Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2149674
Ik heb mijn hond net voor het eerst geitennek gegeven. Hij heeft een half uur liggen kauwen, maar ik had niet het idee dat hij het bot eraf kreeg. Dus het bot terug genomen en de snoeischaar test gedaan. Ik kwam er dus niet doorheen. Had het achteraf beter van te voren kunnen doen.

Mag ik de geitennekken dat geven om als bot om aan te kluiven en hem daarna afnemen. En hem ander bot geven wat hij dan wel kan eten. Dus als een soort kluif die ik niet mee reken als bot.
Of is dit onverstandig omdat ik het risico loop dat hij zijn tanden erop afbreekt. En dus gewoon in de kliko gooien
Door ulla
#2149721
Ik geef dit niet, ook niet als recreatiebot,ik heb hier te harde reenekken, die gaan naar de kippen om af te pikken.
Door Lizzy
#2149911
Je hebt geitennekken die inderdaad snoeihard zijn. Die zijn alleen maar leuk om even op te recreeren en tandjes schoon te maken maar die moet je niet te vaak geven, vanwege slijtage. Ik geef dat zelf niet, zulke snoeiharde oneetbare botten. Ik vind de maaltijden genoeg recreatie zijn. Maar, gelukkig zijn veel geitennekken wel prima eetbaar. Dit was waarschijnlijk net een nek van een ouwe bok :biggrin2:
Door Miranda 1
#2150122
Oke, dus ik zou de andere nekken kunnen proberen of hij die wel kan eten dmv de snoeischaar test.
En anders dus weg gooien.

Bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2150132
Ik heb onlangs eens geitennekken op foto gezien en daar zit toch behoorlijk wat vlees aan? Dat zou ik er dan wel eerst zoveel mogelijk afhalen en gewoon als geitenspiervlees geven. Anders is het ook maar zonde...  :-\
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2150676
Ik zou ze het gewoon lekker af laten knagen. In principe kan dat echt geen kwaad Als het maar grote stukken zijn.
Door Nadia
#2151543
5 weken!! :o :o Dan zou ik helemaaaaaal nog geen geitennekken voeren. Maar me beperken tot kipkarkas/nek, eendennek, kwartels evt parelhoen en zachte konijndelen.. Maar geen geiten nekken!! Das echt iets voor een gevorderde barfer..
Door Miranda 1
#2151584
Oh, foutje. Maar goed dat hij het niet weg kreeg dan. Dan bewaar ik het nog maar een tijdje in de vriezer. Kijken of hij het over een tijd op kan krijgen.

Fazantkarkas en kalkoennekken gaan wel goed, ook met verteren. Maar die zijn wel weer een stukje zachter.
Door Nadia
#2151897
Jup.. En fazant zou ik na 5 weken OOK nog niet geven!!
Dikke kans dat fazant wel goed zal gaan. Maar ik zou het niet doen. Rustig aan je hond de tijd geven om alles te verteren.

Kalkoen nek.. Hmm de ene kan wel, de ander kan niet. Ik bestel ze niet, puur omdat ik niet vantevoren weet of ze hard of zacht zijn.
Door Miranda 1
#2152143
De kalkoennekken zijn echt niet hard. Ze zijn ietsje harder dan eend en kip, maar echt niet veel. Hij doet er iets langer mee dan met de eendenvleugels, maar dat is wel logisch want het is ook groter.

Hoezo is het te vroeg dan? Als hij het goed op eet en hij verteert het goed, waarom is het dan beter om het nog niet te geven????
Door Nadia
#2152462
Dan heb je zachte nekken gehad. Ik heb wel eens jepperts gehad, daar sloeg je iemand dood mee. Omdat je dus van te voren niet weet welke je krijgt bestel ik ze niet meer.

Omdat een hond een periode nodig heeft om bot echt goed te leren verteren. Het kan best dat het nu goed gaat, maar ik vind het voor zo'n korte periode gewoon nog een te zware belasting voor maag en darmen. Dat iets goed gaat wilt (voor mij) niet altijd zeggen dat het ook de juiste manier is.
Er is zo veel keus in zacht bot, ik zie zelf de meerwaarde er niet van in om nu al harder bot te geven.
Fazant zou ik pas na een maand of 4 geven. Wellicht denk jij en misschien ook anderen er anders over dat kan. Maar ik zelf ben liever iets te voorzichtig.
Mijn Kain verteerde een tijd terug zijn konijnenkop niet. terwijl hij daar al kilo's van gehad heeft.
Dus een verandering van weerstand kan zijn dat het niet goed verteerd word. Dus voor mij is 5 weken te vroeg om dan fazant te geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door