Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eva
#2147406
Raaf, mijn lieve kruising herder, is met zijn 7 maanden nu al de hoogte van zijn vader en moeder voorbij. Zijn beide zusjes zijn ook redelijk in de hoogte, maar niet zo groot. Dat is genetisch: mannetjes en vrouwtjes verschillen nogal. Hoe zijn broertje er uit ziet, weet ik niet. Die heb ik al een hele tijd niet gezien. Wat ik begrijp, is dat hij nog groter of even groot is als Raaf. Die zit op brokvoeding. Alle drie de pups.

Bij de dierenarts hadden ze geschat dat Raaf zo'n 25 tot 30 kilo ging wegen als volwassen hond, maar Raaf zit nu al aan de 30 kilo.

Op straat kom ik veel hondeneigenaren tegen die zeggen: zo, dat wordt een grote hond. Moet je die poten zien! Weet je hoe groot hij wordt? Vragen ze dan.

En ik moet eerlijk toegeven, ik weet het niet meer. Hij wordt inderdaad wel echt groot. Had verwacht dat hij rond de hoogte van zijn ouders zou zitten. Wel rond de 30 kilo zou gaan wegen, maar niet al op deze leeftijd.

Een bekende aan wiens kennis van honden ik veel waarde hecht, zei laatst dat Raaf zo groot groeit omdat hij te veel proteïnen krijgt. Hij had er een verklaring bij, maar die ben ik vergeten. Hevige groeistuipen, dat is me bijgebleven. Terwijl ik vind dat Raaf juist heel mooi en gelijkmatig groeit. Hij lijkt ook nergens last van te hebben, is een vrolijk en gezond hondje ehhh, hond.

Nu zit er genoeg gemixt bloed in Raaf dat hij best eens de genen van een of andere voorouder heeft die hem zo groot laten groeien. Maar ik twijfel te veel, ook of ik nu wel goed doe om hem vers vlees te voeren. Niet dat ik over wil gaan op brok, maar of ik niet minder proteïnen moet gaan voeren en meer van iets anders, maar wat dan? Okee, ouders en groeicurves zijn maar indicaties, maar toch.... dit had ik niet verwacht. Wie weet meer over het verhaal van té veel proteïnen?
Door TMG1961
#2147411
Je zegt dat zijn broer nog groter of even groot is dan Raaf en dat die brokken krijgt. Volgens mij ligt het niet aan de proteïnen, de hoogte is toch genetisch bepaalt. Het kan best zijn dat er in het verleden zeer grote honden in de lijn zitten en dat ie daar wat van heeft ge-erft, net als zijn broer.
Door Eva
#2147417
Probeerde mijn gedachtes te delen over het wel of niet klopt. Jouw uitleg is ook wat ik me ook voor hou. Maar weet dat dus helemaal niet zeker... Ik heb zijn broertje al een tijd niet gezien. Kan zo zijn dat die twee best veel verschillen in hoogte. En dat is eigenlijk de enige reden die ik me kan bedenken om mijn eigen twijfel weg te duwen.

Vind de reacties best heftig eigenlijk van heel veel mensen. Vrienden, familie, bekende hondeneigenaren, vreemde hondeneigenaren en de dito reacties van mensen die niet van honden houden. Plus dat ik wel twijfel door de andere factoren als ouders en lijn van de groeicurve. Daar wijkt hij echt heel erg vanaf.

Vandaar dat ik me wat probeer te verdiepen in de theorie van té veel proteïnen. Hoe meer ik weet, hoe zekerder ik ben over dat wat ik doe, wel goed is. Want vind té veel proteïnen ook heel raar klinken.

Meer toelichting over zijn dagelijkse portie gewenst?
Door nienk
#2147422
volgens mij groeien honden op vers juist gelijkmatiger en netter dan honden op brok, maar dat weet ik niet zeker.

het lijkt me waarschijnlijker dat in Raaf gewoon een paar genen van een van zijn voorouders de kop hebben op gestoken. er loopt hier in de buurt een hond rond, mama middel grote mix, papa (niet raszuivere) vizla. nou, die hond heeft inmiddels zo ongeveer de hoogte van een dog! kan gebeuren.
Door Mevroi Kruim
#2147437
Het is een hardnekkig misverstand dat er in versvoer veel meer eiwitten zouden zitten dan in brok of blik. Dat is gewoon niet waar. Er zit wel meer vet in wat als energie-leverancier kan dienen in plaats van de koolhydraten in brokken. En de eiwitten in vers zijn hoogwaardig, dus volledig bruikbaar, itt de plantaardige eiwitten in brok.
Barf, mits goed samengesteld, bevat gewoon de optimale voedingsstoffen in de optimale verhoudingen. Precies zoals Moeder Natuur het bedoeld heeft.

De hond wordt maximaal zo groot als in z'n genen is vastgelegd, tenzij er iets mis is bv met groeihormonen. Hij kan ook kleiner blijven als hij geen optimale voeding krijgt of een ernstige ziekte doormaakt bv. Een sjiewawa wordt nooit het formaat van een Duitse dog, hoeveel barf hij ook eet.
#2147462
Mevroi Kruim schreef: Het is een hardnekkig misverstand dat er in versvoer veel meer eiwitten zouden zitten dan in brok of blik. Dat is gewoon niet waar. Er zit wel meer vet in wat als energie-leverancier kan dienen in plaats van de koolhydraten in brokken. En de eiwitten in vers zijn hoogwaardig, dus volledig bruikbaar, itt de plantaardige eiwitten in brok.
Barf, mits goed samengesteld, bevat gewoon de optimale voedingsstoffen in de optimale verhoudingen. Precies zoals Moeder Natuur het bedoeld heeft.

De hond wordt maximaal zo groot als in z'n genen is vastgelegd, tenzij er iets mis is bv met groeihormonen. Hij kan ook kleiner blijven als hij geen optimale voeding krijgt of een ernstige ziekte doormaakt bv. Een sjiewawa wordt nooit het formaat van een Duitse dog, hoeveel barf hij ook eet.
Nou, niet dat het zo belangrijk is, maar dat klopt volgens mij toch niet. Ik heb het ooit allemaal uitgerekend en in vb een muis zit zo'n 40% eiwit op de droge stof.  In brok zit vaak maar 30% eiwit, en dan heb ik het over de betere brokken. Alleen de graanvrije gaan naar de 40% toe, maar nooit erboven. In de supermarktbrok zit vaak hoge percentages eiwitten, maar dat zijn dan de eiwitten uit de granen, en die mag je dus eigenlijk niet meetellen, vind ik... 
Dus in vers zitten wel degelijk meer eiwitten volgens mijn berekeningen, zeker als we enkel de dierlijke eiwitten bekijken, zitten ze ver boven brok.  Blik is iets anders...

Maar daar gaat het niet om, volgens mij is dat gewoon niet slecht. Volgens mij is dat gewoon veel beter dan die plantaardige eiwitten, en dat is wat M. Kruim ook aanhaalt ivm hoogwaardig en geschikt voor de hond.  Een carnivoor is er nu eenmaal op gebouwd om het meeste van zijn energie uit eiwitten te halen, dus hoe zou dat te veel kunnen zijn?
Het zijn natuurlijk ook bouwstoffen, die eiwitten dus hij krijgt de ideale voeding om groot uit te groeien.  Misschien moet je het maar eens omdraaien, en misschien bleven ouders wel klein omdat ze geen ideale voeding kregen?  Zou dat niet logischer zijn dan?  En wie is er dan het beste af, jouw hond of zijn ouders?
En troost je, het is niet omdat de meerderheid van de mensen iets doen, dat dat het beste is. Het is niet omdat de meerderheid van de mensen brok voeren en daardoor de hond eventueel (is ook maar een hypothese) klein blijft, dat dat de norm moet zijn.
Grootte kan genetisch bepaald zijn, maar moet ok de kans krijgen zich te ontwikkelen door de omgeving. Als de genen bij de ouders die kans niet kregen en bij hem wel, kan je dit dus krijgen...
Door Lizzy
#2147526
Als je de eiwitfractie van brokken bekijkt, dan is die gemiddeld tussen de 25% en 30%. De eiwitfractie van een prooidier is gemiddeld 21%. Daarnaast is niet zozeer de hoeveelheid eiwit belangrijk als wel de samenstelling van de aminozuren. En een betere aminozurenpatroon dan in een goed samengestelde BARF maaltijd is niet denkbaar.

(Eiwitfractie is het percentage energie uit eiwitten, ten opzichte van het totale netto energie in het voer. Het is daarom handiger om de eiwitfractie van voeding te nemen om vergelijkingen te trekken dan het percentage eiwit).

Kortom, het eiwitgehalte in verse/rauwe voeding, op de juiste manier samengesteld, is absoluut niet te hoog!!

Een hond groeit niet groter dan dat in zijn genen geschreven staat. Op een optimale voeding bereikt hij echter wel zijn optimale grootte. Maar eerlijk gezegd zegt het mij vrij weinig, dat jouw hond nu de grootste uit het nest lijkt. Misschien stopt hij wel eerder met groeien. En ook de wijze van opgroeien staat in de genen geschreven.

Het kan dus best zijn dat jouw hond niet groeit naar de vader of de moeder. Maar groeit naar de opa of oma of overgroot-oma of opa. Want, nothing gets lost when breeding.
Door Eva
#2147535
TMG1961 schreef: Even ter info..Pixie was met 7 maanden 58cm schofthoogte, ze is nu 61cm (20 maanden). Dus op die leeftijd zitten ze al vrij ver richting uiteindelijke grootte
Dat is handig om te weten... jouw hond was op die leeftijd dus al bijna uitgegroeid qua hoogte. Zijn er meer mensen die deze info hebben van hun hond? Ik weet dat kleine honden rond een jaar zijn uitgegroeid. Middelgrote en grote rassen groeien nog tot de leeftijd van 1,5 jaar. Maar tot welke leeftijd gaan ze de hoogte in? Of gaat dat ook door tot ze 1,5 jaar oud zijn?

@ Nienk, hond bijna de grootte van een dog?! Jeetje... stelt niet heel erg gerust. :) Maar inderdaad, toch de genen die de kop op steken. Heb al wel gevraagd naar de grootouders en daar zitten ook weer verschillende rassen in. Maar ik kon er niet achter komen hoe groot zij waren.

Het proteïneverhaal zal ik navragen en hier posten. Benieuwd wat jullie er van vinden. Ik begon te stijgeren toen ik het hoorde. Heb Raaf zo bewust wel op vers gezet, juist omdat ook ik heb gehoord, gelezen en gemerkt dat honden regelmatiger en vrijwel zonder groeipijnen groot worden. Maar goed, zoveel reacties en zoveel verbaasde opmerkingen over hoe groot hij wordt. Dat maakt best onzeker. Helemaal omdat Raaf mijn eerste hond is. Weinig vergelijkingsmateriaal.

Fijn om hier wat zekerheid te krijgen.
Door Leonike
#2147551
Onze Yara is een flatcoated retriever die met 7 maanden oud bij ons is komen wonen.
Ze is opgegroeid op brok en heeft dat de eerste jaren bij ons ook gegeten, voordat ik hoorde van vers voeren.
Ze is in de hoogte nauwelijks gegroeid na die 7 maanden.
Wel in de breedte (in positieve zin hoor, borstkas, spieren etc, ze is niet te dik en was niet mager ofzo).
Ik zou me er dus niet zo druk om maken dat ie nu al zo groot is. Kan best zijn dat ie niet of nauwelijks groter wordt.

Zelf zeg je ook dat je vindt dat Raaf mooi en gelijkmatig groeit. Dat is volgens mij het belangrijkste.
Door Alba
#2147586
Hoeveel mensen onze Alba al wel niet groot vinden, die is 52 cm schofthoogte en dan trekken we al flink aan het maatlintje.
En zeker mensen die niet van honden houden, vinden alles groter dan een cavia groot ;). Je weet gewoon niet hoe groot hij wordt, dat is met een rashond soms al niet van tevoren in te schatten, laat staan met een kruising.

Over het algemeen groeien jonge honden op brok juist met horten en stoten, hoewel je heus ook wel vers-gevoerde honden hebt met groeipijntjes hoor. Maar als Raaf mooi gelijkmatig groeit, zou ik me nergens zorgen om maken.
#2147635
Lizzy schreef: Als je de eiwitfractie van brokken bekijkt, dan is die gemiddeld tussen de 25% en 30%. De eiwitfractie van een prooidier is gemiddeld 21%. Daarnaast is niet zozeer de hoeveelheid eiwit belangrijk als wel de samenstelling van de aminozuren. En een betere aminozurenpatroon dan in een goed samengestelde BARF maaltijd is niet denkbaar.

(Eiwitfractie is het percentage energie uit eiwitten, ten opzichte van het totale netto energie in het voer. Het is daarom handiger om de eiwitfractie van voeding te nemen om vergelijkingen te trekken dan het percentage eiwit).

Kortom, het eiwitgehalte in verse/rauwe voeding, op de juiste manier samengesteld, is absoluut niet te hoog!!
Ik heb het berekend tov energieinhoud.  Maar ik heb gekeken hoeveel ervan gegeten moest worden om een bepaald energieniveau te bekomen en hoeveel absolute eiwitgewicht er dan opgegeten werd op een dag.  
Ik kwam uit dat in muis (ik heb het nu voor muis gedaan omdat dat zowat het ideale kattenvoer is) evenveel eiwitten zitten als in een brok met 38-40% eiwitten.  Per energie-eenheid vergeleken dus.
In het kort: brok heeft dubbel zoveel energie per kg dan verse muis (door het vocht en andere ballast), en dus mag er dubbel zoveel percentage eiwit in brok zitten om gelijk uit te komen met de muis, ze eten er maar de helft van in kg uitgedrukt, aangezien de energieinhuid dubbel zo hoog is.  
Absoluut gezien zit er dus minder eiwit in vers, maar ze eten er wel dubbel zoveel van, dus komt het nog gelijk uit... Ik heb met de energieinhoud berekend omdat het verschil tussen vers en brok meer is dan gewoon het vochtgehalte.  Al komt het niet zo verschillend uit...
Ik heb het natuurlijk wel voor kattenbrokken gedaan maar ik kan me heel moeilijk voorstellen dat in hondenbrokken meer eiwit zit dan in kattenbrokken...  

Oh, en dat de eiwitten in vers beter zijn in brok, daar twijfel ik ook niet aan (heb ik al gezegd, maar ik weet niet of dat wel duidelijk was), integendeel.

Enfin, doet er niet echt toe in dit topic.  Volgens mij kan hij ook niet teveel eiwit binnenkrijgen via vers (volgens mij zit er in de meeste brok gewoon te weinig). En daar gaat het om.  :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 28 okt 2011, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2147652
Eva schreef: Raaf, mijn lieve kruising herder, is met zijn 7 maanden nu al de hoogte van zijn vader en moeder voorbij. Zijn beide zusjes zijn ook redelijk in de hoogte, maar niet zo groot. Dat is genetisch: mannetjes en vrouwtjes verschillen nogal. Hoe zijn broertje er uit ziet, weet ik niet. Die heb ik al een hele tijd niet gezien. Wat ik begrijp, is dat hij nog groter of even groot is als Raaf. Die zit op brokvoeding. Alle drie de pups.


Alleen hier kun je al uit opmaken dat de voeding die jij geeft niet verantwoordelijk is voor de hoogte van je hond

Bij de dierenarts hadden ze geschat dat Raaf zo'n 25 tot 30 kilo ging wegen als volwassen hond, maar Raaf zit nu al aan de 30 kilo.

Dat geschat is zo lastig, gaat vaak uit van gemiddelden en dat is precies de reden dat ik bij het menu van een pup uitga van het huidige gewixht ipv wat een hond geacht wordt te gaan wegen als hij volwassen is.

Op straat kom ik veel hondeneigenaren tegen die zeggen: zo, dat wordt een grote hond. Moet je die poten zien! Weet je hoe groot hij wordt? Vragen ze dan.

Ooit had ik een pup van een Labmoeder (pa onbekend) en daarvan dachten de overige hondeneigenaar ook dat hij wel formaat dog moest worden...zulke dikke poten had die. Groter dan een gewoon Labje is die nooit geworden....wel met dikke poten :biggrin2:


En ik moet eerlijk toegeven, ik weet het niet meer. Hij wordt inderdaad wel echt groot. Had verwacht dat hij rond de hoogte van zijn ouders zou zitten. Wel rond de 30 kilo zou gaan wegen, maar niet al op deze leeftijd.

Op brok was het niet anders geweest. In het nest kan een goed geoefend oog wel de honden eruit halen die de potentie hebben om groter te worden dan de broers en zusters, maar grotendeels blijft het afwachten hoe groot of hoe klein de hond blijft. Menig rashondenfokker is al "de boot in gegaan" omdat een hond qua formaat buiten de standaard ging vallen toen deze volwassen werd. Het blijft afwachten.

Een bekende aan wiens kennis van honden ik veel waarde hecht, zei laatst dat Raaf zo groot groeit omdat hij te veel proteïnen krijgt. Hij had er een verklaring bij, maar die ben ik vergeten. Hevige groeistuipen, dat is me bijgebleven. Terwijl ik vind dat Raaf juist heel mooi en gelijkmatig groeit. Hij lijkt ook nergens last van te hebben, is een vrolijk en gezond hondje ehhh, hond.

Oud fabeltje

Nu zit er genoeg gemixt bloed in Raaf dat hij best eens de genen van een of andere voorouder heeft die hem zo groot laten groeien. Maar ik twijfel te veel, ook of ik nu wel goed doe om hem vers vlees te voeren. Niet dat ik over wil gaan op brok, maar of ik niet minder proteïnen moet gaan voeren en meer van iets anders, maar wat dan? Okee, ouders en groeicurves zijn maar indicaties, maar toch.... dit had ik niet verwacht. Wie weet meer over het verhaal van té veel proteïnen?

Ik heb hier een nestje gehad van vier teefjes die allen op vers zijn opgegroeid. Drie ervan zijn normaal tot klein, eentje is huge. Voor mij is dit simpel te herleiden aangezien moeder aan de kleine kant was, vader normaal, maar zijn vader was fors te noemen. De grote meid is 2 druppels haar opa, de anderen zijn 2 druppels hun moeder. Ook jouw hond heeft meerdere voorouders en die tellen allemaal mee in de opbouw van jouw hond. Vers voer bepaalt niet het formaat van de hond, wel hoe die daar aan gaat komen.
Hier zijn ze met 7/8 maanden ook wel klaar met het snelle groeien, daarna komt er wel wat bij, maar dat gaat niet meer zo hard. Wanneer ze daarna gaan uitzwaren komen er nog wel wat kilo's bij. In combi met een goede bespiering die je wel krijgt van (mede) een goede verse voeding kunnen de kilo's aardig aantikken, zonder dat de hond dik te noemen is.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2147874
en zolang alles goed gaat ( geen groeipijnen of te dik worden) is er toch geen probleem.... ;)
denk ook dat het de genen zijn zeker omdat niet vast staat hoe groot de hond uiteindelijk zal worden .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door