Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sabine-enibaS
#2147733
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb gelijk een vraag. Ik heb een ex-kater van 1,5 jaar die zijn brokken niet kauwt. Volgens een collega kan ik prima zijn gebit verzorgen door hem vers vlees te geven ( kipfilet e.d. ). Klopt dat? Zo ja, wat kan ik dan het beste pakken. Heb reeds een eendagskuiken geprobeerd maar daar doet hij niet veel mee ( ja, alle hoeken van de kamer laten zien... maar opeten ho maar ).

Alvast bedankt!

Sabine
Gebruikersavatar
Door koekje
#2147934
Welkom!
Ja, een zelfgemaakt menu van allerlei soorten rauw vlees en andere dingen is ook goed voor het gebit. Ik wil je aanraden even verder te lezen in de katten&barf-hoek, en ook bij de honden en in de bibliotheek hier op barfplaats. Die brokjes mag je gelijk weggooien of aan het asiel doneren.
Het voeren van alleen lapjes vlees is geen compleet menu en geeft op den duur tekorten.

De meeste katten spelen met hun kuikentjes. Ik vind dat nog altijd een beter teken dan dat ze ze helemaal geen blik waardig gunnen, want dat is er iig interesse. Je zou het kuikentje ook een beetje kunnen inknippen in de buik, zodat er wat eigeel uitkomt. Het lampje dat het eetbaar is, gaat dan vaker ineens wel branden.

Er zijn overigen nog veel meer redenen waarom rauw beter is dan brok/blik. Het is op meerdere facetten gewoon zoveel beter voor je kat of hond.
Door Envie
#2148041
Toen ons noorse meisje van 14 weken en op brok bij ons kwam heb ik haar direkt over gezet op kvv. Moest even wennen natuurlijk.
Nadat ze dat goed at ben ik met platgeknepen kipnekjes begonnen. Nu eet ze die zo op, en haar tandjes zien dr veel beter uit.
Vroeger zei een DA me al eens dat bot de beste gebits reiniger is. Maar in combinatie met brok is dat niet handig.....kwam er vloeibaar weer uit.... :D Nu alles hier rauw eet kunnen ze de botten ook aan. (en hebben keutels die je zo kunt oppakken  :biggrin2:)
#2148085
Ik ben ook begonnen met lapjes vlees voor de tanden.  Dat had ik ook van iemand gehoord.
En kvv vond ik veel te duur, dus dacht dat dat van barf ook ging zijn.
En toen kwam ik hier terecht vond dat barf eigenlijk helemaal niet duurder is wat ik toen voerde... Nou, dan is de keuze snel gemaakt...

Toen ik lapjes vlees gaf voor de tanden gaf ik eerst elke dag een stukje kipfilet. Toen 1 van mijn katers het leuker vond om dat kleine blokje (zo'n 2x2cm) in te slikken ipv door te kauwen, is dat dan veranderd naar dubbel zoveel om de dag.  
Na een tijdje ging ik ook kip van kippenbillen afhalen omdat die kipfilet toch wel duur werd...
Ook gaf ik in het weekend lever en hart om ook wat orgaan toe te voegen en ik heb ook wat botten gegeven.
Als hij je kuikens niet eet zou je ze eens kunnen aansnijden (niet in de buik want daar zit dooier en dan wordt het een klierboel) zodat hij snapt wat de bedoeling is.  Kuikens kunnen zeker geen kwaad om aan je huidige menu toe te voegen en werken idd voor zijn tanden.
Zolang je niet te veel vlees op een dag geeft en als je kan af en toe eens afwisselt in diersoorten kan een beetje vlees voor de tanden voeren geen kwaad.  Maar als het meer dan een snackje wordt, dan moet je wel opletten ook wat vleesbot en orgaan toe te voegen.  Als vleesbot kan je bv kippennekken geven. Daar kunnen de meeste katten wel weg mee en je kan ze bij elke poelier krijgen.  Ook een kippenruggetje zou kunnen, als je daaraan kan geraken.  Vleesbot is het allerbeste voor de tanden, hoe meer knaagwerk, hoe schoner de tanden.  ;)
Orgaan haalde ik bij de islamitische slager, eens zien wat je daar kan krijgen.
Hart en lever zijn noodzakelijk, nier is ook heel mooi. Maar ook tong of iets dergelijks mag je natuurlijk altijd voeren als je dat leuk vind.

Probeer zoveel mogelijk wat andere diersoorten toe te voegen, zeker als je wat meer gaat voeren. Hart van lam vb en af en toe eens rundsvlees ipv kip. Eens een eendennekje platslaan als hij al wat bot gewend is...  Dat is wel belangrijk om hem een evenwichtige voeding te geven.

Veel succes!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 28 okt 2011, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#2149325
;D Kippen hebben geen nieren die je kan voeren. Die zijn erg ijl en zacht en kan je er niet zomaar uit halen.  Ga maar eens bij de poelier op nieren vragen, dan zullen ze wel lachen.  :biggrin2:
Maagjes kan je wel overal krijgen, maar er zijn naar het schijnt katten die ze niet graag eten of ze moeten eerst gepeld worden.  Ik heb ze nog niet gevoerd...
Lever gaat er hier wel in, maar sommigen eten enkel biologische lever. Hart lusten de meesten wel graag.

Ik denk dat je beter met een gewoon stukje rauw vlees begint. Zodat ze een beetje aan het vers kunnen wennen.  Ipv onmiddelijk iets met een vreemde consistentie te geven...  Kleintje vind lever ook maar zo vreemd voelen in haar mond en heeft daar wat moeite mee, maar vind hem verder wel lekker.  Dus eerst maar eens iets vrij gewoons als een stukje spiervlees. Dat is ook goed om de kaakspieren even te smeren, want die zijn zolang niet erg gebruikt en moeten natuurlijk nog wat ontwikkelen voor al dat bot of taaie maagjes gekauwd kunnen worden...
#2149352
Mijn katten hebben geen problemen met kippenmaag, behalve dat het behoorlijk taai is en dus veel kauwen. Wat dan weer goed is voor de kiesjes.
In het algemeen geldt, hoe taaier het vlees, hoe beter het poetst. Kipfilet en ander gevogeltjevlees is heel zacht en heeft dus niet zoveel effect als bv paard, en volwassen rund is meestal nog weer taaier, net als bv hert of schaap.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2149369
Om te beginnen met wat barfhapjes te introduceren zou ik het rustig en voorzichtig aanpakken. Ik zou dan juist wel beginnen met zacht spiervlees, dus een kipfileetje. Dit heeft een makkelijke smaak en de meeste katten lusten het wel. En er is ook nog eens makkelijk aan te komen, zowel plofkip als biologisch. We spreken hier niet over een gevorderde barfkat, dus dat kipfiletje (gewoon repen snijden of vrij grote blokjes), dus hij zal er toch wel op moeten knagen en dat is hij niet gewend.
Als een hele kipfilet te imposant van formaat is, geef dan een halve, een derde of een kwart. En een beetje honger zorgt ervoor dat het er beter ingaat. Honger maakt rauwe bonen vleesjes zoet.
En ja alles rauw. Nooit rauw varkensvlees geven en verhit varkensvlees heeft geen nut. Varken wordt dus niet gevoerd eigenlijk.
#2150014
pearlsofpassion schreef: ;D Kippen hebben geen nieren die je kan voeren. Die zijn erg ijl en zacht en kan je er niet zomaar uit halen. Ga maar eens bij de poelier op nieren vragen, dan zullen ze wel lachen. :biggrin2:
Hihi, ben ik even blond ;)

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ga volgende week toch maar eens beginnen.
En @koekje, bedankt voor de tip. Varkensvlees ben ik voor mezelf al wel voorzichtig mee, maar voor de kat is het dus totaal not done.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door