleesbot (waarvan ongeveer de helft uit bot en de helft uit vlees bestaat)
15-40% spiervlees
15-20% orgaan, waarvan de helft mag bestaan uit pens, rest is minimaal hart/lever/nier
5-15% groente

Of de percentages van de rekenhulp?
50% vleesbot
10%-15% groentenmix
15%-20% orgaanvlees inclusief pens
15%-25% spiervlees


En waarop zijn deze percentages gebaseerd? Op een bepaalde voedingstheorie (BARF?) met aanpassing door Lizzy? En waarop zijn die aanpassingen gebaseerd, ervaring en bepaalde andere voedingstheorieen?
Die zijn gebaseerd op de meningen van Ian Billinghurst, Tom Lonsdale, Mogens Eliasen, Lew Olson, Kymythy Schultze, Carina Beth MacDonald, Juliette de Bairacli Levy, etc. en van al die schrijvers hebben we het beste genomen en daaroverheen hebben we onze eigen jarenlange ervaring gedaan (inclusief een fors aantal berekeningen over vitamine A en D en mineralen als calcium, fosfor, etc). En daar hebben we een gemiddelde van genomen, waar de meeste pups en honden het goed op doen. En het is dus een richtlijn.
#2149976
Oh, wij verkondigen hier op Barfplaats inderdaad niet zoiets als "de percentages". En het hangt ook af van wie je het hier vraagt. Ja, we zijn allemaal verschillende mensen met allemaal verschillende meningen en de een vindt dat je 30% vleesbot moet voeren en de volgende vindt dat je 50% moet voeren. Voor beide meningen is hier ruimte. Als je mijn persoonlijke mening vraagt, als eigenaar van het forum, zou ik zeggen (maar ik vind daarmee niet dat dit dus "de percentages van Barfplaats" zijn, het is gewoon mijn mening):

Tussen de 40% en 50% vleesbot, tussen de 5% en 15% groenten, tussen de 15% en 20% orgaanvlees (en dat is inclusief pens) en de rest spiervlees.

Maar gut, als ik weet dat een hond groenten eet, dan schrijf ik ook gerust "joh, geef een procent of 10". Want dat vind ik zelf een ideaal percentage. Maar ja, heb je een hond die lastig doet met groenten, dan vind ik dat je beter 5% kunt voeren en geen 10% moet proberen maar dat 5% beter is dan 0%.

Kortom, Barfplaats an sich heeft dus geen vaste percentages. En wat er in de rekenhulp staat: dat is gewoon een gemiddelde van wat we gemiddeld adviseren maar die percentages kunnen dus niet voor niets verschoven worden. Overigens is de rekenhulp nog niet klaar en komen er nog wat veranderingen aan.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 30 okt 2011, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#2150951
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Omdat er toch wel verschillen zijn in de verschillende voedingstheorieen (en adviezen op rauw-voer-websites) was ik benieuwd naar de 'herkomst' ervan. De percentages die Lizzy hanteert, vind ik een mooi 'gemiddelde' van de theorieen die ik ken (de theorieen van Lew Olson en Carina Beth MacDonald ken ik bijvoorbeeld niet) en ik kan me er dan ook prima in vinden. Erg leuk om te lezen dat je er ook een aantal berekeningen overheen hebt gegooid.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door