Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nathascha
#2146850
Hil
Ik ben me aan het orienteren op het vlak hoe ik nou het beste kan inkopen, wat voordeliger is voor de poromonee zonder op de kwaliteit in te leveren.

Ik koop nu veel via verzamelplaats. Rij naar SW en soms komt lotgering of herby langs voor de KVV's die ze soms krijgen als aanvulling als ze wat mager worden en de porties zijn nog niet aangepast op hun gewicht/omstandigheden.

Nu las ik dus het topic op de 'home' over proportioneren. En diegene die schrijft, zegt dat een heel parelhoen/konijn voordeliger zou zijn ipv losse onderdelen.

Ik koop bij Orinake bijv.
knijnKK voor 1,50 de kilo
Maar spiervlees is 3,50 de kilo
heel bloot knijn is 4,50 de kilo
Hoe moet je dat dan gaan 'verekenen'??

Maar kan je dus heel sek aannemen dat een konijn dat bloot is, dus 'goedkoper is als de onderdelen los?? Ik koop nu dus bijv. geen nijnspiervlees omdat ik dit te duur vind. Nu ik geen baan heb, moet ik kijken waar en hoe ik op alle fronten beter mijn spullen kan inkopen. Maar als op deze mannier de boel 'beter' van prijs is....dan lever ik dus gelukkig niet in op kwaliteit.

Kan iemand hier zijn ervaring over vertellen?en wat kan je nog meer 'heel' kopen ipv in stukken?? Graag hoor ik jullie verhaal!
Door ulla
#2147180
Als je het mij vraagt zijn de losse onderdelen goedkoper, je hebt voor € 5,00 een kilo karkas, en een kilo spiervlees,terwijl je voor een bloot konijn € 4,50 betaalt per kilo.
#2147312
De prijzen die je hier noemt, kan het nooit goedkoper zijn.
Alle onderdelen zijn goedkoper per kg dan in zijn geheel. Dat kan dan gewoon niet goedkoper zijn, moet je zelfs niet aan rekenen.
En als je wel zou moeten rekenen zou ik gewoon via de percentages die je voert rekenen. Dan zou dat toch moeten kloppen, of minstens in de buurt komen?  Dat is toch de bedoeling van barf.  :)
Door nienk
#2147413
nou karkas is maar 1,50 staat er. dus dan zou je inderdaad aan de hand van je percentage's uit moeten kunnen rekenen wat goedkoper is.

wat de onderdelen in dit geval goedkoper maakt (denk ik):

de barf onderdelen van konijn komen volgens mij van konijn waar de dingen die wij mensen op eten al vanaf zijn. dat is dus in feite een rest product.

de hele nijnen zijn gewoon heel nijn, alleen dan zonder jas aan. daar heeft de konijnenboer dus nog niets aan kunnen verdienen.

volgens mij heb je best grote honden, kunnen die geen heel konijn in de vacht eten? of zijn die ook duurder?
Door Miranda 1
#2147433
Ik koop halve konijnen bij Lupa. Ze heten daar konijnen voorpoten met kop. Voor 10 kilo betaal ik €22. Goedkoper dan per kilo en ik heb vandaag 40 kilo gekregen, genoeg voor 1 maand.
Het is dus een halve konijn en dan het boven gedeelte, dus met kop en voorpoten. Inclusief organen, hart/long en
volgens mij nier en spiervlees.

Ik geef dit omdat mijn opgroeiende Berner alleen konijn mag ivm eliminatiedieet. Hij eet twee of drie halve konijnen per dag. Daarnaast heb ik nog een Golden die ook Barf eet. Dus je kunt je wel indenken wat een tijd het mij kost als ik alles los voor hem moet maken. Ik heb ook begrepen dat een half konijn goedkoper is. Ik heb eigenlijk nooit de moeite genomen om het uit te rekenen, stom want hij eet er wel genoeg voor dat het de moeite waard is.

Dus neem eens een kijkje bij Lupa.
#2147457
nienk schreef: nou karkas is maar 1,50 staat er. dus dan zou je inderdaad aan de hand van je percentage's uit moeten kunnen rekenen wat goedkoper is.

wat de onderdelen in dit geval goedkoper maakt (denk ik):
1,5 euro/kg + 3,5 euro/kg kan toch nooit maar dan ook nooit duurder zijn dan 4,5 euro/kg?  Daar moet je niet voor rekenen...
Als de prijs van heel konijn lager ligt (dus tenminste onder de prijs van 1 van de onderdelen), moet je wel gaan rekenen.
Zoals Mirjam haar halve konijnen die aan 2,2 euro/kg komen.  Daar zal het een kantje boordje worden, maar met de organen die er nog inzitten denk ik dat je met de halve konijnen goedkoper uit komt. Maar je zou het dus moeten uitrekenen...
Door Nathascha
#2147862
ik werd denk ik op het verkeerde been gezet.
Want in het proportioneren hoofdstuk bij de 'barf-handleiding' Staat toch echt dat een heel dier vaak goedkoper is dan losse onderdelen. Met als motivatie dat je dus geen spiervlees hoeft toe te voegen.

Bij konijn is dit dus niet het geval. Maar hoe zit dat dan met andere 'hele' dieren?? Iemand ervaring?
#2147878
Het hangt er echt vanaf hoe de onderdelen en hele dier zich in prijs tot elkaar verhouden.
Zo denk ik wel dat die halve konijnen die Mirjam koopt wel eens goedkoper zouden kunnen zijn.  Maar dan moet je het inderdaad gaan uitrekenen.  Hoeveel zou ik aan losse onderdelen kwijt zijn en hoeveel kost zo'n half konijn per kg.

En elk dier is anders, misschien dat parelhoen goedkoper is in zijn geheel? Ik weet het niet hoor...
Hele kip is ook niet zo gek verschillend van karkas, orgaan en snippers bij elkaar, maar aan een hele kip zitten wel de filets ook nog, en die zijn los veel meer geld waard dan de snippers...  Dus dat is misschien ook iets om rekening mee te houden: de kwaliteit van het spiervlees op een heel prooidier zou wel eens groter kunnen zijn dan wat je als spiervlees koopt.  En dan is het aan jou om uit te maken of je dat belangrijk vind of niet...
Door Martine-Tom
#2147881
Bedoel je dat stukje van Koekje en het hakmes?
Daar ging het over (oa?) kalkoen, kalkoenspier is duur en kalkoenbot veelal te hard/scherp maar wel goedkoper.
Maar dan vraag ik me nu ineens af, als ik een kilo kalkoen drumsticks koop, hoeveel bot gooi ik dan weg en wat is de kiloprijs van het schone spiervlees dan?
#2147889
Als je 2kg kippenbillen koopt (dus echt met de gehele dij er bij aan), hou je 1,4kg vlees over als je het bot netjes verwijdert.  
Bij drumsticks zal dat iets je minder zijn, want daar zit iets minder vlees tov bot in.  Maar als het de helft van de prijs is, komt je zeker goedkoper uit.
Ik veronderstel dat kalkoen niet veel anders zal zijn...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door