Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door josefientje
#2149250
Sofie van 11 jaar is al 2 maanden over op kvv van Tinlo. Ze eet 3 smaken met plezier. Konijn, makreel en eend, andere smaken laat ze staan, ook als ik er een beetje  'zakjesvoer' doorheen doe.
Maar omdat ze nauwelijks poepte en hard, ben ik zalmolie toe gaan voegen. Dat gaat iets beter maar ze wordt zo dik! Ik let er wel op dat ze iedere dag poept maar heb de indruk dat die zalmolie haar te zwaar maakt.
Wat kan ik geven of veranderen zodat ze niet te zwaar wordt. heb het voer wat vermindert, maar zit ruim onder de hoeveelheid die ze mag hebben en dan krijgt ze echt te weinig.
Help!
Anne en Sofie(11 jaar)
#2149323
Misschien een andere kvv, waarbij je geen extra zalmolie hoeft toe te voegen? Volgens mij gebruikt Tinlo vrij veel bot, waardoor de ontlasting dus harder wordt. Als je kijkt naar de calciumgehaltes in konijn (0.77%), makreel (0.59) en eend (1.26%), zit vooral in eend veel bot. Haaksbarf bevat minder bot en heeft ook konijn en eend, en zalm, misschien lust Sofie dat ook?
#2149329
Hoeveel woog ze voor je met kvv begon (haar ideale gewicht eigenlijk), en hoeveel geef je haar dan per dag?
Er zit nogal verschil op kvv in vetgehalte en inderdaad botgehalte.  Dus je kan best eens gaan kijken wat voor haar geschikt is. ;)
#2149350
En stevige drolletjes en weinig poepen zijn normaal op vers. Bijna alles wordt verteerd ipv dat er een boel vulstoffen in zitten die er ook weer uitkomen. Normaal gesproken moet je de drolletjes zo met de blote hand kunnen oppakken zonder dat je vieze handen krijgt. Zulke stevige drollen zorgen voor het goed legen van de anaalklieren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2149377
Bij teveel bot krijg je drollen die op krijtjes lijken of er poederig uitkomen. Een gewone barfdrol komt zeer weinig (1x per dag maximaal, bij jonge katten, Sofie van 11 is de jongste niet meer) en hebben ongeveer formaat van een pink. Soms 2 pinken.

Een ander merkje kvv vind ik een goede optie.
Bij te dik worden, gewoon minder voeren. Krijgt ze echt teveel vet, of is ze wintervacht of spieren aan het kweken? Mijn katten zijn duidelijk gespierder en daardoor voller aanvoelend geworden op vers.
Barf (dus ongemalen en zelf samengesteld) moet meer moeite voor worden gedaan om het naar binnen te werken (meer geestelijke activiteit en ook wat fysieke), verteert minder snel dus sneller en langduriger een vol gevoel en het kan zo zijn dat ze dan wel ineens meer lust.

Kijk ook even kritisch naar je zalmolie. Visolie kan vaak vervuild zijn, dat wil je niet in je kat. Ik geloof dat Doils (Catoils voor kat) wel een goed merk is met minder vervuiling.
Als ze zalmolie lust, is de kans erg groot dat ze ook gewone rauwe (dus geen gerookte!) zalm lust. Ik ben er meer voorstander van om dan 1x per week een stukje zalmfilet (zakken of doosjes van de AH uit de vriezer, die zijn niet zo duur en de zakken soms in de bonus) te geven.
#2151917
Dank voor julle reacties. Heel fijn.!!
Heb een winkel gevonden die deze weekHaaks Barf voor katten krijgt in 250 gr. porties.
Had al op de site gevonden dat ze minder bot toevoegen, dat is natuurlijk beter.
Hoewel ik de grotere stukken al wel uit het voer (Tinlo) haal.
Ik heb goed gekeken en gevoeld aan haar lijf, het is niet haar wintervacht, ze is echt zo zwaar geworden. (goed voelbaar bij het optillen natuurlijk)
Ik geef al zo nu en dan 'verse' zalm (die minstens 3 weken in de vriezer heeft  gelegen i.v.m. een bepaalde bacterie?) En gelukkig vind ze dat heerlijk.
Wat dat betreft is ze geen moeilijke eter.
Wat de poeperij betreft, het zijn geen witte poepjes, zwart eigenlijk en ik weet dat ze er heel anders uitzien dan voorheen met het brokkenvoer. Zoals iemand schreef pinkdik en -groot, dat klopt dus precies.
Ik ben heel blij met deze site waar meegeleeft wordt en me(d)egedeeld!
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2157213
Mijn hond poepte ook moeilijk met Tinlo. Maar als de drollen niet wit of poederachtig zijn is het misschien toch niet het botpercentage. Dat je nu een ander merk probeert is heel goed. Zo kun je kijken of het nu beter gaat.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door